Daurah tafsir 2019 sesi 13(30)nota10( 225)
Ar-Rum 30:16
وَأَمَّا ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ وَكَذَّبُوا۟ بِـَٔايَٰتِنَا وَلِقَآئِ ٱلْءَاخِرَةِ فَأُو۟لَٰٓئِكَ فِى ٱلْعَذَابِ مُحْضَرُونَ
Dan adapun orang-orang yang kafir dan mendustakan ayat-ayat Kami serta (mendustakan) pertemuan hari akhirat, maka mereka tetap berada di dalam azab (neraka).
(c) Hujan dikemukakan sebagai dalil dan bukti bagi adanya hari kebangkitan, dimana Allah menyuburkan dan menghijaukan muka bumi setelah menurunkan hujan, begitulah juga Dia akan menghidupkan orang-orang yang mati (Ayat: 50).فَٱنظُرْ إِلَىٰٓ ءَاثَٰرِ رَحْمَتِ ٱللَّهِ كَيْفَ يُحْىِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَآۚ
Ar-Rum 30:50
فَٱنظُرْ إِلَىٰٓ ءَاثَٰرِ رَحْمَتِ ٱللَّهِ كَيْفَ يُحْىِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَآۚ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
Maka perhatikanlah bekas-bekas rahmat Allah, bagaimana Allah menghidupkan bumi setelah mati (kering). Sungguh, itu berarti Dia pasti (berkuasa) menghidupkan yang telah mati. Dan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu.
(d) Dalil عقلي untuk akhirat juga diberikan iaitu Allah mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan
mengeluarkan yang mati dari yang hidup. Pada pokok terdapat biji benih dan daripada biji benih pula tumbuh pokok, ayam keluar daripada telur dan telur pula keluar dari ayam, begitu juga manusia akan dihidupkan dengan dibangkitkannya dari kubur (Ayat:19).
Ar-Rum 30:19
يُخْرِجُ ٱلْحَىَّ مِنَ ٱلْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ ٱلْمَيِّتَ مِنَ ٱلْحَىِّ وَيُحْىِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَاۚ وَكَذَٰلِكَ تُخْرَجُونَ
Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan menghidupkan bumi setelah mati (kering). Dan seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari kubur).
(e) Akibat kelalaian manusia, didedahkan bahawa manusia di sepanjang hayatnya hilang (habis umur) dalam kelalaian, mereka lalai terhadap kehidupan akhirat (Ayat:7).
Ar-Rum 30:7
يَعْلَمُونَ ظَٰهِرًا مِّنَ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ ٱلْءَاخِرَةِ هُمْ غَٰفِلُونَ
Mereka mengetahui yang lahir (tampak) dari kehidupan dunia; sedangkan terhadap (kehidupan) akhirat mereka lalai.
2. Ketua-ketua orang-orang kafir Ouraisy diingatkan bahawa sejarah menjadi saksi Allah telah menghukum orang-orang yang berdosa dan memberi pertolongan kepada orang- orang mu'min.
(a) Allah pasti akan menolong orang-orang yang beriman kepada rasul terakhir yang diutusNya dan orang-orang musyrikin Mekah pasti akan menerima kekalahan (Ayat:47).
Ar-Rum 30:47
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ رُسُلًا إِلَىٰ قَوْمِهِمْ فَجَآءُوهُم بِٱلْبَيِّنَٰتِ فَٱنتَقَمْنَا مِنَ ٱلَّذِينَ أَجْرَمُوا۟ۖ وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ ٱلْمُؤْمِنِينَ
Dan sungguh, Kami telah mengutus sebelum engkau (Muhammad) beberapa orang rasul kepada kaumnya, mereka datang kepadanya dengan membawa keterangan-keterangan (yang cukup), lalu Kami melakukan pembalasan terhadap orang-orang yang berdosa. Dan merupakan hak Kami untuk menolong orang-orang yang beriman.
(b) Orang-orang yang tenggelam dalam kehidupan dunia dan leka terhadap akhirat, pada hari kiamat kelak akan bersumpah bahawa mereka hanya hidup di dunia sekejap sahaja (Ayat: 55).
Ar-Rum 30:55
وَيَوْمَ تَقُومُ ٱلسَّاعَةُ يُقْسِمُ ٱلْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا۟ غَيْرَ سَاعَةٍۚ كَذَٰلِكَ كَانُوا۟ يُؤْفَكُونَ
Dan pada hari (ketika) terjadinya Kiamat, orang-orang yang berdosa bersumpah, bahwa mereka berdiam (dalam kubur) hanya sesaat (saja). Begitulah dahulu mereka dipalingkan (dari kebenaran).
3. Terdapat tujuh ayat di dalam surah ini dimulakan dengan lafaz وَمِنْ ءَايَٰتِهِۦٓ.
Ia diguna untuk menyatakan aqidah tauhid, kekuasaan Allah dan hikmatNya. Ia juga dikemukakan sebagai dalil bagi adanya hari akhirat.
(a) Di dalam ayat ke-20, setelah menyatakan hakikat manusia dijadikan daripada tanah, dibuktikan adanya tauhid kekuasaan dan iradat Allah (Ayat: 20).
Ar-Rum 30:20
وَمِنْ ءَايَٰتِهِۦٓ أَنْ خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَآ أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُونَ
Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-Nya ialah Dia menciptakan kamu dari tanah, kemudian tiba-tiba kamu (menjadi) manusia yang berkembang biak.
225
Tiada ulasan:
Catat Ulasan