Tafsir asas quran nota 8(135).
hatinya ada kecondongan kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah dan untuk mencari-cari ta'wilnya,[ padahal tidak ada yang mengetahui ta'wilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: '"Kami beriman kepada ayat-ayat yang
mutasyaabihaat. semuanya itu dari sisi Tuhan kami]. Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal. (Aali "Imraan:7).
Para "ulama' dalam memahami ayat ini, khususnya bahagian yang bergaris di bawahnya itu terbahagi kepada dua kumpulan besar.
(l) Kumpulan pertama berpendapat, tidak ada orang yang mengetahui tentang ma'na (sebenar) ayat-ayat mutasyabihaat kecuali Allah.
(2) Kumpulan kedua pula berpendapat, selain Allah ada juga orang-orang tertentu yang (dapat) mengetahui ma'na ayat-ayat mutasyabihaat itu, meskipun tidak secara tafshili
(terperinci) dan tidak juga secara qath"i (pasti)"
Secara asasnya kumpulan pertama berpendapat firman Allah:
وما يعلم تاويله إلا الله والر اسخون في العلم يقولون ءامنابه
Waqafnya (berhenti dalam bacaan) adalah pada perkataan Allah. Perkataan selepasnya dimulakan dengan و isti'naaf dan ia menjadi mubtada'. Perkataan يقولون pula adalah
khabarnya.
Maka kesimpulannya ialah hanya Allah jua yang mengetahui ma"na ayat-ayat mutasyabihaat dan ta'wilnya itu. Orang-orang yang mendalam ilmunya berkata
meskipun dalam keadaan tidak mengetahui ma'na-rna'na dan ta'wilnya: "Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyaabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami". Mereka juga menerima kebenarannya dan percaya kepadanya secara ijmal. Tafsiran dan ta'wilannya
bagi mereka merupakan antara rahsia-rahsia Allah. Saiyyidina Abu Bakar, "Ali, 'Aaishah,Ubaiy bin Ka'ab, Ibnu Mas'ud, kebanyakan sahabat dan juga kebanyakan Tabi'in adalah antara orang-orang yang temrasuk dalam kumpulan pertama ini. Itulah pendapat Ibnu Abbaas berdasarkan riwayat yang paling sahih daripada beliau. Inilah juga pegangan Salaf dari kalangan Ahli as-Sunnah Wa al-Jama'ah.
135
Tiada ulasan:
Catat Ulasan