Ahad, Disember 20, 2020

Daurah tafsir 2015 sesi 008

Daurah tafsir 2015 sesi 008

10 - istilah kesepuluh : Umurmuslihah (امور مصلحة) iaitu amalan-amalan yang memberi kesan pada islah diri. Mafhum umurmuslihah ialah ayat yang ada didalamnya menekankan tentang ibadat khas seperti solat supaya dengan ibadat khas ini kehidupan seseorang yang telah menerima da’wa dari segi adat mereka iaitu “mu’asyaroh(hubungan keluarga), mu’amalah(hubungan masyarakat), siasatul madaniyyah(pentadbiran) dan akhlaq(budi pekerti dengan manusia sehingga haiwan)” akan menjadi lebih baik dan lebih teratur (apabila ibadat sesaorang sempurna) 
Contoh Umurmuslihah (امور مصلحة) 
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَى (al-baqaroh 238) 
Kamu semua hendaklah jaga solat ferdu lebih2 solat utama  iaitu asar atau subuh(tiada solat sunat selepasnya)

 Datang ayat2 ini dicelah2nya Allah bg tau tentang munazimah  iaitu kehidupan masyarakat dan rumahtangga.     
Bermakna sebelum atau selepas  ayat ini hal lain2 tak bersangkut paut dengan ibadat tetapi bersangkut paut hidup suami isteri,cerai,nikah, celah2 tu ada hal solat.
Allah nak ajar kita ,perkahwinan dan penceraian  hidup bermasyarakat dan berkeluarga yang Allah nak jaga syariat adalah orang yang boleh jaga solat. Kalu solat tak boleh jaga syariat pun tak boleh jaga.
Umurmunazimmah pun ada undang2.
Undang2 ini hanya boleh dijaga oleh yang jaga solat.Solat adalah umurmuslihat yang boleh jaga umurmunazimmah.

Minit 6
Kaedah: Satu kejahatan atau dosa yang telah dilakukan oleh seseorang akan melahirkan di dalam hatinya satu ransangan baru untuk berusaha terus di dalam melakukan kejahatan lain. Begitu juga dengan satu kebaikan yang telah dibuat oleh seseorang akan melahirkan di dalam hatinya satu dorongan baru yang merupakan taufiq Ilahi untuk terus berusaha di dalam amalan kebaikan lain. Oleh itu di mana saja terdapat huraian tentang “umurmunazzhimah” di situ akan diselangi dengan “umurmuslihah”. Ini semata-mata adalah di atas tujuan ini (taufiq kepada kebaikan) – wallohua’lam. 

Taubat  adalah makna bagi menyesal.
Kebaikan juga adalah akan mencetuskan kebaikan baru 

11- istilah yang kesebelas: Umurmunazzhimah(امور منظمة ) iaitu cara hidup bermasyarakat atau peraturan hidup di dalam masyarakat. Mafhum Umurmunazzhimah ialah ayat-ayat jenis kaedah hidup 
berumahtangga dan bermasyarakat, termasuk nikah kahwin, jual beli, cara memiliki harta, cara membelanjakan harta, pembahagian harta pusaka dan undang-undang jenayah (apabila berlaku keterlanjuran) serta cara-cara “muhakamah” (mengadili). Keadaan ummat muslimah sampai kepada satu tahap, mereka tidak akan mampu untuk memperjuangkan da’wa kepada pihak penentang atau pihak lawan sekiranya kehidupan mereka sendiri kacau bilau, kucar kacir tidak teratur. Dengan kata lain pembawa da’wa tidak mampu mengatasi pihak lawan sekiranya mereka sendiri berpecah belah, tidak bersatu. Maka ayat-ayat jenis umurmunazzhimah ini diturunkan bagi membentuk pembawa da’wa atau penerima da’wa kepada satu cara hidup yang tersusun rapi, teguh dengan cara adil dan saksama dibawah petunjuk wahyu ilahi. Tetapi Umurmunazzhimah tidak akan sempurna jika Umurmuslihah tidak sempurna. Oleh itu dicelah-celah ayat Umurmunazzhimah ini didatangkan ayat Umurmuslihah. Contoh Umurmunazzhimah لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ (al-baqoroh 227) -
mu’asyaroh يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ (al-baqoroh 282) - 
mu’amalah وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا (al-hujurat 9) -
muhakamah وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الأمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ (al-nisa’83) - 
siasatul madaniyyah 

Al-Baqarah 2:227
وَإِنْ عَزَمُوا۟ ٱلطَّلَٰقَ فَإِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ 
Dan jika mereka berketetapan hati hendak menceraikan, maka sungguh, Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui.

Al-Baqarah 2:282
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَىٰٓ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَٱكْتُبُوهُۚ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌۢ بِٱلْعَدْلِۚ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَن يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ ٱللَّهُۚ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ ٱلَّذِى عَلَيْهِ ٱلْحَقُّ وَلْيَتَّقِ ٱللَّهَ رَبَّهُۥ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْـًٔاۚ فَإِن كَانَ ٱلَّذِى عَلَيْهِ ٱلْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُۥ بِٱلْعَدْلِۚ وَٱسْتَشْهِدُوا۟ شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْۖ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَٱمْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ ٱلشُّهَدَآءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَىٰهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَىٰهُمَا ٱلْأُخْرَىٰۚ وَلَا يَأْبَ ٱلشُّهَدَآءُ إِذَا مَا دُعُوا۟ۚ وَلَا تَسْـَٔمُوٓا۟ أَن تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَىٰٓ أَجَلِهِۦۚ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ ٱللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَٰدَةِ وَأَدْنَىٰٓ أَلَّا تَرْتَابُوٓا۟ۖ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجَٰرَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَاۗ وَأَشْهِدُوٓا۟ إِذَا تَبَايَعْتُمْۚ وَلَا يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌۚ وَإِن تَفْعَلُوا۟ فَإِنَّهُۥ فُسُوقٌۢ بِكُمْۗ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۖ وَيُعَلِّمُكُمُ ٱللَّهُۗ وَٱللَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ 
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu melakukan utang piutang untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menuliskannya. Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menuliskannya dengan benar. Janganlah penulis menolak untuk menuliskannya sebagaimana Allah telah mengajarkan kepadanya, maka hendaklah dia menuliskan. Dan hendaklah orang yang berutang itu mendiktekan, dan hendaklah dia bertakwa kepada Allah, Tuhannya, dan janganlah dia mengurangi sedikit pun daripadanya. Jika yang berutang itu orang yang kurang akalnya atau lemah (keadaannya), atau tidak mampu mendiktekan sendiri, maka hendaklah walinya mendiktekannya dengan benar. Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi laki-laki di antara kamu. Jika tidak ada (saksi) dua orang laki-laki, maka (boleh) seorang laki-laki dan dua orang perempuan di antara orang-orang yang kamu sukai dari para saksi (yang ada), agar jika yang seorang lupa, maka yang seorang lagi mengingatkannya. Dan janganlah saksi-saksi itu menolak apa-bila dipanggil. Dan janganlah kamu bosan menuliskannya, untuk batas waktunya baik (utang itu) kecil maupun besar. Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah, lebih dapat menguatkan kesaksian, dan lebih mendekatkan kamu kepada ketidakraguan, kecuali jika hal itu merupakan perdagangan tunai yang kamu jalankan di antara kamu, maka tidak ada dosa bagi kamu jika kamu tidak menuliskannya. Dan ambillah saksi apabila kamu berjual beli, dan janganlah penulis dipersulit dan begitu juga saksi. Jika kamu lakukan (yang demikian), maka sungguh, hal itu suatu kefasikan pada kamu. Dan bertakwalah kepada Allah, Allah memberikan pengajaran kepadamu, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.


Al-Hujurat 49:9
وَإِن طَآئِفَتَانِ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ ٱقْتَتَلُوا۟ فَأَصْلِحُوا۟ بَيْنَهُمَاۖ فَإِنۢ بَغَتْ إِحْدَىٰهُمَا عَلَى ٱلْأُخْرَىٰ فَقَٰتِلُوا۟ ٱلَّتِى تَبْغِى حَتَّىٰ تَفِىٓءَ إِلَىٰٓ أَمْرِ ٱللَّهِۚ فَإِن فَآءَتْ فَأَصْلِحُوا۟ بَيْنَهُمَا بِٱلْعَدْلِ وَأَقْسِطُوٓا۟ۖ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلْمُقْسِطِينَ 
Dan apabila ada dua golongan orang-orang mukmin berperang, maka damaikanlah antara keduanya. Jika salah satu dari keduanya berbuat zhalim terhadap (golongan) yang lain, maka perangilah (golongan) yang berbuat zhalim itu, sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah. Jika golongan itu telah kembali (kepada perintah Allah), maka damaikanlah antara keduanya dengan adil, dan berlakulah adil. Sungguh, Allah mencintai orang-orang yang berlaku adil.

An-Nisa' 4:83
وَإِذَا جَآءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ ٱلْأَمْنِ أَوِ ٱلْخَوْفِ أَذَاعُوا۟ بِهِۦۖ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى ٱلرَّسُولِ وَإِلَىٰٓ أُو۟لِى ٱلْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ ٱلَّذِينَ يَسْتَنۢبِطُونَهُۥ مِنْهُمْۗ وَلَوْلَا فَضْلُ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُۥ لَٱتَّبَعْتُمُ ٱلشَّيْطَٰنَ إِلَّا قَلِيلًا 
Dan apabila sampai kepada mereka suatu berita tentang keamanan ataupun ketakutan, mereka (langsung) menyiarkannya. (Padahal) apabila mereka menyerahkannya kepada Rasul dan Ulil Amri di antara mereka, tentulah orang-orang yang ingin mengetahui kebenarannya (akan dapat) mengetahuinya (secara resmi) dari mereka (Rasul dan Ulil Amri). Sekiranya bukan karena karunia dan rahmat Allah kepadamu, tentulah kamu mengikuti setan, kecuali sebagian kecil saja (di antara kamu).


12- istilah yang kedua belas: “Idmaj” atau jumlah Mahzufah Mafhum Idmaj ialah suatu jumlah yang tiada disebut didalam Al-quran, tetapi mesti ditakdirkan bagi melahirkan makna sebenar sesuatu ayat, atau dinamakan di dalam istilah lughah (bahasa) arab, iaitu “jumlah muqaddaroh”. Contoh Idmaj مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا 
(وفي ذالك الموضوع رجال قاعدون) (al-baqoroh 17)
daripada jumlah mahzufah dinamakan “Idmaj” 

Ucapan terima kasih
Asalnya Saya ucapkan terima kqsih kepada tuan.

Al-Baqarah 2:17
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ ٱلَّذِى ٱسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّآ أَضَآءَتْ مَا حَوْلَهُۥ ذَهَبَ ٱللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِى ظُلُمَٰتٍ لَّا يُبْصِرُونَ 
Perumpamaan mereka seperti orang-orang yang menyalakan api, setelah menerangi sekelilingnya, Allah melenyapkan cahaya (yang menyinari) mereka dan membiarkan mereka dalam kegelapan, tidak dapat melihat.


13- istilah yang ketiga belas “Idkhol Ilahi” – dari segi bahasa disebut “pencelahan Tuhan. Mafhum Idkhal Ilahi ialah yang didatangkan dicelah di antara ayat yang berhubungan di antara satu sama lain. Tujuan didatangkan ayat idkhal ilahi ini ialah supaya ada penekanan khas daripada Allah s.w.t pada penurunan ayat-ayat  (yang panjang)tersebut. Kadang-kadang Idkhal Ilahi didatangkan sabagai jawapan kepada soalan muqaddar di tengah ayat tersebut. Wallohua’lam. 
Contoh Idkhal Ilahi وَإِنْ يَكُ كَاذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ 
(al-mukmin/ghaafir 25) –didatangkan di celah hujah رجل مؤمن من آل فرعون 

Ghafir 40:28

وَقَالَ رَجُلٌ مُّؤْمِنٌ مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمَٰنَهُۥٓ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَن يَقُولَ رَبِّىَ ٱللَّهُ وَقَدْ جَآءَكُم بِٱلْبَيِّنَٰتِ مِن رَّبِّكُمْۖ وَإِن يَكُ كَٰذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُۥۖ وَإِن يَكُ صَادِقًا يُصِبْكُم بَعْضُ ٱلَّذِى يَعِدُكُمْۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ 
Dan seseorang yang beriman di antara keluarga Fir‘aun yang menyembunyikan imannya berkata, “Apakah kamu akan membunuh seseorang karena dia berkata, “Tuhanku adalah Allah,” padahal sungguh, dia telah datang kepadamu dengan membawa bukti-bukti yang nyata dari Tuhanmu. Dan jika dia seorang pendusta maka dialah yang akan menanggung (dosa) dustanya itu; dan jika dia seorang yang benar, nis-caya sebagian (bencana) yang diancamkannya kepadamu akan menimpamu. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang yang melampaui batas dan pendusta.


14 – istilah keempat belas: “I’adah” dari segi bahasa ialah pengulangan semula. Mafhum I’adah ialah pengulangan semula kalimah yang telah disebut supaya maksud hukum yang didatangkan pada akhir sesuatu ayat dapat difahami dengan mudah atau kalimah I’adah itu akan mendekatkan semula hukum yang akhir dengan kandungan-kandungan yang panjang sebelumnya- wallohua’lam. 

Contoh I’adah فَلَوْلا إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ (al-waqi’ah 83) – 
iaitu kalimah لولا didatangkan ارتباط hukum dengan khabar 

Al-Waqi'ah 56:83
فَلَوْلَآ إِذَا بَلَغَتِ ٱلْحُلْقُومَ 
Maka kalau begitu mengapa (tidak mencegah) ketika (nyawa) telah sampai di kerongkongan,
(Sekiranya kamu kata akhirat tidak ada)


15- istilah kelima belas : Khotmul Qolbi - ختم القلب - kunci mati mata hati. Mafhum Khotmul Qolbi ialah ayat2 yang didatangkan sebagai keputusan terakhir daripada Allah s.w.t ke atas penentang da’wa. Keadaan in berlaku setelah diberi peluang oleh Allah s.w.t bagi menerima da’wa dengan cara dicipta akal fikiran, penglihatan, pendengaran. Juga didatangkan kepadanya pembawa da’wa daripada Nabi dan Rasul serta pengikut-pengikut mereka. Mereka datang untuk memberi penjelasan dengan dalil dan bukti serta contoh tauladan dan nasihat yang berguna. Dengan adanya semua ini pun, para penentang masih berdegil bahkan melawan terus, maka Allah s.w.t akan menarik balik kebolehan dan peluang itu mengikut “hikmah ilahiah” dan takdir ilahi dan seterusnya dikunci mati segala asbab hidayah yang ada pada diri mereka. Apabila seseorang itu berada pada tahap ini, maka tiada lagi jalan yang boleh menyampaikan kepada haq- perkara ini dinamakan “Khotmul Qolbi”. 
Tiga perkara disebut tentang Khotmul Qolbi ini: 
1. Apa makna “Khotmul Qolbi” 
2. Bagaimana cara Khotmul Qolbi berlaku dan kenapa berlaku 
3. Siapa yang melakukan Khotmul Qolbi ini.
Contoh khotmul Qolbi لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِهَا (al-a’raf 179) - 
apa makna Khotmul Qolbi كَلا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ (al-mutoffifin 14) - 
bagaimana cara Khotmul Qolbi خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ (al-baqoroh 7) - 
siapa yang melakukan Khotmul Qolbi أُولَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ (an-nahl 108) - 
siapa yang melakukan Khotmul Qolbi 

16 – istilah keenam belas: Robtul Qolbi – ربط القلب –iaitu peneguhan hati atau keyakinan yang sejati(sahabat2 nabi dapat yang ini). Mafhum Robtul Qolbi ialah ayat-ayat yang ada didalamnya berita tentang keadaan hati seseorang pembawa da’wa yang istiqomah di dalam pendirianya menegakkan hukum sekalipun didatangi berbagai-bagai ujian dan cubaan. Mereka tetap teguh setelah berjaya menempuh ujian dan dugaan tersebut. Hati mereka akan sampai ke peringkat paling tinggi dan mulia, dan apabila telah sampai keperingkat ini, sukar untuk kembali ke arah kesesatan. Kesemua para sahabat Nabi Muhammad s.a.w telah sampai ke peringkat ini. Wallohua’lam. 

Contoh Robtul Qolbi وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ (al-kahfi 14) - Ashabul kahfi- setelah mereka sanggup berdiri dan mengeluarkan hujah-hujah di atas pegangan dan pendirian mereka, mereka diberi “Robtul Qolbi” Sila ikuti risalah kedua “ "فوائدتفسيرية (Faedah-faedah ilmu tafsir atau kaedah tafsir)

Inabah =ingin mencari kebenaran.
Hidayah=menerima dan memilih.
Istiqamah=menerima dan menyampaikan,ditentang lalu dia sabar.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan