Isnin, Disember 28, 2020

Tafsir asas quran nota 9(201)12

Tafsir asas quran nota 9(201)12

Bermaksud: Sesungguhnya Nabi pernah mengadap ke arah Baitul Maqdis sebagai qiblat ketika sembahyang selama 16 bulan, selepas itu ia dinasakhkan dan Nabi diarahkan menukar qiblat ke Ka'bah pula.
Nas al-Qur'an yang menasakhkan Hadits tersebut ialah:

Al-Baqarah 2:144
قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِى ٱلسَّمَآءِۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَىٰهَاۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا۟ وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُۥۗ وَإِنَّ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَٰفِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ 
Bermaksud: Sungguh Kami (sering) melihat mukamu menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya. Dan
sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Al-Kitab (Taurat dan Injil) memang mengetahui, bahawa berpaling ke Masjidil Haram itu adalah benar dari Tuhannya; dan Allah sekali-kali tidak lengah dari apa yang mereka kerjakan. (al-Baqarah:144).

Nasakh dengan Ijma'.
Jumhur 'ulama' mengatakan Ijma' tidak harus menasakhkan nas al-Qur'an dan Hadits, kerana apabila sesuatu nas itu qath'i maka tidak mungkin berlaku ijma' yang menyalahinya.
Seandainya pula ia zanni, maka kemungkinan berlaku ljma' menyalahinya. Namun begitu, Ijma' hanya berlaku dengan berdasarkan dalil yang kuat menurut pandangan 'ulama'  yang telah bersepakat mengenai nas-nas tertentu.

Nasakh Ijma' Dengan AI-Qur'an Dan Hadits.
Sebagaimana tidak harus Ijma' menasakhkan al-Qur'an atau Hadits, begitu juga al-Quran atau Hadits tidak harus menasakhkan Ijma'. Hal itu kerana yang nenasakhkan itu mestilah terkemudian daripada yang dinasakhkan. Sedangkan al-Qur'an dan Hadits mendahului ijma'.
kerana Ijma' diperlukan selepas kewaf'atan Nabi.

Nasakh Ijma' Dengan Ijma'
Ijma' tidak harus menasakhkan Ijma' yang lain. Hal tersebut kerana, apabila Ijma' terlaksana, maka wajib beramal dengannya dan tidak sah menyalahinya.
Nasakh Dengan Ijma'

201

Tiada ulasan:

Catat Ulasan