K555.Elaklah Guna Kuasa “Ketam Batu’ & ‘Jeritan Petir’. Tak Bagus Pada Psikologi Anak.
Ada ibu bapa yang berpendapat “skil ini semua tak jalan” yang ‘jalan’ hanyalah “ketam batu dan jeritan petir halilintar” barulah anak ‘behave’.
6 SKIL YANG DIPERLUKAN KANAK-KANAK UNTUK 'BEHAVE'
Ayah ibu sekalian, anak-anak kita akan membesar, masuk tadika, masuk sekolah rendah, masuk sekolah menengah, menyertai aktiviti sekolah, bersosial di luar, masuk kolej, masuk asrama, masuk universiti, melangkah ke alam pekerjaan, jadi anggota masyarakat, menjadi suami, menjadi isteri, menjadi ayah, menjadi ibu, dan menjadi datuk nenek satu hari nanti.
HENDAK 'BEHAVE' BUKANNYA MUDAH.
UNTUK KANAK-KANAK BEHAVE MEREKA MEMERLUKAN SKIL.
GABUNGAN SKIL INILAH YANG AKAN MEMBENTUK TINGKAHLAKU KANAK-KANAK DENGAN LEBIH BAIK.
TIADA MAKNA MENYURUH KANAK-KANAK BEHAVE SEKIRANYA SKIL-SKIL INI BELUM BERKEMBANG ATAUPUN TIDAK DITERAP PADA KANAK-KANAK,BAIK DI RUMAH MAHUPUN DI TADIKA.
1.KAWALAN 'IMPULSE'(GERAK HATI)
●MERUPAKAN KEBOLEHAN UNTUK 'STOP AND THINK' SEBELUM BERTINDAK.
●KEBOLEHAN INI HANYA BERMULA SEKITAR USIA 3½-4 TAHUN
SEBELUM USIA TERSEBUTBAHAGIAN OTAK BERFIKIR MASIH PRAMATANG.
●SEBELUM BERJAYA MENGAWAL 'IMPULSE' KANAK-KANAK PERLU 'RULEMODEL' UNTUK MENIRU .MENIRU TIDAK MEMERLUKAN KANAK-KANAK BERFIKIR.
●APABILA IBUBAPA TIDAK TERBURU-BURU, ANAK AKAN MENIRU.
●APABILA IBUBAPA TIDAK CEPAT MENGAMUK DAN MARAH KETIKA KONFLIK, ANAK AKAN MENIRU.
BEGITU JUGA SEBALIKNYA.
●WUJUDKAN RUTIN DAN PERATURAN DALAM RUMAH AGAR HIDUP ANAK IKUT ATURAN , BUKAN IKUT GERAK HATI SEMATA-MATA.
Anak kita tidak akan kecil selama-lamanya. Tidak akan berada di bawah ketiak kita sampai bila-bila. Kita tidak akan selalu dan selamanya berada di samping anak kita untuk beri penangan ‘ketam batu’ atau ‘jeritan petir halilintar’ apabila anak tidak ‘behave’ walaupun sekarang ia berguna dan berkesan untuk mengekalkan kewarasan kita di rumah.
2.MENYATAKAN KEMAHUAN.
●SELAGI KANAK-KANAK BELUM BERKEBOLEHAN UNTUK BERTUTUR, SELAGI ITULAH DIA BELUM DAPAT MENYAMPAIKAN KEMAHUAN DENGAN BAIK.
●KEUPAYAAN BERTUTUR KANAK-KANAK BERKEMBANG PADA KADAR BERBEZA-BEZA.
●SENTIASALAH BERCAKAP DENGAN ANAK AGAR SKIL BAHASA DAN KOMUNIKASI ANAK DAPAT BERKEMBANG.
●APABILA KANAK-KANAK BOLEH BERTUTUR , GALAKAN DIA MENYAMPAIKAN KEMAHUAN DENGAN BERCAKAP ,BUKAN NYA DENGAN MENGAMUK. INI MERUPAKAN SKIL YANG PENTING.
●JANGAN MENGALAH PADA KEMAHUAN ANAK SEKIRANYA DIA MENGAMUK MAHUKAN SESUATU SEDANGKAN DIA BOLEH BERTUTUR.
3.PERATURAN EMOSI KENDIRI.
●KEBOLEHAN UNTUK TENANGKAN DIRI APABILA BERHADAPAN DENGAN SITUASI SUKAR.(EMOSI SELF -REGULATION)
●DENGAN SKIL INI ,SEKIRANYA KEMAHUAN ATAU HARAPAN ANAK BERUBAH , ANAK BERUPAYA UNTUK MENERIMA DENGAN TENANG . TANPA SKIL INI, AKAN MUDAH MENGAMUK.
●SKIL INI BOLEH DIPUPUK SEKIRANYA IBUBAPA MENERIMA EMOSI ANAK DAN TUNJUKAN PADA ANAK CARA UNTUK BERHADAPAN DENGAN EMOSI SENDIRI.
●SEKIRANYA IBUBAPA MENIDAKKAN EMOSI ANAK ,ANAK TIDAK FAHAM KEPENTINGAN UNTUK MENGAWAL EMOSI DAN BERTINDAK WAJAR.
●SKIL INI BERMULA SEKITAR USIA 3-4TAHUN
●SELALU LUANGKAN MASA DENGAN ANAK, PEKA DENGAN EMOSI ANAK DAN BIMBING EMOSI ANAK.
Itu tidaklah dapat dinafikan. Skil yang disebut bukan sekadar untuk memudahkan kerja kita sekarang di rumah tetapi juga diharapkan agar sebati dan menjadi darah, daging, jiwa dan mentaliti anak yang akan dibawa sampai bila-bila.
Agar dia terus ‘behave’ sebagai pelajar, sebagai pekerja, sebagai anggota masyarakat, sebagai ibubapa dan sebagai datuk nenek. Insya Allah.
4.GANJARAN TERTANGGUH.
●ANAK HARUS DILATIH UNTUK BERSABAR MENUNGGU HASIL.
●ANAK YANG MENGAMUK ATAU MERENGEK MAHUKAN SESUATU SERTA MERTA ADALAH ANAK YANG HARAP GANJARAN SEGERA 'INSTANT GRATITICATION'
●LATIH ANAK UNTUK MERANCANG PERINGKAT DEMI PERINGKAT BAGI MENCAPAI MATLAMAT TERSEBUT
●PUJI PENCAPAIAN YANG KECIL BAGI MENCAPAI MATLAMAT YANG LEBIH BESAR.
●BERILAH ANAK GANJARAN SEKIRANYA ANAK SABAR MENUNGGU DENGAN TENANG.
●RUJUK 'MARSHMALLOW TEST EXPERIMENT'(DIYOUTUBE)
5.KOMPROMI
●KANAK-KANAK BERSIFAT EGOSENTRIK . MEREKA BELUM BERUPAYA UNTUK MEMAHAMI PERSPEKTIF ORANG LAIN.
●MEREKA SANGKA ORANG LAIN MELIHAT ,MENDENGAR, DAN MERASA SEBAGAIMANA MEREKA
●SIFAT EGOSENTRIK INILAH YANG MENYEBABKAN ANAK KECIL BELUM FAHAM KONSEP 'SHARE' ATAU KONGSI
●APABILA MEMASUKI USIA 5 TAHUN ,KEUPAYAAN UNTUK MEMAHAMI PERSPEKTIF ORANG LAIN MULA TERBENTUK.
●JIKA IBUBAPA MEMAHAMI EMOSI ANAK ,ANAK AKAN BELAJAR MEMAHAMI EMOSI ORANG LAIN.
●JIKA IBUBAPA MEMAHAMI KEPERLUAN DAN KESUKARAN ANAK ,ANAK BELAJAR UNTUK MEMAHAMI KEPERLUAN DAN KESUKARAN ORANGLAIN.
●KEUPAYAAN BERKOMPROMI PENTING BAGI PERKEMBANGAN TINGKAHLAKU ANAK.
Saya banyak menggunakan perkataan ‘BELUM’ pada "AYAT BERHURUF BESAR" tersebut kerana
ia masih berkembang dalam diri kanak-kanak. Tetapi sekiranya kita mengambil ringan dan mengabaikan penerapan skil tersebut, sampai bila-bilalah ia TIDAK AKAN terbina waima dalam diri orang dewasa dan tua sekalipun.
6.BIMBINGAN DARI IBUBAPA.
WALAUPUN KANAK-KANAK DILAHIRKAN SEUMPAMA KAIN PUTIH , MEREKA TETAP MEMERLUKAN BIMBINGAN IBUBAPA BAGI MEMBENTUK SKIL PENTING UNTUK MEREKA 'BEHAVE'. PEMBENTUKAN SKIL INI MEMAKAN MASA DAN MEMERLUKAN KESABARAN DAN KETEKALAN DIPIHAK IBUBAPA . USIA AWAL ADALAH USIA YANG PENTING BAGI PEMBENTUKAN SKIL. OLEH ITU IBUBAPA DAN GURU HARUS MEMAHAMI KEPERLUAN DAN PERKEMBANGAN KANAK-KANAK.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan