Daurah tafsir 2019 sesi 19(51)nota 14(326-329)s
051.Surah Azzariyat
Hikmah Allah bersumpah dengan angin yang menunjukan ianya suatu dari perkara besar dan penting.
Kebiasaan di dunia, Angin kadang2 memberi kebaikan dan kadang2 boleh bawa bencana.
Angin juga bukti adanya akhirat nanti .
Surah Az zaariyat
Tertib surah 51
Bilangan ayatnya 60
Bilangan rukuk 3
Surah Makkiyah
Tertib turunnya yg ke 67
Bilangan paragrafnya ada 8
Paragraf 1ayat 1-6 Angin2 menjadi saksi tentang adanya balasan baik dan balasan buruk.
Paragraf 2 Dalil2 آفاقي
ayat 7-20 Langit menjadi saksi tentang kesilapan orang2 yg tidak menerima adanya balasan baik dan buruk.
Paragraf 3 ayat 21 Dalil أنفسي Hati kecil manusia menjadi saksi tentang kebenaran hukum balasan baik dan buruk.
Paragraf 4 Ayat 22-46 Dalil2 تاريخي
ayat 22-23 Kesaksian langit dan ربوبية
ayat 24-46 Sejarah menjadi saksi kepada kebenaran hukum balasan baik dan buruk.
Ayat 24-37 Kesaksian malaikat,kisah Ibrahim dan Luth
Ayat 43-45 kisah kaum tsamud.
Ayat 38-40 kisah Musa dan Firaun.
Ayat 41-42 kisah kaum Aad
Ayat 43-45 kisah kaum tsamud
Ayat 46 kisah nuh
Paragraf 5 ayat 47-49 Dalil2 عقلي Seluruh alam semesta menjadi saksi tentang adanya hukum balasan baik dan buruk.
Paragraf 6 ayat 50-57
Beberapa panduan untuk pendakwah
Seruan kepada ajaran tauhid,risalah dan akhirat
Paragraf 7 ayat 58 Dalil bg sifat2 tuhan
الرَّزَّأقُ ذُوالْقُوَّةِالْمَتِيْنِ
(Yang Memberi rezeki kepada sekalian makhlukNya,
dan Dia lah sahaja Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya)
Paragraf 8 ayat 59-60 Kesaksian akal tentang benarnya ada balasan buruk untuk kezaliman dan kekufuran
Mesej utama
وَإِنَّ الدِّينَ لَوَقِع
1.Balasan baik dan buruk pada hari qiamat pasti akan berlaku.
2.Percayalah akan adanya hari qiamat berdasarkan dalil2 daripada alQuran
Zaman Diturunkan
Surah az-Dzaiyaat diturunkan di peringkat kedua kehidupan Rasulullah s.a.w. di Mekah, antara tahun ke-4 hingga ke-5 Kenabian. Ketika itu Rasulullah s.a.w. telah menggerakkan da'wahnya secara terbuka. Zaman itu juga dipanggil zaman تذكير (zaman memberi peringatan dan nasihat), ketika itu sudah pun bermula tuduhan-tuduhan liar terhadap Baginda.
Pemimpin-pemimpin Quraisy menganggap Rasulullah
sebagai tukang sihir atau orang gila dan mereka diberitahu bahawa Fir'aun dahulu juga telah menuduh Nabi Musa sebagai tukang sihir atau orang gila (Ayat: 39). Sekalian nabi-nabi terdahulu bahkan telah dituduh sebagai tukang sihir atau orang gila (Ayat: 52).
Perkaitan Surah Az-Dzariyaat Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah Qaf telahpun dikemukakan dalil-dalil عقلي tentang adanya balasan baik dan buruk di akhirat dan tentang akan berlakunya hari kiamat. Di dalam Surah az-Dzariyaat ini pula, dikemukakan dalil-dalil تاريخي، أنفسي،سمائي، أرضي، آفاقي dan عقلي. untuk membuktikannya. Sebenarnya surah ini adalah satu surah yang penuh dengan dalil-dalil.
2. Di akhir Surah Qaf disebutkan فَذَكِّرْ بِٱلْقُرْءَانِ مَن يَخَافُ وَعِيدِ , di dalam Surah az-Dzariyaat ini pula terdapat firman Allah: وَذَكِّرْ فَإِنَّ ٱلذِّكْرَىٰ تَنفَعُ ٱلْمُؤْمِنِينَ Kedua-duanya merupakan perintah Allah supaya mengingatkan manusia dengan al-Qur' an.
Qaf 50:45
نَّحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَۖ وَمَآ أَنتَ عَلَيْهِم بِجَبَّارٍۖ فَذَكِّرْ بِٱلْقُرْءَانِ مَن يَخَافُ وَعِيدِ
Kami lebih mengetahui tentang apa yang mereka katakan, dan engkau (Muhammad) bukanlah seorang pemaksa terhadap mereka. Maka berilah peringatan dengan Al-Qur'an kepada siapa pun yang takut kepada ancaman-Ku.
Adh-Dhariyat 51:55
وَذَكِّرْ فَإِنَّ ٱلذِّكْرَىٰ تَنفَعُ ٱلْمُؤْمِنِينَ
Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang mukmin.
Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Di dalam surah ini perkataan ءَايَٰتٌ dipakai dengan erti dalil-dalil dan bukti-bukti (Ayat:20).
Adh-Dhariyat 51:20
وَفِى ٱلْأَرْضِ ءَايَٰتٌ لِّلْمُوقِنِينَ
Dan di bumi terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang yakin,
2. Perkataan ٱلْخَرَّٰصُونَ yang terdapat di dalam surah ini digunakan untuk cerdik pandai dan cendekiawan
semasa di setiap zaman yang sentiasa meragui hari akhirat dan untuk membantahnya mereka
menggunakan logik songsang (Ayat: 10).
Adh-Dhariyat 51:10
قُتِلَ ٱلْخَرَّٰصُونَ
Terkutuklah orang-orang yang banyak berdusta,
3.Ayat 20وَفِى ٱلْأَرْضِ ءَايَٰتٌ لِّلْمُوقِنِينَ ,maksud perkataan ءَايَٰتٌ didalam ayat ini ialah bagi adanya balasan baik dan buruk.
Ia merupakan dalil آفاقي tentang adanya balasan baik dan buruk di akhirat sebagaimana bumi mengeluarkan hasil tanaman dan buah-buahan untuk kita, bumi juga menjadi kubur untuk kita. Bumi ini jugalah yang telah menenggelamkan sekalian ramai Qarun ke dalam perutnya
Adh-Dhariyat 51:20
وَفِى ٱلْأَرْضِ ءَايَٰتٌ لِّلْمُوقِنِينَ
Dan di bumi terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang yakin,
Adh-Dhariyat 51:21
وَفِىٓ أَنفُسِكُمْۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ
dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?
Adh-Dhariyat 51:38
وَفِى مُوسَىٰٓ إِذْ أَرْسَلْنَٰهُ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ بِسُلْطَٰنٍ مُّبِينٍ
Dan pada Musa (terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah) ketika Kami mengutusnya kepada Fir‘aun dengan membawa mukjizat yang nyata.
4. Beberapa ayat dalam surah ini dimulakan dengan perkataan وَفِي ia bermula dari ayat ke-20.
Tetapi di dalam ayat-ayat seterusnya perinciannya dibuang, ia menggambarkan satu gaya bahasa yang sangat menarik, وَفِي أَنْفُسِكُمْ sebagai contohnya di dalam ayat ke-21 juga bererti وَفِىٓ أَنفُسِكُمْۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ merupakan dalil تاريخي bagi adanya balasan baik dan buruk. وَفِى مُوسَىٰٓ daripada ayat ke-38 bermaksud وَفِى قِصَّةِ مُوسَىٰٓ آيِاتٌ لِلْمُوْقِنِِيْنَ .Ia merupakan dalil تاريحي bagi adanya balasan baik dan buruk.وَفِى عَادٍ pada ayat ke-41 berertiوَفِى قِصَّةِ عَادٍ آيَاتٌ لِلْمُوْقِنِيْنَ.
Adh-Dhariyat 51:41
وَفِى عَادٍ إِذْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ ٱلرِّيحَ ٱلْعَقِيمَ
Dan (juga) pada (kisah kaum) ‘Ad, ketika Kami kirimkan kepada mereka angin yang membinasakan,
Ini juga merupakan dalil تاريخي balasan baik dan buruk.
pada ayat ke-43 وَفِى ثَمُودَ bererti وَفِى قِصَّةِ عَادٍ آيَاتٌ لِلْمُوْقِنِيْنَ.
Ia juga merupakan dalil تاريخي balasan baik dan buruk.
Adh-Dhariyat 51:43
وَفِى ثَمُودَ إِذْ قِيلَ لَهُمْ تَمَتَّعُوا۟ حَتَّىٰ حِينٍ
Dan pada (kisah kaum) Tsamud, ketika dikatakan kepada mereka, “Bersenang-senanglah kamu sampai waktu yang ditentukan.”
ayat ke-46وَقَوْمَ نُوحٍ مِّن قَبْلُۖ bererti وَأَهْلَكْنَا قًوْمَ نُوْحٍ وَفِي قِصَّةِ عَادٍ آيَاتٌ لِلْمُوْقِنِيْنَ. Ini juga dalil تاريخي balasan baik dan buruk.
Adh-Dhariyat 51:46
وَقَوْمَ نُوحٍ مِّن قَبْلُۖ إِنَّهُمْ كَانُوا۟ قَوْمًا فَٰسِقِينَ
dan sebelum itu (telah Kami binasakan) kaum Nuh. Sungguh, mereka adalah kaum yang fasik.
5. Dalil أنفسي bagi adanya hari akhirat, وَفِىٓ أَنفُسِكُمْۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ (ayat: 21). Ayat ini menyatakan pada diri manusia sendiri terdapat dalil tentang adanya balasan baik dan buruk, hati kecil manusia menerima ada baik dan buruk, kerana itu ia tidak teragak-agak menerima adanya balasan baik dan buruk.
Adh-Dhariyat 51:21
وَفِىٓ أَنفُسِكُمْۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ
dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?
6. Ayat: 38 وَفِى مُوسَىٰٓ. Di dalam ayat ini terdapat dalil تاريخي tentang adanya balasan baik dan buruk.
7.Ayat: 41 وَفِى عَادٍ. Di dalamnya juga terdapat dalil تاريخي menunjukkan adanya balasan baik dan buruk. Nabi Hud dan orang-orang mu'min yang mengikutnya diselamatkan sebagai balasan baik kepada mereka, kaum 'Aad pula dibinasakan dengan ribut taufan yang dahsyat sebagai balasan buruk kepada
mereka.
Adh-Dhariyat 51:38
وَفِى مُوسَىٰٓ إِذْ أَرْسَلْنَٰهُ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ بِسُلْطَٰنٍ مُّبِينٍ
Dan pada Musa (terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah) ketika Kami mengutusnya kepada Fir‘aun dengan membawa mukjizat yang nyata.
Adh-Dhariyat 51:41
وَفِى عَادٍ إِذْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ ٱلرِّيحَ ٱلْعَقِيمَ
Dan (juga) pada (kisah kaum) ‘Ad, ketika Kami kirimkan kepada mereka angin yang membinasakan,
8. Ayat: 43 وَفِى ثَمُودَ menceritakan pertentangan yang berlaku di antara kaum Tsamud dan rasul mereka
Nabi Shaleh, di dalamnya juga terdapat dalil-dalil تاريخي tentang adanya balasan baik dan buruk. Allah telah menyelamatkan Nabi Shaleh bersama orang-orang mu'min yang menjadi pengikutnya sebagai balasan baik kepada amalan mereka. Kaum Tsamud pula dibinasakan dengan gempa dahsyat sebagai balasan buruk kepada amalan mereka.
9. Ayat: 46 وَقَوْمَ نُوحٍ مِّن قَبْلُۖ. Ayat ini menceritakan bahawa sebelum dibinasakan kaum 'Aad dan Tsamud, orang-orang kafir di zaman Nabi Nuh juga telah dibinasakan. Nabi Nuh dan orang-orang Islamزyang mengikutinya selamat setelah mereka menaiki bahtera dan orang-orang yang tidak menerima seruannya semuanya tenggelam. Pada peristiwa itu terdapat bukti-bukti تاريخي tentang adanya balasan
baik dan buruk untuk manusia.
Adh-Dhariyat 51:46
وَقَوْمَ نُوحٍ مِّن قَبْلُۖ إِنَّهُمْ كَانُوا۟ قَوْمًا فَٰسِقِينَ
dan sebelum itu (telah Kami binasakan) kaum Nuh. Sungguh, mereka adalah kaum yang fasik.
10.Ayat: 50فَفِرُّوٓا۟ إِلَى ٱللَّهِۖ إِنِّى لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ مُّبِينٌ . Harap فَ di dalam ayat ini sangat penting dan besar ma'nanya .Haraf فَ itu bererti berpandukan dalil-dalil yang telah dikemukakan di atas, kamu hendaklah bersegera kembali kepada Allah. Aku hanya pemberi ancaman yang nyata kepada kamu.
Adh-Dhariyat 51:50
فَفِرُّوٓا۟ إِلَى ٱللَّهِۖ إِنِّى لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ مُّبِينٌ
Maka segeralah kembali kepada (menaati) Allah. Sungguh, aku seorang pemberi peringatan yang jelas dari Allah untukmu.
11. (Ayat: 51)وَلَا تَجْعَلُوا۟ مَعَ ٱللَّهِ إِلَٰهًا ءَاخَرَۖ إِنِّى لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ مُّبِينٌ. Sebelum ayat ini, manusia dituntut supaya menerima kepercayaan kepada hari akhirat. Di dalam ayat ke-51 ini pula, manusia dituntut supaya percaya kepada 2 perkara lagi iaitu tauhid dan risalah. Setelah itu dikatakan وَمَا خَلَقْتُ ٱلْجِنَّ وَٱلْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (Ayat: 56). Ia bererti Allah s.w.t. hanya menjadikan jin dan manusia mempunyai kebebasan memilih dan mereka diciptakan untuk beribadat kepada Allah. Salah satu ma'na ibadat ialah taat, dengan itu manusia dituntut melakukan perkara ke-4 iaitu beribadat dan taat kepada Allah.
Adh-Dhariyat 51:51
وَلَا تَجْعَلُوا۟ مَعَ ٱللَّهِ إِلَٰهًا ءَاخَرَۖ إِنِّى لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ مُّبِينٌ
Dan janganlah kamu mengadakan tuhan yang lain selain Allah. Sungguh, aku seorang pemberi peringatan yang jelas dari Allah untukmu.
Adh-Dhariyat 51:56
وَمَا خَلَقْتُ ٱلْجِنَّ وَٱلْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.
12.(Ayat: 58) إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلرَّزَّاقُ ذُو ٱلْقُوَّةِ ٱلْمَتِينُ mengemukakan 2 sifat Allah iaitu ٱلرَّزَّاقُ dan ذُو ٱلْقُوَّةِ ٱلْمَتِينُ sifatٱلرَّزَّاقُ, dalil bagi adanya balasan baik dan ذُو ٱلْقُوَّةِ ٱلْمَتِينُ adalah dalil bagi adanyabalasan buruk.
Adh-Dhariyat 51:58
إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلرَّزَّاقُ ذُو ٱلْقُوَّةِ ٱلْمَتِينُ
Sungguh Allah, Dialah Pemberi rezeki Yang Mempunyai Kekuatan lagi Sangat Kokoh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan