Sahih bukhari kitab perubatan sesi 001s
-maklum sahih bukhari kitab jamek yakni lebih dari 8 bab.
-setiap kitab jamek ada kitab perubatan.
-kesesuaian antara bab,selepas kitab perubatan kitab pakaian ,yang sihat barulah fikir pakaian jika sakit keperluan terhadap pakaian kurang.
- sebelum itu bab sakit yang berpunca dari makan minum jadi kitab makan minum yang boleh menyebbkan sakit.
٥٦ - الطب » ٣٠٠١ - ما أنزل الله داء إلا أنزل له شفاء
56. Pengobatan » 3001. Allah tidak menurunkan penyakit melainkan menurunkan penawar.
باب مَا أَنْزَلَ اللَّهُ دَاءً إِلاَّ أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً:
٥٢٤٦ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ الزُّبَيْرِيُّ حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ سَعِيدِ بْنِ أَبِي حُسَيْنٍ قَالَ حَدَّثَنِي عَطَاءُ بْنُ أَبِي رَبَاحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ دَاءً إِلَّا أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً
5246. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Al Mutsanna telah menceritakan kepada kami Abu Ahmad Az Zubairi telah menceritakan kepada kami 'Umar bin Sa'id bin Abu Husain dia berkata; telah menceritakan kepadaku 'Atha` bin Abu Rabah
dari Abu Hurairah radliallahu 'anhu dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam beliau bersabda: "Allah tidak akan menurunkan penyakit melainkan diturunkan penawar."
-ubat ada tapi kerana tak tahu
-atau sudah tahu tak kena cara berubat pula.
-ini kepercayaan orang Islam.
-sebab itu kena belajar secara khusus untuk mencari penawar kepada penyakit.
-jika boleh belajar betul2 sehingga cukup kemas dalam bidang perubatan ini
-sekurang2 bertukar2 fikiran atau berpakatlah pelbagai aliran, yang penting penyakit dapat diubati dan orang sakit tidak menjadi mangsa tidak boleh diubati atau terbiar tidak dirawat.
-kepercayaan setiap penyakit ada penawar sembuh yang betul2 sembuh .
-sembuh yang betul2 sembuh.
-ubat yang mempunyai kesan sampingan belum betul2 menyembuhkan sakit.
-penawar yang di maksudkan tiada kesan sampingan langsung.
-menurunkan bermaksud Allah mengadakan .
Jadi maksudnya tidak diadakan penyakit melainkan diadakan juga penawar penyakit itu.
-sebut turun iaitu Allah mengarahkan malaikat2 untuk menguruskan urusan2Nya.
-malaikat2 yang ditugaskan untuk mengatur penyakit2 dan ubat2.
-setiap yang berlaku dalam kerajaan Allah begitu begini ada malaikat disebalik itu.
Allah nak buat sendiri pun boleh tetapi Allah nak ajar cara mentadbir yang melibatkan semua.
Jika Allah sendiri melibatkan malaikat dalam perkara yang ditentukan maka kita manusia yang kurang lebih2 lagi perlukan kerjasama.
-Disebalik punca yang zahir,seperti kekotoran ,virus dan sebagainya adanya malaikat yang menjalankan yang diatur oleh Allah untuk menguji manusia.Siapa yang lebih baik amalannya. Siapa yang paling cemerlang.
Jika doktor ,setakat mana yang paling baik yang boleh dia buat untuk merawat penyakit. Adakah doktor sekadar nak buka klinik sahaja? Seolah2 suka mengambil kesempatan diatas kesakitan orang lain atau macam mana ?.
Inilah yang Allah nak uji ,siapa yang paling baik amalan perubatannya jika dia seorang doktor, Allah maha tahu siapa doktor yang paling baik amalannya.
Dengan itu kena paling baik dalam bidang masing-masing.
-hidup mati Allah yang buat tapi ikut sebab musabab sesorang itu tidak boleh mati lagi tetapi kerana kecuaian kita atau amal kita tidak baik ,ilmu kita tidak cukup,mati sesaorang jadi kena berhati2 dan berwaspada.
-penyakit دَاءً bermacam2 semua apa saja penyakit boleh diubati kecuali mati sahaja tiada ubat.
-tak jumpa lagi penawar adalah ujian untuk manusia mencari untuk menyembuhkan dengan berbagai usaha dan cara.
Dengan penyelidikan dan kajian diberbagai bahagian,
Masing2 boleh pula menjadi cara untuk mendapat rezeki dari itu pula.
Ini semua dari Allah bukan dari syaitan.
Ini ujian dan banyak pula faedah hidup di dunia.
Bersama kesukaran itu ada kesenangan.
Ash-Sharh 94:6إِنَّ مَعَ ٱلْعُسْرِ يُسْرًا
sesungguhnya beserta kesulitan itu ada kemudahan.
-yang susah,sakit atau sebagainya ٱلْعُسْرِ tak banyak sebab itu ada alif lam.tetapi يُسْرًا mudah,sihat,suka banyak sebab itu tiada alif lam.
-orang sakit dan cacat ,kurang berbanding dengan yang sihat.
Jika ada yang sakit itu adalah Allah jadikan untuk membina hidup kita.Jika tiada maka tiadalah perlumbaan,pencarian,tiada cabaran.
Jika tiada cabaran manusia tidak akan berusaha,mengkaji dll.
٥٦ - الطب » ٣٠٠٢ - هل يداوي الرجل المرأة أو المرأة الرجل
56. Pengobatan » 3002. Bolehkah laki-laki merawat wanita dan wanita merawat laki-laki ?
-ini cara bukhari nak bagi tau boleh orang lelaki merawat wanita dan wanita merawat laki-laki.
باب هَلْ يُدَاوِي الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ أَوِ الْمَرْأَةُ الرَّجُلَ:
٥٢٤٧ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ الْمُفَضَّلِ عَنْ خَالِدِ بْنِ ذَكْوَانَ عَنْ رُبَيِّعَ بِنْتِ مُعَوِّذِ بْنِ عَفْرَاءَ قَالَتْ كُنَّا نَغْزُو مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَسْقِي الْقَوْمَ وَنَخْدُمُهُمْ وَنَرُدُّ الْقَتْلَى وَالْجَرْحَى إِلَى الْمَدِينَةِ
5247. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah bin Sa'id telah menceritakan kepada kami Bisyr bin Al Mufadlal dari Khalid bin Dzakwan
dari Rubayyi' binti Mu'awwidz bin 'Afra` dia berkata; Kami pernah ikut perang bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, kami bertugas memberi minum kepada pasukan dan membantu menyiapkan keperluan mereka, serta ikut membawa orang-orang yang gugur dan yang terluka ke Madinah."(serta kami berkhidmat kepada mereka)
-jika jadi perawat yang khusus iaitu doktor juga boleh.
-boleh merawat berlain jantina sekadar yang perlu dan ada adab2 nya.
-jika perlu jamah atau sentuh boleh atau boleh juga jika cara tak sentuh tak perlu sentuh.
-hadits ini menunjukan merawat lelaki dan perempuan adalah sama.
-dengan itu boleh anak2 permpuan belajar perubatan.
- tajuk bab tanya dan jawapan ada dalam hadits.
-sudah terjawab dalam hadits .
-perawat bukan doktor seperti jururawat pun boleh juga.
- dengan tajuk ini juga menunjukan bukan dalam perang pun boleh juga.
Minit 37
-mungkin lebih baik juga waris atau mahram diberi peluang menolong merawat pesakit juga selain jururawat .
-masalah aurat sesama lelaki atau sesama perempuan sama sahaja tidak boleh dilihat kecuali keadaan darurat seperti sakit ini.
-ada yang terlalu rigid (tidak tengok dari semua sudut) tak boleh bila berlainan jantina.
-ditempat kita atau negara kita baik lelaki perempuan diberi peluang belajar yang sama
٥٦ - الطب » ٣٠٠٣ - الشفاء في ثلاث
56. Pengobatan » 3003. Kesembuhan dalam tiga hal
(Penawar pada 3 perkara) الشِّفَاءُ فِي ثَلاَثٍ:
٥٢٤٨ - حَدَّثَنِي الْحُسَيْنُ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ حَدَّثَنَا مَرْوَانُ بْنُ شُجَاعٍ حَدَّثَنَا سَالِمٌ الْأَفْطَسُ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ الشِّفَاءُ فِي ثَلَاثَةٍ شَرْبَةِ عَسَلٍ وَشَرْطَةِ مِحْجَمٍ وَكَيَّةِ نَارٍ وَأَنْهَى أُمَّتِي عَنْ الْكَيِّ رَفَعَ الْحَدِيثَ وَرَوَاهُ الْقُمِّيُّ عَنْ لَيْثٍ عَنْ مُجَاهِدٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْعَسَلِ وَالْحَجْمِ
5248. Telah menceritakan kepada kami Al Husain telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Mani' telah menceritakan kepada kami Marwan bin Syuja' telah menceritakan kepada kami Salim Al Afthas dari Sa'id bin Jubair
dari Ibnu Abbas radliallahu 'anhuma dia berkata; "Terapi pengobatan itu ada tiga cara,
-khusus dengan 3 perkara ini sahaja?
-tidak.
yaitu minum madu,
-cara masukan
bekam
-cara keluarkan
dan kay (menempelkan besi panas pada daerah yang terluka),
-sekarang telah maju seperti kimoterafi atau lazer atau letrik.juga termasuk api.
-ini contoh dizamanya.
sedangkan aku melarang ummatku berobat dengan kay."
-ada tempat lain nabi kata nabi tak suka.
-sebab itu doktor kena terbuka,jika cara kita menyakitkan boleh bersikap terbuka menerima cara lain yang lebih tidak menyakitkan dan berjaya sembuh pula. Itulah maksudnya.
-jadi bukan maksud nabi nak bagi tau ini sahaja penawar penyakit,sebut 3 ini hanya cara asas.
-perubatan yunani....tiori nya ..minit 50
-mengubat penyakit kena sesuai.
-bekam ini biasa dikalangan orang arab bukan bererti cara ini satu2nya sahaja cara nak berubat.
-ini asas perubatan yunani yg perlu seimbangkan 4 cecair.
-jika tidak cara lain boleh lah cara kay tu.
Hadits ini di rafa'kan (kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam). Dan di riwayatkan pula oleh Al Qumi dari Laits dari Mujahid dari Ibnu Abbas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tentang minum madu dan berbekam."(habis sesi 1)
٥٢٤٩ - حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحِيمِ أَخْبَرَنَا سُرَيْجُ بْنُ يُونُسَ أَبُو الْحَارِثِ حَدَّثَنَا مَرْوَانُ بْنُ شُجَاعٍ عَنْ سَالِمٍ الْأَفْطَسِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الشِّفَاءُ فِي ثَلَاثَةٍ فِي شَرْطَةِ مِحْجَمٍ أَوْ شَرْبَةِ عَسَلٍ أَوْ كَيَّةٍ بِنَارٍ وَأَنَا أَنْهَى أُمَّتِي عَنْ الْكَيِّ
5249. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Abdurrahim telah mengabarkan kepada kami Suraij bin Yunus Abu Al Harits telah menceritakan kepada kami Marwan bin Suja' dari Salim Al Afthas dari Sa'id bin Jubair dari Ibnu Abbas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam beliau bersabda: "Terapi pengobatan(penawar) itu ada tiga cara, yaitu; berbekam, minum madu dan kay (menempelkan besi panas pada daerah yang terluka), sedangkan aku melarang ummatku berobat dengan kay.(selaran api)"
٥٦ - الطب » ٣٠٠٤ - الدواء بالعسل
56. Pengobatan » 3004. Berobat dengan madu
باب الدَّوَاءِ بِالْعَسَلِ:
وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ}.
Bab berubat dengan madu. Padanya ada penawar kepada manusia.
٥٢٥٠ - حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ قَالَ أَخْبَرَنِي هِشَامٌ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعْجِبُهُ الْحَلْوَاءُ وَالْعَسَلُ
5250. Telah menceritakan kepada kami Ali bin Abdullah telah menceritakan kepada kami Abu Usamah dia berkata; telah mengabarkan kepadaku Hisyam dari Ayahnya
dari Aisyah radliallahu 'anha dia berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam sangat menyukai manisan dan madu."
٥٢٥١ - حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ الْغَسِيلِ عَنْ عَاصِمِ بْنِ عُمَرَ بْنِ قَتَادَةَ قَالَ سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنْ كَانَ فِي شَيْءٍ مِنْ أَدْوِيَتِكُمْ أَوْ يَكُونُ فِي شَيْءٍ مِنْ أَدْوِيَتِكُمْ خَيْرٌ فَفِي شَرْطَةِ مِحْجَمٍ أَوْ شَرْبَةِ عَسَلٍ أَوْ لَذْعَةٍ بِنَارٍ تُوَافِقُ الدَّاءَ وَمَا أُحِبُّ أَنْ أَكْتَوِيَ
5251. Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim telah menceritakan kepada kami Abdurrahman bin Al Ghasil dari 'Ashim bin Umar bin Qatadah dia berkata; saya mendengar
Jabir bin Abdullah radliallahu 'anhuma berkata; saya mendengar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sekiranya ada obat yang baik untuk kalian atau ada sesuatu yang baik untuk kalian jadikan obat, maka itu terdapat pada bekam atau minum madu atau sengatan api panas (terapi dengan menempelkan besi panas di daerah yang luka) dan saya tidak menyukai kay."(selaran api)
٥٢٥٢ - حَدَّثَنَا عَيَّاشُ بْنُ الْوَلِيدِ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى حَدَّثَنَا سَعِيدٌ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَبِي الْمُتَوَكِّلِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ أَنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ أَخِي يَشْتَكِي بَطْنَهُ فَقَالَ اسْقِهِ عَسَلًا ثُمَّ أَتَى الثَّانِيَةَ فَقَالَ اسْقِهِ عَسَلًا ثُمَّ أَتَاهُ الثَّالِثَةَ فَقَالَ اسْقِهِ عَسَلًا ثُمَّ أَتَاهُ فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ فَقَالَ صَدَقَ اللَّهُ وَكَذَبَ بَطْنُ أَخِيكَ اسْقِهِ عَسَلًا فَسَقَاهُ فَبَرَأَ
5252. Telah menceritakan kepada kami Ayyas bin Al Walid telah menceritakan kepada kami Abdul A'la telah menceritakan kepada kami Sa'id dari Qatadah dari Abu Al Mutawakkil
dari Abu Sa'id bahwa seorang laki-laki datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam sambil berkata; "Saudaraku sedang menderita(mengadu) sakit perut." Beliau bersabda: "Minumilah madu." Kemudian laki-laki itu datang kedua kalinya, lalu beliau tetap bersabda: "Minumilah madu." Kemudian laki-laki itu datang yang ketiga kalinya, beliau bersabda: "Minumilah madu." Kemudian dia datang lagi sambil berkata; "Aku telah melakukannya." Maka beliau bersabda: "Maha benar Allah, dan perut saudaramulah yang berdusta, berilah minum madu." Lalu ia pun meminuminya madu dan akhirnya sembuh.
٥٦ - الطب » ٣٠٠٥ - الدواء بألبان الإبل
56. Pengobatan » 3005. Berobat dengan susu unta
باب الدَّوَاءِ بِأَلْبَانِ الإِبِلِ:
Mengubati orang sakit menggunakan susu unta.
٥٢٥٣ - حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا سَلَّامُ بْنُ مِسْكِينٍ حَدَّثَنَا ثَابِتٌ عَنْ أَنَسٍ أَنَّ نَاسًا كَانَ بِهِمْ سَقَمٌ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ آوِنَا وَأَطْعِمْنَا فَلَمَّا صَحُّوا قَالُوا إِنَّ الْمَدِينَةَ وَخِمَةٌ فَأَنْزَلَهُمْ الْحَرَّةَ فِي ذَوْدٍ لَهُ فَقَالَ اشْرَبُوا أَلْبَانَهَا فَلَمَّا صَحُّوا قَتَلُوا رَاعِيَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَاسْتَاقُوا ذَوْدَهُ فَبَعَثَ فِي آثَارِهِمْ فَقَطَعَ أَيْدِيَهُمْ وَأَرْجُلَهُمْ وَسَمَرَ أَعْيُنَهُمْ فَرَأَيْتُ الرَّجُلَ مِنْهُمْ يَكْدِمُ الْأَرْضَ بِلِسَانِهِ حَتَّى يَمُوتَ قَالَ سَلَّامٌ فَبَلَغَنِي أَنَّ الْحَجَّاجَ قَالَ لِأَنَسٍ حَدِّثْنِي بِأَشَدِّ عُقُوبَةٍ عَاقَبَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَحَدَّثَهُ بِهَذَا فَبَلَغَ الْحَسَنَ فَقَالَ وَدِدْتُ أَنَّهُ لَمْ يُحَدِّثْهُ بِهَذَا
5253. Telah menceritakan kepada kami Muslim bin Ibrahim telah menceritakan kepada kami Sallam bin Miskin telah menceritakan kepada kami Tsabit dari Anas bahwa beberapa orang sedang menderita sakit, lalu mereka berkata; "Wahai Rasulullah, berilah kami tempat untuk menginap dan jamulah kami, ketika keadaan mereka mulai membaik, mereka berkata; "Sesungguhnya kota Madinah tidak cocok untuk kami, " lantas beliau menyuruh mereka supaya pergi ke padang tempat gembalaan unta-unta milik beliau(kepunyaan kerajaan), lalu beliau bersabda: "Setelah itu minumlah susunya." Ketika mereka semuanya sehat, ternyata mereka membunuh penggembala Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan merampok sejumlah unta beliau, maka beliau memerintahkan untuk mengejar mereka. Kemudian beliau memotong tangan-tangan mereka dan kaki-kaki mereka serta mencongkel mata mereka, dan aku melihat salah seorang dari mereka menjulurkan lidahnya ke tanah sampai akhirnya mati terkapar." Sallam berkata; telah sampai kepadaku bahwa Al Hajjaj pernah berkata kepada Anas; "Ceritakanlah kepadaku tentang hukuman yang paling sadis yang pernah di lakukan oleh Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, lalu Anas menceritakan hadits di atas, ternyata hal itu sampai kepada Al Hasan, maka dia berkata; "Aku menyangka bahwa Anas belum pernah menyampaikan hadits ini."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan