Sabtu, Mei 22, 2021

Sunan Abu daud kitab solat sesi 163s

Sunan Abu daud kitab solat sesi 163s
٢ -  الصلاة » ٤٩٩ -  أنزل القرآن على سبعة أحرف
2. Shalat  » 499. Al-Qur'an diturunkan dalam tujuh logat

-ini menunjukan boleh baca dengan mana2 cara dari 7 itu.
-baca Kitab Badlul Majhul m/s 315, kitab Hafiz ibnu Hajjar kata itu سبعة أحرف adalah 7 cara 
-iaitu kalimah atau ayat quran itu kalu ada perbezaan bacaan  tak boleh pergi lebih dari 7 cara biasanya.
Jika lebih mungkin itu tidak sabit atau berbeza dengan cara baca sahaja
- ada juga kata maksud 7 untuk menunjukan  mudah dan senang bukan terhad kepada 7 .

١٢٦١ - حَدَّثَنَا الْقَعْنَبِيُّ عَنْ مَالِكٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدِ الْقَارِيِّ قَالَ سَمِعْتُ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ يَقُولُ سَمِعْتُ هِشَامَ بْنَ حَكِيمِ بْنِ حِزَامٍ يَقْرَأُ سُورَةَ الْفُرْقَانِ عَلَى غَيْرِ مَا أَقْرَؤُهَا وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَقْرَأَنِيهَا فَكِدْتُ أَنْ أَعْجَلَ عَلَيْهِ ثُمَّ أَمْهَلْتُهُ حَتَّى انْصَرَفَ ثُمَّ لَبَّبْتُهُ بِرِدَائِهِ فَجِئْتُ بِهِ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي سَمِعْتُ هَذَا يَقْرَأُ سُورَةَ الْفُرْقَانِ عَلَى غَيْرِ مَا أَقْرَأْتَنِيهَا فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اقْرَأْ فَقَرَأَ الْقِرَاءَةَ الَّتِي سَمِعْتُهُ يَقْرَأُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هَكَذَا أُنْزِلَتْ ثُمَّ قَالَ لِيَ اقْرَأْ فَقَرَأْتُ فَقَالَ هَكَذَا أُنْزِلَتْ ثُمَّ قَالَ إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ أُنْزِلَ عَلَى سَبْعَةِ أَحْرُفٍ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ فَارِسٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ قَالَ قَالَ الزُّهْرِيُّ إِنَّمَا هَذِهِ الْأَحْرُفُ فِي الْأَمْرِ الْوَاحِدِ لَيْسَ تَخْتَلِفُ فِي حَلَالٍ وَلَا حَرَامٍ
1261. Telah menceritakan kepada Kami Al Qa'nabi dari Malik dari Ibnu Syihab dari 'Urwah bin Az Zubair 

dari Abdurrahman bin Abdul Qari, ia berkata; saya mendengar Umar bin Al Khathab berkata; aku mendengar Hisyam bin Hakim bin Hizam 
-Hisyam dan Hakim kedua2nya sahabat
-Hakim bin Hizam anak saudara Khadijah isteri nabi saw.

membaca Surat Al Furqan 
-semasa hidup nabi saw.
-hadits ini mutawatir.

tidak seperti yang aku baca, dan Rasulullah telah (mengajar) membacakannya kepadaku, maka hampir aku tergesa-gesa(nak terkam ) untuk bertindak terhadapnya, kemudian aku mengurungkannya ( membiarkan dahulu) hingga ia pergi.
-ini dia baca  dalam solat

Kemudian aku menarik selendangnya (dengan selimutku atau nya) dan membawanya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam.
-umar ingat dia baca salah.

 Aku katakan; wahai Rasul, sesungguhnya aku telah mendengar orang ini membaca Surat Al Furqan tidak seperti yang telah engkau bacakan kepadaku.
-tetapi tiada sebut ayat mana.
-bahkan banyak lagi perbezaan bacaan yanb berlaku antara sahabat
-lagi contoh Ubai bin kaab dengan Ibnu Masud berhubung dengan ayat surah nahl.
Juga antara Amar bin Al Ash dengan  lelaki berhubung dengan satu ayat 

Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata kepadanya: "Bacalah, kemudian ia (Hisyam) membaca bacaan yang telah aku dengar. kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Demikianlah Surat tersebut diturunkan." Kemudian beliau berkata kepadaku: "Bacalah." Lalu aku membacanya. Kemudian beliau berkata: "Demikianlah surat tersebut diturunkan." Kemudian beliau bersabda: "Sesungguhnya Al Qur'an ini diturunkan dengan tujuh gaya (cara)bahasa, maka bacalah apa yang mudah darinya." 

-ulamak berbeza pendapat dengan  maksud 7 haraf itu.
-apakah maksud   أُنْزِلَا لْقُرْآنَ عَلَى سَبْعَةِ أَحْرُفٍ?
-ada berbagai pendapat tentang ini sampai ada 35 pendapat.
-kebanyakannya pendapat itu tidak terpilih.
-apapun yang dapat dikesan dari hadits ini ,perbezaan Umar dan Ubai itu adalah segi bacaan  sebab Nabi saw suruh baca.bukan dari segi maknanya.
-kemudian nabi saw suruh baca mana dari yang termudah padanya.
-jadi tujuannya untuk memudahkan pembacanya.
-ini menguatkan pendapat orang yang  mengatakan  bahawa yang dimaksudkan dengan أَحْرُفٍ itu ialah menyampaikan maksud sesuatu perkataan  alquran dengan lafaz murodib(semakna) baginya  walaupun daripada lughah yang sama.
Sebab lughah Hisham pun quraisy dan Umar pun quraisy juga. Hanya lughah yang berbeza asalkan makna sama tidak mengapa.
(Minit 17)
-yang kedua maksud سَبْعَةِ أَحْرُفٍ itu adalah perbezaan lughah Arab. Ini pilihan Ibnu Atiyah. Tetapi ada yang bantah.
Kerana lughah Arab ini bukan setakat7 itu sahaja bahkan lebih dari itu lagi. Bagaimana yang setuju kata lughah Arab itu adalah lughah Arab yang paling fasih. Itulah yang ada 7 itu.
-Ada juga yang kata 7 itu adalah 7 kabilah arab.ada juga bantahan.
-ada juga yang berpendapat 7 golongan arab mudhar.
-khilaf tentang سَبْعَةِ أَحْرُفٍ ada  40 pendapat.. tetapi kebanyakanya tidak dipilih oleh ulamak.

-satu ibnu arabi ..ahli tasauf
-satu lagi ibnul arabi..ahli hadits ,anak murid imam ghazali.

-haraf dengan huruf atau kalimah dan banyak lagi maknanya tetapi yang paling hampir ada 2
Maksud سَبْعَةِ أَحْرُفٍ
1.Tujuh bahasa atau lughah
2.Tujuh macam makna dengan lafaz yang berbeza-beza boleh sampai tujuh ,bukan semua perkataan tetapi sesetengah perkataan.
Contoh perkataan "mari"

-perubahan2 bukan sewenang2nya diubah tetapi hanya bila dengar nabi saw baca berubah juga.jika tiada tidak boleh.
Minit 26
Kalu kata lah boleh tukar, maka tidak boleh lagi srbab sudah ijmak  sqhabat dizaman Usman tentang mereka semua bersetuju bahawa alquran  berdasarkan bacaan Nabi saw dihadapan jibril pada kali terakhir.

-ke dua,  adalah 7 cara tu boleh sehingga sekarang atau hanya ada satu masa dulu sahaja?


-adakah yang 7 itu masih kekal sehingga sekarang?
-kebanyakan ulamak berpegang pendapat kedua iaitu ini cerita dulu  loni sudah tidak boleh dibaca. Ini adalah sejarah quran.

-Bacaan itu adakah sudah tetap dizaman Nabi saw lagi atau loni baru tetap?
-kebanyakan ulamak berpendapat bacaan sudah tetap dizaman nabi saw lagi.
-adapun zaman nabi ,sahabat2 ramai sudah terima  serupa yang ada loni  dizaman nabi lagi sudah tetap begitu tidak boleh tukar2.
-khilaf lughah dan kesusahan untuk menyebut selain dari lughah mereka  untuk  menyenangkan mereka diperingkat permulaan.
- jibril  telah baca 2 kali pada kali terakhir dan tetap dengan bacaan itu. Bahkan sebelum daripada itu pun sudah tetap bacaannya.

-Orang yang Qari pula berkata, 7أحرف itu bukan bermaksud qiraat 7 yang ada loni. Ini khilaf dan menyalahi ijmak ulamak. kerana 7 itu  bukan maksudnya yang dikenali qiraat 7  yang ada loni. Ini hanya sebahagian sangkaan orang yang jahil atau tak reti.
-Jadi orang yang menyangka qiraat hasim ,nafii termasuk qiraat 7 hadits itu adalah salah besar.

-Khilaf qurrah adalah berdasarkan SATU haraf bukan atas yang 7 . Tujuh itu perkara yang lain.
Minit 37
-khilaf dalam 7 bacaan?
-7 itu adalah  7 macam bacaan

-ada 7 macam bacaan iaitu
Pertama ifrad dan jamak
Ke2 Tazkir dan taknis
Ke3 ujul il ikrab
Ke4  hai ah sor iyyah
Ke5 a da wak atau huruf nahu
Ke6 ikhtilaf huruf
Ke 7 lah jah atau dalek

Pertama ifrad dan jamakتَمَّتْ كَلِمَاةُ رَبِّكَ>>تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ

Hud 11:119
إِلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّكَۚ وَلِذَٰلِكَ خَلَقَهُمْۗ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ ٱلْجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ أَجْمَعِينَ 
kecuali orang yang diberi rahmat oleh Tuhanmu. Dan untuk itulah Allah menciptakan mereka. Kalimat (keputusan) Tuhanmu telah tetap, “Aku pasti akan memenuhi neraka Jahanam dengan jin dan manusia (yang durhaka) semuanya.”

Ke2 Tazkir dan taknis satu kalimah itu dibaca muzakkar dan muanas misalnyaلَا تُقْبَلُ مِنْهَا شَفَٰعَةٌ>>لَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَٰعَةٌ

Al-Baqarah 2:48
وَٱتَّقُوا۟ يَوْمًا لَّا تَجْزِى نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْـًٔا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَٰعَةٌ وَلَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ 
Dan takutlah kamu pada hari, (ketika) tidak seorang pun dapat membela orang lain sedikit pun. Sedangkan syafaat dan tebusan apa pun darinya tidak diterima dan mereka tidak akan ditolong.

Ke3 ujul il ikrab هَلْ مِنْ خَٰلِقٍ غَيْرِ ٱللَّهِ <<هَلْ مِنْ خَٰلِقٍ غَيْرُ ٱللَّهِ

Fatir 35:3
يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْۚ هَلْ مِنْ خَٰلِقٍ غَيْرُ ٱللَّهِ يَرْزُقُكُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِۚ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ 
Wahai manusia! Ingatlah akan nikmat Allah kepadamu. Adakah pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi? Tidak ada tuhan selain Dia; maka mengapa kamu berpaling (dari ketauhidan)?

Ke4  hai ah sor fiyyah  yaknj dari segi bentuk sorof
 misalnya يُعِرِّشُون <<  يعْريشون  

Ke5 a da wak atau huruf nahu  لَٰكِنِ ٱلشَّيَٰطِينَ <<<لَٰكِنَّ ٱلشَّيَٰطِينَ 

Al-Baqarah 2:102
وَٱتَّبَعُوا۟ مَا تَتْلُوا۟ ٱلشَّيَٰطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَٰنَۖ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَٰنُ وَلَٰكِنَّ ٱلشَّيَٰطِينَ كَفَرُوا۟ يُعَلِّمُونَ ٱلنَّاسَ ٱلسِّحْرَ وَمَآ أُنزِلَ عَلَى ٱلْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَٰرُوتَ وَمَٰرُوتَۚ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّىٰ يَقُولَآ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْۖ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِۦ بَيْنَ ٱلْمَرْءِ وَزَوْجِهِۦۚ وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِۦ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ ٱللَّهِۚ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْۚ وَلَقَدْ عَلِمُوا۟ لَمَنِ ٱشْتَرَىٰهُ مَا لَهُۥ فِى ٱلْءَاخِرَةِ مِنْ خَلَٰقٍۚ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا۟ بِهِۦٓ أَنفُسَهُمْۚ لَوْ كَانُوا۟ يَعْلَمُونَ 
Dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh setan-setan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi setan-setan itulah yang kafir, mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat di negeri Babilonia yaitu Harut dan Marut. Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan, “Sesungguhnya kami hanyalah cobaan (bagimu), sebab itu janganlah kafir.” Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu) apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) dengan istrinya. Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dengan sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barangsiapa membeli (menggunakan sihir) itu, niscaya tidak akan mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dengan sihir, sekiranya mereka tahu.

Ke6 ikhtilaf huruf seperti  يعلمون dan  تعلمون atau نُنْشزوح atau نَنْشزوح

Ke 7 lah jah atau dalek تخفيف (tebal)dan تخفم(nipis) ,imalah مجره، mad,kosar,idham


-yang lain bahagi 7 juga
1.Ikhtilaf pada isim.
2.perbezaan pada feel.
3.ikhtilaf pada wujud ikrob.
4.dengan tambah dan kurang.
5.ikhtilaf dari segi taqdim dan takkhir
6.
7.

1.Ikhtilaf pada isim.
2.perbezaan pada feel.رَبُّنَا بَٰعَّدَ بَيْنَ أَسْفَارِنَا << رَبَّنَا بَٰعِدْ بَيْنَ أَسْفَارِنَا
Saba' 34:19
فَقَالُوا۟ رَبَّنَا بَٰعِدْ بَيْنَ أَسْفَارِنَا وَظَلَمُوٓا۟ أَنفُسَهُمْ فَجَعَلْنَٰهُمْ أَحَادِيثَ وَمَزَّقْنَٰهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ 
Maka mereka berkata, “Ya Tuhan kami, jauhkanlah jarak perjalanan kami,” dan (berarti mereka) menzhalimi diri mereka sendiri; maka Kami jadikan mereka bahan pembicaraan dan Kami hancurkan mereka sehancur-hancurnya. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi setiap orang yang sabar dan bersyukur.

3.ikhtilaf pada wujud ikrob.(nahi )لَا يُضَآرُّ كَاتِبٌ<< لَا يُضَآرَّ كَاتِبٌ(nafi)

Al-Baqarah 2:282
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَىٰٓ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَٱكْتُبُوهُۚ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌۢ بِٱلْعَدْلِۚ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَن يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ ٱللَّهُۚ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ ٱلَّذِى عَلَيْهِ ٱلْحَقُّ وَلْيَتَّقِ ٱللَّهَ رَبَّهُۥ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْـًٔاۚ فَإِن كَانَ ٱلَّذِى عَلَيْهِ ٱلْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُۥ بِٱلْعَدْلِۚ وَٱسْتَشْهِدُوا۟ شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْۖ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَٱمْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ ٱلشُّهَدَآءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَىٰهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَىٰهُمَا ٱلْأُخْرَىٰۚ وَلَا يَأْبَ ٱلشُّهَدَآءُ إِذَا مَا دُعُوا۟ۚ وَلَا تَسْـَٔمُوٓا۟ أَن تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَىٰٓ أَجَلِهِۦۚ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ ٱللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَٰدَةِ وَأَدْنَىٰٓ أَلَّا تَرْتَابُوٓا۟ۖ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجَٰرَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَاۗ وَأَشْهِدُوٓا۟ إِذَا تَبَايَعْتُمْۚ وَلَا يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌۚ وَإِن تَفْعَلُوا۟ فَإِنَّهُۥ فُسُوقٌۢ بِكُمْۗ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۖ وَيُعَلِّمُكُمُ ٱللَّهُۗ وَٱللَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ 
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu melakukan utang piutang untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menuliskannya. Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menuliskannya dengan benar. Janganlah penulis menolak untuk menuliskannya sebagaimana Allah telah mengajarkan kepadanya, maka hendaklah dia menuliskan. Dan hendaklah orang yang berutang itu mendiktekan, dan hendaklah dia bertakwa kepada Allah, Tuhannya, dan janganlah dia mengurangi sedikit pun daripadanya. Jika yang berutang itu orang yang kurang akalnya atau lemah (keadaannya), atau tidak mampu mendiktekan sendiri, maka hendaklah walinya mendiktekannya dengan benar. Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi laki-laki di antara kamu. Jika tidak ada (saksi) dua orang laki-laki, maka (boleh) seorang laki-laki dan dua orang perempuan di antara orang-orang yang kamu sukai dari para saksi (yang ada), agar jika yang seorang lupa, maka yang seorang lagi mengingatkannya. Dan janganlah saksi-saksi itu menolak apa-bila dipanggil. Dan janganlah kamu bosan menuliskannya, untuk batas waktunya baik (utang itu) kecil maupun besar. Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah, lebih dapat menguatkan kesaksian, dan lebih mendekatkan kamu kepada ketidakraguan, kecuali jika hal itu merupakan perdagangan tunai yang kamu jalankan di antara kamu, maka tidak ada dosa bagi kamu jika kamu tidak menuliskannya. Dan ambillah saksi apabila kamu berjual beli, dan janganlah penulis dipersulit dan begitu juga saksi. Jika kamu lakukan (yang demikian), maka sungguh, hal itu suatu kefasikan pada kamu. Dan bertakwalah kepada Allah, Allah memberikan pengajaran kepadamu, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Lagi contoh ذُو ٱلْعَرْشِ ٱلْمَجِيدِ <<ذُو ٱلْعَرْشِ ٱلْمَجِيدُhamzah dan kisaii baca

Al-Buruj 85:15
ذُو ٱلْعَرْشِ ٱلْمَجِيدُ 
yang memiliki ‘Arsy, lagi Mahamulia,



4.dengan tambah dan kurang.
Contoh وَ ٱلذَّكَرَ وَٱلْأُنثَىٰٓ<<<وَمَا خَلَقَ ٱلذَّكَرَ وَٱلْأُنثَىٰٓ

Al-Layl 92:3
وَمَا خَلَقَ ٱلذَّكَرَ وَٱلْأُنثَىٰٓ 
demi penciptaan laki-laki dan perempuan,


Al-Baqarah 2:25
وَبَشِّرِ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّٰتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَٰرُۖ كُلَّمَا رُزِقُوا۟ مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًاۙ قَالُوا۟ هَٰذَا ٱلَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُۖ وَأُتُوا۟ بِهِۦ مُتَشَٰبِهًاۖ وَلَهُمْ فِيهَآ أَزْوَٰجٌ مُّطَهَّرَةٌۖ وَهُمْ فِيهَا خَٰلِدُونَ 
Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan berbuat kebajikan, bahwa untuk mereka (disediakan) surga-surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Setiap kali mereka diberi rezeki buah-buahan dari surga, mereka berkata, “Inilah rezeki yang diberikan kepada kami dahulu.” Mereka telah diberi (buah-buahan) yang serupa. Dan di sana mereka (memperoleh) pasangan-pasangan yang suci. Mereka kekal di dalamnya.

Lagi contoh تَجْرِى تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَٰرُۖ <<<تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَٰرُۖ


5.ikhtilaf dari segi taqdim dan takkhir

Contoh وَجَآءَتْ سَكْرَةُ ٱلْحَقِّۖ بٱلْمَوْتِ <<<وَجَآءَتْ سَكْرَةُ ٱلْمَوْتِ بِٱلْحَقِّۖ

Qaf 50:19
وَجَآءَتْ سَكْرَةُ ٱلْمَوْتِ بِٱلْحَقِّۖ ذَٰلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ 
Dan datanglah sakaratul maut dengan sebenar-benarnya. Itulah yang dahulu hendak kamu hindari.

-tapi untuk kita pegang yang dah duk ada .
-tulisan sama walau lafaz berbeza.
-selagi lafaz boleh terima maka boleh.
-tawatur 7 sama itu dengan dalam quran yang loni?
Tidak sama
-hanya tawatur yang serupa ada seperti sekarang ini yang boleh diterima. Contoh بعد
-tawatur =ramai terima  drp nabi sehingga tidak mungkin mereka sepakat atas yang salah.
Jika ada pun itu cerita dulu. Sekarang telah mansukh.
Yang di terima dari dulu adalah yang  ada  seperti sekarang ini.
Minit 48
Minit 59
6.
7.


 Telah menceritakan kepada Kami Muhammad bin Yahya bin Faris, telah menceritakan kepada Kami Abdurrazzaq, telah mengabarkan kepada Kami Ma'mar, ia berkata; Az Zuhri berkata; sesungguhnya gaya bahasa ini dalam satu perkara dan tidak berbeda-beda dalam hal halal dan haram.



١٢٦٢ - حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ الطَّيَالِسِيُّ حَدَّثَنَا هَمَّامُ بْنُ يَحْيَى عَنْ قَتَادَةَ عَنْ يَحْيَى بْنِ يَعْمَرَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ صُرَدٍ الْخُزَاعِيِّ عَنْ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا أُبَيُّ إِنِّي أُقْرِئْتُ الْقُرْآنَ فَقِيلَ لِي عَلَى حَرْفٍ أَوْ حَرْفَيْنِ فَقَالَ الْمَلَكُ الَّذِي مَعِي قُلْ عَلَى حَرْفَيْنِ قُلْتُ عَلَى حَرْفَيْنِ فَقِيلَ لِي عَلَى حَرْفَيْنِ أَوْ ثَلَاثَةٍ فَقَالَ الْمَلَكُ الَّذِي مَعِي قُلْ عَلَى ثَلَاثَةٍ قُلْتُ عَلَى ثَلَاثَةٍ حَتَّى بَلَغَ سَبْعَةَ أَحْرُفٍ ثُمَّ قَالَ لَيْسَ مِنْهَا إِلَّا شَافٍ كَافٍ إِنْ قُلْتَ سَمِيعًا عَلِيمًا عَزِيزًا حَكِيمًا مَا لَمْ تَخْتِمْ آيَةَ عَذَابٍ بِرَحْمَةٍ أَوْ آيَةَ رَحْمَةٍ بِعَذَابٍ

1262. Telah menceritakan kepada Kami Abu Al Walid Ath Thayalisi, telah menceritakan kepada Kami Hammam bin Yahya dari Qatadah dari Yahya bin Ya'mar dari Sulaiman bin Shurad Al Khuza'i 
dari Ubai bin Ka'b, ia berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Wahai Ubai, sesungguhnya telah dibacakan Al Qur'an kepadaku, dan aku ditanya; dengan satu gaya bahasa atau dua gaya bahasa? Kemudian malaikat yang bersamaku berkata; katakan; dengan dua gaya bahasa! Maka aku katakan; dengan dua gaya bahasa. Kemudian aku ditanya; dengan dua gaya bahasa atau tiga gaya bahasa? Kemudian malaikat yang bersamaku berkata; katakan; dengan tiga gaya(cara) bahasa! Maka aku katakan; dengan tiga gaya bahasa. Hingga sampai tujuh gaya(cara) bahasa." Kemudian beliau berkata: "Tidak ada diantara gaya bahasa tersebut kecuali merupakan sesuatu (penawar) yang memuaskan dan cukup. Apabila engkau membaca; SAMII'AN 'ALIIMAN, 'AZIIZAN HAKIIMAN selama engkau tidak menutup ayat yang berbicara mengenai adzab dengan rahmat atau ayat yang berbicara mengenai rahmat dengan adzab."


١٢٦٣ - حَدَّثَنَا ابْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ الْحَكَمِ عَنْ مُجَاهِدٍ عَنْ ابْنِ أَبِي لَيْلَى عَنْ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ عِنْدَ أَضَاةِ بَنِي غِفَارٍ فَأَتَاهُ جِبْرِيلُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَأْمُرُكَ أَنْ تُقْرِئَ أُمَّتَكَ عَلَى حَرْفٍ قَالَ أَسْأَلُ اللَّهَ مُعَافَاتَهُ وَمَغْفِرَتَهُ إِنَّ أُمَّتِي لَا تُطِيقُ ذَلِكَ ثُمَّ أَتَاهُ ثَانِيَةً فَذَكَرَ نَحْوَ هَذَا حَتَّى بَلَغَ سَبْعَةَ أَحْرُفٍ قَالَ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكَ أَنْ تُقْرِئَ أُمَّتَكَ عَلَى سَبْعَةِ أَحْرُفٍ فَأَيُّمَا حَرْفٍ قَرَءُوا عَلَيْهِ فَقَدْ أَصَابُوا

1263. Telah menceritakan kepada Kami Ibnu Al Mutsanna, telah menceritakan kepada Kami Muhammad bin Ja'far, telah menceritakan kepada Kami Syu'bah dari Al Hakam dari Mujahid dari Ibnu Abu Laila 
dari Ubai bin Ka'b bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berada di air rawa Bani Ghifar, kemudian Jibril shallallahu 'alaihi wasallam datang kepadanya, dan berkata; sesungguhnya Allah 'azza wajalla memerintahkanmu untuk membacakan Al Qur'an kepada umatmu dengan satu gaya bahasa. Beliau berkata: "Aku meminta maaf dan Ampunan kepada Allah. Sesungguhnya umatku tidak akan mampu melakukan hal tersebut." Kemudian ia datang kepada beliau kedua kalinya dan menyebutkan seperti ini (se )hingga sampai tujuh gaya(cara) bahasa. Ia berkata; sesungguhnya Allah memerintah kamu agar membacakan Al Qur'an kepada umatmu dengan tujuh gaya bahasa.
-bila?
-dulu ,bukan loni
Loni sudah mansukh

Gaya bahasa yang mana saja yang mereka baca maka mereka telah benar. 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan