Isnin, Ogos 30, 2021

000.Sahih BukhariDoa selepas solat malam.

000.
Sahih Bukhari
Doa selepas solat  malam.
Wuduk yg sempurna tapi guna air tak banyak.
Hadis 5841
Doa minta cahaya semasa tahajud
Kalu dia sudah cahaya kenapa masih berdoa minta cahaya?
Cahaya bererti cerah.

اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِي قَلْبِي نُورًا 
وَفِي بَصَرِي نُورًا 
وَفِي سَمْعِي نُورًا 
وَعَنْ يَمِينِي نُورًا 
وَعَنْ يَسَارِي نُورًا 
وَفَوْقِي نُورًا 
وَتَحْتِي نُورًا 
وَأَمَامِي نُورًا 
وَخَلْفِي نُورًا 
وَاجْعَلْ لِي نُورًا 
Ya Allah, jadikanlah cahaya di dalam hatiku
cahaya di dalam pendengaranku,
cahaya di penglihatanku,
cahaya di sebelah kananku,
cahaya di sebelah kiriku, cahaya di hadapanku,
cahaya di belakangku,
cahaya di atasku,
cahaya di bawahku dan muliakanlah cahaya bagiku).

عَصَبِي وَلَحْمِي وَدَمِي وَشَعَرِي وَبَشَرِي
uratku, dagingku, rambutku dan kulitku,

Hadis 5842 
Doa semasa tahajud
اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ 
نُورُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ 
وَمَنْ فِيهِنَّ 
Ya Allah, bagi-Mu lah segala puji,
Engkau cahaya langit dan bumi dan sesuatu yang berada di antara keduanya,


وَلَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ 
قَيِّمُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ 
وَمَنْ فِيهِنَّ 
bagiMu segala puji,Engkau adalah pemelihara langit dan bumi dan siapa saja yang menghuninya,

bagi segala puji Engkau adalah benar وَلَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ الْحَقُّ

dan janji-Mu benar وَوَعْدُكَ حَقٌّ

firman-Mu benarوَقَوْلُكَ حَقٌّ

pertemuan dengan-Mu benar وَلِقَاؤُكَ حَقٌّ

surga-Mu benar وَالْجَنَّةُ حَقٌّ

neraka-Mu benar وَالنَّارُ حَقٌّ

kiamat benar وَالسَّاعَةُ حَقٌّ

para nabi benar وَالنَّبِيُّونَ حَقٌّ

dan Muhammad adalah benarوَمُحَمَّدٌ حَقٌّ

Ya Allah, kepada-Mu aku berserahاللَّهُمَّ لَكَ أَسْلَمْتُ

kepada-Mu aku bertawakkal وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ

kepada-Mu aku beriman وَبِكَ آمَنْتُ

kepada-Mu aku bertaubat وَإِلَيْكَ أَنَبْتُ

karena-Mu aku memusuhi وَبِكَ خَاصَمْتُ

dan kepada-Mu aku meminta penghakimanوَإِلَيْكَ حَاكَمْتُ
 
maka ampunilah bagiku apa yang telah aku 
perbuatفَاغْفِرْ لِي مَا قَدَّمْتُ
dan apa yang belum aku lakukan, وَمَا أَخَّرْتُ
apa yang aku lakukan secara sembunyi-sembunyi وَمَا أَسْرَرْتُ
dan apa yang aku lakukan secara terang-
terangan وَمَا أَعْلَنْتُ
Engkaulah Dzat Yang Maha terdahulu أَنْتَ الْمُقَدِّمُ
dan Engkaulah Dzat Yang Maha terakhirوَأَنْتَ الْمُؤَخِّرُ
tiada sesembahan yang hak selain Engkau لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ
atau tiada sesembahan selain Engkauأَوْ لَا إِلَهَ غَيْرُكَ



Ya Allah, bagi-Mu lah segala puji,
Engkau cahaya langit dan bumi dan sesuatu yang berada di antara keduanya,
bagiMu segala puji,Engkau adalah pemelihara langit dan bumi dan siapa saja yang menghuninya,
Engkau adalah benar,
dan janji-Mu benar,
firman-Mu benar,
pertemuan dengan-Mu benar,
surga-Mu benar,
neraka-Mu benar,
kiamat benar,
para nabi benar, dan Muhammad adalah benar.
Ya Allah, kepada-Mu aku berserah,
kepada-Mu aku beriman,
kepada-Mu aku bertawakkal,
kepada-Mu aku bertaubat,
karena-Mu aku memusuhi,
dan kepada-Mu aku meminta penghakiman,
maka ampunilah bagiku apa yang telah aku perbuat dan apa yang belum aku lakukan, apa yang aku lakukan secara sembunyi-sembunyi dan apa yang aku lakukan secara terang-terangan, Engkaulah Dzat Yang Maha terdahulu dan Engkaulah Dzat Yang Maha terakhir, tiada sesembahan yang hak selain Engkau atau tiada sesembahan selain Engkau."

SAD
Hadits 746 doa selepas tasyahud dan sebelum salam serta sebelum doa-doa yang lain.

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْمَأْثَمِ وَالْمَغْرَمِ

Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari siksa kubur, aku berlindung dari fitnah Dajjal, aku berlindung kepada-Mu dari fitnah kehidupan dan kematian, ya Allah aku berlindung kepada-Mu dari perbuatan dosa dan lilitan hutang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan