Selasa, September 28, 2021

Sahih bukhari kitab iman sesi 77 @36s

Sahih bukhari kitab iman sesi 77 @36s

٢ ٢ -  الإيمان » ٣٨ -  فضل من استبرأ لدينه
2. Iman » 38. Keutamaan orang yang memelihara agamanya

باب فَضْلِ مَنِ اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ: 
Bab kelebihan orang yg menjaga kesucian agamanya.

٥٠ - حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ حَدَّثَنَا زَكَرِيَّاءُ عَنْ عَامِرٍ قَالَ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ الْحَلَالُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ لَا يَعْلَمُهَا كَثِيرٌ مِنْ النَّاسِ فَمَنْ اتَّقَى الْمُشَبَّهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ وَعِرْضِهِ وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ كَرَاعٍ يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى يُوشِكُ أَنْ يُوَاقِعَهُ أَلَا وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلَا إِنَّ حِمَى اللَّهِ فِي أَرْضِهِ مَحَارِمُهُ أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ
50. Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim Telah menceritakan kepada kami Zakaria dari 'Amir berkata; aku mendengar An Nu'man bin Basyir berkata; aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Yang halal sudah jelas dan yang haram juga sudah jelas. Namun diantara keduanya ada perkara syubhat (samar) yang tidak diketahui oleh banyak orang. Maka barangsiapa yang menjauhi diri dari yang syubhat berarti telah memelihara agamanya dan kehormatannya. Dan barangsiapa yang sampai jatuh (mengerjakan) pada perkara-perkara syubhat, sungguh dia seperti seorang penggembala yang menggembalakan ternaknya di pinggir jurang yang dikhawatirkan akan jatuh ke dalamnya. Ketahuilah bahwa setiap raja memiliki batasan, dan ketahuilah bahwa batasan larangan Allah di bumi-Nya adalah apa-apa yang diharamkan-Nya. Dan ketahuilah pada setiap tubuh ada segumpal darah yang apabila baik maka baiklah tubuh tersebut dan apabila rusak maka rusaklah tubuh tersebut. Ketahuilah, ia adalah hati". 


باب فَضْلِ مَنِ اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ: 
Bab kelebihan orang yg menjaga kesucian agamanya.
Termasuklah iman,ihsan,agama,
Kalu buat maksiat , ada iman juga tapi tak ada kelebihan
Bila jaga agama,kehormatan juga terjaga.
Imam bukhari tidak masukan وَعِرْضِهِ,kerana itu adalah hasilnya
Jadi bila jaga agama termasuklah kesucian imannya,deennya,Islamnya.
Menjaga kesucian agama adalah juga meninggalkan larangan bukan saja buat tapi juga tinggalkan.
Biar boleh islam yg benar, jika tidak islam bercampur aduk dengan ajaran lain .
Kalu tak jaga kuranglah imannya dan Islamnya
Istibroalideenihi. اسْتَبْرَأَ لِدِيِنِهِ 
Orang mukmin takut terhapus amal dengan tidak mendekati perkara larangan.

أَبُو نُعَيْم
orang yg  nakal walaupun kuat  beragama
Ada sekali orang ketuk rumah, kata saya anak cucu salah seorang anak adam, lalu dia keluar dan peluk serta kata tak sangka aku akan jumpa anak adam.
Ada ketika dia naik angin .
30 tambah 3,ini hadis tuan ke,ini tidak katanya yg ke11,21&31,dia sepak kawan tu.iman ahmad.yahya bin main kata tak pa ,saya rasa bertuah kena sepak
Muhajirin
Ansar

«52» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ حَدَّثَنَا زَكَرِيَّاءُ عَنْ عَامِرٍ قَالَ: سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ:
Telah menceritakan kepada kami 
Abu Nu'aim Telah menceritakan kepada kami
 Zakaria dari 'Amir berkata; aku mendengar An Nu'man bin Basyir berkata

النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ
-mak dan ayahnya sahabat
-jadi Nukman bin Basyir sendiri yang dengar dari Nabi
-dia yang mula2 lahir di kalangan  Ansar.
Atau Anak orang ansar yg mula2 lahir ,tahun 2 hijrah
-Terkenal sebagai sahabat kecil.
Yahya bin Main kata dia dengar hadis ini sahaja tetapi pendapat ini tak berapa tepat,kerana ditempat lain dia juga ada dengar dari nabi.
Syarat meriwayat adalah baligh dan Islam , tetapi terima hadis tak mesti baligh
Seorang yg sangat pemurah.

Nabi bina tempat  untuk bersyair untuk Hasan dan  Nukman ini juga seorang penyair.

114 hadis.
5 hadis disepakati oleh Bukhari dan Muslim
Nabi doakan untuknya, kamu tak suka sampai ke darjat kamu, anak kamu akan sampai ke Syam dan dia dibunuh di Syam oleh Khalid bin Kalialqhulaie  seorang muanafik.

Hadis ini istimewa, ini adalah paksi ajaran islam ,ada yang kata ianya satu pertiga dari agama

 سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: الْحَلاَلُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ،
aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Yang halal sudah jelas dan yang haram juga sudah jelas

 وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ، 
Namun diantara keduanya ada perkara syubhat (samar) yang tidak diketahui oleh banyak orang. 

فَمَنِ اتَّقَى الْمُشَبَّهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِيِنِهِ وَعِرْضِهِ، 
Maka barangsiapa yang menjauhi diri dari yang syubhat berarti telah memelihara agamanya dan kehormatannya.

-bila jaga agama ,maka yang lain dengan sendirinya terjaga
Tetapi jika hanya jaga kehormatan belum tentu agama terjaga

وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ كَرَاعٍ يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى،
 يُوشِكُ أَنْ يُوَاقِعَهُ.
Dan barangsiapa yang sampai jatuh (mengerjakan) pada perkara-perkara syubhat, sungguh dia seperti seorang penggembala yang menggembalakan ternaknya di pinggir jurang yang dikhawatirkan akan jatuh ke dalamnya
 أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى، 
أَلاَ إِنَّ حِمَى اللَّهِ فِي أَرْضِهِ مَحَارِمُهُ،
Ketahuilah bahwa setiap raja memiliki batasan, dan ketahuilah bahwa batasan larangan Allah di bumi-Nya adalah apa-apa yang diharamkan-Nya. 

 أَلاَ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، 
وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ. 
أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ
Dan ketahuilah pada setiap tubuh (tubuh berkait dengan jisim ada segumpal darah yang apabila baik maka baiklah tubuh tersebut dan apabila rusak maka rusaklah tubuh tersebut. Ketahuilah, ia adalah jantung". 
-hati atau jantung?
- bila dalam tubuh berkait dengan jisim.
-dalam bahasa Arab , hati adalah kamit
-al qalb  adalah jantung...nanti ada perbincangan.
Minit 46

Bab kelebihan orang yang menjaga kesucian agama.
- ini bawah bab iman.
- bg Bukhari iman dan agama sama.
- apa itu syubahat?
- segelintir ada yang tahu.
-syubhat itu bagi orang yang tidak tahu, bila sudah belajar dan tahu hilanglah syubhatnya.
Minit 48
-menjaga kesucian agama adalah menjaga agama juga . Melibatkan jaga iman.
-antara satu bab dengan bab berikut ada kesinambungannya.
-berbeza pendapat maksud tajuk yang Imam Bukhari.
- bincang tajuk pun penting dan susah nak dapat ajaran
- kenapa orang sanjung sangat 
-Apa hebatnya Imam Bukhari?
Minit 55...rakam
-method belajar juga penting.
- orang cerdik dan bijak sedikit terdedah sudah nampak apa lagi belajar
-para ulamak berbeza pendapat maksud Imam Bukhari mengadakan bab.
-Imam Bukhari ada maksud yang hendak disampaikan
-bukan guru Deobandi sebut  tetapi ini sudah lama disebutkan seperti oleh
Hafiz Ibnu Hajar(ratus tahun dari zaman Imam Bukhari) .
Dia pun bukan semua yang sebut ,ada juga orang lain pun sebut juga.
- menyatakan sifat warak penyempurna dan pelengkap iman. 
-Tajuk besar iman tetapi tajuk kecilnya agama. Jangan ingat bila sebut agama tiada kaitan dengan iman.
Disini disebut agama tetapi  ada kaitan dengan iman.
Kenapa dia sebut disini?
Dia nak ceritakan sifat warak  yakni sifat jaga diri  , disini adalah syubhat, yaitu dia memelihara diri dari melakukan  perkara syubhat dan sikap seperti itu  salah satu penyempurna atau pelengkap iman. Jadi ada kaitan dengan iman juga.
Ini nampak bila jaga diri dari benda haram  takut terjerumus kedalamnya tetapi ianya ada kaitan dengan iman juga.
Yang mendorong kita jaga diri itu apa? Itulah iman.
Kerana kita nak iman atau Islam kita itu bersih.
Atau dengan kata lain agama kita semua sekali , tak kiralah yang berkaitan dengan iman, Islam  atau apa pun ,kita nak suci dan bersih.
Sebab itu Hafiz Ibnu Hajar kata ini sifat warak termasuk melengkap atau menyempurnakan iman.
Kalu nak iman tu sempurna kena bersifat warak.
Apa itu warak?
Benda yang  kita tak pasti  halal haramnya kita mengelak daripadanya. Tanya khabar dulu ,jangan terus buat atau selidik dulu. Itulah sifat warak.
Contoh alkohol.
Jika kita terima boleh.
Boleh yang bagaimana , perlukan perincian.
Boleh yang mana?
Alkohol dari petrolium...apa tandanya?
Kalau daripada buah limau ,apa tandanya?
Contoh kulit .
Ada yang kata boleh.
Kita  tahu kulit itu ada tanda atau tidak yang sekurang-kurang boleh kita mengelak dari terambil kulit babi. Ianya ada tanda atau tidak? Kena selidik. Itu yang dipanggil warak. Pastikan dulu baru kita guna. Ianya jika ada khilaf pastikan dulu. Jika  tak sisat terus lalu kita terus tinggalkan ke? Sedangkan ada panduan dan tanda2 yang  boleh diselidik.
Sama juga perkara lain , seperti penggunaan plastik. Sekurang2nya kita tahu berapa kali boleh penggunaannya.
Jika tidak akan jadi syubhat sebab akan mendedahkan orangramai kepada bahaya.
Perkara syubhat ini sangat luas melibatkan keseluruhan kehidupan manusia  bukan perkara makan minum sahaja. 
 -sifat warak itulah yang dituntut dalam agama.
-dan orang yang jaga itu untuk jaga kesucian agamanya dan ianya ada kaitan dengan iman.
-Nombor 2,
Sheikhul Hind, Maulana Mahmudul Hasan berkata beratus tahun selepas Hafiz Ibnu Hajar, Imam Bukhari melalui bab 37 berkata, telah mengancam orang Islam yang melakukan dosa. Yakni dalam menjaga kesucian agama kita perlu mengelak diri dari perkara2 syubhat. Maksiat dosa satu hal sudah pasti mengancam. Disamping itu kena jaga juga dari syubhat. Dia mengingatkan agar jangan sesaorang berasa sedap hati melakukan maksiat  lantaran masih ada peluang untuk bertaubat.
-ini kerana maksiat ,lebih2 lagi apabila dilakukan secara berterusan boleh menyebabkan sesaorang itu tidak mendapat taufik daripada Allah swt.
-Jangan tengok Allah Maha Pengampun sahaja. Kena tengok akibat maksiat menyebabkan kita tak terbuka fikiran nak bertaubat atau  leka ,itu akibatnya.
-termasuk juga tidak mendapat taufik untuk bertaubat.
- Allah Maha Pengampun, tetapi manusia yang tidak meminta.
-Olehitu manusia kena menjaga diri daripada perkara dosa syubhat demi menjaga kesucian  agama dan kehormatannya. Yang syubhat sudah tidak mahu, apa lagi nak terjerumus kepada yang haram.
- contoh lampu isyarat.
Merah kuning  hijau.
Kuning sudah berhenti sebelum merah.
- Menurut Maulana Rashid Ahmad Ganburi, seorang  tokoh sheikul hadits , guru kepada Mahmudul Hasan tadi, 
Imam Bukhari nak bagitau darjat iman sesaorang tidak sama. Ini dapat dilihat pada sikap mereka yang berbeda dalam  menjaga kesucian agama.
- orang2 mukmin ini tak sama tahap imannya.
-jadi bab ini nak cerita tentang tahap yang tak sama itu.
- dulu kita bincang, jika iman itu basit bermakna sama . Tetapi dia kata iman itu tidak basit tetapi murokap. Bila murokab ,dia tak sama.  Banyak lapis itu murakap.
Kalu satu lapis sama semua.
Imam Bukhari  kan kata iman murakab.
Lain iman bg Abu Hanifah, dia iman adalah basit. Jika basit yakni yang asas  tiada bezalah semua orang. Yang berbeza  yang lepas itu.
Imam Bukhati tidak berpendapat begitu, itu bezanya dengan Imam Abu Hanifah.
- kenapa mmay suka petik dari ulamak2 India, sebab ulamak kemudian  ramai sebelah sana terutama dalam bab hadits ini . Kenapa tak petik orang sini?
Orang sini itu siapa?
Siapa yang buat kerja kajian sahih bukhari?
Adakah?
Tiada.
Di Arab pun  tiada ,cuma akhir2 ini baru mulai ada setelah sekian lama tiada selepas zaman Bukhara atau Samakhan, mereka pergi ke India.
Mereka ini pula ada kitab.
Rashid Ganburi ada kitab Lamiul da ro ri. Syarah kitab sahih bukhari.
-jadi melalui bab ini , dia bukhari nak cerita iman sesaorang  itu tidak sama. Tidak sama itu dapat dilihat pada sikap mereka yang berbeda2 dalam menjaga kesucian agama.
Tidak mungkin orang yang lebih kuat sama saja menjaga kesucian agama dengan orang yang lemah
Ini orang yang gitu-gitu je jaga agama.
Yang melakukan maksiat pun beriman. Tetapi tak sama dengan orang yang sentiasa taat . Kalu macam tu apa bezanya?
Jadi memang berbeza.
Jadi inilah menunjukan iman itu ada lebih dan ada kurang.
Ini bermakna  semua orang kurang imannya dan  orang yang imannya lebih ,imannya tak boleh kurang atau yang kurang ,iman nya tak boleh lebih? Tidak  iman boleh bertambah dan boleh berkurang.
Begitu juga antara satu orang dengan orang yang lain juga berbeza dan boleh berubah-rubah. .ini kenyataan.
Dari situ boleh dibuat kesimpulan tahap keimanan sesaorang berbeza-beza.
-Dan ini memperkuatkan lagi apa yang telah disebutkan sebelum ini.
-Begitu juga antara satu orang dengan orang yang lain juga berbeza dan boleh berubah-rubah. Bahkan diri sesaorang itu sendiri pun berubah-rubah. Ada ketika kuat dan ada ketika lemah.
-yang kuat , syubhat pun dia tak mahu tak kan sama dengan yang harampun dia tak kisah?
-  yg ke 4, Sheikul Hadits Maulana Zakaria berpendapat melalui bab  ke37,yakni amalan orang mukmin terhapus tanpa disedarinya,  imam bukhari telah mengancam dari amalan yang boleh menghapuskan amalan2 mereka.
Melalui bab ini dia ingin menunjukan satu ikhtiar  supaya pahala  amalan yang dibuat tidak terhapus.
Apa ikhtiarnya., supaya pahala amalan tidak terhapus.
Jalannya ialah menjaga kesucian agama dengan mengelak diri daripada perkara syubhat.
Jika jaga amalan-amalan ini , pahala kita tidak terhapus.
Itu sebab imam Bukhari buat tajuk bab ini. Yang mana ia ada kaitan dengan bab sebelum ini.
-yang ke 5, Maulana Zakaria mengemukakan satu lagi pendapat ,  dalam  kitabnya Al abwakwatarojim memang bincang khusus tentang tajuk2 bab yang dibuat oleh imam bukhari. Syarah bukhari dia tak sempat buat , dia hanya buat taklid sahaja. Buat hasyiah La mi ul da ro ri(syarah kitab sahih bukhari). Itu saja.
La mi ul da ro ri sudah besar sumbangannya.
Ayah sheikh Zakaria, nama Maulana Yahya dia terjemah dalam bahasa Arab jadila La mi ul da ro ri yakni gabungan usaha .Kemudian bila anak dia datang , dia tambah lagi yang dipanggil hasyiah atau takliqot terhadap terjemahan yang dibuat dalam bahasa Arab oleh ayahnya. Maka jadilah 
La mi ul da ro ri yang kita lihat sekarang ini 10 jilid.Ini  Syarah sahih Bukhari yang melibatkan beberapa orang.
Sheikh Zakaria  itulah sumbangannya yang cukup besar iaitu bincang tajuk bab yang lengkap.
Dan mmay buat dalam bahasa melayu. Alhamdulillah kita dapat merasa.
1jam 19 minit
-ini tuhan yang bagi jalan untuk dapat pahala.
-satu lagi pandangan , ini pelengkap bab 39 sebelumnya.


- jaga hati dengan berpandukan ajaran agama.
-hasil akan berbeza jika panduannya tak sama
-tajuk tiada وَعِرْضِهِ kenapa?
-kesucian agama sudah masuk, jadi tak perlu sebut seolah itu adalah hasilnya.
-Imam bukhari tidak masukan وَعِرْضِهِ,kerana itu adalah hasilnya
-nabi saw sebut punca dan hasil
-itulah fikh atau kefahamannya
- bukan pandai ilmu fekah sahaja tetapi ilmu agama semua sekali

Sambung..........



-tidak jelas atau samarمُشَبَّهَاتٌ
Yg tengah ditinggal
Yg halal terang ,ada nas
Yg haram terang
Mutasyabihah.
Musybihah
Jadi ada kurang lagi lah agama ini?
Makna yg tidak diketahui ramai orang.
Contoh benda baru,pemindahan anggota macam  mana?
Kepada yang belajar boleh keluar hukum berdasarkan kaedah .
Contoh pilihanraya, apa hukumnya?
Jadi wakil rakyat,apa hukum dia?ada yg tahu tapi tidak ramai yang tahu.
Perkara yg tiada nas yang terang.
Mujtahid ni halal dan mujtahid lain kata haram.
Contoh udang ketam,mazhab Syafie kata boleh sebab air suci, bangkai nya suci, Abu Hanifah taksir, dia kata nabi tak pernah makan jadi kenapa nabi tak makan.
Jadi kalu nak cermat nak ambil yang mana?
Ambil yg tidakla.
Tapi Merokok,tiada dalil haramkan samada dalam quran dan hadis,tapi bila dah tahu betapa bahaya

Contoh perkara yg tak jelas
Anak dgn hamba, Rupa anak tu rupa abang Saad bin Waqas yang datang kerumah Zam'ah.
Hamba tu hamba Zam'ah , Saudah isteri nabi juga anak Zam'ah
Nabi hukum ,anak ini kepunyaan tuan tilam,bapa kepada anak zina boleh batu sj.tapi kamu Saudah  kena berhijab
Ini  dipanggil syubhat.
Begitu juga isteri yang berzina,anak tu tetap anak suami,tapi jika suami menafikan ada hukum lian, jadi jangan mudah2 nafikan anak.
Nukman melakukan tajlis
Tajlis=tak sebut nama tok guru.
Hadis yang cukup untuk amal agama
1.al amal bi niat
2.Hadis ini,penting sebab yang halal dan yang haram.
3.tidak senang apa yang dia dapat
4.Hadis yg meninggalkan apa yg tidak berguna@hati tidak terikat dengan dunia baru mendapat kasihsayang Allah.

Yg tak jelas jangan pegang terlalu kemas
Nabi larang orang perempuan pergi kubur,buat larangan yg mutlak. Jika pegang yang larangan jadi dia akan kata haram.
Anak yang tak jelas bapanya, kisah hamba Aad bin Zam'ah, kata itu adik saya sebab anak hamba ayah saya.
Nabi hukum, anak ini kepunyaan tuan punya tilam dan orang yang berzina boleh batu shj.tapi Saudah isteri nabi disuruh berhijab dengan anak itu. Serupa dengan abang Saad bin Abi Waqas, ini syubhat. Nabi jaga walaupun syubhat.
Begitu juga isteri yang berzina ,anak itu dikira anak dia/suami dia, alwaladulilfirosh/anak adalah kepunyaan tuan tilam tapi jika suami nafi anak tidak boleh dibinkan suaminya tapi ingatan untuk jangan mudah2 menafikan anak
  
Al wakidi tak leh pakai.
Bila sebut haram ke, kena siksa ke, masuk neraka ke, maka itu jelas.

1.Mustabiha, ada keserupaan dengan yang halal dan ada kerupaan dengan yang haram
2.Mutasyabihah








Tiada ulasan:

Catat Ulasan