Jumaat, Oktober 01, 2021

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 424)

Sahih Al Bukhari (Bahagian 1 424)

«52» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ حَدَّثَنَا زَكَرِيَّاءُ عَنْ عَامِرٍ قَالَ: سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: الْحَلاَلُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ، وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ، فَمَنِ اتَّقَى الْمُشَبَّهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِيِنِهِ وَعِرْضِهِ، وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ كَرَاعٍ يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى، يُوشِكُ أَنْ يُوَاقِعَهُ. أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى، أَلاَ إِنَّ حِمَى اللَّهِ فِي أَرْضِهِ مَحَارِمُهُ، أَلاَ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ. أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ.

52- Abu Nu'aim (al-Fadhl bin Dukain m.219H) meriwayatkan kepada kami, katanya: Zakariya' (bin Abi Zaa'idah m. 149H) meriwayatkan kepada kami daripada 'Aamir (bin Syurahil asy-Sya'bi m. 103 H), katanya: Aku mendengar an-Nu' man bin Basyir³⁶⁶ berkata:
__________________
kepada maqam ihsan itu. la dapat dicapai apabila seseorang menjaga hatinya berpandukan ajaran agama dan mengelak diri daripada parkara-perkara syubahat.

(6) Boleh jadi juga Imam Bukhari mengadakan bab ini dengan tujuan menolak pegangan golongan Murji'ah. Mereka mengatakan, لا تضر الإيمان معصية (ma'shiat tidak memudharatkan orang yang beriman). Maksud mereka ialah iman tidak terjejas dengan ma'shiat. Bab ini membatalkan pegangan mereka itu, kalaulah ma'shiat memang tidak menjejas dan memudharatkan iman, kenapakah hadits di bawahnya dengan terang menganjurkan supaya kita mengelak diri daripada perkara-perkara syubahat demi menjaga kesucian agama kita, padahal masih belum jelas lagi haramnya? Bukankah itu menunjukkan ma'shiat dan dosa memang menjejaskan iman. Malah menurut hadits di bawah bab ini, tidak mengelak diri daripada perkara-perkara syubahat juga menjejaskan iman dan kesucian agama??

Ada satu perkara lagi berkaitan dengan tajuk bab yang mungkin menimbulkan kemusykilan, iaitu lafaz tajuk bab diambil Bukhari daripada hadits ke-52 yang dikemukakan di bawahnya: فَمَنِ اتَّقَى الْمُشَبَّهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِيِنِهِ وَعِرْضِهِ (Sesiapa yang memelihara diri daripada perkara syubahat, bererti dia telah menjaga kesucian agamanya dan kehormatannya). 

Di dalamnya tersebut اسْتَبْرَأَ لِدِيِنِهِ وَعِرْضِهِ, kenapa Bukhari hanya mengambil setakat sahaja, beliau tidak mengambil juga bersama? Jawapannya ialah dengan memelihara kesucian agama, kesucian kehormatan akan terjamin dengan sendirinya. Kerana itu Imam Bukhari  merasakan ia tidak perlu disebutkan di dalam tajuk bab. Seolah-olahnya kesucian kehormatan yang disebutkan di dalam hadits itu adalah hasil dan buah daripada memelihara kesucian agama.

³⁶⁶ bin Sa'ad al-Anshari al-Khazraji. Ibunya ialah 'Amrah binti Rawahah. Nu'man bin Basyir adalah anak golongan Anshar yang mula-mula sekali dilahirkan setelah hijrah Rasulullah s.a.w. kedua-ibu bapanya juga sahabat Rasulullah s.a.w. Beliau terbunuh pada tahun 65 Hijrah, Haditsnya di dalam Sahih al-Bukhari ada enam sahaja. Orang-orang yang menukilkan daripada penduduk Madinah bahawa mereka mengatakan, "Tidak sahih sama' (mendengar) Nu'man daripada Nabi s.a.w. adalah tidak benar, kerana dalam hadits ini beliau dengan jelas menyebutkan sama' nya (mendengarnya) daripada Nabi s.a.'.v.

424

Tiada ulasan:

Catat Ulasan