Sahih bukhari kitab iman sesi 72 @32sss
باب خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ:
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ التَّيْمِيُّ مَا عَرَضْتُ قَوْلِي عَلَى عَمَلِي إِلاَّ خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ مُكَذَّبًا.
وَقَالَ ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ أَدْرَكْتُ ثَلاَثِينَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُلُّهُمْ يَخَافُ النِّفَاقَ عَلَى نَفْسِهِ، مَا مِنْهُمْ أَحَدٌ يَقُولُ إِنَّهُ عَلَى إِيمَانِ جِبْرِيلَ وَمِيكَائِيلَ.
وَيُذْكَرُ عَنِ الْحَسَنِ مَا خَافَهُ إِلاَّ مُؤْمِنٌ، وَلاَ أَمِنَهُ إِلاَّ مُنَافِقٌ. وَمَا يُحْذَرُ مِنَ الإِصْرَارِ عَلَى النِّفَاقِ(ada yang kata taqwa) وَالْعِصْيَانِ مِنْ غَيْرِ تَوْبَةٍ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ}
Bab Kebimbangan orang mu'min akan terhapus amalannya dalam keadaan tidak sedar .
Ibrahim Al Taimi³³⁰ berkata; Tidak aku rentangkan kata-kataku atas amalanku melainkan aku bimbang aku menjadi pendusta³³¹(atau didustakan).
Ibnu Abi Mulaikah³³² berkata:
Aku bertemu dengan 30 orang sahabat Rasullah saw , semua mereka bimbang berlaku nifaq pada diri mereka.³³³ Tidak ada sesiapa pun dari mereka mengatakan bahawa dia berada diatas iman Jibrail dan Mikail³³⁴.
Dan disebutkan daripada Hasan bahawa beliau berkata tidak takut kepadanya (nifaq/Allah) kecuali orang mukmin. Dan tidak akan berasa aman (terhadap nifaq dan Allah) kecuali orang munafik³³⁵.
Dan³³⁶ bab ancaman daripada terus berperang dan melakukan kederhakaan tanpa bertaubat³³⁷ kerana firman Allah"وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ
Bermaksud dan mereka tidak berterusan atas apa yang mereka lakukan³³⁸ dalam keadaan mereka sedar"³³⁹.
48» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَرْعَرَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ زُبَيْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا وَائِلٍ عَنِ الْمُرْجِئَةِ، فَقَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: سِباب الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ، وَقِتَالُهُ كُفْرٌ.
48. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin 'Ar'arah berkata, Telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Zubaid berkata: Aku bertanya kepada Abu Wa'il tentang Murji`ah, maka dia menjawab: Telah menceritakan kepadaku Abdullah(bin Masud) bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "mencerca orang muslim adalah fasiq dan memeranginya adalah kufur".
Bab kebimbangan orang mukmin akan terhapus amalannya dalam keadaan yg dia tak sedar.
Perbincangan tajuk bab.
Minit 7
-Kitab yang tiada syarahan tajuknya tidak lengkap.
-pengulangan ada maksud tersendiri , jika diringkaskan dan meninggalkan pengulangannya akan menjadi tidak seperti yang asal yang ingin disampaikan.
-tajuk bab ada tetapi tidak sehebat yang dibuat oleh Bukhari .
-kesinambungan dengan tajuk sebelum ini
باب اتِّبَاعُ الْجَنَائِزِ مِنَ الإِيمَانِ:
Bab mengikuti jenazah sebhg dr iman.
-pahala urus jenazah sangat besar
-Tetapi hanya akan diperolehi bila betul2 kerana Allah bukan kerana kepentingan duniawi
-malangnya pahala itu tidak diperolehi langsung kerana amalannya terhapus tanpa disedari, sia2 sahaja amalannya
- jika Allah janjikan , betulkah kita akan dapat.
-akan dapat jika cukup syarat dan dibimbangi jika syarat tak cukup jadi tidak dapat.
Minit 17
-bab2nya ada kaitan.
Bahkan dari bab yang awal hingga akhir
Sebelum ini dapat pahala banyak dan ada kemungkinan juga tak dapat langsung.
Dan orang mukmin sangat takut jika tak dapat pahala yang dijanjikan.
Minit 20
Ada 2 bhg dalam tajuk ini.
Ini bincang tentang tajuk sahaja.sebab mustahak.
Cuba fahami tajuk bab yang dia buat.
Kedua, bila kita bertemu dengan tajuk kena tengok, tajuk tu boleh dibahagi kepada berapa bahagian. Kadang-kadang satu bahagian dan kadang-kadang jika panjang, kita kena bahagi-bahagi pula.
Kita kena pastikan. Hadits itu sesuai dengan bahagian mana tajuk hadits. Itulah dikatakan belajar kitab bukhari.
Dieini secara kasar di bahagi 2
1.Ialah باب خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ:
Ini bahagian pertama.
Kedua
وَمَا يُحْذَرُ مِنَ الإِصْرَارِ عَلَى النِّفَاقِ(ada yang kata attaqatu) وَالْعِصْيَانِ مِنْ غَيْرِ تَوْبَةٍ
-inilah kitab yang agak sukar.
Untuk membuktikan kebenaran bahagian pertama imam bukhari bawa bhg 1.
Dan untuk bukti bhg kedua 2 hadits dibawah bab ini.
-olehkerana tidak jelas makna terus berperang...di mana dalam hadits tidak nampak.
Dan melakukan kederhakaan tanpa taubat.
-imam bukhari tampung hadits yang tiada makna jelas berterusan dengan firman Allah"وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَBermaksud dan mereka tidak berterusan atas apa yang mereka lakukan³³⁸ dalam keadaan mereka sedar"³³⁹.
وَالْعِصْيَانِ مِنْ غَيْرِ تَوْبَةٍ
terus berperang dan melakukan kederhakaan tanpa bertaubat³³⁷
-Allah akan tengok , apakah berterusan atau tidak.
Berbeza buat sekali dengan berterusan atau buat secara sedar atau tidak.
- tetapi tidak keluar dari agama Islam. Jadi salahlah pendapat muktazilah jadi kafir buat dosa besar
-tidak sama antara buat hanya sekali dengan yang buat berterusan.
-juga berbeza antara buat dengan sedar atau buat dengan tak sedar.
Minit 36
-bunuh diri dosa besar dan balasannya pun besar sehingga nabi saw sendiri tidak pergi menyembahyangkan jenazah nya.
-apa yang merosakan iman?
-antaranya berperang sesama Islam.
minit 47
-Amalan2 adalah juzuk atau komponen iman sempurna.
- jadi macam mana kalu kata amalan tidak memberi kesan pada iman.
- golongan murjiah tidak sedar perkara ini.
- dia boleh jadi kafir tanpa sedar.
- zaman Imam Bukhari ,murjiah sangat kuat
- setiap zaman berbeza perkara cabaran nya.
-betapa bahayanya murjiah ini.
- di Indonesia dan diIndia..boleh berkahwin berbeza agama. Boleh buat apa asal telah beriman sudah cukup.
- perlunya mengikut orang yang lebih tahu tentang agama
- zaman Abu Hanifah pula menghadapi Muktazilah dan Khawarij.
- segala tulisan dan bayangan adalah tentang ini.
- berpendapat amalan maksiat tidak menjejaskan iman adalah sangat bahaya.
- jika tidak bahaya kenapa Allah kata, terhapus amalannya أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ.
وَلَقَدْ أُوحِىَ إِلَيْكَ وَإِلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ ٱلْخَٰسِرِينَ
(Az Zumar 39:65) : Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada (nabi-nabi) yang sebelummu. "Jika kamu mempersekutukan (Tuhan), niscaya akan hapuslah amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang merugi.
إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ وَصَدُّوا۟ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ وَشَآقُّوا۟ ٱلرَّسُولَ مِنۢ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ ٱلْهُدَىٰ لَن يَضُرُّوا۟ ٱللَّهَ شَيْـًٔا وَسَيُحْبِطُ أَعْمَٰلَهُمْ
(Muhammad 47:32) : Sesungguhnya orang-orang kafir dan (yang) menghalangi manusia dari jalan Allah serta memusuhi Rasul setelah petunjuk itu jelas bagi mereka, mereka tidak dapat memberi mudharat kepada Allah sedikitpun. Dan Allah akan menghapuskan (pahala) amal-amal mereka.
- ini bermakna amalan boleh terbatal dengan sebab maksiat dan kesalahan-kesalahan yang kita buat.
-ini menunjukan ada kesan terhadap iman , jadi macam mana kamu kata tiada kesan.
- ada ulamak yang faham betul- betul tentang agama telah jaga agama dari terseleweng.
- dia sudah terseleweng tapi tidak sedar.
😁😁Minit 56
-Nabi sendiri bersusah payah berbuat amalan begitu juga sahabat- sahabat.
-begitu juga maksiat akan menjejaskan iman
-hadits sebut👉 mencerca orang muslim adalah fasiq dan memeranginya adalah kufur".
- sampai begitu sekali.Jadi maknanya ada kesan.
-eluk-eluk dah Islam tapi buat itu boleh fasik atau kafir.
- jadi semuanya ada kesan.
- ajaran Murjiah paling bahaya sebab amalan tidak menjejaskan iman.
-semua amalan ok atau boleh.
- Islam tidak begitu.
Minit 59
» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَرْعَرَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ زُبَيْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا وَائِلٍ عَنِ الْمُرْجِئَةِ، فَقَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((سِباب الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ، وَقِتَالُهُ كُفْرٌ)).
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ar'arah berkata,Telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Zubaid berkata: Aku bertanya kepada Abu Wa'il tentang Murji`ah, maka dia menjawab: Telah menceritakan kepadaku Abdullah bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
👉"mencerca orang muslim adalah fasiq dan memeranginya adalah kufur".
- al quran kataوَلَا تُمْسِكُوا۟ بِعِصَمِ ٱلْكَوَافِرِDan janganlah kamu tetap berpegang (lengan)
Al-Mumtahanah 60:10
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِذَا جَآءَكُمُ ٱلْمُؤْمِنَٰتُ مُهَٰجِرَٰتٍ فَٱمْتَحِنُوهُنَّۖ ٱللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَٰنِهِنَّۖ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَٰتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى ٱلْكُفَّارِۖ لَا هُنَّ حِلٌّ لَّهُمْ وَلَا هُمْ يَحِلُّونَ لَهُنَّۖ وَءَاتُوهُم مَّآ أَنفَقُوا۟ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ أَن تَنكِحُوهُنَّ إِذَآ ءَاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّۚ وَلَا تُمْسِكُوا۟ بِعِصَمِ ٱلْكَوَافِرِ وَسْـَٔلُوا۟ مَآ أَنفَقْتُمْ وَلْيَسْـَٔلُوا۟ مَآ أَنفَقُوا۟ۚ ذَٰلِكُمْ حُكْمُ ٱللَّهِۖ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْۚ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila perempuan-perempuan mukmin datang berhijrah kepadamu, maka hendaklah kamu uji (keimanan) mereka. Allah lebih mengetahui tentang keimanan mereka; jika kamu telah mengetahui bahwa mereka (benar-benar) beriman maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada orang-orang kafir (suami-suami mereka). Mereka tidak halal bagi orang-orang kafir itu dan orang-orang kafir itu tidak halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada (suami) mereka mahar yang telah mereka berikan. Dan tidak ada dosa bagimu menikahi mereka apabila kamu bayar kepada mereka maharnya. Dan janganlah kamu tetap berpegang pada tali (pernikahan) dengan perempuan-perempuan kafir; dan hendaklah kamu minta kembali mahar yang telah kamu berikan; dan (jika suaminya tetap kafir) biarkan mereka meminta kembali mahar yang telah mereka bayar (kepada mantan istrinya yang telah beriman). Demikianlah hukum Allah yang ditetapkan-Nya di antara kamu. Dan Allah Maha Mengetahui, Mahabijaksana.
-tiba2 puak murjiah kata boleh.
-inilah golongan yang dihadapi imam bukhari dizamannya.
- sekarang ada pelbagai.
- orang mukmin hendaklah sentiasa berwaspada agar
amalan tidak jadi sia-sia atau sudah tidak Islam.
Minit 59
- asas tajuk yang imam bukhari buat ayat quran
adalah ayat ini. أَن تَحْبَطَ أَعْمَٰلُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ
Al-Hujurat 49:2
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَرْفَعُوٓا۟ أَصْوَٰتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ ٱلنَّبِىِّ وَلَا تَجْهَرُوا۟ لَهُۥ بِٱلْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَٰلُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu meninggikan suaramu melebihi suara Nabi, dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara keras sebagaimana kerasnya (suara) sebagian kamu terhadap yang lain, nanti (pahala) segala amalmu bisa terhapus sedangkan kamu tidak menyadari.
-asas tajuk imam bukhari ialah ayat ini.
-kitab tokoh2 ini tidak tinggal alquran, ini kelebihan Imam Bukhari.
-tokoh hadits tidak sama sekali meninggalkan alquran..
-tokoh hadits sangat rapat dengan alquran
-Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu meninggikan suaramu melebihi suara Nabi, dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara keras sebagaimana kerasnya (suara) sebagian kamu terhadap yang lain, nanti (pahala) segala amalmu bisa terhapus sedangkan kamu tidak menyadari.
-yakni pahala amalan mu.
-membimbing manusia beradab dengan Rasulnya.
- mengeraskan suara , kelihatan kecil tetapi boleh menghancur leburkan atau merosakan amal baik.
- jangan kata uff...dengan ibubapa pun menyebabkan terhapusnya amalan kita sebab kita pandang kecil padahal boleh menghapuskan pahala.
-sahabat berubah dengan turunnya ayat ini.
-sahabat ada pelbagai latar belakang.
-sahabat Allah yang tegur..
- kita kena berhati-hati dari amalan hapus secara tak sedar.
Tak sedar adalah disebabkan tak tahu.
-muktazilah pula ..hapus sampai kafir
-👉Berbeza sekali dengan golongan Mu'tazilah, kerana mereka memang menganggap ma'shiat mengeluarkan pelakunya daripada iman. Kerana itu patutlah kalau ia menghapuskan amalan kebaikannya. Az-Zamakhsyari telah beristidlal dengan firman Allah di dalam Surah al-Hujuraat itu, kerananya beliau berkata, mengangkat suara melebihi suara Nabi itu bukanlah kufur yang nyata, namun kenapa dikatakan juga أن تحبط أعمالكم (dibimbangi pahala amalanmu akan terhapus)? Bukankah ia menunjukkan selain kufur, ma'shiat-ma'shiat lain juga boleh menghapuskan pahala amalan?
Beberapa jawapan telah diberikan oleh para 'ulama' terhadap kemusykilan ini. Antara jawapan terbaik pernah diberikan ialah jawapan Ibnu al-Munaiyyir yang terdapat di dalam hasyiyah Tafsir al-Kassyaaf. Jawapan beliau itu berasaskan dua perkara berikut:
(1) Meninggikan suara di hadapan orang-orang tua atau orang-orang yang mulia, dan mengeraskan suara lebih dari sepatutnya ketika bercakap dengan mereka, adakalanya membuatkan mereka berasa terkilan dan tersinggung perasaan.
(2) Menyakiti Nabi s.a.w. dengan apa cara sekalipun, termasuk bercakap kasar dengannya atau meninggikan suara melebihi sepatutnya merupakan suatu kekufuran dengan ijma' para 'ulama'. Allah s.w.t. telah mengisytiharkan azab seksa yang teruk terhadap orang-orang yang menyakiti NabiNya menerusi firmanNya ini:
At-Taubah 9:61
وَمِنْهُمُ ٱلَّذِينَ يُؤْذُونَ ٱلنَّبِىَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌۚ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِٱللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَرَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مِنكُمْۚ وَٱلَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ ٱللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Bermaksud: Dan di antara mereka (yang munafik itu) ada orang-orang yang menyakiti Nabi sambil mereka berkata: Bahawa dia (Nabi Muhammad) orang yang suka mendengar (dan percaya pada apa yang didengarnya). Katakanlah: Dia mendengar (dan percaya) apa yang baik bagi kamu, dia beriman kepada Allah dan percaya kepada orang mukmin dan ia pula menjadi rahmat bagi orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang menyakiti Rasulullah itu, bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya, (at-Taubah:61)
Oleh kerana tidak dapat dipastikan dengan tepat takat atau kadar mengangkat suara di hadapan Nabi s.a.w. dan bercakap kasar dengan Baginda s.a.w. yang boleh membawa kepada kekufuran kerana menyakiti Baginda,
-ini dengan nabi saw
-biadap dengan Rasullah saw boleh bawa kekufuran.
maka umat Islam dilarang daripada semua bentuk mengangkat suara. Dengan harapan mereka terselamat daripada kekufuran tanpa disedari yang boleh membuatkan segala amalan kebaikan mereka terhapus. Untuk itu maka ayat daripada Surah al-Hujuraat berkenaan diturunkan.
Keadaannya sama seperti firman Allah berikut:
Al-Hujurat 49:12
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱجْتَنِبُوا۟ كَثِيرًا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ ٱلظَّنِّ إِثْمٌۖ وَلَا تَجَسَّسُوا۟ وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًاۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
Bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari prasangka, kerana sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang. Jangan (juga) kamu mengumpat satu sama lain.
Adakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? Sudah tentulah kamu merasa jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat, lagi Maha mengasihani. (al-Hujuraat: 12).
Allah menjelaskan bahawa sebahagian dari prasangka sahaja yang secara pastinya berdosa. Walaupun begitu, oleh kerana agak sukar mempastikan mana prasangka yang berdosa dan mana pula yang tidak berdosa, maka Dia memerintahkan orang-orang yang beriman supaya menjauhi kebanyakan prasangka dengan harapan ia terhindar daripada prasangka yang berdosa.
-prasangka yang banyak akan membawa kepada dosa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan