Tafsir nota 006(0096-0100)s
Al-Baqarah 2:65
وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ ٱلَّذِينَ ٱعْتَدَوْا۟ مِنكُمْ فِى ٱلسَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا۟ قِرَدَةً خَٰسِـِٔينَ
Al-Baqarah 2:66
فَجَعَلْنَٰهَا نَكَٰلًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ
Al-Baqarah 2:67
وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِۦٓ إِنَّ ٱللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تَذْبَحُوا۟ بَقَرَةًۖ قَالُوٓا۟ أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًاۖ قَالَ أَعُوذُ بِٱللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ ٱلْجَٰهِلِينَ
Al-Baqarah 2:68
قَالُوا۟ ٱدْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِىَۚ قَالَ إِنَّهُۥ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا فَارِضٌ وَلَا بِكْرٌ عَوَانٌۢ بَيْنَ ذَٰلِكَۖ فَٱفْعَلُوا۟ مَا تُؤْمَرُونَ
Al-Baqarah 2:69
قَالُوا۟ ٱدْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا لَوْنُهَاۚ قَالَ إِنَّهُۥ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَآءُ فَاقِعٌ لَّوْنُهَا تَسُرُّ ٱلنَّٰظِرِينَ
Al-Baqarah 2:70
قَالُوا۟ ٱدْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِىَ إِنَّ ٱلْبَقَرَ تَشَٰبَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّآ إِن شَآءَ ٱللَّهُ لَمُهْتَدُونَ
Al-Baqarah 2:71
قَالَ إِنَّهُۥ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُولٌ تُثِيرُ ٱلْأَرْضَ وَلَا تَسْقِى ٱلْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَّا شِيَةَ فِيهَاۚ قَالُوا۟ ٱلْـَٰٔنَ جِئْتَ بِٱلْحَقِّۚ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُوا۟ يَفْعَلُونَ
Al-Baqarah 2:72
وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَٱدَّٰرَْٰٔتُمْ فِيهَاۖ وَٱللَّهُ مُخْرِجٌ مَّا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ
Al-Baqarah 2:73
فَقُلْنَا ٱضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَاۚ كَذَٰلِكَ يُحْىِ ٱللَّهُ ٱلْمَوْتَىٰ وَيُرِيكُمْ ءَايَٰتِهِۦ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
Al-Baqarah 2:74
ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّنۢ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِىَ كَٱلْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةًۚ وَإِنَّ مِنَ ٱلْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ ٱلْأَنْهَٰرُۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ ٱلْمَآءُۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ ٱللَّهِۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَٰفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
Dan sesungguhnya kamu (juga) telah mengetahui (bagaimanä buruknya akibat) segolongan kamu yang telah menceroboh (larangan) hari Sabtu, lalu Kami katakan kepada mereka: "Jadilah kamu kera-kera yang hina!” ¹²⁴
Kami jadikan apa yang berlaku itü sebagai hukuman pencepegah bagi orang-orang di masa itü dan orang-orang yang datang kemudian, serta menjadi pengajaran bagi orang-orang yang bertaqwa. ¹²⁶ [66].
Dan (kenangilah), ketika (Nabi) Musa berkata kepada kaumnya: "Sesungguhnya Allah memerintah kamu supaya menyembelih seekor Iembu betina”. Jawab mereka: "Apakah engkau hendak mempermain-mainkan kami?¹²⁷ Ujar Musa: "Aku berlindung kepada Allah daripada termasuk didalam golongan orang-orang yang jahil.¹²⁸ [67]
Kata mereka: "Mohonlah kepada Tuhanmu untuk kami, agar Dia menjelaskan kepada kami bagaimana (sifat-sifat) lembu betina itu.” Jawab Musa: "Sesungguhnya Allah berfirman bahawa lembu betina itü adalah lembu betina yang tidak terlalu tua dan tidak pula terlalu muda, malah pertengahan (umurnya) di antara keduanya,¹²⁹ oleh itü kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu.” [68].
Mereka berkata lagi: "Pohonlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diperjelaskanNya kepada kami apa warnanya?” Jawab (Nabi) Musa: "Sesungguhnya Allah berfirman bahawa (lembu betina) itü ialah seekor lembu kuning, kuning tua warnanya, lagi menyenangkan hati orang-orang yang melihat.” [69].
Mereka berkata lagi: ”Pohonlah kepada Tuhanmu supaya Dia menjelaskan kepada kami apakah ia sebenarnya? Kerana sesungguhnya lembu itu (masih) samar bagi kami dan sesungguhnya kami insya Allah akan mendapat panduan yang betul (untuk memperolehinya)”. [70]
Jawab Musa: ''Sesungguhnya Allah berfirman bahawa lembu itu ialah seekor lembu betina yang tidak pernah digunakan untuk membajak tanah dan tidak pula untuk mengairi tanaman, tidak bercacat dan tidak pula mempunyai sebarang tapung.” Mereka pun berkata: ”Sekarang barulah engkau menerangkan sifat-sifatnya yang sebenar.” Lalu mereka menyembelihnya dan mereka hampir-hampir tidak dapat melakukannya. [71].
Dan (kenangilah), ketika kamu membunuh seorang manusia,¹³¹ kemudian kamu saling bertuduh-tuduhan sesama sendiri tentang pembunuhan itu.
sedangkan Allah hendak menyingkapkan rahsia (pembunuh) yang selama ini kamu sembunyikan. [72].
Lalu Kami berfiman: "Pukullah si mati dengan sebahagian anggota lembu (yang disembelih) Demikianlah Allah menghidupkan kembali orang-orang yang telah mati dan memperlihatkan tanda-tanda kekuasaanNya supaya kamu berfikir.¹³³ [73]
Kemudian hati kamu tetap keras juga selepas peristiwa itu.¹³⁴ la keras seperti batu atau lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu ada yang mengalir daripadanya sungai-sungai dan ada yang pecah mengalirkan mata air dan ada yang terhumban jatuh kerana takut kepada Allah; Dan Allah tidak sekali-sekali lalai daripada apa yang kamu kerjakan.¹³⁶ [74].
_________________
¹²⁴ Kisah Bani Israil berkenaan disebut Allah di dalam ayat ini secara umum dan ringkas (ijmal) sahaja. la tersebut secara lebih jelas dan terperinci (taťshil) di dalam firman Allah berikut:
Al-A'raf 7:163
وَسْـَٔلْهُمْ عَنِ ٱلْقَرْيَةِ ٱلَّتِى كَانَتْ حَاضِرَةَ ٱلْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِى ٱلسَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَيَوْمَ لَا يَسْبِتُونَۙ لَا تَأْتِيهِمْۚ كَذَٰلِكَ نَبْلُوهُم بِمَا كَانُوا۟ يَفْسُقُونَ
Bermaksud: Dan bertanyalah kepadä mereka (wahai Muhammad) mengenai (penduduk) bandar yang letaknya di tepi laut, semasa melanggar larangan pada hari Sabtu. ketika datang kepada mereka pada hari Säbtu itu ikan-ikan (yang menjadi cubaan kepada mereka, yang kelihatan timbul di permuka air sedang padu häri-hari lain, ikan-ikan itu tidak pula datang kepada merekä. Demikianläh kami menguji (dengan cubaan itu) kerana mereka sentiasa berlaku fasik.
¹²⁵ Mereka memang telah dijadikan kera-kera berdasarkan firman Allah ini:
Al-Ma'idah 5:60
قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَٰلِكَ مَثُوبَةً عِندَ ٱللَّهِۚ مَن لَّعَنَهُ ٱللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ ٱلْقِرَدَةَ وَٱلْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ ٱلطَّٰغُوتَۚ أُو۟لَٰٓئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَآءِ ٱلسَّبِيلِ
Bermaksud: Katakanlah: "Mahukah, aku ceritakan kepadamu tentang orang-orang yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripadä yang demikian itu? Mereka ialah orang-orang yang dilaknat oleh Allah dan dimurk'aiNya dan orang-orang yang dijadikan di antara mereka sebagai kera-kera dan babi-babi serta orang-orang , yang menyembah Taghut. Mereka itulah yang lebih buruk kedudukannya dan yang lebih sesat dari jalan yang betul.
Dan firman Allah di dalam Surah al-A'raaf:
Al-A'raf 7:166
فَلَمَّا عَتَوْا۟ عَن مَّا نُهُوا۟ عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُوا۟ قِرَدَةً خَٰسِـِٔينَ
Bermaksud: Maka setelah mereka melanggar apa yang telah dilarang mereka. Kami katakan kepada mereka: Jadilah kamu kera-kera yang hina.
¹²⁶ iaitu orang-orang yang beriman, kerana merekalah yang dapat mengambil pengajaran dan petunjuk daripadanya. Allah berfirman:
Al-Isra' 17:82
وَنُنَزِّلُ مِنَ ٱلْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَۙ وَلَا يَزِيدُ ٱلظَّٰلِمِينَ إِلَّا خَسَارًا
Bermaksud: Al-Quran yang sedang Kami turunkan ini adalah penawar dan rahmat semata-mata bagi orang-orang yang beriman (kepadanya), sementara bagi orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) pula ia tidak menambahkan selain kerugian.
¹²⁷ Kerana kami bertanya tentang seorang yang telah terbunuh, siapa pembunuh sebenarnya? Engkau pula berkata: "Sesungguhnya Allah memerintah kamu supaya menyembelih seekor lembu betina.” Apa kaitannya pertanyaan kami itü dengan perintah Allah tersebut? Apakah engkau hendak mempermain-mainkan kami? Ayat ke-72-73 selepas ini menjelaskan latar belakang bagi perintah Allah yang tersebut di dalam ayat ke-67 ini.
¹²⁸ Orang-orang jahil sahaja yang mempermain-main dan memperolok-olokkan orang.
¹²⁹ Daripada jawapan Nabi Musa ini diketahui sifat lembu yang dimaksudkan mereka dalam pertanyaan mereka itü ialah daripada segi umurnya.
Daripada jawapan Nabi Musa a.s. di dalam ayat ini diketahui sifat lembu yang dimaksudkan mereka dalam pertanyaan mereka di dalam ayat ke-70 sebelumnya ialah adakah ia lembu yang telah digunakan atau tidak, adakah ia bercacat atau tidak dan adakah ia bertapung atau tidak. Mereka hampir-hampir tidak dapat melakukannya kerana agak sukar mencari Iembu betina seperti itu dan ia menyukarkan mereka sahaja. Padahal Allah tidak menentukan lembu dengan sifat-sifat seperti itu pada asalnya. Lembu betina mana pun boleh disembelih untuk melaksanakan perintah Allah tersebut. Pertanyaan yang berlapis-lapis itu hanya menyusahkan diri mereka sendiri saja!
¹³¹ Masih tidak jelas di sini jantina orang yang terbunuh, Kerana perkataan yang digunakan untuknya ialah نفسا. Perkataan ini boleh digunakan untuk lelaki dan juga perempuan. Tetapi daripada dhamir (ganti nama) pada firman Allah: اضربوهdi dalam ayat selepas ini terbukti ia Ielaki. Dhamir ها (ganti nama) pada perkataan ببعضها pula
menunjukkan mereka diperintah supaya memukul si mati dengan sebahagian daripada anggota lembu betina yang telah disembelih mereka.
Ini menunjukkan ayat ke-67 yang memerintah mereka menyembelih lembu betina itu ada kaitannya dengan ayat ke-72 dan 73 ini. Inilah latar belakang bagi mereka diperintahkan supaya menyembelih lembu betina pada ayat ke-67 itu.
¹³² Sebaik saja dipukul ia terus hidup, lalu ia memberitahu siapa pembunuhnya.
¹³³ Ayat ke-73 ini mengisyaratkan bahawa menghidupkan seorang Bani Israil yang telah terbunuh merupakan bukti tentang manusia akan dibangkitkan kemba!i setelah mati. Kerana Tuhan yang terbukti dapat menghidupkan kembali seorang manusia yang telah mati tentu berkuasa juga menghidupkan yang Iain-Iain, malah sekalian manusia.
Hakikat inilah yang ditegaskan oleh Allah di dalam ayat berikut:
Luqman 31:28 مَّا خَلْقُكُمْ وَلَا بَعْثُكُمْ إِلَّا كَنَفْسٍ وَٰحِدَةٍۗ إِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌۢ بَصِيرٌ
Bermaksud: (Bagi Allah Yang Maha Kuasa) Soal menciptakan kamu semua (dari tiada kepada ada) dan soal membangkitkan kamu hidup semula sesudah mati, tidak ada apa-apa sukarnya, hanyalah seperti (mencipta dan menghidupkan semula) seorang manusia sahaja. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.
Antara hikmah dan pengajaran yang terkandung di sebalik pemaparan kisah ini ialah:
(1) Membuktikan kekuasaan Allah menghidupkan kembali manusia yang telah mati. Salah satu masalah besar yang membingungkan orang-orang kafir di sepanjang zaman ialah menerima bahawa manusia yang telah mati akan hidup kembali di akhirat.
(2) Menyingkap rahsia pembunuhan seorang lelaki di zaman Nabi Musa a.S. Pembunuh akhirnya diketahui melalui kesaksian si mati sendiri.
(3) Menghilangkan saki baki kepercayaan mereka terhadap kesaktian dan ketuhanan lembu yang pernah ditanam Oleh Samiri. Caranya ialah dengan menyembelih lembu. Tidak ada apa pun bencana menimpa mereka walaupun mereka telah menyembelih lembu yang paling cantik sekalipun. Justeru ia hanyalah tuhan palsu!
Itulah tiga hikmah besar bagi perintah Allah kepada Bani Israil supaya mereka menyembelih lembu betina itu. Itulah yang mereka sibuk persoalkan Nabi Musa ketika Baginda menyampaikan perintah Allah tersebut. Oleh kerana hikmah pertama paling besar, Allah mengemukakan contoh-contohnya beberapa kali dengan bermacam-macam cara untuk membuktikan kebenarannya. Di dalam Surah al-Baqarah sahaja sudah ada lima contohnya. Pertama, pada firman Allah yang telah berlalu sebelum ini, lihat ayat ke-56. Kedua. ialah yang sedang kita hadapi sekarang. Ketiga, pada ayat ke-243. Keempat, pada ayat ke-259 dan kelima, pada ayat ke-260.
¹³⁴ Setelah menyaksik'an bermacam-macam mu'jizat dan terakhir mu'jizat orang yang telah mati terbunuh hidup kembali, sepatutnya telah timbul rasa insaf dan keinginan bertaubat di dalam hati kamu. Tetapi malangnya hati kamu telah menjadi keras seperti batu atau lebih keras lagi daripada batu. Kerasnya hati seseorang individu dan sesebuah masyarakat merupakan suatu pertanda yang sangat tidak baik. la mengisyaratkan kepada hilangnya kemampuan dan daya menerima kebaikan serta kebenaran pada hati-hati mereka. Setelah itu harapan untuk ia dipulihkan amat tipis.
Itulah sebabnya Allah berpesan begini kepada orang-orang yang beriman:
Al-Hadid 57:16
أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ ٱللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ ٱلْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا۟ كَٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ ٱلْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْۖ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَٰسِقُونَ
Bermaksud: Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematühi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang panjang maka hati mereka menjadi keras dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik (derhaka).
¹³⁵ Ayat ini menunjukkan batu juga mempunyai daya tanggapan, rasa dan kefahaman tersendiri. Terhumban jatuhnya batu itu dikatakan satu bentuk pernyataan rasa takutnya kepada Allah. Menurut al-Qur'an, bukan batu sahaja yang mempunyai daya seperti itu, malah langit yang tujuh dan bumi serta segala sesuatu yang terdapat padanya juga. Lihat firman Allah ini sebagai buktinya:
Al-Isra' 17:44
تُسَبِّحُ لَهُ ٱلسَّمَٰوَٰتُ ٱلسَّبْعُ وَٱلْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّۚ وَإِن مِّن شَىْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِۦ وَلَٰكِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْۗ إِنَّهُۥ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا
Bermaksud: Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian mak'hluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya la adalah Maha Penyantun, lagi Maha Pengampun. (al-lsraa':44).
¹³⁶ Oleh itu buatlah apa pun yang kamu mahu, tetapi ingat!:
Az-Zalzalah 99:8وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُۥ
Bermaksud: Dan sesiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun. niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan