Tafsir nota baca 0009(0162-0165)s
Tafsir nota 9 (144-149)
Al-Baqarah 2:144
قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِى ٱلسَّمَآءِۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَىٰهَاۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا۟ وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُۥۗ وَإِنَّ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَٰفِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ
Sesungguhnya Kami melihat engkau kerap kali menengadah mukamu ke langit, maka sesungguhnya Kami akan memalingkanmu ke arah qiblat yang disukaimu. Nah! hadapkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram (ketika bershalat).²³⁰ Dan di mana saja kamu (wahai orang-orang Islam) berada, hadapkanlah mukamu ke arahnya (ketika bershalat). Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang dikurniakan Al-Kitab itu memang mengetahui, bahwa berqiblat ke Masjidil Haram itu adalah (suatu perintah yang) benar dari Tuhan mereka;²³¹ dan Allah sekali-kali tidak lalai dari apa yang mereka lakukan. [144].
Dan sesungguhnya jika engkau membawa segala macam bukti kepada orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang dikurniakan Al-Kitab itu, niscaya mereka tidak akan mengikut qiblatmu, dan engkau pun tidak sekali-kali akan mengikut qiblat mereka (tanpa perintah daripada Allah), malah sebahagian mereka tidak mahu mengikut qiblat sebahagian yang lain.²³² Dan sesungguhnya jika cngkau menurut kehendak nafsu mereka setelah datangnya ilmu (berupa wahyu) kepadamu, maka sesungguhnya engkau (kalau begitu) termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim. [145].
Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami kurniakan AI-Kitab kepada mereka memang mengenalinya (Muhammad) seperti mereka mengenali anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya segolongan dari mereka menyembunyikan kebenaran, sedangkan mereka mengetahui (salahnya perbuatan yang demikian).²³³ [146].
Kebenaran itü adalah dari Tuhanmu, oleh itü janganlah sekali-kali engkau termasuk dalam golongan orang-orang yang ragu. [147].
Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (qiblat) yang ia menghadap kepadanya.²³⁴
Maka berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan; (kerana) di mana saja kamu berada Allah tetap akan membawa kamu sekalian (pada hari kiamat untuk menerima balasan .²³⁵ Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala untuk menerima balasan) sesuatu. [148].
Dan dari mana saja engkau (wahai Muhammad) keluar (untuk mengerjakan sembahyang), maka hadapkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram (Ka'bah), sesungguhnya perintah berqiblat ke arahnya itu benar-benar sesuatu yang hak dari Tuhanmu. Dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali lalai dari apa yang kamu lakukan. [149].
_______
²³⁰ Inilah qiblat yang disukai Nabi s.a.w. al-Masjidul Haram atau Ka'bah yang terletak di Mekah. la sama sekali tidak bererti menghadap ke arah qiblat sebelumnya iaitu Baitul Maqdis tidak disukai Nabi s.a.w. Kerana ia juga telah berlaku dengan perintah Allah dan Baginda bersama para sahabatnya telah mengikut perintah Allah itu dengan penuh kepatuhan. Terdapat beberapa sebab kenapa Nabi s.a.w. lebih suka kalau alMasjidul Haram atau Ka'bah itu menjadi qiblat. Antaranya ialah:
(1) la merupakan qiblat pertama untuk manusia di bumi.
(2) la telah dibina oleh Nabi Ibrahim a.s. dan Nabi Isma'il a.s. yang merupakan nenek moyang Baginda s.a.w. sendiri. (3) Kerana telah pun ada isyarat daripada Allah s.w.t. kepada Nabi s.a.w. bahawa qiblat di Baitul Maqdis itu hanya buat sementara sahaja. Kerana itulah perintah menghadap kepadanya tidak datang kepada Rasulullah s.a.w. menerusi wahyu Al-Qur'an, sebaliknya ia hanya dalam bentuk hadits semata-mata.
²³¹ Mereka mengetahuinya melalui Kitab Suci yang ada pada mereka. Di dalamnya ada disebutkan bahawa Nabi terakhir akan menghidupkan agama moyangnya Nabi
Ibrahim a.s. Dia juga akan bersembahyang dengan berqiblat kepada qiblatnya iaitu Ka'bah.
²³² Orang-orang Yahudi memang menghadap ke arah Baitul Maqdis, tetapi orang-orang Nasrani tidak mahu terikat dengan arah tertentu. Sesetengah mereka pula menghadap ke arah Baitul Laham di mana Nabi 'Isa a.s. dilahirkan.
²³³ Mereka mengenali Nabi Muhammad s.a.w. daripada Kitab Suci yang ada pada mereka. Sifat-sifat penyudah sekalian nabi yang tersebut di dalamnya, semuanya tepat dengan Nabi Muhammad s.a.w.
²³⁴ Sama ada ia benar atau tidak, direstui Allah atau tidak. Kalau begitu, ia sejajar dengan apa yang tersebut pada firman Allah di dalam Surah al-Maa'idah ini:
Al-Ma'idah 5:48
وَأَنزَلْنَآ إِلَيْكَ ٱلْكِتَٰبَ بِٱلْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ ٱلْكِتَٰبِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِۖ فَٱحْكُم بَيْنَهُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ عَمَّا جَآءَكَ مِنَ ٱلْحَقِّۚ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًاۚ وَلَوْ شَآءَ ٱللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَٰحِدَةً وَلَٰكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِى مَآ ءَاتَىٰكُمْۖ فَٱسْتَبِقُوا۟ ٱلْخَيْرَٰتِۚ إِلَى ٱللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
Bermaksud: Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Al-Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab Sucİ yang felah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hükum di antara mereka (Ahli Kitab) itü dengan apa yang telah diturunkan olelı Allah (kepadamu) dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu berupa kebenaran.
[ Untuk tiap-tiap umat di antara kamu, Kami berikan peraturan dan jalan yang terang (dalam agama). Sekiranya Allah menghendaki, niscaya kamu dijadikanNya satu umat sahaja tetapi Allah hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNya kepadamu. Oleh itü berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal saleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya. maka Dia akan memberitahu kamu tentang apa yang kamu perselisihkan itu].
Maksudnya ialah Allah telah mengurniakan kemampuan dan kebebasan memilih kepada manusia untuk mengujinya, sama ada ia hendak memilih peraturan dan jalan agama Allah yang terang atau memilih kesesatan dan kekufuran. Allah boleh saja menjadikan manusia itü tidak mempunyai kemampuan dan kebebasan memilih. Maka jadilah sekalian manusia itü satu umat sahaja tanpa sebarang pilihan. Oleh kerana kejadian manusia itü dengan kehendak Allah dilengkapkan dengan kemampuan memilih, maka tidak samalah pilihan mereka. Termasuk juga soal qiblat. Biar apa pun, masing-masing berpuas hati dan bahagia dengan pilihannya. Kamu wahai umat Islanı, janganlah mudah terpengaruh dengan mereka, sebaliknya hendaklah kamu berlumba-lumba mengerjakan kebaikan. Dan kebaikan itü hanya terletak pada jalan yang ditunjukkan oleh wahyu dari Allah dan juga Sunnah RasulNya. Wahyu dari Allah menghendaki umat akhir zaman menghadap ke arah al-Masjidil Haram atau Ka'bah setelah mereka menghadap ke arah Baitul Maqdis, maka padanyalah terletak kebaikan dan kebajikan, kepadanyalah juga pasti ada perkenan dan restu Allah.
Demikianlah salah satu tafsiran berdasarkan terjemahan yang diberikan di atas bagi firman Allah:
وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَاۖ فَٱسْتَبِقُوا۟ ٱلْخَيْرَٰتِۚ
Untuk masing-masing daripada umatmu ada arah Ka'bah yang akan dihadapinya".
Al-Baqarah 2:148
وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَاۖ فَٱسْتَبِقُوا۟ ٱلْخَيْرَٰتِۚ أَيْنَ مَا تَكُونُوا۟ يَأْتِ بِكُمُ ٱللَّهُ جَمِيعًاۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
Dan setiap umat mempunyai kiblat yang dia menghadap kepadanya. Maka berlomba-lombalah kamu dalam kebaikan. Di mana saja kamu berada, pasti Allah akan mengumpulkan kamu semuanya. Sungguh, Allah Mahakuasa atas segala sesuatu.
Terjemahan yang lain pula baginya ialah
"Untuk masing-masing daripada umatmu ada arah Ka'bah yang akan dihadapinya".
Berdasarkan terjemahan ini, tafsirannya ialah Islam akan tersebar ke segenap pelusuk dan arah alam. Orang-orang yang berada di tempat-tempat itü juga akan menghadap ke arah Ka'bah bila bersembahyang. Ada yang menghadap ke arahnya dari timur, ada dari barat, ada dari selatan dan ada juga dari utara. Ertinya ialah Ka'bah itü akan menjadi qiblat bagi umat İslam yang berada di segenap pelusuk alam sebagaimana dapat disaksikan hari ini. Dan ia bersesuaian dengan fırman Allah di bawah ini:
Al-Anbiya 21:44
بَلْ مَتَّعْنَا هَٰٓؤُلَآءِ وَءَابَآءَهُمْ حَتَّىٰ طَالَ عَلَيْهِمُ ٱلْعُمُرُۗ أَفَلَا يَرَوْنَ أَنَّا نَأْتِى ٱلْأَرْضَ نَنقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَآۚ أَفَهُمُ ٱلْغَٰلِبُونَ
Bermaksud: (Bukan benda-benda yang dipertuhankan itü yang memberi kesenangan kepada mereka) bahkan Kami biarkan mereka dan nenek moyang mereka menikmati (kesenangan hidup), hingga berlanjutanlah unıur mereka (dalam keadaan yang menyebabkan berlaku perkara yang tidak diingini mereka). Maka tidakkah mereka melihat bahawa kamı datangi daerah bumi yang mereka kuasai dengan menguranginya sedikit demi sedikit dari sempadan-sempadannya? Jika demikian halnya, maka adakah mereka yang akan menang?
Daripada segi menghadap ke arah Ka'bah dan al-Masjidil Haram umat Islam sama sahaja. Tidak ada kelebihan bagi orang-orang yang menghadap ke arahnya daripada mana-mana pihak sekalipun, namun banyak lagi kebaikan-kebaikan dan kebajikan-kebajikan lain yang boleh dibuat mereka untuk mendapat pahala selain menghadap ke arah Ka' bah yang tertentu ketika bershalat. Maka hendaklah mereka berlumba-lumba mengerjakannya.
²³⁵ Inilah sebabnya kenapa kamu perlu berlumba-lumba membuat kebaikan. Sebabnya ialah semua kamu akan mati biar di manapun kamu berada. Semua kamu akan kembali kepada Allah. Setelah mati kamu akan diberikan balasan bagi segala kebaikan dan kebajikan yang telah dilakukan olehmu semasa di dunia dahulu. Inilah juga mafhum yang terhasil daripada ayat ke-48 Surah al-Maa'idah yang baru dikemukakan tadi.
Firman Allah:أَيْنَ مَا تَكُونُوا۟ يَأْتِ بِكُمُ ٱللَّهُ جَمِيعًاۚ
boleh juga diterjemahkan dengan; "Di mana pun kamu berada, Allah akan menghimpunkan kamu", maksudnya ialah di Baitillah pada musim Haji. khususnya orang-orang yang telah ditaqdir Allah akan mengerjakan Haji.
Kerana Allah berfirman:
Al-Baqarah 2:148
وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَاۖ فَٱسْتَبِقُوا۟ ٱلْخَيْرَٰتِۚ أَيْنَ مَا تَكُونُوا۟ يَأْتِ بِكُمُ ٱللَّهُ جَمِيعًاۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
Dan setiap umat mempunyai kiblat yang dia menghadap kepadanya. Maka berlomba-lombalah kamu dalam kebaikan. Di mana saja kamu berada, pasti Allah akan mengumpulkan kamu semuanya. Sungguh, Allah Mahakuasa atas segala sesuatu.
Al-Baqarah 2:125
وَإِذْ جَعَلْنَا ٱلْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَٱتَّخِذُوا۟ مِن مَّقَامِ إِبْرَٰهِۦمَ مُصَلًّىۖ وَعَهِدْنَآ إِلَىٰٓ إِبْرَٰهِۦمَ وَإِسْمَٰعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِىَ لِلطَّآئِفِينَ وَٱلْعَٰكِفِينَ وَٱلرُّكَّعِ ٱلسُّجُودِ
Dan (kenangilah), ketika Kami jadikan rumah itu sebagai pusat perhimpunan manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah dari Maqam Ibrahim itu tempat shalat. Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Isma'il: "Bersihkanlah rumahKu (Kaabah di Mekah) untuk orang-orang yang thawaf dan orang-orang yang tinggal tetap di sana' juga untuk orang-orang yang ruku' dan sujud (bersembahyang).
Al-Hajj 22:27
وَأَذِّن فِى ٱلنَّاسِ بِٱلْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ
Bermaksud: Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, mereka akan datang kepadamu (ke rumah Tuhanmu) dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan