Usul dirayah hadis 0003 online
Komentar:
(1) Sanad at-Thabarāni bagi hadits contoh (1) adalah seperti berikut:
حدثنا أحمد بن القاسيم بن مُسَاوِر الَجْورهري، ومحمدُ ْ ْبن جعفَر بن أعيَن ، قَالا ثنا َخاِلدُ بن خدَاش، ثناح همادُ ْبن زيد عن أيُّوب، الَحسن عن َصخِب عن قُدَاَمةَ قَال قَال رسول الله صلى الله علَيه وسلم
(2) Al-Haitsami di dalam Majma` az-Zawā’id (j.8 m/s 159) setelah mengemukakan riwayat at-Thabarāni itu berkata: “At-Thabarāni meriwayatkannya daripada (dua orang) Syeikhnya Aĥmad bin al-Qasim bin Musawir dan Muĥammad bin Ja`far bin A`yan. Aku tidak mengenali mereka berdua. Sementara perawi-perawi yang lain
adalah perawi-perawi hadits sahih.
(3) Ibnu al-Atsir al-Jazari di dalam Usdu al-Ghabah (j.3 m/s 14) di bawah biografi Shakhr bin Qudāmah menulis: “Shakhr bin Qudāmah al-`Uqaili. Ĥammād bin Zaid
meriwayatkan daripada Ayyub daripada al-Ĥasan al-Bashri daripada Shakhr bin ال يولد بعد مائة سنة مولود هلل فيه حاجة :bersabda Rasulullah saw: katanya, Qudāmah
Maksudnya: Allah tidak memerlukan anak-anak yang dilahirkan selepas seratus tahun (abad pertama). Kata Ayyub, setelah itu aku bertemu Shakhr bin Qudāmah, lalu aku bertanya dia tentang hadits itu. Dia tidak mengetahuinya.”
(4) Di bawah biografi Shakhr bin Qudāmah juga Ĥāfizh Ibnu Ĥajar menulis: “At-Thabarāni dan Ibnu Syāhīn meriwayatkan melalui saluran riwayat Ĥammād bin Zaid
daripada Ayyub daripada al-Ĥasan daripada Shakhr bin Qudāmah al-`Uqaili, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda seperti tersebut tadi. Kemudian beliau berkata: “Kata Ibnu
Syāhīn, ini adalah hadits munkar. Al-Baghdadi ini (maksudnya Muĥammad bin Ja`far bin A`yan) aku tidak mengenalinya.” Aku (Ĥāfizh Ibnu Ĥajar) berkata, “Ia adalah
perawi tsiqah lagi masyhur. Ia pula tidak bersendirian dalam meriwayatkannya. Tetapi (Zakariya) as-Sāji menukilkan daripada `Ali bin al-Madīni bahawa beliau mendha`ifkan Khalid bin Khidāsy, perawinya daripada Ĥammād bin Zaid. As-Sāji juga menukilkan daripada Yaĥya bin Ma`īn bahawa Khalid bersendirian dalam meriwayatkan beberapa hadits.” Ibnu al-Jauzi telah memasukkan hadits ini ke dalam senarai hadits-hadits maudhu` di dalam kitabnya al-Maudhū`āt. Beliau menukilkan daripada Aĥmad bahawa beliau berkata, “Hadits itu tidak sahih.” Ibnu Mandah pula berkata, “Tidak sepakat para `ulama’ tentang Shakhr bin Qudāmah itu sahabat Rasulullah s.a.w.” Menurut Ĥāfizh Ibnu Ĥajar, dia (Shakhr bin Qudāmah) tidak
3
Tiada ulasan:
Catat Ulasan