Rabu, Mac 30, 2022

Tafsir nota 0011(0215)

Tafsir nota 0011(0215)

Oleh itu jika kamu tergelincir juga (dengan melakukan ma' shiat) setelah datang kepadamu keterangan-keterangan yang jelas, maka ketahuilah bahawa Allah itu Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana. [209].
Tiada yang mereka (orang-orang yang ingkar itu) nanti-nantikan melainkan datangnya Allah dan malaikat dalam naungan awan,³⁴⁷ dan diselesaikan terus perkara (yang diperselisihkan di dunia ini juga)! Padahal hanya kepada Allah dikembalikan segala perkara.³⁴⁸ [210].
________

tujuh kali di dalam al-Qur'an. Dan pada setiap tempat itu kenyataan tersebut diperkuatkan dengan perkataan (sesungguhnya). Oleh kerana Syaitan itu musuh ketat manusia, maka Allah selalu berpesan supaya manusia tidak menurut jejak langkalmya. Mereka sebaliknya diperintah supaya menjadikan Syaitan itu sebagai musuh juga. Allah berfirman:
Fatir 35:6
إِنَّ ٱلشَّيْطَٰنَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَٱتَّخِذُوهُ عَدُوًّاۚ إِنَّمَا يَدْعُوا۟ حِزْبَهُۥ لِيَكُونُوا۟ مِنْ أَصْحَٰبِ ٱلسَّعِيرِ 
Bermaksud: Sesungguhnya Syaitan adalah musuh kpdmu, makajadikanlah dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala. (Faathir:6).

³⁴⁷Demikianlah cabaran dan tuntutan orang-orang kafir terhadap Nabi Muhammad s.a.w. Mereka tidak mahu beriman selagi tidak dapat Tuhan dan malaikat sendiri turun kepada mereka, seperti dinyatakan oleh Allah menerusi firmanNya ini: 
Al-Furqan 25:21
وَقَالَ ٱلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَيْنَا ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَاۗ لَقَدِ ٱسْتَكْبَرُوا۟ فِىٓ أَنفُسِهِمْ وَعَتَوْ عُتُوًّا كَبِيرًا 
Bermaksud: Dan berkatalah pula orang-orang yang tidak percaya akan menemui Kami: "Mengapa tidak diturunkan malaikat kepada kita, atau (mengapa) kita (tidak) dapat melihat Tuhan kita?" Demi sesungguhnya, mereka telah bersikap sombong angkuh dalam diri mereka sendiri, dan telah melampaui batas (dalam melakukan) kezaliman. (al-Furqaan:21).

³⁴⁷  Orang-orang kafir mencabar Nabi Muhammad s.a.w. dengan berkata: "Kalau benar da'waanmu, kenapa Tuhan dan para malaikatNya sendiri tidak datang kepada kami dan menyuruh kami supaya beriman? Kenapa tidak diselesaikan di dunia ini saja segala perselisihan yang telah berlaku di antara mereka dan orang-orang Islam? Kenapa tidak dihukum terus mereka di dunia ini dan orang-orang Islam pula terus diberikan ganjaran di Sini?" Ayat ke-210 ini sebenarnya menjawab cabaran mereka itu, bahawa taqdir Allah menghendaki dunia ini sebagai tempat ujian dan cubaan. Kunci sebenar kejayaan manusia dalam menghadapi ujian dan cubaan semasa hidup mereka di dunia ialah percaya kepada perkara ghaib (إيمان بالغيب). Jika Allah, para malaikat dan perkara-perkara ghaib yang Iain dapat disaksikan dengan mata kepala di dunia ini, maka tiada erti lagi ujian itu. Keadaan seperti itu hanya akan berlaku pada hari pembalasan setelah tamatnya riwayat kehidupan di dunia. Hanya pada hari itulah segala perkara dikembalikan kepada Allah.

215

Tiada ulasan:

Catat Ulasan