Jami' Al-Tirmizi 0013
Kelebihan Dan Keistimewaan Kitab Jaami` Tirmizi.
Sebagai salah sebuah kitab yang sangat terkenal di bidang hadits, tentunya Jaami` at-Tirmizi itu mempunyai kelebihan, keunikan dan keistimewaannya yang tersendiri.
Jadi bukanlah sesuatu yang menghairankan sekiranya alim `ulama’ di sepanjang masa mengaguminya. Apa yang telah diketemukan oleh para `ulama’ dan pengkaji hadits di
celah-celah Jaami` Tirmizi itu boleh anda saksikan di dalam pelbagai kitab syarah-syarah hadits hasil karangan mereka, sama ada dahulu mahupun sekarang.
Pujian, penghargaan, pengi`tirafan dan sanjungan yang diberikan oleh para `ulama’ terhadap kitab Jaami` at-Tirmizi itu lebih kurang sama adanya dengan yang telah mereka
berikan terhadap kitab-kitab hadits terkemuka yang lain, seperti Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Abi Daud dan lain-lain.Kerana keunikan dan keistimewaannyalah seorang tokoh hadits terkenal, Syeikh Ibrahim al-Baijuri menyarankan kepada setiap pelajar hadits agar mempelajari dan mendalami kitab al-Jaami` as-Sahih karangan Imam Tirmizi. Bagi beliau di dalam kitab ini terkumpul khazanah-khazanah ilmu yang amat banyak, terutamanya di bidang hadits dan fiqh. Selain itu ia juga memuatkan mazhab-mazhab (aliran-aliran fiqh) salaf dan khalaf. Bagi beliau kitab ini sahaja pun sudah memadai dan mencukupi untuk seorang mujtahid dan seorang muqallid (yang hendak bertaqlid).
Jaami` Tirmizi menyajikan kepada para penuntut dan pengkaji fiqh pendapat-pendapat mazhab yang pelbagai. Dengan demikian kedua-dua bidang ilmu hadits dan fiqh dapat dikuasai tanpa memerlukan seseorang itu merujuk dan berpandu kepada kitab lain.
Seorang tokoh hadits yang sangat terkenal di benua kecil India, Shah `Abdul 'Aziz telah menyenaraikan beberapa faktor kenapa kitab ini termasuk di antara kitab
hadits terbaik. Bahkan dari beberapa sudut, ia mengatasi kitab-kitab hadits yang lain. Antara faktor yang menjadikan Jaami` Tirmizi sangat istimewa bagi beliau ialah:
(1) Susunan di dalam kitab ini sangat elok dan hadits-haditsnya tidak berulang-ulang.
(2) Di dalamnya dikemukakan mazahib(pendapat-pendapat) fuqaha’ dan mujtahidin di samping dalil-dalil dan sandaran-sandaran mereka.
(3) Kedudukan hadits dinyatakan. Setelah mengemukakan sesuatu hadits, Imam Tirmizi menyatakan darjat dan
kedudukannya, sama ada ia sahih, hasan, dha`if, gharib, mu`allal dan sebagainya.
(4) Nama-nama perawi disebut dengan laqab (nama gelaran) ataupun kuniahnya (nama panggilannya) sekali. Tujuannya ialah supaya setiap perawi hadits itu dapat dikenal
13
Tiada ulasan:
Catat Ulasan