Ahad, Mei 08, 2022

Sahih bukhari kitab ilmu 0055(37-54) 7/5/22s

Sahih bukhari kitab ilmu 0055(37-54) 7/5/22s


٦-بَابُ القِرَاءَةُِ وَالْعَرْضِ عَلَى المُحَدِّثِ: 
Bab (6): Bacaan Dan `Ardhu(Pembentangan) Di Hadapan Muhaddits.³¹

وَرَأَى الْحَسَنُ وَالثَّوْرِيُّ وَمَالِكٌ الْقِرَاءَةَ جَائزة
قَالَ أَبُو عَبْدِاللهِ سَمِتُ أَبَا عَاصِمٍ يَذْكُرُ عَنْ سُفْيَانَ الثَّوْرِىوَمَالِكٍ  أَنَّهُمُا 
كَانَ يَرَيانٍ القِرَاءَةَ وَالسَّمًاعَ جَائِزًا حَدَّثَنَا عُبَيْدُاللهِ  بن مُوسَى عَنْ سُفْيَانَ قَالَ إِذَا قُرِئَ عَلَى المُحَدِثِ فَلا بَأْسَ أَنْ يَقُولَ 
حَدَثَنِىْ وَسَمِعْتُ وَاحْتَجَّ بَعْضُهُمْ فِي الْقِرَاءَةِ عَلَى الْعَالِمِ بِحَدِيثِ ضِمَامِ بْنِ ثَعْلَبَةَ قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ آللَّهُ 
أَمَرَكَ أَنْ نُصَلِّيَ الصَّلَوَاتِ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَهَذِهِ قِرَاءَةٌ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخْبَرَ ضِمَامٌ قَوْمَهُ بِذَلِكَ فَأَجَازُوهُ
 وَاحْتَجَّ مَالِكٌ بِالصَّكِّ يُقْرَأُ عَلَى الْقَوْمِ فَيَقُولُونَ أَشْهَدَنَا فُلاَنٌ وَيُقْرَأُ ذَلِكَ قِرَاءَةً عَلَيْهِمْ، وَيُقْرَأُ عَلَى الْمُقْرِئِ فَيَقُولُ الْقَارِئُ أَقْرَأَنِي 
فُلاَنٌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَلاَمٍ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الْوَاسِطِيُّ عَنْ عَوْفٍ عَنِ الْحَسَنِ قَالَ لاَ بَأْسَ بِالْقِرَاءَةِ عَلَى الْعَالِمِ
 وَأَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ الْفِرَبْرِيُّ وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْبُخَارِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى عَنْ سُفْيَانَ قَالَ 
إِذَا قُرِئَ عَلَى الْمُحَدِّثِ فَلاَ بَأْسَ أَنْ يَقُولَ حَدَّثَنِي قَالَ وَسَمِعْتُ أَبَا عَاصِمٍ يَقُولُ عَنْ مَالِكٍ وَسُفْيَانَ الْقِرَاءَةُ عَلَى الْعَالِمِ 
وَقِرَاءَتُهُ سَوَاءٌ. 
Al-Hasan, Ats-Tsauri Dan Mâlik Berpendapat; Membaca Di Hadapan Guru Adalah Harus(boleh atau sah). Abu `Abdillah (Imam Bukhari) Berkata, Aku Telah Mendengar Aba `Aashim Menyebutkan Bahawa Sufyân Ats-Tsauri Dan Mâlik Berpendapat Membaca (Di Hadapan Guru) Dan Mendengar (Guru Membaca) Adalah Harus(boleh). `Ubaidullah Bin Musa Meriwayatkan Kata-Kata Sufyân, "Apabila Dibaca Di 
Hadapan Muhaddits, Maka Tidak Mengapa Seseorang Itu Berkata: حدثني (Dia Menceritakan Kepadaku), Dan ُسعمت ( Aku Telah Mendengar)(yakni ketika dia hendak menyampaikan pula kepada orang lain). Sesetengah Mereka (`Ulama')³² Berhujah Untuk Bacaan Murid Di Hadapan Orang `Alim Dengan Hadîts Dhimâm Bin Tsa`labah, Bahawa Dia Berkata Kepada Nabi S.A.W.: “Adakah Allah Menyuruh Engkau Supaya Kami Mengerjakan Sembahyang?” . Nabi S.A.W. Bersabda: “Ya”. Kata Mereka: “Ini Adalah Bacaan Di Hadapan Nabi S.A.W., Dhimâm Telah Memberitahu Kepada Kaumnya Tentang Perkara Itu Dan Mereka Membenarkannya.”³³  Imam Mâlik Berhujah Dengan Shak (Surat) Yang Dibaca Di Hadapan Orang Ramai, Lalu Mereka Berkata, Si Pulan Telah Menjadikan Kami Sebagai Saksi.³⁴  Dibaca Di Hadapan Muqri’ (Guru Qira’at). Kemudian Qari (Pembaca) Berkata: "Si Pulan Telah Mengajar Saya (Menyuruh Saya Membaca Di Hadapannya).³⁵  Muhammad Bin Salâm Meriwayatkan Kepada Kami, Katanya, Muhammad Bin Al-Hasan Al-Wâsithi Meriwayatkan Kepada Kami Daripada `Auf Daripada Al-Hasan (Al-Bashri),³⁶   Beliau Berkata: “Tidak Mengapa Membaca Di Hadapan Orang `Alim”.³⁷   `Ubaidullah Bin Musa Meriwayatkan Kepada Kami Daripada Sufyân, Beliau Berkata: “Apabila Seseorang Membaca Di Hadapan Muhaddits, Tidak Mengapa Untuk Dia Mengatakan Haddatsani (Dia Telah Meriwayatkan Kepada Saya)”.³⁸  Beliau (Imam Bukhari) Berkata: "Saya Mendengar Abu `Aashim Berkata: Mâlik Dan Sufyân Berpendapat Bacaan Di Hadapan Orang `Alim Dan Bacaannya Sendiri Sama Sahaja”.³⁹
Sudah bincang.


٦٣-حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ سَعِيدٍ هُوَ الْمَقْبُرِيُّ عَنْ شَرِيكِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي نَمِرٍ أَنَّهُ سَمِعَ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ بَيْنَمَا نَحْنُ جُلُوسٌ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْمَسْجِدِ دَخَلَ رَجُلٌ عَلَى جَمَلٍ فَأَنَاخَهُ فِي الْمَسْجِدِ ثُمَّ عَقَلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ أَيُّكُمْ مُحَمَّدٌ وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُتَّكِئٌ
بَيْنَ ظَهْرَانَيْهِمْ فَقُلْنَا هَذَا الرَّجُلُ الْأَبْيَضُ الْمُتَّكِئُ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ يَا ابْنَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ أَجَبْتُكَ فَقَالَ الرَّجُلُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي سَائِلُكَ فَمُشَدِّدٌ عَلَيْكَ فِي الْمَسْأَلَةِ فَلَا تَجِدْ عَلَيَّ فِي نَفْسِكَ فَقَالَ سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ فَقَالَ أَسْأَلُكَ بِرَبِّكَ وَرَبِّ مَنْ قَبْلَكَ أَاللَّهُ أَرْسَلَكَ إِلَى النَّاسِ كُلِّهِمْ فَقَالَ اللَّهُمَّ نَعَمْ قَالَ أَنْشُدُكَ بِاللَّهِ أَاللَّهُ أَمَرَكَ أَنْ نُصَلِّيَ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسَ فِي الْيَوْمِ وَاللَّيْلَةِ قَالَ اللَّهُمَّ نَعَمْ قَالَ أَنْشُدُكَ بِاللَّهِ أَاللَّهُ أَمَرَكَ أَنْ نَصُومَ هَذَا الشَّهْرَ مِنْ السَّنَةِ قَالَ اللَّهُمَّ نَعَمْ قَالَ أَنْشُدُكَ بِاللَّهِ أَاللَّهُ أَمَرَكَ أَنْ تَأْخُذَ هَذِهِ الصَّدَقَةَ مِنْ أَغْنِيَائِنَا فَتَقْسِمَهَا عَلَى فُقَرَائِنَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللَّهُمَّ نَعَمْ فَقَالَ الرَّجُلُ آمَنْتُ بِمَا جِئْتَ بِهِ وَأَنَا رَسُولُ مَنْ وَرَائِي مِنْ قَوْمِي وَأَنَا ضِمَامُ بْنُ ثَعْلَبَةَ أَخُو بَنِي سَعْدِ بْنِ بَكْرٍ وَرَوَاهُ مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ وَعَلِيُّ بْنُ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ المُغِيرَةِ عَنْ ثَابِتٍ عَنْ أَنَسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِهَذَا
63 -`Abdullah Bin Yusuf meriwayatkan kepada kami, katanya, Al-Laits meriwayatkan kepada kami daripada Sa`id (al-Maqburi) daripada Syarīk Bin `Abdillah Bin Abi Namir⁴⁰ bahawa dia mendengar(Imam Bukhari dengan sanadnya meriwayatkan dari)Anas Bin Mālik berkata: “Ketika kami sedang duduk bersama Rasulullah di dalam masjid, tiba-tiba datang seorang lelaki sambil menaiki unta. Lalu dia menurunkan untanya di dalam masjid dan mengikatnya,⁴¹ kemudian bertanya: “Siapakah di antara 
kamu Muĥammad?” Nabi s.a.w. ketika itu sedang bertelekan di antara mereka.⁴² Kami pun menceritakan: “Lelaki putih yang sedang bertelekan itu.”⁴³  Maka orang itu berkata: “Wahai anak `Abdil Mutthalib”. Nabi s.a.w. pun 
berkata: “Saya telah pun menyahut panggilanmu”.⁴⁴ Lelaki itu berkata lagi: Saya akan bertanya engkau dan saya akan keraskan soalan saya terhadapmu, janganlah pula engkau berasa hati”.⁴⁵ Nabi s.a.w. bersabda: “Tanyalah apa yang terlintas di hatimu”. Dia pun berkata: “Saya mahu bertanya engkau demi tuhanmu (Rabmu) dan demi tuhan (Rab) orang-orang sebelummu, adakah Allah telah mengutuskan engkau kepada manusia seluruhnya?” Nabi s.a.w. berkata: “Ya, benar”. Orang itu terus berkata: “Saya hendak bertanya engkau dengan nama Allah, adakah Allah menyuruh engkau supaya kita mengerjakan sembahyang lima waktu dalam sehari semalam?” Nabi s.a.w. berkata: “Ya, benar”. Saya mahu bertanya engkau dengan nama Allah: “Adakah Allah menyuruh engkau supaya kita berpuasa satu bulan dalam setahun?” Nabi s.a.w. berkata: “Ya, benar”. Orang itu berkata lagi: “Saya hendak bertanya engkau dengan nama Allah, adakah Allah menyuruh engkau supaya mengambil sedekah daripada orang-orang kaya di kalangan kita untuk dibahagikan kepada orang-orang miskin di kalangan kita?” Nabi s.a.w. berkata: “Ya, benar”. Maka orang itu pun berkata: “Saya beriman dengan apa yang dibawa olehmu⁴⁶ dan saya adalah utusan bagi orang-orang di belakang saya dari kalangan kaumku (yang tidak datang bersama). Saya adalah Dhimām Bin Tsa`labah saudara Bani Sa`ad bin Bakr.”⁴⁷ Musa (bin Isma`il at-Tabūdzaki) dan `Ali Bin `Abdil Ĥamid meriwayatkan ĥadīts ini daripada Sulaiman (bin al-Mughīrah) daripada Tsābit daripada Anas daripada Nabi s.a.w.⁴⁸

Hadits ini nahwahu(hadits yang dikemukakan sama dengan hadits yang sebelumnya) bukan mislahu. Ini kita dapat tahu bila kita tengok hadits 64.


Sahih bukhari kitab ilmu 0055(48) 7/5/22

٦٤-حدثنا موسى بن إسماعيل.......الجنة
64- ⁷¹Musa Bin Isma`il meriwayatkan kepada kami, katanya, Sulaiman Bin Mughirah meriwayatkan kepada kami, katanya, Tsabit meriwayatkan kepada kami daripada Anas, beliau berkata: “Di dalam Al-Qur’ān kami telah dilarang
bertanya Nabi s.a.w. ⁷²  Kerana itu kami suka sekali jika ada sesaorang dari kalangan penduduk di kawasan pedalaman (orang badwi) yang bijaksana datang bertanya Nabi s.a.w. dan kami pula mendengarnya.⁷³  Maka datang seorang badwi (penduduk di kawasan pedalaman),⁷⁴  dan dia terus berkata (kepada Nabi s.a.w.): “Utusanmu datang kepada kami dan dia memberitahu kami bahawa engkau mendakwa sesungguhnya Allah mengutuskanmu”. Nabi s.a.w. menjawab: “Benar”. Orang itu bertanya terus: “Siapakah yang menjadikan langit? Nabi s.a.w. menjawab: “Allah”. Orang itu bertanya lagi: “Siapakah yang menjadikan bumi dan bukit-bukau?” Nabi s.a.w. menjawab: “Allah”. Orang itu bertanya lagi: “Siapakah yang meletakkan segala manfaat dan faedah di bumi ini?” Nabi s.a.w. menjawab: “Allah”. Orang itu selanjutnya berkata: “Demi tuhan yang telah menjadikan langit dan telah menjadikan bumi serta telah menegakkan bukit-bukau dan telah meletakkan padanya segala manfaat, adakah Allah telah mengutuskanmu?” Nabi s.a.w. menjawab: “Ya”. Orang itu berkata: “Utusanmu mendakwa bahawa kita wajib mengerjakan sembahyang lima waktu di samping wajib membayar zakat harta kita”. Nabi s.a.w. menjawab: “Benar”. Kata orang itu: “Demi tuhan yang telah mengutuskan engkau, adakah Allah menyuruh engkau tentang perkara itu?” Nabi s.a.w. menjawab: “Ya”. Orang itu berkata: “Utusanmu mendakwa bahawa kami perlu berpuasa satu bulan (Ramadhan) dalam satu tahun?” Nabi s.a.w. menjawab: “Ya”. Orang itu berkata: “Demi tuhan yang mengutuskan engkau, adakah Allah memerintahkanmu tentang berpuasa ini?” Nabi s.a.w. menjawab: “Ya”. Orang itu berkata lagi: “Utusan engkau mendakwa bahawa kita perlu naik haji iaitu kepada sesiapa yang mampu mengerjakannya”.⁷⁵ Nabi s.a.w. menjawab: “Benar”. Orang itu berkata (selanjutnya): “Demi tuhan yang mengutuskan engkau, adakah Allah menyuruhmu tentang perkara ini?”. Nabi menjawab: “Ya”. (Akhirnya) Orang itu berkata: “Demi tuhan yang mengutuskan engkau dengan sebenar, aku tidak akan menambahkan sesuatu daripada apa yang tersebut itu dan tidak akan mengurangkannya”. (Mendengar kata-kata orang itu) Nabi s.a.w. pun bersabda: “Jika dia benar, pasti dia akan masuk syurga.”⁷⁶

-sila beri perhatian ini penting, lihat sunan tirmizi
Minit 31
٥٦٢ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَعِيلَ (ini imam bukhari)
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ الْحَمِيدِ الْكُوفِيُّ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ الْمُغِيرَةِ 
عَنْ ثَابِتٍ عَنْ أَنَسٍ قَالَ كُنَّا نَتَمَنَّى أَنْ يَأْتِيَ الْأَعْرَابِيُّ الْعَاقِلُ فَيَسْأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ عِنْدَهُ فَبَيْنَا نَحْنُ كَذَلِكَ إِذْ أَتَاهُ أَعْرَابِيٌّ فَجَثَا بَيْنَ يَدَيْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَسُولَكَ أَتَانَا فَزَعَمَ لَنَا أَنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ اللَّهَ أَرْسَلَكَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ قَالَ فَبِالَّذِي رَفَعَ السَّمَاءَ وَبَسَطَ الْأَرْضَ وَنَصَبَ الْجِبَالَ آللَّهُ أَرْسَلَكَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ قَالَ فَإِنَّ رَسُولَكَ زَعَمَ لَنَا أَنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ عَلَيْنَا خَمْسَ صَلَوَاتٍ فِي الْيَوْمِ وَاللَّيْلَةِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ قَالَ فَبِالَّذِي أَرْسَلَكَ آللَّهُ أَمَرَكَ بِهَذَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَإِنَّ رَسُولَكَ زَعَمَ لَنَا أَنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ عَلَيْنَا صَوْمَ شَهْرٍ فِي السَّنَةِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَدَقَ قَالَ فَبِالَّذِي أَرْسَلَكَ آللَّهُ أَمَرَكَ بِهَذَا قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ قَالَ فَإِنَّ رَسُولَكَ زَعَمَ لَنَا أَنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ عَلَيْنَا فِي أَمْوَالِنَا الزَّكَاةَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَدَقَ قَالَ فَبِالَّذِي أَرْسَلَكَ آللَّهُ أَمَرَكَ بِهَذَا قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ قَالَ فَإِنَّ رَسُولَكَ زَعَمَ لَنَا أَنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ عَلَيْنَا الْحَجَّ إِلَى الْبَيْتِ مَنْ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ قَالَ فَبِالَّذِي أَرْسَلَكَ آللَّهُ أَمَرَكَ بِهَذَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ فَقَالَ وَالَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ لَا أَدَعُ مِنْهُنَّ شَيْئًا وَلَا أُجَاوِزُهُنَّ ثُمَّ وَثَبَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنْ صَدَقَ الْأَعْرَابِيُّ دَخَلَ الْجَنَّةَ قَالَ أَبُو عِيسَى 👈هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ مِنْ هَذَا الْوَجْهِ 
وَقَدْ رُوِيَ مِنْ غَيْرِ هَذَا الْوَجْهِ عَنْ أَنَسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمِعْت مُحَمَّدَ بْنَ إِسْمَعِيلَ يَقُولُ قَالَ بَعْضُ أَهْلِ الْعِلْمِ فِقْهُ هَذَا الْحَدِيثِ أَنَّ الْقِرَاءَةَ عَلَى الْعَالِمِ وَالْعَرْضَ عَلَيْهِ جَائِزٌ مِثْلُ السَّمَاعِ وَاحْتَجَّ بِأَنَّ الْأَعْرَابِيَّ عَرَضَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَقَرَّ بِهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
562. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Isma'il telah menceritakan kepada kami Ali bin Abdul Hamid Al Kufi telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Al Mughirah dari Tsabit dari Anas bin Malik dia berkata, kami suka berharap datangnya seorang baduwi yang pintar untuk bertanya kepada Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam, sewaktu kami seperti itu, datanglah seorang baduwi lantas duduk diatas kedua lututnya di hadapan Nabi Shallallaahu 'alaihi wasallam seraya berkata, Wahai Muhammad, utusanmu mengklaim bahwa kamu mengaku sebagai utusan Allah? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam menjawab, Iya. dia berkata, Demi Dzat yang telah mengangkat langit, mendatarkan bumi dan menancapkan gunung-gunung, benarkah Allah telah mengutusmu? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam menjawab: "Iya." dia berkata, utusanmu juga mengklaim bahwa tuan mengatakan wajib atas kami mengerjakan lima kali shalat sehari semalam? Beliau menjawab, dia berkata benar. dia berkata, Demi Dzat yang telah mengutusmu, benarkah Allah telah memerintahkan ini? Beliau menjawab, Iya. Dia berkata, utusanmu juga mengklaim bahwa tuan mengatakan wajib atas kami berpuasa satu bulan penuh dalam setahun? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam bersabda: "Dia berkata benar." dia berkata, Demi Dzat yang telah mengutusmu, benarkah Allah telah memerintahkan ini? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam menjawab: "Iya." dia berkata, utusanmu juga mengklaim bahwa tuan mengatakan, kami wajib mengeluarkan zakat dari harta-harta kami? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam menjawab: "Dia berkata benar." dia berkata, Demi Dzat yang telah mengutusmu, benarkah Allah telah memerintahkan ini? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam menjawab: "Iya." dia berkata, utusanmu juga mengklaim bahwa tuan mengatakan, wajib bagi siapa yang mampu untuk berhaji ke baitullah, Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam bersabda: "Dia berkata benar." Dia berkata, Demi Dzat yang telah mengutusmu benarkah Allah telah me9merintahkan ini? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam menjawab: "Iya." lantas dia berkata, Demi Dzat yang mengutusmu dengan kebenaran, sungguh saya tidak akan meninggalkan satupun darinya dan tidak akan saya tambah dengan yang lain, kemudian beranjak dan pergi. Lalu Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam bersabda: "Jika seorang baduai tersebut melakukannya maka dia akan masuk surga." Abu 'Isa berkata, melalui jalur ini hadits ini adalah hasan gharib, hadits ini juga diriwayatkan melalui sanad lain yaitu dari Anas bin Malik dari Nabi Shallallaahu 'alaihi wasallam, saya telah mendengar Muhammad bin Ismail berkata, sebagian Ahlul ilmi berkata, hukum yang dapat diambil dari hadits ini ialah, boleh menuntut ilmu dengan Qira'ah kepada seorang syaikh sebagaimana juga bolehnya Sama' (menyimak dari lafazh dari syaikh), karena orang baduwi juga membacanya dihadapan Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam lalu beliau membenarkannya.



7- بَاب مَا يُذْكَرُ فِي الْمُنَاوَلَةِ وَكِتَابِ أَهْلِ الْعِلْمِ بِالْعِلْمِ إِلَى الْبُلْدَانِ 
وَقَالَ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ نَسَخَ عُثْمَانُ بْنُ عَفَّانَ الْمَصَاحِفَ فَبَعَثَ بِهَا إِلَى اآلفَاقِ وَرَأَى عَبْدُ اللِه بْنُ عُمَرَ وَيَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ وَمَالِكُ بْنُ أَنَسٍ ذَلِكَ جَائِزًا وَاحْتَجَّ بَعْضُ أَهْلِ الْحِجَازِ فِي الْمُنَاوَلَةِ بِحَدِيثِ النَّبِيِّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَيْثُ كَتَبَ ألمِريِ السَّرِيَّةِ كِتَابًا وَقَالَ التَقْرَأْهُ حَتَّى تَبْلُغَ مَكَانَ كَذَا وَكَذَا فَلَمَّا بَلَغَ ذَلِكَ الْمَكَانَ قَرَأَهُ عَلَى النَّاسِ وَأَخْبَرَهُمْ بِأَ مْرِ النَّبِيِّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 

Bab (7): Apa Yang Disebut Tentang Munawalah Dan Kiriman Surat Yang Mengandungi `Ilmu Oleh Ahli `Ilmu Ke Pelbagai Negeri. Anas Berkata : “`Utsman Telah Menyalin Beberapa Mushaf Lalu Dihantarnya Mushaf-Mushaf Itu Ke Beberapa Pelusuk Negeri. `Abdullah Bin `Umar, Yahya 
Bin Sa`id Dan Mâlik Berpendapat Cara Itu Harus. Sebahagian Ahli Hijaz Berhujah Untuk Keharusan Munawalah Dengan Hadîts Nabi S.A.W. Di Mana 
Baginda S.A.W. Menulis Untuk Ketua Pasukan Tentera Satu Surat Dan Beliau Berkata: “Jangan Kau Baca Surat Itu Sebelum Sampai Ke Tempat Sekian Sekian”. 
Apabila Ketua Pasukan Itu Sampai Ke Tempat Tersebut Dia Pun Membaca Surat Itu Di Hadapan Shahabat-Shahabatnya Dan Memberi Tahu Kepada Mereka Tentang Perintah Nabi S.A.W. 


___________________
⁴⁶/⁶⁸ Abu Salamah al-Minqari at-Tabuzaki m.223H. Beliau ialah salah seorang perawi enam kitab utama ĥadīts. Seorang perawi ĥafizh, tsiqah lagi tsabt (teguh). Riwayatnya telah berlalu pada no:5 dan no:26. 

⁴⁷/⁶⁹ Beliau ialah `Ali bin `Abdil Ĥamīd bin Mush`ab al-Azdi al-Ma`ni asy-Syaibāni al-Kufi. Kuniahnya ialah Abul Ĥasan. Seorang perawi tsiqah. Abu Haatim, Abu Zur`ah, 
al-`Ijli, Ibnu Hibbaan, adz-Dzahabi, Hafizh Ibnu Hajar dan lain-lain mengatakan `Ali bin `Abdil Ĥamīd perawi tsiqah. Beliau meninggal dunia pada tahun 222 Hijrah. Satu 
ini sahaja haditsnya diambil oleh Bukhari untuk Sahihnya. Itu pun hanya secara ta`liq.

⁴⁸/⁷⁰ Ĥadīts Musa bin Isma`il diriwayatkan secara maushūl oleh Muslim di dalam Sahihnya, Abu `Awānah di dalam Shaĥīĥnya dan Ibnu Mandah di dalam (kitabnya) al-Iman. Hadits `Ali Bin `Abdil Ĥamid daripada Sulaiman bin al-Mughīrah pula diriwayatkan secara maushul oleh Tirmidzi daripada Imam Bukhari sendiri di dalam Sunannya.

Kata Ĥāfizh Badruddīn al-`Aini: “Kalau kamu bertanya, mengapa Imam Bukhāri menyebutkan riwayat Musa dan `Ali secara ta`līq?” Maka aku katakan, al-Kirmāni
berkata: Mungkin Imam Bukhāri meriwayatkan daripada Musa dan `Ali bin `Abdil Ĥamid secara tidak langsung, menjadikan sanadnya sebagai sanad nāzil (rendah). 
Sanad `Abdullah bin Yusuf pula adalah sanad `aali (tinggi), kerana itu ia dipilih oleh Imam Bukhāri. Tujuan disebutkan riwayat ta`liq Musa dan `Ali bin `Abdil Ĥamid adalah sebagai mutāba`ah (riwayat sokongan) untuk menguatkan lagi riwayat `Abdullah bin Yusuf. Mutāba`ah begini dipanggil sebagai mutāba`ah nāqishah kerana 
pertemuan dua sanad tersebut hanya berlaku pada guru di bahagian atas sahaja, bukan bermula dari bawah lagi.
Ĥāfizh Ibnu Ĥajar al-`Asqalani berkata: Imam Bukhāri mengemukakan ĥadīts Musa bin Isma`il dan `Ali bin `Abdil Ĥamid secara ta`līq sahaja kerana menganggap guru
mereka iaitu Sulaiman bin al-Mughīrah sebagai perawi yang tidak menepati syaratnya.
Hammaad bin Salamah juga murid Tsābit, tetapi beliau meriwayatkan daripada Tsābit secara mursal, tidak seperti Sulaiman yang memaushūlkannya. Riwayat Hammaad 
daripada Tsābit ditarjīĥ oleh ad-Daaraquthni. Sesetengah `ulama’ hadits menda`wa bahawa itulah sebabnya kenapa hadits riwayat Sulaiman tidak dianggap sahih. 
Sebenarnya tidaklah begitu, tetapi Imam Bukhari membawa riwayat Musa dan `Ali bin `Abdil Ĥamid untuk membuktikan bahawa riwayat Syarīk yang dikemukakan di atas ada asalnya. 

Pensyarah yang lain seperti al-`Aini pula menolak kenyataan Ĥāfizh Ibnu Ĥajar itu dan mengatakan bahawa dalam Bab Sutrah, Imam Bukhāri ada menukilkan 
riwayatnya sebagai riwayat ushul tanpa mengemukakan mana-mana riwayat lain.
Imam Aĥmad berkata tentangnya: “Tsabt, tsabt, tsiqah, tsiqah”, Ibnu Sa`ad juga mengatakan: “Tsiqah, tsabt” dan Syu`bah mengatakan dia adalah: “سيد  أهل البصرة   ,“
Abu Daud at-Thayālisi mengatakan: “كان من خيار  الناس    “yang bermaksud ‘dia adalah antara orang yang terpilih’.
Boleh jadi Ĥāfizh Ibnu Ĥajar menyebutkan begini kerana di dalam nuskhahnya tiada riwayat yang kedua di bawah tajuk bab ini seperti yang ada pada nuskhah kita ini, di mana perawinya itu adalah Musa bin Isma`il daripada gurunya Sulaiman bin al-Mughīrah. As-Shaghāni (Ĥasan bin Muhammad) mengatakan bahawa di dalam semua 
nuskhah Bukhāri, riwayat yang kedua ini tiada, boleh jadi Ĥāfizh Ibnu Ĥajar mempunyai nuskhah yang lain. Tetapi riwayat kedua ini ada di dalam nuskhah al-Firabri sahaja, itulah nuskhah yang dipilih penulis dan disokong dengan beberapa hujjah yang mematahkan pendapat Ĥāfizh Ibnu Ĥajar tentang Sulaiman bin al-Mughīrah bahawa Imam Bukhari tidak berhujah dengannya atau dengan kata lain dia perawi yang tidak menepati syarat Bukhāri.
`Ulama’ yang tidak menyokong pendapat ini mengatakan bahawa ketiadaan riwayat kedua ini dalam nuskhah lain menunjukkan Imam Bukhāri sebenarnya telah 
membuangnya dan mengira Sulaiman tidak menepati syarat untuk riwayat ushul Sahih Bukhari. Selain daripada kenyataan al-`Aini tadi, al-Firabri juga mempunyai kelebihan sebagai murid Imam Bukhāri yang sentiasa melaziminya, membolehkannya untuk mengetahui penambahan yang dibuat oleh Imam Bukhāri sepanjang pengajarannya dan beliau juga turut serta dalam kelas terakhir Imam Bukhāri. Kerana itu nuskhahnya dianggap sebagai nuskhah yang paling mu`tabar.

💥💥

64- ⁷¹ Musa Bin Isma`il meriwayatkan kepada kami, katanya, Sulaiman Bin Mughirah meriwayatkan kepada kami, katanya, Tsabit meriwayatkan kepada kami daripada Anas, beliau berkata: “Di dalam Al-Qur’ān kami telah dilarang
bertanya Nabi s.a.w. ⁷²  Kerana itu kami suka sekali jika ada sesaorang dari kalangan penduduk di kawasan pedalaman (orang badwi) yang bijaksana datang bertanya Nabi s.a.w. dan kami pula mendengarnya.⁷³  Maka datang seorang badwi (penduduk di kawasan pedalaman),⁷⁴  dan dia terus berkata (kepada Nabi s.a.w.): “Utusanmu datang kepada kami dan dia memberitahu kami bahawa engkau mendakwa sesungguhnya Allah mengutuskanmu”. Nabi s.a.w. menjawab: “Benar”. Orang itu bertanya terus: “Siapakah yang menjadikan langit? Nabi s.a.w. menjawab: “Allah”. Orang itu bertanya lagi: “Siapakah yang menjadikan bumi dan bukit-bukau?” Nabi s.a.w. menjawab: “Allah”. Orang itu bertanya lagi: “Siapakah yang meletakkan segala manfaat dan faedah di bumi ini?” Nabi s.a.w. menjawab: “Allah”. Orang itu selanjutnya berkata: “Demi tuhan yang telah menjadikan langit dan telah menjadikan bumi serta telah menegakkan bukit-bukau dan telah meletakkan padanya segala manfaat, adakah Allah telah mengutuskanmu?” Nabi s.a.w. menjawab: “Ya”. Orang itu berkata: “Utusanmu mendakwa bahawa kita wajib mengerjakan sembahyang lima waktu di samping wajib membayar zakat harta kita”. Nabi s.a.w. menjawab: “Benar”. Kata orang itu: “Demi tuhan yang telah mengutuskan engkau, adakah Allah menyuruh engkau tentang perkara itu?” Nabi s.a.w. menjawab: “Ya”. Orang itu berkata: “Utusanmu mendakwa bahawa kami perlu berpuasa satu bulan (Ramadhan) dalam satu tahun?” Nabi s.a.w. menjawab: “Ya”. Orang itu berkata: “Demi tuhan yang mengutuskan engkau, adakah Allah memerintahkanmu tentang berpuasa ini?” Nabi s.a.w. menjawab: “Ya”. Orang itu berkata lagi: “Utusan engkau mendakwa bahawa kita perlu naik haji iaitu kepada sesiapa yang mampu mengerjakannya”.⁷⁵ Nabi s.a.w. menjawab: “Benar”. Orang itu berkata (selanjutnya): “Demi tuhan yang mengutuskan engkau, adakah Allah menyuruhmu tentang perkara ini?”. Nabi menjawab: “Ya”. (Akhirnya) Orang itu berkata: “Demi tuhan yang mengutuskan engkau dengan sebenar, aku tidak akan menambahkan sesuatu daripada apa yang tersebut itu dan tidak akan mengurangkannya”. (Mendengar kata-kata orang itu) Nabi s.a.w. pun bersabda: “Jika dia benar, pasti dia akan masuk syurga.”⁷⁶

💥💥
Ini dari Jami' tirmizi
٥٦٢ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ الْحَمِيدِ الْكُوفِيُّ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ الْمُغِيرَةِ عَنْ ثَابِتٍ عَنْ أَنَسٍ قَالَ كُنَّا نَتَمَنَّى أَنْ يَأْتِيَ الْأَعْرَابِيُّ الْعَاقِلُ فَيَسْأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ عِنْدَهُ فَبَيْنَا نَحْنُ كَذَلِكَ إِذْ أَتَاهُ أَعْرَابِيٌّ فَجَثَا بَيْنَ يَدَيْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَسُولَكَ أَتَانَا فَزَعَمَ لَنَا أَنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ اللَّهَ أَرْسَلَكَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ قَالَ فَبِالَّذِي رَفَعَ السَّمَاءَ وَبَسَطَ الْأَرْضَ وَنَصَبَ الْجِبَالَ آللَّهُ أَرْسَلَكَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ قَالَ فَإِنَّ رَسُولَكَ زَعَمَ لَنَا أَنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ عَلَيْنَا خَمْسَ صَلَوَاتٍ فِي الْيَوْمِ وَاللَّيْلَةِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ قَالَ فَبِالَّذِي أَرْسَلَكَ آللَّهُ أَمَرَكَ بِهَذَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَإِنَّ رَسُولَكَ زَعَمَ لَنَا أَنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ عَلَيْنَا صَوْمَ شَهْرٍ فِي السَّنَةِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَدَقَ قَالَ فَبِالَّذِي أَرْسَلَكَ آللَّهُ أَمَرَكَ بِهَذَا قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ قَالَ فَإِنَّ رَسُولَكَ زَعَمَ لَنَا أَنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ عَلَيْنَا فِي أَمْوَالِنَا الزَّكَاةَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَدَقَ قَالَ فَبِالَّذِي أَرْسَلَكَ آللَّهُ أَمَرَكَ بِهَذَا قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ قَالَ فَإِنَّ رَسُولَكَ زَعَمَ لَنَا أَنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ عَلَيْنَا الْحَجَّ إِلَى الْبَيْتِ مَنْ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ قَالَ فَبِالَّذِي أَرْسَلَكَ آللَّهُ أَمَرَكَ بِهَذَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ فَقَالَ وَالَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ لَا أَدَعُ مِنْهُنَّ شَيْئًا وَلَا أُجَاوِزُهُنَّ ثُمَّ وَثَبَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنْ صَدَقَ الْأَعْرَابِيُّ دَخَلَ الْجَنَّةَ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ مِنْ هَذَا الْوَجْهِ وَقَدْ رُوِيَ مِنْ غَيْرِ هَذَا الْوَجْهِ عَنْ أَنَسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمِعْت مُحَمَّدَ بْنَ إِسْمَعِيلَ يَقُولُ قَالَ بَعْضُ أَهْلِ الْعِلْمِ فِقْهُ هَذَا الْحَدِيثِ أَنَّ الْقِرَاءَةَ عَلَى الْعَالِمِ وَالْعَرْضَ عَلَيْهِ جَائِزٌ مِثْلُ السَّمَاعِ وَاحْتَجَّ بِأَنَّ الْأَعْرَابِيَّ عَرَضَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَقَرَّ بِهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

562. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Isma'il telah menceritakan kepada kami Ali bin Abdul Hamid Al Kufi telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Al Mughirah dari Tsabit dari Anas bin Malik dia berkata, kami suka berharap datangnya seorang baduwi yang pintar untuk bertanya kepada Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam, sewaktu kami seperti itu, datanglah seorang baduwi lantas duduk diatas kedua lututnya di hadapan Nabi Shallallaahu 'alaihi wasallam seraya berkata, Wahai Muhammad, utusanmu mengklaim bahwa kamu mengaku sebagai utusan Allah? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam menjawab, Iya. dia berkata, Demi Dzat yang telah mengangkat langit, mendatarkan bumi dan menancapkan gunung-gunung, benarkah Allah telah mengutusmu? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam menjawab: "Iya." dia berkata, utusanmu juga mengklaim bahwa tuan mengatakan wajib atas kami mengerjakan lima kali shalat sehari semalam? Beliau menjawab, dia berkata benar. dia berkata, Demi Dzat yang telah mengutusmu, benarkah Allah telah memerintahkan ini? Beliau menjawab, Iya. Dia berkata, utusanmu juga mengklaim bahwa tuan mengatakan wajib atas kami berpuasa satu bulan penuh dalam setahun? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam bersabda: "Dia berkata benar." dia berkata, Demi Dzat yang telah mengutusmu, benarkah Allah telah memerintahkan ini? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam menjawab: "Iya." dia berkata, utusanmu juga mengklaim bahwa tuan mengatakan, kami wajib mengeluarkan zakat dari harta-harta kami? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam menjawab: "Dia berkata benar." dia berkata, Demi Dzat yang telah mengutusmu, benarkah Allah telah memerintahkan ini? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam menjawab: "Iya." dia berkata, utusanmu juga mengklaim bahwa tuan mengatakan, wajib bagi siapa yang mampu untuk berhaji ke baitullah, Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam bersabda: "Dia berkata benar." Dia berkata, Demi Dzat yang telah mengutusmu benarkah Allah telah memerintahkan ini? Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam menjawab: "Iya." lantas dia berkata, Demi Dzat yang mengutusmu dengan kebenaran, sungguh saya tidak akan meninggalkan satupun darinya dan tidak akan saya tambah dengan yang lain, kemudian beranjak dan pergi. Lalu Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam bersabda: "Jika seorang baduai tersebut melakukannya maka dia akan masuk surga." Abu 'Isa berkata, melalui jalur ini hadits ini adalah hasan gharib, hadits ini juga diriwayatkan melalui sanad lain yaitu dari Anas bin Malik dari Nabi Shallallaahu 'alaihi wasallam, saya telah mendengar Muhammad bin Ismail berkata, sebagian Ahlul ilmi berkata, hukum yang dapat diambil dari hadits ini ialah, boleh menuntut ilmu dengan Qira'ah kepada seorang syaikh sebagaimana juga bolehnya Sama' (menyimak dari lafazh dari syaikh), karena orang baduwi juga membacanya dihadapan Nabi Shalallahu 'alaihi wa salam lalu beliau membenarkannya.
Minit55

🗯🗯🗯
👉Ĥāfizh Ibnu Ĥajar al-`Asqalani berkata: Imam Bukhāri mengemukakan ĥadīts Musa bin Isma`il dan `Ali bin `Abdil Ĥamid secara ta`līq sahaja kerana menganggap guru
mereka iaitu Sulaiman bin al-Mughīrah sebagai perawi yang tidak menepati syaratnya.

-dalam fathul bari riwayat ke64 ini tiada.
-kenapa IB dia buang hadits ini?
 -ini dakwaan Ĥāfizh Ibnu Ĥajar al-`Asqalani, Sulaiman bin al-Mughīrah sebagai perawi yang tidak menepati syaratnya.

-yang ke2,
Hammaad bin Salamah 
-lebih kuat dari Sulaiman

juga murid Tsābit, tetapi beliau meriwayatkan daripada Tsābit secara mursal, 

-tiada sebut Anas
- disini lah masalah.

tidak seperti Sulaiman yang memaushūlkannya.
-riwayat Sulaiman bersambung-sambung.

Riwayat Hammaad daripada Tsābit ditarjīĥ oleh ad-Daaraquthni. 
-Riwayat Hammaad pula mursal
-ad-Daaraquthni byk kritik IB
- ad-Daaraquthni tarjih riwayat Hammaad

Sesetengah `ulama’ hadits menda`wa bahawa itulah sebabnya kenapa hadits riwayat Sulaiman tidak dianggap sahih. 
Sebenarnya tidaklah begitu, tetapi Imam Bukhari membawa riwayat Musa dan `Ali bin `Abdil Ĥamid untuk membuktikan bahawa riwayat Syarīk yang dikemukakan di atas ada asalnya. 
- sebab takut kita kata hadits Syarīk tak kuat
- memang ada riwayat Syarīk yang tak kuat.

Pensyarah yang lain seperti al-`Aini (biras hafiz)pula menolak kenyataan Ĥāfizh Ibnu Ĥajar itu dan mengatakan bahawa dalam Bab Sutrah, Imam Bukhāri ada menukilkan 
riwayatnya sebagai riwayat ushul tanpa mengemukakan mana-mana riwayat lain.
1jam 05 minit
- bukti IB ambil riwayat Sulaiman.

Imam Aĥmad berkata tentangnya: “Tsabt, tsabt, tsiqah, tsiqah”, Ibnu Sa`ad juga mengatakan: “Tsiqah, tsabt” dan Syu`bah mengatakan dia adalah: “سيد  أهل البصرة   ,“
Abu Daud at-Thayālisi mengatakan: “كان من خيار  الناس    “yang bermaksud ‘dia adalah antara orang yang terpilih’.
Boleh jadi Ĥāfizh Ibnu Ĥajar menyebutkan begini kerana di dalam nuskhahnya tiada riwayat yang kedua di bawah tajuk bab ini seperti yang ada pada nuskhah kita ini, di mana perawinya itu adalah Musa bin Isma`il daripada gurunya Sulaiman bin al-Mughīrah. 

As-Shaghāni (Ĥasan bin Muhammad) mengatakan bahawa di dalam semua nuskhah Bukhāri, riwayat yang kedua ini tiada, boleh jadi Ĥāfizh Ibnu Ĥajar mempunyai nuskhah yang lain. Tetapi riwayat kedua ini ada di dalam nuskhah al-Firabri sahaja, itulah nuskhah yang dipilih penulis dan disokong dengan beberapa hujjah yang mematahkan pendapat Ĥāfizh Ibnu Ĥajar tentang Sulaiman bin al-Mughīrah bahawa Imam Bukhari tidak berhujah dengannya atau dengan kata lain dia perawi yang tidak menepati syarat Bukhāri.

`Ulama’ yang tidak menyokong pendapat ini mengatakan bahawa ketiadaan riwayat kedua ini dalam nuskhah lain menunjukkan Imam Bukhāri sebenarnya telah membuangnya dan mengira Sulaiman tidak menepati syarat untuk riwayat ushul Sahih Bukhari. 

- jawapan mmay belum masukan lagi.
Sulaiman meriwayatkan secara mausul...
- contoh syarah bukhari bhs urdu..
Minit 1jam 16 minit

-pemilihan IB yang sungguh hebat ...

Selain daripada kenyataan al-`Aini tadi, al-Firabri juga mempunyai kelebihan sebagai murid Imam Bukhāri yang sentiasa melaziminya, membolehkannya untuk mengetahui penambahan yang dibuat oleh Imam Bukhāri sepanjang pengajarannya dan beliau juga turut serta dalam kelas terakhir Imam Bukhāri. Kerana itu nuskhahnya dianggap sebagai nuskhah yang paling mu`tabar.


⁷¹ Di bawah nota ke-68 sebelum ini telah pun disebutkan bahawa hadits ke-64 ini tidak terdapat di dalam kebanyakan nuskhah Sahih Bukhari. Ia hanya terdapat di dalam nuskhah Firabri sahaja. Di dalam Sahih Bukhari yang diguna oleh Hafizh Ibnu Hajar, al-`Aini, al-Qasthallāni dan lain-lain untuk Syarah mereka tidak ada pun hadits ke-64 di bawah “Bab ke-(6): Bacaan Dan `Ardhu Di Hadapan Muhaddits.” Imam 
Bukhari hanya mengemukakan riwayat ke-64 ini secara ta`liq sahaja setelah mengemukakan hadits ke-63.

Menurut para `ulama’ yang menerima adanya hadits ke-64 berdasarkan nuskhah Firabri pula mengatakan apa yang disebut sebagai riwayat ta`liq selepas hadits ke-63 
itu sepatutnya tiada lagi, setelah adanya riwayat tersebut secara maushūl sebagai hadits ke-64.

Nuskhah yang tersebar di benua kecil India pula mengandungi hadits ke-64 sebagai hadits maushūl yang berasingan. Alasan mereka mentarjihkan nuskhah Firabri ialah Firabri merupakan murid istimewa Imam Bukhari. Beliau telah menerima (mempelajari secara talaqqi) Sahih Bukhari daripada Imam Bukhari secara langsung 
sebanyak dua kali. Sesetengah `ulama’ pula berpendapat sebanyak tiga kali.

-ini khilaf, ada kata ada dan ada yang kata tiada dalam sahih bukhari.

Berhenti disini
48________________


⁷² Larangan itu terdapat di dalam firman Allah berikut:
Al-Ma'idah 5:101
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَسْـَٔلُوا۟ عَنْ أَشْيَآءَ إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْـَٔلُوا۟ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ ٱلْقُرْءَانُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا ٱللَّهُ عَنْهَاۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ 
Bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu bertanyakan (kepada Nabi) perkara-perkara yang jika diterangkan kepadamu akan menyusahkanmu, dan 
jika kamu bertanya mengenainya ketika diturunkan Al-Qur’ān, tentulah akan diterangkan kepada kamu. Allah maafkan (kamu) dari (kesalahan bertanyakan) 
perkara-perkara itu (yang tidak dinyatakan di dalam Al-Qur’ān); kerana Allah Maha pengampun, lagi Maha penyabar. (al-Ma’idah:101).

Imam Bukhari dengan sanadnya meriwayatkan daripada Ibnu `Abbaas bahawa beliau berkata: 
كَانَ قَوْمٌ يَسْأَلُونَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتِهْزَاءً فَيَقُولُ الرَّجُلُ مَنْ أَبِي وَيَقُولُ الرَّجُلُ تَضِلُّ نَاقَتُهُ أَيْنَ نَاقَتِي فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِمْ هَذِهِ الْآيَةَ { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ } حَتَّى فَرَغَ مِنْ الْآيَةِ كُلِّهَا:
 Sekumpulan orang bertanya Rasulullah s.a.w. dengan maksud mempermain-mainkan (Baginda). Lalu ada yang bertanya, “Siapa ayahku?”, dan ada pula orang yang kehilangan unta bertanya, “Di mana untaku?” Maka Allah 
menurunkan berhubung dengan mereka ayat ini: 
{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ }
Nabi s.a.w. membaca ayat ini hingga ke akhirnya.

Di dalam sesetengah riwayat tersebut para shaĥabat telah mengemukakan 13 soalan semuanya.

Imam Bukhari juga mengemukakan satu hadits yang diriwayatkannya daripada Sa`ad bin Abi Waqqāsh, bahawa Nabi s.a.w. bersabda:
 إِنَّ أَعْظَمَ الْمُسْلِمِينَ جُرْمًا مَنْ سَأَلَ عَنْ شَيْءٍ لَمْ يُحَرَّمْ فَحُرِّمَ مِنْ أَجْلِ مَسْأَلَتِهِ
Bermaksud: Sesungguhnya orang Islam yang paling besar kesalahannya ialah orang yang bertanya tentang sesuatu yang belum diharamkan, lalu ia diharamkan kerana
soalannya.
Di sini mungkin timbul satu kemusykilan bahawa adakah para Shaĥabat memang tidak mengemukakan apa-apa persoalan kepada Nabi s.a.w. dalam majlis Baginda? 
Bukankah terdapat sekian banyak ĥadīts yang menyebut pertanyaan mereka kepada Nabi s.a.w.?, dan bukankah terdapat banyak juga ĥadīts yang meminta supaya mereka 
bertanya dan mengemukakan soalan-soalan?
Jawapan kepada kemusykilan di atas ialah pertanyaan yang terlarang di dalam firman 
Allah ini ialah yang sia-sia, tidak berguna, remeh-temeh dan boleh menjatuhkan maruah dan air muka seseorang, seperti tersebut di dalam hadits yang menyatakan 
sebab nuzul bagi ayat tersebut.

Pertanyaan yang banyak juga boleh membawa kepada tanggungjawab yang lebih banyak. Kerana bimbangkan hal itu, maka para shaĥabat tidak banyak bertanya,

49____________
terutamanya setelah turun ayat 101 Surah al-Ma’idah. Tetapi keadaan itu tidaklah berpanjangan. Ia hanya melibatkan beberapa ketika sahaja. 

Pada ketika itu mereka semacam kaku dan dikelubungi semacam perasaan takut. Minat kepada ilmu yang sentiasa membuak-buak di dalam jiwa mereka pula mahukan 
sesuatu yang baharu daripada Rasulullah s.a.w. Keadaan itulah yang digambarkan oleh Anas di dalam hadits ini: “Kerana itu kami suka sekali jika ada seseorang dari 
kalangan penduduk desa (orang badwi) yang bijaksana datang bertanya Nabi s.a.w. dan kami pula mendengarnya.”

⁷³ Kerana telah turun ayat 101 Surah al-Mā’idah dan kerana terdapatnya ancaman dari Allah pada ayat berikutnya, iaitu 102 ini:
 Al-Ma'idah 5:103
مَا جَعَلَ ٱللَّهُ مِنۢ بَحِيرَةٍ وَلَا سَآئِبَةٍ وَلَا وَصِيلَةٍ وَلَا حَامٍۙ وَلَٰكِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ يَفْتَرُونَ عَلَى ٱللَّهِ ٱلْكَذِبَۖ وَأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ 
Bermaksud: Sesungguhnya perkara-perkara yang serupa itu pernah ditanyakan (kepada Nabi mereka) oleh suatu kaum dahulu sebelum kamu, kemudian mereka menjadi kafir dengan sebab pertanyaan itu (kerana setelah diterangkan, mereka tidak menerimanya). (al-Mā’idah:102), 

para sahabat dikuasai semacam perasaan takut.
Kehebatan Rasulullah s.a.w. pula telah menguasai jiwa mereka. Kebiasaan Baginda ialah menganjurkan para sahabat melakukan perkara yang bernas dengan
menggunakan bahasa yang jelas dan tepat, sehingga tidak perlu ditanya berkali-kali untuk memahaminya. Perkara yang diberitahu Baginda juga tentunya lebih baik dan 
lebih sesuai untuk mereka. 

Ringkasnya, keadaan itu telah pun meresapi jiwa kebanyakan sahabat dan mereka menerima apa sahaja yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w. dengan segala senang hati. Kadang-kadang ada juga kemusykilan yang hendak ditanya tetapi tidak dinyatakan sehingga disimpan selama dua tahun. Keadaan seperti ini telah berlaku 
kepada beberapa orang sahabat, antaranya Ibnu `Abbās. 
Dalam keadaan itulah, mereka suka sangat sekiranya ada orang luar yang bijaksana dan tidak terikat dengan disiplin-disiplin sebagai murid Rasulullah s.a.w. yang khusus, datang untuk bertanyakan tentang sesuatu perkara.Saiyyiduna `Umar memuji Dihimām bin Tsa`labah dengan berkata:
ما رأيت أحدا أحسن مسألة ولا أوجز من ضمام
Bermaksud: Tidak pernah ku lihat seseorang yang lebih elok dan lebih ringkas pertanyaannya daripada Dhimām.

⁷⁴ Seorang badwi yang datang itu tidak lain dan tidak bukan adalah Dhimām bin Tsa`labah sebagaimana telah tersebut di dalam riwayat sebelum ini (hadits nombor 63).

50______________
⁷⁵ Ibnu at-Tīn di dalam Syarah Bukhārinya menyebutkan bahawa riwayat pertama tajuk ini tidak menyebutkan naik haji kerana ia masih belum difardhukan lagi, tetapi 
di dalam riwayat ini dan riwayat Shaĥīĥ Muslim ada disebutkan kerja haji, boleh jadi pendapat `ulama’-`ulama’ yang mengatakan kerja haji belum difardhukan lagi itu 
sebenarnya terpengaruh dengan pendapat al-Wāqidi; seorang ahli sejarah dan juga Muĥammad bin Ĥabīb; juga seorang ahli sejarah yang mengatakan Dhimām berjumpa 
dengan Nabi s.a.w. pada tahun ke-5, tetapi riwayat Wāqidi itu tidak shaĥīĥ kerana dia seorang yang dha`īf dan jika dibandingkan dengan riwayat Imam Bukhāri ini, riwayat 
Shaĥīĥ Muslim dan juga kandungan ĥadīts yang menyebutkan tentang ayat 101 Surah al-Ma’idah yang turun di akhir hayat Nabi s.a.w., semuanya menunjukkan peristiwa ini telah berlaku di akhir, paling tidak pada tahun berlakunya peristiwa Ĥudaibiyah (tahun ke-6), tetapi yang lebih jelas lagi ialah ia berlaku pada tahun ke-8 atau ke-9, 
kerana Dhimām berjumpa dengan Nabi s.a.w. sebagai wakil kepada kaumnya. Pada tahun ke-5 perjalanan orang bukan Islam ke kawasan orang Islam tidak dibenarkan 
dan dihalang oleh orang-orang musyrikin. Selepas Perjanjian damai Ĥudaibiyah pada tahun ke-6 barulah dibenarkan mereka menziarahi kawasan orang Islam. Tahun ke-9 pula dikenali sebagai tahun wufūd, iaitu tahun rombongan-rombongan datang menemui Nabi s.a.w., maka sesuailah peristiwa ĥadīts ini berlaku pada ketika itu. 
Ibnu `Abbās juga ada meriwayatkan ĥadīts ini dan kewujudannya dalam peristiwa ini

51________________
menunjukkan ia berlaku selepas Pembukaan Mekah, kerana mengikut kebanyakan `ulama’, beliau datang ke Madinah bersama ibu bapanya selepas Pembukaan Mekah.

⁷⁶ Antara pengajaran, panduan, pedoman dan hukum-hakam yang terdapat di dalam ĥadīts ini ialah:
(1) Elok sebagai menjaga adab memulakan persoalan dengan ayat pembuka yang membuatkan orang yang ditanya itu memberikan perhatian dan berwaspada, seperti 
memberitahu supaya jangan marah dan terasa hati sebelum bertanya sesuatu yang agak penting.

(2) Ayat sumpah adalah sejenis bentuk ayat yang kasar dari segi ia menampakkan tiada keyakinan terhadap sesuatu perkara dan perlu kepada kepastian dan juga ada 
tekanan dari segi tidak boleh dijawab secara bermudah-mudah.

(3) Diharuskan bersumpah dan meminta orang lain turut bersumpah dalam perkara yang penting seperti bertukar agama.

(4) Sesetengah `ulama’ seperti Ĥakim berkata bahawa ĥadīts ini menunjukkan elok mencari sanad yang (lebih) tinggi atauالسند العالي  ,iaitu rantaian sanad yang lebih 
sedikit perawinya dan lebih meyakinkan seperti yang dilakukan oleh Dhimām dengan mencari Nabi s.a.w. sendiri. Tetapi ini adalah pendapat `ulama’ kemudian, kerana 
Dhimām pada ketika itu belum Islam lagi, rantaian sanad tidaklah menjadi sesuatu yang penting kepadanya.

(5) Perbuatan Nabi s.a.w. mengiyakan apa yang disebut oleh Dhimām itulah yang menjadi bukti kepada jenis periwayatan secara `ardhu yang hendak diterangkan oleh 
Imam Bukhāri melalui tajuk bab ke-6 ini.

(6) Perkara yang disebutnya tadi itu sudah mencukupi untuk seseorang itu memasuki syurga kerana setiap orang Islam tentunya akan memasuki syurga. Tetapi ĥadīts ini 
bukan menyuruh supaya dilakukan perkara-perkara ini sahaja dan tidak dilakukan apa-apa yang lain, kerana Nabi s.a.w. menyebutkan bahawa dia pasti akan masuk 
syurga tetapi tidak menyebutkan masuk dahulu atau kemudian.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan