Isnin, Julai 18, 2022

Kecacatan('Ilal)hadis sesi 042 p16(102)17/7/22s

Kecacatan('Ilal)hadis sesi 042 p16(102)17/7/22s


Perkara Keenam Belas:

Hadits Gharib Menurut Istilah Imam Tirmidzi Dan Bahagian-Bahagiannya.

Perkataan gharib daripada segi bahasa `Arab bererti asing dan tidak biasa. Daripada segi istilah ilmu hadits pula ia bererti (hadits) dha`if. Sebabnya (hadits) dha`if dikatakan 
gharib, kerana ia adalah suatu yang asing dan tidak biasa.

Di zaman Imam Tirmidzi, perkataan gharib memang diguna dengan erti dha`if. Imam Tirmidzi sendiri telah mengguna perkataan itu dengan erti dha`if di dalam kitab Sunannya.
Perkataan mungkar (منكر) pula diguna oleh beliau untuk hadits yang sangat dha`if.

Selain memakai memakai perkataan gharib dengan ma`na dha`if, Imam Tirmidzi juga telah memakainya dengan tiga erti yang baharu. Di dalam Kitab al-`Ilal ini Imam 
Tirmidzi menerangkan tentang ma`na-ma`na baharunya seperti berikut:

(1) Hadits yang mempunyai satu sanad sahaja juga gharib menurut at-Tirmidzi. 
Walaupun di peringkat bawahnya ia menjadi masyhur. Sebagai contohnya riwayat Hammaad bin Salamah dibawakan. Untuk hadits gharib yang masyhur di peringkat 
bawahnya pula beliau bawakan riwayat `Abdullah bin Dinar sebagai contoh.

(2) Hadits yang memang masyhur, tetapi di dalam saluran riwayat tertentu, perawinya ada menambahkan sesuatu, baik pada matannya atau pada sanadnya, saluran riwayat 
dengan tambahan seperti ini juga gharib menurut Tirmidzi. 
Sebagai contohnya riwayat tentang zakat fitrah (صدقة  الفطر) Berdasarkan saluran riwayat Malik terdapat tambahan من المسلمين  di dalam matannya. Tambahan yang terdapat di dalam riwayat seperti ini, jika berpunca daripada perawi yang tsiqah dan kuat (seperti Imam Malik) boleh diterima. Jika tidak, maka tidak boleh diterima.

(3) Sesuatu hadits yang memang masyhur, ia diriwayatkan oleh beberapa orang sahabat. Tetapi hadits berkenaan tidak begitu terkenal diriwayatkan daripada sahabat tertentu. Sanad yang sampai kepadanya juga hanya satu sahaja. Saluran riwayat seperti ini juga gharib menurut istilah Imam Tirmidzi.

Imam Tirmidzi mengemukakan empat contohnya (bagi bahagian ke3 ini). Dan dengan itu beliau menyudahkan kitab `Ilalnya ini

***sebagai contoh hadits مُنْكَرٌ dalam Sunan Tirmizi 
٧١٩ - حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ مُعَاذٍ الْعَقَدِيُّ الْبَصْرِيُّ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ بْنُ وَاقِدٍ الْكُوفِيُّ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ نَزَلَ عَلَى قَوْمٍ فَلَا يَصُومَنَّ تَطَوُّعًا إِلَّا بِإِذْنِهِمْ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ مُنْكَرٌ لَا نَعْرِفُ أَحَدًا مِنْ الثِّقَاتِ رَوَى هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ وَقَدْ رَوَى مُوسَى بْنُ دَاوُدَ عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْمَدَنِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَحْوًا مِنْ هَذَا قَالَ أَبُو عِيسَى وَهَذَا حَدِيثٌ ضَعِيفٌ أَيْضًا وَأَبُو بَكْرٍ ضَعِيفٌ عِنْدَ أَهْلِ الْحَدِيثِ وَأَبُو بَكْرٍ الْمَدَنِيُّ الَّذِي رَوَى عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ اسْمُهُ الْفَضْلُ بْنُ مُبَشِّرٍ وَهُوَ أَوْثَقُ مِنْ هَذَا وَأَقْدَمُ
719. Telah menceritakan kepada kami Bisyr bin Mu'adz Al 'Aqadi Al Bashri telah menceritakan kepada kami Ayyub bin Waqid Al Kufi dari Hisyam bin 'Urwah dari Ayahnya dari 'Aisyah berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa yang singgah pada suatu kaum, hendaknya jangan berpuasa kecuali atas seizin mereka." Abu 'Isa berkata; "Ini merupakan hadits munkar, tidak kami ketahui seorangpun yang tsiqah meriwayatkan hadits ini dari Hisyam bin Urwah." Musa bin Daud meriwayatkan seperti hadits di atas dari Abu Bakr Al Madani dari Hisyam bin 'Urwah dari ayahnya dari 'Aisyah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam seperti di atas. Abu 'Isa berkata; "Ini merupakan hadits dla'if, Abu Bakr adalah dla'if menurut ahli hadits. Abu Bakr Al Madani yang meriwayatkan dari Jabir bin Abdullah bernama Al Fadl bin Mubasysyir, dia lebih tsiqah dan lebih dulu."

***lagi contoh غَرِيبٌ حَسَنٌ dalam sunan Tirmizi
١٥٦ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْجُهَنِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَهُ يَا عَلِيُّ ثَلَاثٌ لَا تُؤَخِّرْهَا الصَّلَاةُ إِذَا آنَتْ وَالْجَنَازَةُ إِذَا حَضَرَتْ وَالْأَيِّمُ إِذَا وَجَدْتَ لَهَا كُفْئًا قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ حَسَنٌ
156. telah menceritakan kepada kami Qutaibah berkata; telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Wahb dari Sa'id bin Abdullah AlJuhani dari Muhammad bin Umar bin Ali bin Abu Thalib dari Ayahnya dari Ali bin Abu Thalib bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah bersabda kepadanya: "Perhatikanlah tiga perkara, janganlah engkau akhirkan shalat jika telah datang waktunya, jenazah jika telah tiba dan (menikahi) seorang janda jika engkau telah merasa cocok(sepadan)." Abu Isa berkata; "Hadits ini derajatnya gharib hasan."

***contoh  حَسَنٌ غريب صَحِيحٌ
٩٢١ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ حَدَّثَنَا قُرَّانُ بْنُ تَمَّامٍ وَمَرْوَانُ بْنُ مُعَاوِيَةَ وَيَزِيدُ بْنُ هَارُونَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ عُبَيْدٍ الطَّائِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رَبِيعَةَ
 الْأَسَدِيِّ قَالَ مَاتَ رَجُلٌ مِنْ الْأَنْصَارِ يُقَالُ لَهُ قَرَظَةُ بْنُ كَعْبٍ فَنِيحَ عَلَيْهِ فَجَاءَ الْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ فَصَعِدَ الْمِنْبَرَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ وَقَالَ مَا بَالُ
 النَّوْحِ فِي الْإِسْلَامِ أَمَا إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ نِيحَ عَلَيْهِ عُذِّبَ بِمَا نِيحَ عَلَيْهِ وَفِي الْبَاب عَنْ عُمَرَ وَعَلِيٍّ 
وَأَبِي مُوسَى وَقَيْسِ بْنِ عَاصِمٍ وَأَبِي هُرَيْرَةَ وَجُنَادَةَ بْنِ مَالِكٍ وَأَنَسٍ وَأُمِّ عَطِيَّةَ وَسَمُرَةَ وَأَبِي مَالِكٍ الْأَشْعَرِيِّ قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ الْمُغِيرَةِ حَدِيثٌ حَسَنٌ غريب صَحِيحٌ
921. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Mani', telah menceritakan kepada kami Qurran bin Tammam, Marwan bin Mu'awiyah dan Yazid bin Harun dari Sa'id bin 'Ubaid Ath Tha`i dari Ali bin Rabi'ah Al Asadi berkata; "Seorang laki-laki dari kalangan Anshar yang bernama Qarazhah bin Ka'ab meninggal dunia. Lalu dia diratapi. Datanglah Mughirah bin Syu'bah, lantas naik mimbar. Dia bertahmid dan memuji Allah lalu berkata; 'Bagaimana bisa ada ratapan dalam Islam? Sungguh saya telah mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 'Barangsiapa yang diratapi, niscaya dia akan diadzab sesuai dengan ratapan yang ditujukan kepadanya." Hadits semakna diriwayatkan dari Umar, Ali, Abu Musa, Qais bin Ashim, Abu Hurairah, Junadah bin Malik, Anas, Umu 'Athiyyah, Samurah dan Abu Malik Al Asy'ari. Abu 'Isa berkata; "Hadits Mughirah merupakan hadits hasan gharib  shahih."


(sambungan ilal tirmizi)
وَمَا ذكرنَا فِي هَذَا الْكتاب حَدِيث غَرِيب فَإِن أهل الحَدِيث يستغربون
 الحَدِيث لمعان رب حَدِيث يكون غَرِيبا لَا يرْوى إِلَّا من وَجه وَاحِد مثل مَا حدث حَمَّاد بن سَلمَة عَن أبي العشراء عَن أَبِيه قَالَ قلت يَا رَسُول الله أما تكون الذَّكَاة إِلَّا فِي الْحلق واللبة فَقَالَ لَو طعنت فِي فَخذهَا أَجْزَأَ عَنْك فَهَذَا حَدِيث تفرد بِهِ حَمَّاد بن سَلمَة عَن أبي العشراء وَلَا يعرف لأبي العشراء عَن أَبِيه إِلَّا هَذَا الحَدِيث وَإِن كَانَ هَذَا الحَدِيث مَشْهُورا عِنْد أهل الْعلم وَإِنَّمَا اشْتهر من حَدِيث حَمَّاد بن سَلمَة لَا يعرف إِلَّا من حَدِيثه فيشتهر الحَدِيث لِكَثْرَة من روى عَنهُ مثل مَا روى عبد الله بن دِينَار عَن بن عمر أَن رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم نهى عَن بيع الْوَلَاء وَعَن هِبته وَهَذَا حَدِيث لَا نعرفه إِلَّا من حَدِيث عبد الله بن دِينَار رَوَاهُ عَنهُ عبيد الله بن عمر وَشعْبَة وسُفْيَان الثَّوْريّ وَمَالك بن أنس وَابْن عُيَيْنَة وَغير وَاحِد من الْأَئِمَّة وروى يحيى بن سليم هَذَا الحَدِيث عَن عبيد الله بن عمر عَن نَافِع عَن بن عمر فَوَهم فِيهِ يحيى بن سليم وَالصَّحِيح هُوَ عبيد الله بن عمر عَن عبد الله بن دِينَار عَن بن عمر هَكَذَا روى عبد الْوَهَّاب الثَّقَفِيّ وَعبد الله بن نمير عَن عبيد الله بن عمر عَن عبد الله بن دِينَار عَن بن عمر وروى المؤمل هَذَا الحَدِيث عَن شُعْبَة فَقَالَ شُعْبَة لَوَدِدْت أَن عبد الله بن دِينَار أذن لي حَتَّى كنت أقوم إِلَيْهِ فَأقبل بِرَأْسِهِ

Makna Pertama Gharib Dan Contohnya
Bermaksud: Apa yang kami sebutkan di dalam kitab ini (Sunan at-Tirmidzi) “Hadits gharib”, maka (ketahuilah) sesungguhnya Ahlul Hadits (yakni muĥadditsīn) menganggap gharib sesuatu hadits itu kerana beberapa sebab. (Keterangannya adalah seperti berikut): 

(1) Sesetengah hadits dianggap gharib kerana ia diriwayatkan hanya melalui satu sanad sahaja. Contohnya ialah hadits yang diriwayatkan oleh Hammaad bin Salamah daripada Abi al-`Usyarā’ daripada ayahnya(seorang sahabat bernama Malik bin Qahtan dari Bani Darim), katanya, Aku berkata:  “Wahai Rasulallah! Adakah sembelihan (yang sah) hanya dengan memotong (urat-urat pada leher) di antara bahagian paling atas dan bahagian paling bawah leher?” Maka Nabi s.a.w. bersabda: 
“Kalau engkau menikam bahagian pahanya (dengan lembing atau tombak dan sebagainya) pun sudah memadai.”¹⁵¹Hammaad bin Salamah bersendirian dalam meriwayatkannya daripada Abi al-`Usyarā’. Abu al-`Usyarā’ pula tidak diketahui ada meriwayatkan apa-apa daripada ayahnya selain hadits ini. Walaupun hadits ini kemudiannya masyhur di kalangan ahli ilmu, tetapi sebenarnya ia baru masyhur setelah diriwayatkan oleh Hammaad bin Salamah. Ia tidak diketahui kecuali daripada hadits beliau.¹⁵²

Selalu juga berlaku, apabila seseorang imam meriwayatkan sesuatu hadits yang tidak diketahui kecuali daripada riwayatnya, lalu kemudian ia menjadi masyhur kerana ada 
ramai orang meriwayatkan hadits itu daripadanya.
Contohnya ialah hadits yang diriwayatkan oleh `Abdullah bin Dinar daripada Ibni `Umar, kata beliau, “Sesungguhnya Nabi s.a.w. telah melarang daripada menjual wala’ dan menghibahkannya.”¹⁵³

Ia tidak diketahui kecuali daripada riwayat `Abdullah bin Dinar. Ubaidullah bin `Umar al-`Umari, Syu`bah, Sufyan ats-Tsauri, Malik, Sufyan bin `Uyainah dan ramai lagi 
imam-imam yang lain meriwayatkannya daripada beliau.¹⁵⁴

Yahya bin Sulaim meriwayatkan hadits ini daripada `Ubaidullah bin `Umar al-`Umari daripada Nāfi` daripada Ibni `Umar. Yahya bin Sulaim telah terkeliru dalam meriwayatkannya. Yang betulnya ialah daripada `Ubaidullah bin `Umar al-`Umari daripada `Abdullah bin Dīnār daripada Ibni `Umar.¹⁵⁵

Demikianlah ia diriwayatkan oleh `Abdul Wahhaab ats-Tsaqafi dan `Abdullah bin Numair daripada `Ubaidullah bin `Umar al-`Umari daripada `Abdullah bin Dīnār 
daripada Ibni `Umar.¹⁵⁶

Setelah al-Mu’ammal meriwayatkan hadits ini daripada Syu`bah, maka Syu`bah berkata kepadanya, “Ingin sekali aku pergi kepada `Abdullah bin Dinar (tokoh besar)lalu mengucup 
kepalanya, jika dia membenarkan daku melakukan begitu.”¹⁵⁷

___________________

¹⁵¹ Maksudnya ialah untuk sembelihan dalam keadaan dharurat (الذِّبْح الاضطراري ) cara itu pun sudah memadai. Hadits Hammaad bin Salamah daripada Abi al-`Usyarā’ daripada ayahnya ini diriwayatkan oleh Tirmidzi di dalam Abwāb as-Shaid pada باب الذِّكَاة فِي الحَلْقِ وَالَلَّبَة     .

**** contoh dalam sunan tirmizi

١٤٠١ - حَدَّثَنَا هَنَّادٌ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ قَالَا حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ ح و حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ أَنْبَأَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ عَنْ أَبِي الْعُشَرَاءِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَا تَكُونُ الذَّكَاةُ إِلَّا فِي الْحَلْقِ وَاللَّبَّةِ قَالَ لَوْ طَعَنْتَ فِي فَخِذِهَا لَأَجْزَأَ عَنْكَ قَالَ أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ قَالَ يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ هَذَا فِي الضَّرُورَةِ قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ رَافِعِ بْنِ خَدِيجٍ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ حَدِيثِ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ وَلَا نَعْرِفُ لِأَبِي الْعُشَرَاءِ عَنْ أَبِيهِ غَيْرَ هَذَا الْحَدِيثِ وَاخْتَلَفُوا فِي اسْمِ أَبِي الْعُشَرَاءِ فَقَالَ بَعْضُهُمْ اسْمُهُ أُسَامَةُ بْنُ قِهْطِمٍ وَيُقَالُ اسْمُهُ يَسَارُ بْنُ بَرْزٍ وَيُقَالُ ابْنُ بَلْزٍ وَيُقَالُ اسْمُهُ عُطَارِدٌ نُسِبَ إِلَى جَدِّهِ
1401. Telah menceritakan kepada kami Hannad dan Muhammad bin Al 'Ala keduanya berkata; telah menceritakan kepada kami Waki' dari Hammad bin Salamah. (Dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Mani' berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid bin Harun berkata, telah memberitakan kepada kami Hammad bin Salamah dari Abul 'Usyara dari Bapaknya ia berkata; Aku bertanya; Wahai Rasulullah, bukankah tempat penyembelihan hewan itu pada kerongkongan dan labbah (tempat kalung)?" beliau menjawab: "Jika engkau tikam pahanya pun telah cukup bagimu." Ahmad bin Mani' berkata; Yazid bin Harun berkata, "Hal ini jika dalam kondisi darurat." Ia berkata, "Dalam bab ini juga ada hadits dari Rafi' bin Khadij." 
Abu Isa berkata, "Ini adalah hadits gharib, kami tidak mengetahuinya kecuali dari hadits Hammad bin Salamah, dan kami tidak mengetahui riwayat Abul Usyara (perawi dhaif) dari bapaknya, kecuali hadits ini. Namun para ulama berselisih pendapat tentang nama Abul Usyara; sebagian mengatakan bahwa namanya adalah Usamah bin Qihthim, ada yang menyebut Yasar bin Baraz, ada yang menyebut Ibnu Balz dan ada yang menyebut namanya dengan Utharid yang disandarkan kepada nama kakeknya."


Cara penyembelihan binatang terbahagi kepada dua: 
(1) Penyembelihan dalam keadaan biasa (الذبح الختياري )
(2) Penyembelihan dalam keadaan dharurat (الذبح االضطراري )

Binatang yang berada di bawah kekuasaan dan kontrol seseorang, baik ia binatang ternakan mahupun binatang 
liar perlulah disembelih dengan cara penyembelihan biasa. Yang dimaksudkan dengan cara penyembelihan biasa ialah memotong dengan sesuatu yang tajam (seperti pisau) empat urat utama di leher binatang berkenaan, iaitu urat amris (urat di kiri kanan batang leher), saluran 
pernafasan dan saluran makanan, di antara hujung rahang bawahnya dan bahagian paling bawah leher.

Binatang yang tidak dapat dikuasai dan ditangkap dengan mudah pula seperti binatang hutan yang liar atau binatang ternakan besar yang telah menjadi sangat culas atau ia terjatuh ke dalam lubang atau telaga yang dalam sehingga tidak dapat keluar sendiri lagi daripadanya boleh saja 
disembelih dengan cara tidak biasa. Itulah yang dikatakan penyembelihan secara dharurat. 

Caranya ialah dengan mengucapkan بسم الله الله أكبر  
lalu menikamnya (di mana-mana bahagian tubuhnya) dengan sesuatu yang tajam seperti tombak, lembing dan sebagainya sehingga ia terluka dan mati begitu. Binatang yang disembelih secara dharurat itu juga halal dimakan. 

Hadits Abi al-`Usyarā’ ini berbicara tentang penyembelihan secara dharurat. Soalannya ialah adakah binatang itu hanya halal dimakan dengan disembelih secara biasa sahaja?

Jawab Rasulullah s.a.w. tidak, malah dalam sesetengah keadaan ia boleh disembelih dengan cara tidak
biasa, iaitu dalam keadaan dharurat. Dalam keadaan dharurat, penyembelihan secara dharurat begitu juga memadai. 

(gharib tak semestinya dhaif, tetapi disini Abul Usyara perawi yang dhaif maka gharib kerana perawi ini yg dhaif).


¹⁵² Walaupun hadits ini kemudiannya masyhur, tetapi dilihat kepada bahagian atasnya ia tidak lebih daripada satu hadits gharib sahaja.


¹⁵³ Di dalam sunan at-Tirmidzi hadits ini tersebut di bawah “Abwāb Buyū`” pada باب كراهية بيع  الولاء وهبته   (Bab Larangan Menjual Dan Menghibah Wala’). Maksud wala’ di sini ialah hak menerima pesaka daripada hamba yang dibebaskan (dimerdekakan). Andaikan ada seseorang memerdekakan hambanya, kemudian hamba itu meninggal dunia. Harta yang ditinggalkannya akan diwarisi oleh Dzawil Furūdh dan `Ashabah nasabnya jika mereka ada. Dalam keadaan tiada pula, hartanya akan diwarisi oleh tuannya yang telah memerdekakannya. Kerana ia merupakan `Ashabah sababi nya. Hak mendapat pesaka daripada bekas hamba yang dimerdekakan itulah yang dinamakan wala’. Dan hak (wala’) ini tidak boleh dijual mahupun diberikan kepada orang lain. Ini kerana hak mutlaq tidak harus dijual beli. 

Minit 58
****contoh hadits hasan sahih walaupun gharib

١١٥٧ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ وَشُعْبَةُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ بَيْعِ الْوَلَاءِ وَهِبَتِهِ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ حَدِيثِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ وَالْعَمَلُ عَلَى هَذَا الْحَدِيثِ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ وَقَدْ رَوَى يَحْيَى بْنُ سُلَيْمٍ هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ نَهَى عَنْ بَيْعِ الْوَلَاءِ وَهِبَتِهِ وَهُوَ وَهْمٌ وَهِمَ فِيهِ يَحْيَى بْنُ سُلَيْمٍ وَرَوَى عَبْدُ الْوَهَّابِ الثَّقَفِيُّ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَيْرٍ وَغَيْرُ وَاحِدٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهَذَا أَصَحُّ مِنْ حَدِيثِ يَحْيَى بْنِ سُلَيْمٍ
1157. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basysyar telah menceritakan kepada kami Abdurrahman bin Mahdi ia berkata; Telah menceritakan kepada kami Sufyan dan Syu'bah dari Abdullah bin Dinar dari Ibnu Umar bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melarang menjual perwalian (terhadap budak yang telah dimerdekakan) dan memberikannya. Abu Isa berkata; Hadits ini hasan shahih, tidak kami ketahui kecuali dari hadits Abdullah bin Dinar dari Ibnu Umar. Hadits ini menjadi pedoman amal menurut para ulama dan Yahya bin Sulaim telah meriwayatkan hadits ini dari Ubaidullah bin Umar dari Nafi' dari Ibnu Umar dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bahwa beliau melarang menjual perwalian (terhadap budak yang telah dimerdekakan) dan memberikannya, namun terjadi kesamaran pada Yahya bin Sulaim. Abdul Wahhab Ats Tsaqafi, Abdullah bin Numair dan masih banyak lagi meriwayatkan dari Ubaidullah bin Umar dari Abdullah bin Dinar dari Ibnu Umar dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan ini lebih shahih dari hadits Yahya bin Sulaim.


Hadits 1157. 
Abu Isa berkata; Hadits ini hasan shahih, tidak kami ketahui kecuali dari hadits Abdullah bin Dinar dari Ibnu Umar.
- ini tafarud (bersendirian)
Hadits ini menjadi pedoman amal menurut para ulama dan Yahya bin Sulaim (yahya ini keliru) telah meriwayatkan hadits ini dari Ubaidullah bin Umar dari Nafi' dari Ibnu Umar dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bahwa beliau melarang menjual perwalian (terhadap budak yang telah dimerdekakan) dan memberikannya, namun terjadi kesamaran pada Yahya bin Sulaim. Abdul Wahhab Ats Tsaqafi, Abdullah bin Numair dan masih banyak lagi meriwayatkan dari Ubaidullah bin Umar dari Abdullah bin Dinar dari Ibnu Umar dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan ini lebih shahih dari hadits Yahya bin Sulaim.


¹⁵⁴ Kesimpulannya ialah hadits ini baru popular dan masyhur selepas `Abdullah bin Dīnār. Daripada beliaulah orang-orang lain menerimanya.

¹⁵⁵ Melalui perenggan ini Imam Tirmidzi cuba menjawab satu soalan andaian bahawa mungkin ada orang berkata, “Di mana gharibnya hadits ini kalau ia diriwayatkan juga oleh Yahya bin Sulaim daripada `Ubaidullah bin `Umar al-`Umari daripada Nāfi` daripada Ibnu `Umar?” Maka 
jawapannya ialah sanad Yahya bin Sulaim itu silap. Yang betulnya ialah daripada `Ubaidullah bin `Umar al-`Umari daripada `Abdullah bin Dīnār daripada Ibnu `Umar. `Abdul Wahhāb ats-Tsaqafi dan `Abdullah bin Numair juga meriwayatkan begitu. Oleh kerana tokoh-tokoh hadits 
seperti an-Nasā’i dan lain-lain mengatakan hadits-hadits Yahya bin Sulaim daripada`Ubaidullah al-`Umari sangat dha`if, maka sanad yang dikemukakannya dianggap tidak
mu`tabar. 

¹⁵⁶ Hadits gharib dengan ma`na pertama ini tidak semestinya dha`if. Sanadnya mungkin dinilai tinggi. Gharib dengan ma`na ini boleh berkumpul bersama hasan dan sahih.
-disini gharib sebab perawinya satu-satu
Dan ia juga boleh berkumpul dengan hasan sahaja. Jika di dalam sanad yang tunggal itu ada perawi dha`if, maka ia akan dikira sebagai dha`if. Ketika itu terkumpul dua ma`na gharib padanya. Satunya kerana ia adalah sanad yang tunggal, dan keduanya ialah kerana ia (memang) dha`if.


¹⁵⁷ Tujuan Imam Tirmidzi mengemukakan riwayat Mu’ammal ini pula ialah untuk membuktikan bahawa memang `Abdullah bin Dīnār sahaja yang meriwayatkan hadits itu. 
Itulah sebabnya Syu`bah begitu terhutang budi dengannya sehingga mendorong beliau berkata, “Ingin sekali aku pergi kepada `Abdullah bin Dinar lalu mengucup kepalanya, jika dia  membenarkan daku melakukan begitu.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan