Selasa, Julai 19, 2022

Sahih bukhari kitab ilmu 0057(79-88) 16/7/22s3

Sahih bukhari kitab ilmu 16/7/22(3)
68» حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ: حَدَّثَنَا بِشْرٌ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ عَوْنٍ عَنِ ابْنِ سِيرِينَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي بَكْرَةَ عَنْ أَبِيهِ ذَكَرَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَعَدَ عَلَى بَعِيرِهِ، وَأَمْسَكَ إِنْسَانٌ بِخِطَامِهِ- أَوْ بِزِمَامِهِ- قَالَ: أَيُّ يَوْمٍ هَذَا. فَسَكَتْنَا حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَيُسَمِّيهِ سِوَى اسْمِهِ. قَالَ: أَلَيْسَ يَوْمَ النَّحْرِ. 
قُلْنَا بَلَى. قَالَ: فَأَيُّ شَهْرٍ هَذَا. فَسَكَتْنَا حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَيُسَمِّيهِ بِغَيْرِ اسْمِهِ. فَقَالَ: أَلَيْسَ بِذِي الْحِجَّةِ. قُلْنَا بَلَى. قَالَ: فَإِنَّ دِمَاءَكُمْ وَأَمْوَالَكُمْ وَأَعْرَاضَكُمْ بَيْنَكُمْ حَرَامٌ كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا، فِي شَهْرِكُمْ هَذَا، فِي بَلَدِكُمْ هَذَا. لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ عَسَى أَنْ يُبَلِّغَ مَنْ هُوَ أَوْعَى لَهُ مِنْهُ.
68 - Musaddad meriwayatkan kepada kami, katanya: Bisyr¹¹⁴ meriwayatkan kepada kami, katanya: Ibnu `Aun¹¹⁵ meriwayatkan kepada kami daripada Ibnu Sīrīn daripada `Abdur Rahman bin Abi Bakrah (Nufai` bin al-Ĥārits) ¹¹⁶ daripada ayahnya (Abi Bakrah) bahawa beliau (Abi Bakrah) menyebutkan,sesungguhnya pernah ketika Nabi s.a.w. telah duduk di atas untanya dan ada 
seseorang yang memegang tali unta itu.¹¹⁷ (Tiba-tiba) Nabi s.a.w. Hari apa hari ini”? Kami diam¹¹⁸ kerana kami ingat Baginda akan menamakan hari itu dengan nama yang lain.¹¹⁹ Terus Baginda s.a.w. bertanya: “Bukankah hari ini hari Naĥar? Kami menjawab: “Ya”. Nabi s.a.w. bertanya lagi: “Bulan apakah bulan ini”? Kami diam kerana kami ingat Baginda akan menamakannya dengan nama yang lain. Nabi terus bertanya lagi: “Bukankah bulan ini bulan 
Dzul Hijjah?”¹²⁰ Kami menjawab: “Memang”.¹²¹ Nabi s.a.w. lantas bersabda:
“Sesungguhnya darah-darah kamu, harta benda dan kehormatan-kehormatan kamu adalah haram kepadamu seperti haramnya hari ini, pada bulan ini, di negeri (Mekah) kamu ini.¹²² Hendaklah orang yang hadhir¹²³ menyampaikan kepada orang yang tidak hadhir, kerana ia (orang yang hadhir ini) diharapkan akan menyampaikannya kepada orang yang lebih mengerti¹²⁴ daripadanya tentang apa yang disampaikannya itu.¹²⁵
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan