Selasa, Julai 05, 2022

Usul dirayah hadis 0084(10-17) 2/7/22(usul 50)

Usul dirayah hadis 0084(10-17) 2/7/22(usul 50)
Sesi 84

Mmay baca

Usul dirayah hadis 0084(10) 2/7/22(usul 50)

Usul (50) Hadits-hadits yang menyatakan semua wahyu diturunkan oleh Allah dalam bahasa `Arab kepada sekalian nabi, kemudian Jibril menterjemahkannya ke dalam 
bahasa-bahasa lain, atau nabi masing-masing umat menyampaikannya ke dalam bahasa umat yang diutuskan mereka kepadanya, tidak ada satu pun daripadanya sahih. Ia sama ada maudhu` atau dha`if sangat.
Demikian juga dengan hadits-hadits yang menyatakan Allah dalam keadaan tertentu menurunkan wahyu dalam bahasa `Arab, dalam keadaan yang lain pula menurunkannya dalam bahasa Farsi.

Di bawah ini dikemukakan sebahagian daripada contoh-contohnya:
عن أبي......بلسانه
Contoh Pertama
Bermaksud: Rasulullah s.a.w. (dikatakan telah) bersabda: “Demi tuhan yang nyawaku berada di tanganNya, tidak pernah sama sekali Allah menurunkan wahyu kepada
seorang nabi pun secara langsung daripadaNya melainkan dalam bahasa `Arab. Kemudian nabi itu sendirilah yang menyampaikan wahyu tersebut kepada kaumnya 
dalam bahasa mereka.

Contoh kedua:
عن ابن عباس.....قومه
Bermaksud: Ibnu `Abbaas meriwayatkan, katanya: “Diberi wahyu kepada Jibril a.s. dalam bahasa `Arab, dia pula membawanya turun kepada setiap orang nabi dalam
bahasa kaumnya.

Rujukan:
At-Thabaraani – al-Mu`jam al-Ausath j.5 m/s 47, Ibnu `Adi – al-Kāmil Fi Dhu`afā’ ar-Rijāl j.4 m/s 230, 
Ibnu al-Jauzi – al-Maudhū`āt j.1 m/s 111-112, 
as-Suyūthi - al-La’āli’ al-Mashnū`ah j.1 m/s 18, 
al-Haitsami - Majma` az-Zawā’id j.10 m/s 53, 
Muhammad bin Thāhir al-Maqdisi – Dzakhīratu al-Ĥuffāzh j.4 m/s 2066, 
Ibnu `Arrāq – Tanzīh asy

110

Usul dirayah hadis 0084(11) 2/7/22(usul 50)

Syarī`ah al-Marfū`ah j.1 m/s 140, 
Muhammad Thāhir bin `Ali al-Fattani al-Hindi -
Tadzkiratu al-Maudhū`āt m/s 113. 
Inilah rujukan bagi contoh pertama.
Untuk rujukan contoh kedua pula lihat as-Suyūthi - al-La’āli’ al-Mashnū`ah j.1 m/s 18 & ad-Durru al-Mantsūr j.5 m/s 4, Ibnu `Arrāq – Tanzīh asy-Syarī`ah al-Marfū`ah j.1 m/s 140. 

Husnul fitri dari Kedah baca minit 7

Komentar:
(1) Hadits contoh pertama terdapat di dalam al-Mu`jam al-Ausath karangan at-Thabaraani dan lain-lain seperti telah dikemukakan dalam senarai rujukan. Sanadnya seperti berikut:
حدثنا عبيد ......،وسلم

(2) Ibnu `Adi dan Ibnu al-Jauzi juga mengemukakan hadits itu di dalam kitab mereka masing-masing dengan sanad yang sama di bahagian atasnya. Kalau berbeza pun 
hanyalah di bahagian bawahnya sahaja.


(3) Di bawah ini ialah sanad Ibnu `Adi:
َحهدثَنا إبراهيم بن علي العمري ، َحهدثَنا عَبد الغفار بن عَبد الله بن الزبير ، َحهدثَنا العباس بن الفضل األنصاري عن سليمان ، عن الزهر ي عن سَعيد بن الُمسَيهب ، عَن أبي هريرة ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

(4) Ibnu al-Jauzi (orang kemudian lagi lagi Ibnu Adi, sanadnya lebih banyak)di dalam al-Maudhū`āt di bawah
باب ذكر أن جميع الوحى  بالعربية      
telah mengemukakan hadits itu menerusi saluran riwayat Ibnu `Adi juga. Berikut adalah sanad beliau selengkapnya:

أنبأنا محمد بن عبدالملك بن خيرون قال أنبأنا إسماعيل بن مسعدة قال أنبأنا حمزة بن يوسف قال أنبأنا أبو أحمد بن عدى قال حدثنا إبراهيم قال حدثنا الغفار بن عبدالله بن الزبير قال حدثنا العباس بن الفضل اَّلانصاري عن هدثَنا عبد سليمان عن الزهري عن سعيد عن أبى هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: 

(5) Sanad itu mengandungi dua orang perawi bermasalah:
(i) Sulaiman bin Arqam. 
(ii) Al-`Abbaas bin al-Fadhl al-Anshāri.

(6) Setelah mengemukakan hadits tersebut dengan sanadnya at-Thabaraani berkata:

111

Usul dirayah hadis 0084(12) 2/7/22(usul 50)

Hadits ini tidak diriwayatkan daripada az-Zuhri kecuali oleh Sulaiman bin Arqam. Al-`Abbaas bin al-Fadhl pula bersendirian (berseorangan) dalam meriwayatkannya 
daripada Sulaiman. 

(7) Ibnu al-Jauzi setelah mengemukakannya bersama sanadnya berkata:
“Hadits ini tidak sahih. Sulaiman bin Arqam, kata Ahmad tentangnya: “Dia tidak ada apa pun (ليس بشيء) . Tidak boleh diriwayatkan hadits daripadanya.” Kata Yahya: “Dia 
tidak ada apa pun (ليس بشيء). Tiada nilainya walaupun seduit (  لا يساويل فلسا ). Kata `Utsman bin `Ali: “Tidak tsiqah.” Kata an-Nasā’i, Abu Daud dan ad-Daaraquthni: “Dia 
perawi matrūk.” Ibnu Hibbaan pula berkata: “Dia (Sulaiman) meriwayatkan hadits-hadits maudhu` daripada perawi-perawi tsiqāt. `Abbaas bin al-Fadhl pula kata Yahya 
tentangnya: “Tiada nilai langsung haditsnya. An-Nasā’i pula berkata dia matrūk.” 

-2 istilah ,matruk(متروك) satu untuk hadis satu untuk perawi
- ada dlm jilid pertama buku mmay
- minit 19
Matrūk/Matrūkul Ĥadīts (Perawi)متروك/متروك الحديث
Perawi yang ditinggalkan / tidak diterima ĥadītsnya kerana ia langsung tidak bernilai. Ĥadīts-ĥadītsnya tidak boleh dijadikan syāhid, apatah lagi untuk dijadikan hujah.

Matrūk adalah satu lafaz jarĥ yang berat. Perawi matrūk adalah perawi yang teruk sangat ingatannya, banyak melakukan kesilapan selain sering terkeliru.
Kebanyakan riwayat perawi matrūk mengandungi keraguan. Ĥadītsnya bukan sahaja tidak boleh dijadikan hujah, bahkan tidak boleh juga dijadikan dalil penyokong.

Ĥadīts matrūk ialah ĥadīts yang hanya diriwayatkan oleh seorang perawi, sedang dia tertuduh berdusta (baik kedustaannya itu terhadap ĥadīts, atau lainnya), atau dia tertuduh mengerjakan ma`shiat atau mempunyai kelalaian dan banyak sangat wahamnya (kekeliruannya).

Kebanyakan `ulama' ĥadīts pula menta`rifkannya begini:
Satu ĥadīts yang diriwayatkan oleh orang yang tertuduh berdusta, serta tidak diketahui ĥadīts itu melainkan menerusi riwayatnya sahaja.


(8) As-Suyuthi sebagaimana biasa sukar menerima sesuatu hadits dalam bab Fadhā’il atau Manāqib yang dihukum maudhu` oleh seseorang muĥaddits sebagai maudhu`. 
Beliau akan berusaha sedaya upaya meringankan hukum terhadapnya. Kalau boleh ia diletakkan pada darjat dha`if sahaja bukan maudhu`. 
Untuk tujuan itu beliau berkata, “Sulaiman bin Arqam walaupun seorang perawi matrūk, tetapi tidaklah ia (sampai) dituduh berdusta atau mereka (mengada-ngadakan) hadits. Dia perawi Sunan Abu Daud, Nasā’i dan Tirmidzi. Hadits itu pula diriwayatkan 
oleh at-Thabaraani di dalam Mu`jam al-Ausath. 

Selain itu terdapat pula syahidnya. Ibnu Mardawaih di dalam Tafsirnya berkata:
(قال)حدثنا محمد بن أحمد بن الحسن الثقفي (قال)حدثنا أبو يحيى عبد الرحمن بن محمد بن سلب (قال)حدثنا أبو بكر بن عياش عن الكلبي عن أبي صالح عن ابن عباس قال كان جبريل عليه السلم يوحى إليه بالعربية وينزل هو إلى كل نبي بلسان قومه
Menurut as-Suyuthi, hadits yang dikemukakan oleh penulis sebagai contoh kedua di atas boleh dijadikan syahid bagi hadits contoh pertama. Padahal beliau memang tahu 
sesuatu hadits maudhu` tidak boleh dijadikan syahid bagi hadits maudhu` yang lain. 

Walaupun begitu beliau tetap mengemukakannya sebagai syahid juga, siap dengan sanadnya, meskipun sanad itu maudhu` menurut beliau sendiri. Sungguh pelik!

112


Usul dirayah hadis 0084(13) 2/7/22(usul 50)

Di dalam al-Itqān, beliau sendiri menulis bahawa riwayat-riwayat tafsir daripada Ibnu `Abbaas yang paling lemah dan paling tidak boleh dipakai ialah yang diriwayatkan  daripada al-Kalbi daripada Abi Shāleĥ daripada Ibni `Abbaas. Agaknya beliau terlupa kepada kenyataannya di dalam al-Itqān itu!

Muhammad bin as-Sā’ib al-Kalbi sendiri telah mengaku di hadapan Sufyan ats-Tsauri bahawa semua hadits yang diriwayatkannya daripada Abi Shāleĥ daripada Ibni `Abbaas adalah dusta. 

Hafizh Ibnu Hajar di dalam Taqrīb at-Tahdzīb menulis tentang al-Kalbi  bahawa dia selain dikatakan berfahaman Syi`ah Rafidhah, dikatakan juga sebagai pendusta. 
(Lihat al-Itqān j.2 m/s 471, Mu`jam Asāmi ar-Ruwāt j.3 m/s 618-620, Taqrīb at-Tahdzīb m/s 479).
- tengok contoh dlm syamelah
Minit 31
Minit 38 makna syahid
Hadits yang diriwayatkan oleh seorang shahabat menyerupai riwayat shahabat yang lain, pada lafaz dan ma'nanya atau pada ma'nanya sahaja.


(9) Syeikh `Abdur Rahman bin Yahya al-Mu`allimi al-Yamāni adalah pentaĥqiq kitab al-Fawā’id al-Majmū`ah karangan asy-Syaukāni, beliau dalam ta`liqnya terhadap kitab 
itu mengemukakan bantahan as-Suyuthi terhadap Ibnu al-Jauzi dalam menilai hadits contoh pertama. Setelah mengemukakan semuanya beliau menulis:

“Saya berpendapat, Sulaiman (perawi) sāqith (gugur iaitu perawi yang tidak boleh diterima riwayatnya kerana ia tertuduh berdusta). 

Abu Daud, Tirmidzi dan lain-lain berkata, “Dia matrūk  al-ĥadīts”. Nasā’i berkata, “Tidak boleh ditulis haditsnya”. Jarĥ para `ulama’ terhadapnya banyak, tetapi saya hanya menyebutkan kata-kata para pengarang kitab hadits yang mengambil hadits-haditsnya sahaja, supaya diketahui bahawa dengan mengambil hadits riwayat seseorang dan memasukkannya ke dalam kitab tidak menafikan sifat matrūknya itu.

Perawi matrūk jika tidak berdusta dengan sengaja, tetap berkemungkinan besar berlaku dusta kepadanya secara terkeliru (waham). Dan apabila telah ada hujah tentang
kekarutan matan (teks) sesuatu hadits, ia sudah pun boleh dihukum maudhu`. 

Terutamanya apabila terdapat tafarrud (ketersendirian perawi) yang cukup meragukan pada sanadnya. Seperti tafarrudnya (tersendirinya) Sulaiman dalam meriwayatkannya daripada az-Zuhri daripada Ibni al-Musaiyyab daripada Abi Hurairah. 

Lebih-lebih lagi apabila perawi yang meriwayatkan hadits itu daripada Sulaiman juga merupakan seorang perawi yang sangat bermasalah. `Abbaas bin al-Fadhl al-Anshāri 
adalah perawi punah (تالف ) menurut (Imam) Ahmad. Ahmad bahkan telah menyebut satu hadits yang diriwayatkan olehnya, lalu berkata, “Itu adalah hadits dusta”. Ibnu
113

Usul dirayah hadis 0084(14) 2/7/22(usul 50)

Ma`īn berkata tentangnya, “Dia tidak tsiqah. Dia meriwayatkan hadits maudhu`”. Abu Zur`ah pula berkata tentangnya, “Dia perawi tidak benar”. Syahid bagi hadits itu yang dikemukakan oleh as-Suyuthi pula diriwayatkan daripada al-Kalbi daripada Abi Shāleĥ daripada Ibni `Abbaas. Sanad ini sudah cukup membuktikan maudhu`nya. Al-Kalbi seorang pendusta besar. Gurunya pula seorang yang punah. Telah terbukti berdasarkan riwayat yang sahih bahawa al-Kalbi berkata, 
“Abu Shāleĥ berkata kepadaku, semua yang aku sampaikan kepadamu sebagai hadits itu dusta”. 

Telah terbukti juga berdasarkan riwayat yang sahih bahawa al-Kalbi berkata, “Apa yang aku riwayatkan daripada Abi Shāleĥ daripada Ibni `Abbaas adalah dusta, janganlah kamu meriwayatkannya.”
(Lihat al-Fawā’id al-Majmū`ah m/s 362).

(10) As-Suyuthi di dalam Tafsirnya ad-Durr al-Mantsūr mengemukakan hadits contoh pertama itu sebagai kata-kata Sufyan ats-Tsauri sahaja, berdasarkan apa yang
diriwayatkan oleh Ibnu al-Mundzir dan Ibnu Abi Haatim. Itupun dikemukakannya tanpa sanad. Jika benar ia sampai setakat Sufyan ats-Tsauri sahaja, maka itu tidak lebih 
daripada hadits maqthū` semata-mata yang sangat dha`if. Sanad di atasnya langsung tidak tersebut. 
Tidak mungkin pula tokoh seperti Sufyan ats-Tsauri memandai-mandai berkata tentang perkara ghaib yang hanya dapat diketahui melalui Nabi s.a.w. Sedangkan riwayat itu hanya terhenti setakat beliau sahaja. Ia tidak diangkat sampai kepada baginda s.a.w.

(11) Sanad hadits contoh kedua telah sama-sama kita lihat pada poin (8) sebelum ini. Ia diriwayatkan daripada al-Kalbi daripada Abi Shāleĥ daripada Ibni `Abbaas. Satu sanad yang semua haditsnya dihukum maudhu` oleh para `ulama’ hadits.

(12) Hadits contoh pertama dan kedua juga terbukti maudhu` apabila anda menilainya menggunakan ilmu dirayat hadits. Sebabnya ialah percanggahan dan pertentangannya dengan al-Qur’an dan hadits-hadits yang sahih. 

(13) Kedua hadits yang dikemukakan sebagai contoh pertama dan kedua di atas jelas bercanggah dengan firman Allah berikut
Ibrahim 14:4
وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِۦ لِيُبَيِّنَ لَهُمْۖ فَيُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَيَهْدِى مَن يَشَآءُۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ 

114

Usul dirayah hadis 0084(15) 2/7/22(usul 50)

Bermaksud: Dan Kami tidak mengutuskan seorang pun rasul melainkan dengan bahasa kaumnya, supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka. Maka 
Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), juga memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya 
(menurut undang-undang peraturanNya); dan Dialah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (Ibrahim:4).

(14) Ia juga bercanggah dengan hadits yang diriwayatkan oleh Ahmad di dalam Musnadnya daripada Abi Dzar daripada Nabi s.a.w. baginda bersabda:
لم يبعث الله إلا بلغة قومه
Bermaksud: Allah tidak mengutus seorang pun nabi melainkan dengan bahasa kaumnya. 
(Hadits riwayat Ahmad).


Shahizat Sulaiman dari Shah Alam baca
Contoh ketiga:
عن أبي.....بالفارسية
Bermaksud: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya Allah apabila marah, menurunkan wahyu dengan bahasa `Arab, apabila redha pula Dia menurunkan wahyu dengan bahasa Farsi. 

Rujukan:
Ibnu `Adi – al-Kāmil Fi Dhu`afā’ ar-Rijāl j.6 m/s 14-15, 
Ibnu al-Jauzi – al-Maudhū`āt j.1 m/s 111, 
as-Suyuthi – al-La’āli’ al-Mashnū`ah j.1 m/s 17, 
Ibnu `Arraaq -Tanzīh asy-Syarī`ah al-Marfū`ah j.1 m/s 136, Ibnu Hibbaan – al-Majrūĥīn j.1 m/s 232, 
asy-Syaukāni – al-Fawā’id al-Majmū`ah m/s 314. 

Komentar:
(1) Ibnu `Adi telah mengemukakan hadits itu dengan sanad seperti berikut:
حدثنا......،وسلم
115


Usul dirayah hadis 0084(16) 2/7/22(usul 50)

Setelah mengemukakannya beliau hanya berkata: “Ia terlalu mungkar”.

(2) Ibnu al-Jauzi mengemukakan hadits itu melalui sanad Ibnu `Adi juga di dalam al-Maudhū`āt di bawah 
(باب وحى الله عزوجل بلغات مختلفة )
Bab Wahyu Allah Diturunkan Dengan Bahasa Yang Berlainan. Di bawah bab itu Ibnu al-Jauzi mengemukakan dua hadits. Kedua-duanya melalui saluran riwayat Ibnu `Adi. Hadits yang dikemukakan di atas sebagai contoh adalah yang kedua. Setelah mengemukan kedua-duanya beliau 
menulis: 
“Ini adalah hadits maudhu`. Di dalam saluran riwayat yang pertama ada Ja`far bin Zubair. Di dalam saluran riwayat yang kedua pula ada `Umar bin Musa. Kata Yahya 
bin Ma`īn, “Kedua-duanya tidak tsiqah”. Kata an-Nasā’i dan ad-Dāraquthni, “Kedua-duanya matrūk”. Abu Haatim bin Hibbaan pula berkata, “`Umar termasuk dalam
senarai pereka hadits”. Beliau juga berkata, “Hadits ini karut, tiada asalnya”.

(3) Ibnu `Arraaq d dalam Tanzīh asy-Syarī`ah al-Marfū`ah menukilkan kata-kata al-Ĥalīmi di dalam kitabnya Syu`ab al-Iman bahawa hadits itu maudhu` dan karut.

(4) Asy-Syaukāni di dalam al-Fawā’id al-Majmū`ah berkata, “Semua hadits yang sema`na dengannya adalah maudhu`. `Abdur Rahman bin Yahya al-Mu`allimi di dalam ta`liqnya terhadap kitab tersebut berkata, “Tidak dapat dipertikaikan bahawa hadits itu memang maudhu`. Ia adalah hasil rekaan puak-puak zindiq Farsi. Tujuannya ialah menimbulkan kebencian orang ramai terhadap Islam dan menarik mereka kepada agama mereka (Majusi).

(5) Adalah jelas bahawa semua wahyu yang diturunkan kepada nabi Muhammad s.a.w. adalah dalam bahasa `Arab. Tidak satu ayat pun daripadanya diturunkan dalam bahasa 
lain, termasuk bahasa Farsi. Hakikat ini disebut dengan terang oleh Allah pada beberapa firmanNya di dalam al-Qur’an. 

Lihat sebagai contohnya tiga ayat di bawah ini:
Yusuf 12:2 إِنَّآ أَنزَلْنَٰهُ قُرْءَٰنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ 
Bermaksud: Sesungguhnya Kami menurunkan kitab itu sebagai Qur’an (yang dibaca) dengan bahasa `Arab, supaya kamu (menggunakan akal untuk) memahaminya. 

116

Usul dirayah hadis 0084(17) 2/7/22(usul 50)
Az-Zumar 39:28 قُرْءَانًا عَرَبِيًّا غَيْرَ ذِى عِوَجٍ لَّعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ 
Bermaksud: laitu al-Qur’an yang berbahasa `Arab, yang tidak mengandungi sebarang keterangan yang terpesong; supaya mereka bertaqwa. (az-Zumar:28).
Fussilat 41:3 كِتَٰبٌ فُصِّلَتْ ءَايَٰتُهُۥ قُرْءَانًا عَرَبِيًّا لِّقَوْمٍ يَعْلَمُونَ 
Bermaksud: Sebuah Kitab yang dijelaskan ayat-ayatnya satu persatu; iaitu al-Qur’an yang diturunkan dalam bahasa `Arab bagi faedah orang-orang yang mengambil tahu 
dan memahami kandungannya. (Fusshilat:3).

(6) Percanggahan dengan sekian banyak ayat-ayat al-Qur’an itu sahaja pun sudah cukup untuk membuktikan kepalsuan hadits-hadits seperti ini.

117

Tiada ulasan:

Catat Ulasan