Isnin, Disember 05, 2022

Sahih bukhari kitab iman sesi 01t-05t(d)

Sahih bukhari kitab iman sesi 01t-05t

Sahih bukhari kitab iman sesi 01t
2. Islam dibangun diatas lima (landasan), dan Islam adalah perkataan dan perbuatan serta bertambah dan berkurang.
(1)باب الإِيمَانِ وَقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ: 
وَهُوَ قَوْلٌ وَفِعْلٌ، وَيَزِيدُ وَيَنْقُصُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: 
{لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ(al-fath48:4)}،
 {وَزِدْنَاهُمْ هُدًى(al kahf18:13)}، 
{وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى(Maryam19:76)}، 
{وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ(Muhamad47:17)}، 
{وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُو إِيمَانًا Almudasir74:3 }، وَقَوْلُهُ: 
{أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِيمَانًا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَان(at taubah 9:124)}
وَقَوْلُهُ جَلَّ ذِكْرُهُ: {فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا(Ali Imran3:173) }.
 وَقَوْلُهُ تَعَالَى: {وَمَا زَادَهُمْ إِلاَّ إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا(al-Ahzab33:22)}. 
وَالْحُبُّ فِي اللَّهِ وَالْبُغْضُ فِي اللَّهِ مِنَ الإِيمَانِ. وَكَتَبَ عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ إِلَى عَدِيِّ بْنِ عَدِيٍّ إِنَّ لِلإِيمَانِ فَرَائِضَ وَشَرَائِعَ وَحُدُودًا وَسُنَنًا، فَمَنِ اسْتَكْمَلَهَا اسْتَكْمَلَ الإِيمَانَ، وَمَنْ لَمْ يَسْتَكْمِلْهَا لَمْ يَسْتَكْمِلِ الإِيمَانَ، فَإِنْ أَعِشْ فَسَأُبَيِّنُهَا لَكُمْ حَتَّى تَعْمَلُوا بِهَا، وَإِنْ أَمُتْ فَمَا أَنَا عَلَى صُحْبَتِكُمْ بِحَرِيصٍ. 
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ: {وَلَكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي(Al-baqarah2:260)}. 
وَقَالَ مُعَاذٌ: اجْلِسْ بِنَا نُؤْمِنْ سَاعَةً. وَقَالَ ابْنُ مَسْعُودٍ: الْيَقِينُ الإِيمَانُ كُلُّهُ. 
وَقَالَ ابْنُ عُمَرَ: لاَ يَبْلُغُ الْعَبْدُ حَقِيقَةَ التَّقْوَى حَتَّى يَدَعَ مَا حَاكَ فِي الصَّدْرِ. 
وَقَالَ مُجَاهِدٌ: {شَرَعَ لَكُمْ(assyura42:13)} أَوْصَيْنَاكَ يَا مُحَمَّدُ وَإِيَّاهُ دِينًا وَاحِدًا. وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: {شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا} سَبِيلاً وَسُنَّةً. 
Sabda nabi s.a.w. 'Islam Itu Terbina Di Atas Lima Asas⁸⁹.  Ia (Iman) Adalah ucapan Dan Perbuatan⁹⁰ Ia Boleh Bertambah Dan Berkurang.⁹¹  Allah s.w.t. Berfirman bermaksud: Supaya bertambah keimanan mereka disamping keimanan yang telah ada pada mereka (al-fath48:4). Kami tambah kepada mereka petunjuk(al kahf18:13), Dan Allah menambah lagi hidayat kepada mereka yang telah mendapat hidayah (Maryam19:76) . Bagi orang-orang yang telah mendapat hidayat akan ditambah lagi hidayat dan diberikan kepada mereka ketaqwaan (Muhamad47:17). Dan supaya bertambah keimanan bagi mereka yang telah beriman (al muddasir74:31)⁹². Siapakah diantara kamu yang bertambah Imannya dengan turunnya surah ini. Kerana bagi orang- orang yang beriman surah ini menambahkan lagi iman (at taubah 9:124)⁹⁸. (Golongan munafik berkata): Takutlah  kepada pasukan tentera kuffar Quraisy. Sesungguhnya kata2 itu semakin menambahkan lagi iman mereka.(Ali Imran3:173) . Tidaklah  menambahkan kepada mereka melainkan keimanan dan penyerahan(al-Ahzab33:22)
Kasih kerana Allah dan benci kerana Allah adalah sebahagian daripada iman⁹⁴.  Umar Bin Abdul Aziz  menulis surat Kepada  Asi Bin Adi, Di mana beliau telah menyatakan Bahawa Didalam Iman Terkandung Banyak Kewajipan, Peraturan, Ketetapan(Dan Perkara-Perkara Sunat.⁹⁵Sesiapa Yang Menyempurnakan Bererti Dia Telah Menyempurnakan Iman Dan Sesiapa Yang Tidak Menyempurnakanya bererti mengurangi Iman Itu.⁹⁶  Jika Saya masih hidup, Saya akan Terangkan Kepadamu Tentang Perkara-Perkara Tersebut Supaya Kamu Dapat Beramal Dengannya. Tetapi Jika Saya mati, Tidaklah İngin Sangat Saya Bersamamu (Di Dunia İni).⁹⁷  Nabi Ibrahim A.S Berkata: Akan Tetapi Supaya Tenang Hatiku"(Al-baqarah2:260)⁹⁸  . Muaz Bin Jabal Berkata Kepada Aswad Bin Bilal: Duduklah Bersama Kami Sejenak untuk  Beriman  (Menyegarkan iman)⁹⁹  Kata Ibnu Masud: Keyakinan Itu Adalah Iman Kesemuanya .¹⁰⁰  Ibnu Umar Berkata: Seseorang Itu Tidak Akan Sampai Kepada Haqiqat Taqwa Selagi Dia tidak meninggalkan Perkara Yang Diragui Hati Sanubarinya.¹⁰¹ Mujahid  Berkata Ketika Menafsirkan firman Allah s.w.t. Dia telah memberikan kepada Kamu Agama Yang Juga Telah diberikanNya kepada Nuh (assyura42:13). Maksudnya ialah :Kami telah berikan kepada kamu wahai Muhamad dan kepadanya (Nuh) agama yang sama.¹⁰²  Ibnu Abbas ketika menafsirkan dua perkataan dalam satu firman Allah ,iaitu 'syir'atan dan 'minhaja', Berkata: Sebagai Jalan  dan Cara¹⁰³. Beliau juga menafsirkan perkataan دعائكم ( alfurqan25:77 )dengan Iman Kamu¹⁰⁴. (Salah satu )makna doa dalam bahasa Arab adalah iman.


Sahih bukhari kitab iman sesi 02t

2. Islam dibangun diatas lima (landasan), dan Islam adalah perkataan dan perbuatan serta bertambah dan berkurang.
(1)باب الإِيمَانِ وَقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ: 
وَهُوَ قَوْلٌ وَفِعْلٌ، وَيَزِيدُ وَيَنْقُصُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: 
{لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ(al-fath48:4)}،
 {وَزِدْنَاهُمْ هُدًى(al kahf18:13)}، 
{وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى(Maryam19:76)}، 
{وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ(Muhamad47:17)}، 
{وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُو إِيمَانًا Almudasir74:3 }، وَقَوْلُهُ: 
{أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِيمَانًا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَان(at taubah 9:124)}
وَقَوْلُهُ جَلَّ ذِكْرُهُ: {فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا(Ali Imran3:173) }.
 وَقَوْلُهُ تَعَالَى: {وَمَا زَادَهُمْ إِلاَّ إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا(al-Ahzab33:22)}. 
وَالْحُبُّ فِي اللَّهِ وَالْبُغْضُ فِي اللَّهِ مِنَ الإِيمَانِ. وَكَتَبَ عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ إِلَى عَدِيِّ بْنِ عَدِيٍّ إِنَّ لِلإِيمَانِ فَرَائِضَ وَشَرَائِعَ وَحُدُودًا وَسُنَنًا، فَمَنِ اسْتَكْمَلَهَا اسْتَكْمَلَ الإِيمَانَ، وَمَنْ لَمْ يَسْتَكْمِلْهَا لَمْ يَسْتَكْمِلِ الإِيمَانَ، فَإِنْ أَعِشْ فَسَأُبَيِّنُهَا لَكُمْ حَتَّى تَعْمَلُوا بِهَا، وَإِنْ أَمُتْ فَمَا أَنَا عَلَى صُحْبَتِكُمْ بِحَرِيصٍ. 
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ: {وَلَكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي(Al-baqarah2:260)}. 
وَقَالَ مُعَاذٌ: اجْلِسْ بِنَا نُؤْمِنْ سَاعَةً. وَقَالَ ابْنُ مَسْعُودٍ: الْيَقِينُ الإِيمَانُ كُلُّهُ. 
وَقَالَ ابْنُ عُمَرَ: لاَ يَبْلُغُ الْعَبْدُ حَقِيقَةَ التَّقْوَى حَتَّى يَدَعَ مَا حَاكَ فِي الصَّدْرِ. 
وَقَالَ مُجَاهِدٌ: {شَرَعَ لَكُمْ(assyura42:13)} أَوْصَيْنَاكَ يَا مُحَمَّدُ وَإِيَّاهُ دِينًا وَاحِدًا. وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: {شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا} سَبِيلاً وَسُنَّةً. 
Sabda nabi s.a.w. 'Islam Itu Terbina Di Atas Lima Asas⁸⁹.  Ia (Iman) Adalah ucapan Dan Perbuatan⁹⁰ Ia Boleh Bertambah Dan Berkurang.⁹¹  Allah s.w.t. Berfirman bermaksud: Supaya bertambah keimanan mereka disamping keimanan yang telah ada pada mereka (al-fath48:4). Kami tambah kepada mereka petunjuk(al kahf18:13), Dan Allah menambah lagi hidayat kepada mereka yang telah mendapat hidayah (Maryam19:76) . Bagi orang-orang yang telah mendapat hidayat akan ditambah lagi hidayat dan diberikan kepada mereka ketaqwaan (Muhamad47:17). Dan supaya bertambah keimanan bagi mereka yang telah beriman (al muddasir74:31)⁹². Siapakah diantara kamu yang bertambah Imannya dengan turunnya surah ini. Kerana bagi orang- orang yang beriman surah ini menambahkan lagi iman (at taubah 9:124)⁹⁸. (Golongan munafik berkata): Takutlah  kepada pasukan tentera kuffar Quraisy. Sesungguhnya kata2 itu semakin menambahkan lagi iman mereka.(Ali Imran3:173) . Tidaklah  menambahkan kepada mereka melainkan keimanan dan penyerahan(al-Ahzab33:22)
Kasih kerana Allah dan benci kerana Allah adalah sebahagian daripada iman⁹⁴.  Umar Bin Abdul Aziz  menulis surat Kepada  Asi Bin Adi, Di mana beliau telah menyatakan Bahawa Didalam Iman Terkandung Banyak Kewajipan, Peraturan, Ketetapan(Dan Perkara-Perkara Sunat.⁹⁵Sesiapa Yang Menyempurnakan Bererti Dia Telah Menyempurnakan Iman Dan Sesiapa Yang Tidak Menyempurnakanya bererti mengurangi Iman Itu.⁹⁶  Jika Saya masih hidup, Saya akan Terangkan Kepadamu Tentang Perkara-Perkara Tersebut Supaya Kamu Dapat Beramal Dengannya. Tetapi Jika Saya mati, Tidaklah İngin Sangat Saya Bersamamu (Di Dunia İni).⁹⁷  Nabi Ibrahim A.S Berkata: Akan Tetapi Supaya Tenang Hatiku"(Al-baqarah2:260)⁹⁸  . Muaz Bin Jabal Berkata Kepada Aswad Bin Bilal: Duduklah Bersama Kami Sejenak untuk  Beriman  (Menyegarkan iman)⁹⁹  Kata Ibnu Masud: Keyakinan Itu Adalah Iman Kesemuanya .¹⁰⁰  Ibnu Umar Berkata: Seseorang Itu Tidak Akan Sampai Kepada Haqiqat Taqwa Selagi Dia tidak meninggalkan Perkara Yang Diragui Hati Sanubarinya.¹⁰¹ Mujahid  Berkata Ketika Menafsirkan firman Allah s.w.t. Dia telah memberikan kepada Kamu Agama Yang Juga Telah diberikanNya kepada Nuh (assyura42:13). Maksudnya ialah :Kami telah berikan kepada kamu wahai Muhamad dan kepadanya (Nuh) agama yang sama.¹⁰²  Ibnu Abbas ketika menafsirkan dua perkataan dalam satu firman Allah ,iaitu 'syir'atan dan 'minhaja', Berkata: Sebagai Jalan  dan Cara¹⁰³. Beliau juga menafsirkan perkataan دعائكم ( alfurqan25:77 )dengan Iman Kamu¹⁰⁴. (Salah satu )makna doa dalam bahasa Arab adalah iman.
 sebahagian daripada iman⁹⁴.  
Umar Bin Abdul Aziz  menulis surat Kepada   Asi Bin Adi, Di mana beliau telah menyatakan Bahawa Didalam Iman Terkandung Banyak Kewajipan, Peraturan, Ketetapan (Dan Perkara-Perkara Sunat.⁹⁵  
Sesiapa Yang Menyempurnakan  Bererti Dia Telah Menyempurnakan Iman Dan Sesiapa Yang Tidak Menyempurnakanya bererti mengurangi Iman Itu.⁹⁶  
Jika Saya masih hidup, Saya akan Terangkan Kepadamu Tentang Perkara-Perkara Tersebut Supaya Kamu Dapat Beramal Dengannya. Tetapi Jika Saya mati, Tidaklah İngin Sangat Saya Bersamamu (Di Dunia İni).⁹⁷  
Nabi Ibrahim A.S Berkata: Akan Tetapi Supaya Tenang Hatiku"(Al-baqarah:260)⁹⁸  . 
Muaz Bin Jabal Berkata Kepada Aswad Bin Bilal: Duduklah Bersama Kami Sejenak untuk  Beriman  (Menyegarkan iman)⁹⁹  
Kata Ibnu Masud: Keyakinan Itu Adalah Iman Kesemuanya .¹⁰⁰  
Ibnu Umar Berkata: Seseorang Itu Tidak Akan Sampai Kepada Haqiqat Taqwa Selagi Dia tidak meninggalkan Perkara Yang Diragui Hati Sanubarinya.¹⁰¹ 
Mujahid  Berkata Ketika Menafsirkan firman Allah s.w.t. Dia telah memberikan kepada Kamu Agama Yang Juga Telah diberikanNya kepada Nuh(as syura:13). 
Maksudnya ialah :Kami telah berikan kepada kamu wahai Muhamad dan kepadanya (Nuh) agama yang sama.¹⁰²  
Ibnu Abbas ketika menafsirkan dua perkataan dalam satu firman Allah ,iaitu 'syir'atan dan 'minhaja', Berkata: Sebagai Jalan  dan Cara¹⁰³. 
Beliau juga menafsirkan perkataan دعائكم(dalam ayat 77 surah al furqan dengan Iman Kamu¹⁰⁴. (Salah satu )makna doa dalam bahasa Arab adalah iman.

Sahih bukhari kitab iman sesi 03t

2.(2)باب دُعَاؤُكُمْ إِيمَانُكُمْ
3. Tentang Perkara-perkara Iman
(3)باب أُمُورِ الإِيمَانِ: 
وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلاَئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ(2:177)}. وَقَوْلِهِ: {قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ} الآيَةَ. 
Kebajikan itu bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan ke barat, tetapi kebajikan itu ialah (kebajikan) orang yang beriman kepada Allah, hari akhir, malaikat-malaikat, kitab-kitab, dan nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabat, anak yatim, orang-orang miskin, orang-orang yang dalam perjalanan (musafir), peminta-minta, dan untuk memerdekakan hamba sahaya, yang melaksanakan shalat dan menunaikan zakat, orang-orang yang menepati janji apabila berjanji, dan orang yang sabar dalam kemelaratan, penderitaan dan pada masa peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar, dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa(2:177)

Al-Mu'minun 23:1 قَدْ أَفْلَحَ ٱلْمُؤْمِنُونَ 
Sungguh beruntung orang-orang yang beriman,
Al-Mu'minun 23:2 ٱلَّذِينَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خَٰشِعُونَ 
(yaitu) orang yang khusyuk dalam shalatnya,
Al-Mu'minun 23:3 وَٱلَّذِينَ هُمْ عَنِ ٱللَّغْوِ مُعْرِضُونَ 
dan orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tidak berguna,
Al-Mu'minun 23:4وَٱلَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَوٰةِ فَٰعِلُونَ 
dan orang yang menunaikan zakat,
Al-Mu'minun 23:5 وَٱلَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَٰفِظُونَ 
dan orang yang memelihara kemaluannya,
Al-Mu'minun 23:6إِلَّا عَلَىٰٓ أَزْوَٰجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَٰنُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ 
kecuali terhadap istri-istri mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka tidak tercela.
Al-Mu'minun 23:7فَمَنِ ٱبْتَغَىٰ وَرَآءَ ذَٰلِكَ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْعَادُونَ 
Tetapi barang siapa mencari di balik itu (zina, dan sebagainya), maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.
Al-Mu'minun 23:8وَٱلَّذِينَ هُمْ لِأَمَٰنَٰتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَٰعُونَ 
Dan (sungguh beruntung) orang yang memelihara amanat-amanat dan janjinya,
Al-Mu'minun 23:9وَٱلَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَٰتِهِمْ يُحَافِظُونَ 
serta orang yang memelihara shalatnya.


Sahih Bukhari Kitab Iman Sesi 04t
4. Seorang muslim adalah orang yang Kaum Muslimin selamat dari lisan dan tangannya.
(4)باب الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ
 
5. Amalan Islam apakah yang paling utama?
(5)باب أَيُّ الإِسْلاَمِ أَفْضَلُ
Bab ciri2(ajaran) islam manakah yg paling baik.

6. Memberi makan bagian dari Islam
(6)باب إِطْعَامُ الطَّعَامِ مِنَ الإِسْلاَمِ

7. Bagian dari iman hendaknya mencintai untuk saudaranya sebagaimana dia mencintai untuk dirinya sendiri.
(7)باب مِنَ الإِيمَانِ أَنْ يُحِبَّ لأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ

Sahih bukhari kitab iman sesi 05t

8. Mencintai Rasulullah bagian dari iman
(8)باب حُبُّ الرَّسُولِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ الإِيمَانِ

9. Manisnya iman (9)باب حَلاَوَةِ الإِيمَانِ: 

(10)باب قول النبي صلى الله عليه وسلم بايعوني على أن لا تشركوا بالله شيئا
10. Tanda-tanda keimanan adalah mencintai sahabat anshar. (11)باب حُبُّ الرَّسُولِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ الإِيمَانِ


Tiada ulasan:

Catat Ulasan