Tarjamatul bab(tajuk-tajuk bab)
Sahih bukhari kitab iman
(1)باب الإِيمَانِ وَقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ:
وَهُوَ قَوْلٌ وَفِعْلٌ، وَيَزِيدُ وَيَنْقُصُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى:
{لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ(al-fath48:4)}،
{وَزِدْنَاهُمْ هُدًى(al kahf18:13)}،
{وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى(Maryam19:76)}،
{وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ(Muhamad47:17)}،
{وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُو إِيمَانًا Almudasir74:3 }، وَقَوْلُهُ:
{أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِيمَانًا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَان(at taubah 9:124)}
وَقَوْلُهُ جَلَّ ذِكْرُهُ: {فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا(Ali Imran3:173) }.
وَقَوْلُهُ تَعَالَى: {وَمَا زَادَهُمْ إِلاَّ إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا(al-Ahzab33:22)}.
وَالْحُبُّ فِي اللَّهِ وَالْبُغْضُ فِي اللَّهِ مِنَ الإِيمَانِ. وَكَتَبَ عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ إِلَى عَدِيِّ بْنِ عَدِيٍّ إِنَّ لِلإِيمَانِ فَرَائِضَ وَشَرَائِعَ وَحُدُودًا وَسُنَنًا، فَمَنِ اسْتَكْمَلَهَا اسْتَكْمَلَ الإِيمَانَ، وَمَنْ لَمْ يَسْتَكْمِلْهَا لَمْ يَسْتَكْمِلِ الإِيمَانَ، فَإِنْ أَعِشْ فَسَأُبَيِّنُهَا لَكُمْ حَتَّى تَعْمَلُوا بِهَا، وَإِنْ أَمُتْ فَمَا أَنَا عَلَى صُحْبَتِكُمْ بِحَرِيصٍ.
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ: {وَلَكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي(Al-baqarah2:260)}.
وَقَالَ مُعَاذٌ: اجْلِسْ بِنَا نُؤْمِنْ سَاعَةً. وَقَالَ ابْنُ مَسْعُودٍ: الْيَقِينُ الإِيمَانُ كُلُّهُ.
وَقَالَ ابْنُ عُمَرَ: لاَ يَبْلُغُ الْعَبْدُ حَقِيقَةَ التَّقْوَى حَتَّى يَدَعَ مَا حَاكَ فِي الصَّدْرِ.
وَقَالَ مُجَاهِدٌ: {شَرَعَ لَكُمْ(assyura42:13)} أَوْصَيْنَاكَ يَا مُحَمَّدُ وَإِيَّاهُ دِينًا وَاحِدًا. وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: {شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا} سَبِيلاً وَسُنَّةً. دُعَاؤُكُمْ إِيمَانُكُمْ
(1)Bab Sabda nabi s.a.w. 'Islam Itu Terbina Di Atas Lima Asas⁸⁹. Ia (Iman) Adalah ucapan Dan Perbuatan⁹⁰ Ia Boleh Bertambah Dan Berkurang.⁹¹ Allah s.w.t. Berfirman bermaksud: Supaya bertambah keimanan mereka disamping keimanan yang telah ada pada mereka (al-fath48:4). Kami tambah kepada mereka petunjuk(al kahf18:13), Dan Allah menambah lagi hidayat kepada mereka yang telah mendapat hidayah (Maryam19:76) . Bagi orang-orang yang telah mendapat hidayat akan ditambah lagi hidayat dan diberikan kepada mereka ketaqwaan (Muhamad47:17). Dan supaya bertambah keimanan bagi mereka yang telah beriman (al muddasir74:31)⁹². Siapakah diantara kamu yang bertambah Imannya dengan turunnya surah ini. Kerana bagi orang- orang yang beriman surah ini menambahkan lagi iman (at taubah 9:124)⁹⁸. (Golongan munafik berkata): Takutlah kepada pasukan tentera kuffar Quraisy. Sesungguhnya kata2 itu semakin menambahkan lagi iman mereka.(Ali Imran3:173) . Tidaklah menambahkan kepada mereka melainkan keimanan dan penyerahan(al-Ahzab33:22)
Kasih kerana Allah dan benci kerana Allah adalah sebahagian daripada iman⁹⁴. Umar Bin Abdul Aziz menulis surat Kepada Asi Bin Adi, Di mana beliau telah menyatakan Bahawa Didalam Iman Terkandung Banyak Kewajipan, Peraturan, Ketetapan(Dan Perkara-Perkara Sunat.⁹⁵Sesiapa Yang Menyempurnakan Bererti Dia Telah Menyempurnakan Iman Dan Sesiapa Yang Tidak Menyempurnakanya bererti mengurangi Iman Itu.⁹⁶ Jika Saya masih hidup, Saya akan Terangkan Kepadamu Tentang Perkara-Perkara Tersebut Supaya Kamu Dapat Beramal Dengannya. Tetapi Jika Saya mati, Tidaklah İngin Sangat Saya Bersamamu (Di Dunia İni).⁹⁷ Nabi Ibrahim A.S Berkata: Akan Tetapi Supaya Tenang Hatiku"(Al-baqarah2:260)⁹⁸ . Muaz Bin Jabal Berkata Kepada Aswad Bin Bilal: Duduklah Bersama Kami Sejenak untuk Beriman (Menyegarkan iman)⁹⁹ Kata Ibnu Masud: Keyakinan Itu Adalah Iman Kesemuanya .¹⁰⁰ Ibnu Umar Berkata: Seseorang Itu Tidak Akan Sampai Kepada Haqiqat Taqwa Selagi Dia tidak meninggalkan Perkara Yang Diragui Hati Sanubarinya.¹⁰¹ Mujahid Berkata Ketika Menafsirkan firman Allah s.w.t. Dia telah memberikan kepada Kamu Agama Yang Juga Telah diberikanNya kepada Nuh (assyura42:13). Maksudnya ialah :Kami telah berikan kepada kamu wahai Muhamad dan kepadanya (Nuh) agama yang sama.¹⁰² Ibnu Abbas ketika menafsirkan dua perkataan dalam satu firman Allah ,iaitu 'syir'atan dan 'minhaja', Berkata: Sebagai Jalan dan Cara¹⁰³. Beliau juga menafsirkan perkataan دعائكم ( alfurqan25:77 )dengan Iman Kamu¹⁰⁴. (Salah satu )makna doa dalam bahasa Arab adalah iman.
(3)باب أُمُورِ الإِيمَانِ:
وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلاَئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ(2:177)}. وَقَوْلِهِ: {قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ} الآيَةَ.
(3)Bab Perkara-perkara (cabang-cabang)iman.
Kebajikan itu bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan ke barat, tetapi kebajikan itu ialah (kebajikan) orang yang beriman kepada Allah, hari akhir, malaikat-malaikat, kitab-kitab, dan nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabat, anak yatim, orang-orang miskin, orang-orang yang dalam perjalanan (musafir), peminta-minta, dan untuk memerdekakan hamba sahaya, yang melaksanakan shalat dan menunaikan zakat, orang-orang yang menepati janji apabila berjanji, dan orang yang sabar dalam kemelaratan, penderitaan dan pada masa peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar, dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa(2:177)
Firman Allah;Sungguh beruntung orang-orang yang beriman(Al-Mu'minun 23:1)hingga akhir surah.
(4)باب الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ
(4)Bab Seorang muslim adalah orang yang Kaum Muslimin selamat dari lisan dan tangannya.
(5)باب أَيُّ الإِسْلاَمِ أَفْضَلُ
(5)Bab ciri2(ajaran) Islam manakah yg paling baik.
(6)باب إِطْعَامُ الطَّعَامِ مِنَ الإِسْلاَمِ
(6)Memberi makan bagian dari Islam
(7)باب مِنَ الإِيمَانِ أَنْ يُحِبَّ لأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ
(7)Bab Bagian dari iman hendaknya mencintai untuk saudaranya sebagaimana dia mencintai untuk dirinya sendiri.
(8)باب حُبُّ الرَّسُولِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ الإِيمَانِ
(8)Mencintai Rasulullah saw bagian dari iman
(9)باب حَلاَوَةِ الإِيمَانِ
(9)Manisnya iman
(10)باب قول النبي صلى الله عليه وسلم بايعوني على أن لا تشركوا بالله شيئا
(11)باب عَلاَمَةِ الإِيمَانِ حُبِّ الأَنْصَارِ
(11)Bab Tanda-tanda keimanan adalah mencintai sahabat ansar.
(12)باب مِنَ الدِّينِ الْفِرَارُ مِنَ الْفِتَنِ
(12)Bagian dari dien adalah menghindar dari fitnah.
(13)باب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَنَا أَعْلَمُكُمْ بِاللَّهِ)) وَأَنَّ الْمَعْرِفَةَ فِعْلُ الْقَلْبِ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ(2:225)}
(13)Sabda nabi shallallahu 'alai wa sallam; 'Di antara kalian akulah yang paling mengerti tentang Allah'. Dan sesungguhnya pengenalan itu adalah perbuatan/amalan hati. Firman Allah:..tetapi Dia menghukum kamu karena niat yang terkandung dalam hatimu(2:225)
(14)باب مَنْ كَرِهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُلْقَى فِي النَّارِ مِنَ الإِيمَانِ
(14)Dan siapa yang benci kembali kepada kekufuran seperti dia benci bila dilempar ke neraka.
(15)باب تَفَاضُلِ أَهْلِ الإِيمَانِ فِي الأَعْمَالِ
(15)Bertingkat-tingkatnya ahlul imam dalam amalan.
(16)باب الْحَيَاءُ مِنَ الإِيمَانِ
(16) Malu bagian dari iman
(17)باب فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلاَةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ (9:5)
(17)Bab Firman Allah: Maka jika mereka bertaubat, menegakkan shalat dan membayar zakat, maka berilah kebebasan kepada mereka untuk berjalan (9:5)
(18)باب مَنْ قَالَ: إِنَّ الإِيمَانَ هُوَ الْعَمَلُ:
لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ(43:72)}.
وَقَالَ عِدَّةٌ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى:
{فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ(15:92)عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ(15:93)} عَنْ قَوْلِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ.
وَقَالَ: {لِمِثْلِ هَذَا فَلْيَعْمَلِ الْعَامِلُونَ(37:61)}.
(18)Bab orang yg berkata:Sesunguhnya iman adalah amalan.
Firman Allah:
Dan itulah surga yang diwariskan kepada kamu disebabkan amal perbuatan yang telah kamu kerjakan(43:72) .
Dan berkata i'dah, ahli ilmu berkata:
Maka demi Tuhanmu, Kami pasti akan menanyai mereka semua(15:92)
tentang apa yang telah mereka kerjakan dahulu(15:93)
Untuk (kemenangan) serupa ini, hendaklah beramal orang-orang yang mampu beramal(37:61).
(19)باب إِذَا لَمْ يَكُنِ الإِسْلاَمُ عَلَى الْحَقِيقَةِ وَكَانَ عَلَى الاِسْتِسْلاَمِ أَوِ الْخَوْفِ مِنَ الْقَتْلِ:
لِقَوْلِهِ تَعَالَى: {قَالَتِ الأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا}. فَإِذَا كَانَ عَلَى الْحَقِيقَةِ فَهُوَ عَلَى قَوْلِهِ جَلَّ ذِكْرُهُ: {إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الإِسْلاَمُ}، {وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ}.
(19)Apabila masuk Islam bukan pada hakikatnya, tetapi karena berserah diri dan takut dari pembunuhan:
Firman Allah:
Orang-orang Arab Badui berkata, “Kami telah beriman.” Katakanlah (kepada mereka), “Kamu belum beriman, tetapi katakanlah ‘Kami telah masuk Islam,Al-Hujurat 49:14). Kalau Islam sesaorang itu sebenar maka ia sesuai dengan firman Allah
Sesungguhnya agama di sisi Allah ialah Islam(3:19).
Dan barangsiapa mencari agama selain Islam, dia tidak akan diterima(3:85),
(20)باب إِفْشَاءُ السَّلاَمِ مِنَ الإِسْلاَمِ:
وَقَالَ عَمَّارٌ: ثَلاَثٌ مَنْ جَمَعَهُنَّ فَقَدْ جَمَعَ الإِيمَانَ الإِنْصَافُ مِنْ نَفْسِكَ، وَبَذْلُ السَّلاَمِ لِلْعَالَمِ، وَالإِنْفَاقُ مِنَ الإِقْتَارِ.
(20)Menyebarkan salam bagian dari Islam:
Ammar berkata 3perkara ,barangsiapa yang dapat mengumpulkan ketiga-tiga perkara itu bererti dia telah mengumpul iman iaitu berlaku adil pada diri sendiri,menyebarkan salam keseluruh alam dan berbelanja(dijalan Allah)meskipun dalam kesempitan.
(21)باب كُفْرَانِ الْعَشِيرِ وَكُفْرٍ دُونَ كُفْرٍ:
فِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
(21)Bab kufurkan suami (tidak mengenang budi) dan kekufuran bukan kekufuran sebenar.
Berhubung dengan perkara ini ada riwayat daripada Abu Said Al-Kudri daripada Nabi saw.
(22)باب الْمَعَاصِي مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ:
وَلاَ يُكَفَّرُ صَاحِبُهَا بِارْتِكَابِهَا إِلاَّ بِالشِّرْكِ لِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ)). وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {إِنَّ اللَّهَ لاَ يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ}.
(22)Bab Segala Perbuatan maksiat merupakan kebiasaan jahiliyah, namun pelakunya tidak dikafirkan dengan semata-mata melakukannya kecuali dengan melakukan syirik. Ini kerana Nabi saw telah bersabda(kepada Abu Zar) Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa mempersekutukan dengannya, tetapi Dia mengampuni dosa-dosa selain daripada itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya.
(23)باب: {وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا} فَسَمَّاهُمُ الْمُؤْمِنِينَ:
(23)Bab firman Allah; Dan jika dua golongan orang-orang mukmin berperang, maka damaikanlah keduanya orang-orang mukmin (49:9).
(24)باب ظُلْمٌ دُونَ ظُلْمٍ
(24)Bab Kezhaliman tidak sama darjatnya.
(25)Bab alamat nifaq (25)باب عَلاَمَةِ الْمُنَافِقِ
(26)باب قِيَامُ لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الإِيمَانِ
(26)Bab Mengerjakan Ibadat dimalam lailatul qadar sebahagian dari iman.
(27)باب الْجِهَادُ مِنَ الإِيمَانِ
(27)Bab Jihad adalah sebahagian daripada iman.
(28) باب تَطَوُّعُ قِيَامِ رَمَضَانَ مِنَ الإِيمَانِ
(28)Bab Mengerjakan ibadat sunat pada malam Ramadan sebahagian daripada iman .
(29)باب صَوْمُ رَمَضَانَ احْتِسَابًا مِنَ الإِيمَانِ
(29) Melaksanakan puasa Ramadan karena mencari ridla Allah sebahagian dari iman.
(30)باب الدِّينُ يُسْرٌ
وَقَوْلُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَحَبُّ الدِّينِ إِلَى اللَّهِ الْحَنِيفِيَّةُ السَّمْحَةُ).
(30)Bab Agama itu mudah dan sabda Nabi saw ; Agama yang paling disukai Allah ialah yang lurus dan lapang (mudah)
(31)باب الصَّلاَةُ مِنَ الإِيمَانِ:
وَقَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى: {وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ} يَعْنِي صَلاَتَكُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ.
(31) Bab solat adalah sebahagian daripada iman dan firman Allah ; Dan Allah tidak akan menyia-nyiakan imanmu (2:143),yakni solat kamu dekat baitullah.
32.Bab kecantikan Islam seseorang (32)باب حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ
(33)باب أَحَبُّ الدِّينِ إِلَى اللَّهِ أَدْوَمُهُ
(33)Bab amalan yang paling disukai Allah adalah yang berkekalan.
(34)باب زِيَادَةِ الإِيمَانِ وَنُقْصَانِهِ:
وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَزِدْنَاهُمْ هُدًى}، {وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا} وَقَالَ: {الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ} فَإِذَا تَرَكَ شَيْئًا مِنَ الْكَمَالِ فَهُوَ نَاقِصٌ
(34)Bab Pertambahan dan perkurangnya iman
Firman Allah;
dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka(18:13).
dan orang-orang mukmin itu tidak ragu-ragu(74:31).
Pada hari ini telah Aku sempurnakan agamamu untukmu(5:3).
Bila sesaorang meninggalkan sesuatu dari kesempurnaan, bererto dia telah kurang.
(35)باب الزَّكَاةُ مِنَ الإِسْلاَمِ، وَقَوْلُهُ: {وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلاَةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ}
(35)Bab zakat adalah daripada Islam. Dan mereka tidak diperintah menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya lagi tetap teguhdiatas tauhid dan supaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat; dan yang demikian itulah agama yang benar(98:5).
(36)باب اتِّبَاعُ الْجَنَائِزِ مِنَ الإِيمَانِ
(36)Mengiringi jenazah sebahagian dari iman.
(37)باب خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ:
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ التَّيْمِيُّ مَا عَرَضْتُ قَوْلِي عَلَى عَمَلِي إِلاَّ خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ مُكَذَّبًا.
وَقَالَ ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ أَدْرَكْتُ ثَلاَثِينَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُلُّهُمْ يَخَافُ النِّفَاقَ عَلَى نَفْسِهِ، مَا مِنْهُمْ أَحَدٌ يَقُولُ إِنَّهُ عَلَى إِيمَانِ جِبْرِيلَ وَمِيكَائِيلَ.
وَيُذْكَرُ عَنِ الْحَسَنِ مَا خَافَهُ إِلاَّ مُؤْمِنٌ، وَلاَ أَمِنَهُ إِلاَّ مُنَافِقٌ. وَمَا يُحْذَرُ مِنَ الإِصْرَارِ عَلَى النِّفَاقِ وَالْعِصْيَانِ مِنْ غَيْرِ تَوْبَةٍ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى:
{وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ}.
(37)Bab Kebimbangan orang mu'min bila amalannya terhapus dalam keadaan tidak sedar .
Ibrahim At-Taimin berkata, Tidak aku rentang kata- kata ku atas amalan ku melainkan aku bimbang aku menjadi pendusta.
Ibnu Abi Mulaikah berkata;
Aku Bertemu Dengan Tiga Puluh Orang Sahabat Rasulullah s.a.w., Semua mereka Bimbang Berlaku Nifaq Pada Diri Mereka, Tidak Ada Sesiapapun Dari Mereka Dan mengatakan Bahawa Dia Berada Di Atas Iman Jibrail Dan mikail. Dan Disebutkan Daripada Hasan Bahawa Beliau Berkata: "Tidak Takut Kepadanya (nifaq/Allah) Kecuali Orang mu'min, Dan Tidak Akan Berasa Aman (Terhadap nifaq/Allah), Kecuali Orang Munafiq Dan (Bab) Ancaman Daripada Terus Berperang Dan melakukan Kederhakaan Tanpa Bertaubat. Kerana firman Allah:
(37)باب خَوْفِ الْمُؤْمِنِ مِنْ أَنْ يَحْبَطَ عَمَلُهُ وَهُوَ لاَ يَشْعُرُ:
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ التَّيْمِيُّ مَا عَرَضْتُ قَوْلِي عَلَى عَمَلِي إِلاَّ خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ مُكَذَّبًا.
وَقَالَ ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ أَدْرَكْتُ ثَلاَثِينَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُلُّهُمْ يَخَافُ النِّفَاقَ عَلَى نَفْسِهِ، مَا مِنْهُمْ أَحَدٌ يَقُولُ إِنَّهُ عَلَى إِيمَانِ جِبْرِيلَ وَمِيكَائِيلَ.
وَيُذْكَرُ عَنِ الْحَسَنِ مَا خَافَهُ إِلاَّ مُؤْمِنٌ، وَلاَ أَمِنَهُ إِلاَّ مُنَافِقٌ. وَمَا يُحْذَرُ مِنَ الإِصْرَارِ عَلَى النِّفَاقِ وَالْعِصْيَانِ مِنْ غَيْرِ تَوْبَةٍ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى:
{وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ}.
(37)Bab Kebimbangan orang mu'min bila amalannya terhapus dalam keadaan tidak sedar .
Ibrahim At-Taimin berkata, Tidak aku rentang kata- kata ku atas amalan ku melainkan aku bimbang aku menjadi pendusta.
Ibnu Abi Mulaikah berkata;
Aku Bertemu Dengan Tiga Puluh Orang Sahabat Rasulullah s.a.w., Semua mereka Bimbang Berlaku Nifaq Pada Diri Mereka, Tidak Ada Sesiapapun Dari Mereka Dan mengatakan Bahawa Dia Berada Di Atas Iman Jibrail Dan mikail. Dan Disebutkan Daripada Hasan Bahawa Beliau Berkata: "Tidak Takut Kepadanya (nifaq/Allah) Kecuali Orang mu'min, Dan Tidak Akan Berasa Aman (Terhadap nifaq/Allah), Kecuali Orang Munafiq Dan (Bab) Ancaman Daripada Terus Berperang Dan melakukan Kederhakaan Tanpa Bertaubat. Kerana firman Allah:
Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui(3:135).
(38)باب سُؤَالِ جِبْرِيلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الإِيمَانِ وَالإِسْلاَمِ وَالإِحْسَانِ وَعِلْمِ السَّاعَةِ:
وَبَيَانِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَهُ ثُمَّ قَالَ: ((جَاءَ جِبْرِيلُ- عَلَيْهِ السَّلاَمُ- يُعَلِّمُكُمْ دِينَكُمْ)). فَجَعَلَ ذَلِكَ كُلَّهُ دِينًا، وَمَا بَيَّنَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِوَفْدِ عَبْدِ الْقَيْسِ مِنَ الإِيمَانِ، وَقَوْلِهِ تَعَالَى: {وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ}.
(38) Bab: Jibril Bertanya Nabi s. a. w. Tentang Iman, Islam, Ihsan Dan Dengetahuan Tentang Qiamat, Serta keterangan Nabi s.a.w. Kepadanya. Kemudian Baginda Tentang
Bersabda: "Jibril Datang Untuk Mengajarkan Kepadamu Agamamu. " Disebutnya Semua Itu Sebagai Agama, Dan (Bab) Penjelasan Nabi s.a.w. Kepada Rombongan Abdul Qais Tentang Iman. Dan (Bab) firman Allah: (Sesiapa
Mencari Selain Islam Sebagai Agama, niscaya la Sama Sekali Tidak Akan Diterima Daripadanya(3: 85)).
(39).Bab tanpa tajuk.
(39)باب سؤال هرقل عن المسلمين أيزيدون أو ينقصون
(39)باب فَضْلِ مَنِ اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ
(40)Bab kelebihan orang yang memelihara agamanya.
(40)باب أَدَاءُ الْخُمُسِ مِنَ الإِيمَانِ
(40)Bab Menunaikan khumus(pembagian seperlima bagian ghanimah) sebahagian daripada iman .
(41)باب مَا جَاءَ أَنَّ الأَعْمَالَ بِالنِّيَّةِ وَالْحِسْبَةِ وَلِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى:
فَدَخَلَ فِيهِ الإِيمَانُ وَالْوُضُوءُ وَالصَّلاَةُ وَالزَّكَاةُ وَالْحَجُّ وَالصَّوْمُ وَالأَحْكَامُ.
وَقَالَ اللَّهُ تَعَالَى: {قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ} عَلَى نِيَّتِهِ.
((نَفَقَةُ الرَّجُلِ عَلَى أَهْلِهِ يَحْتَسِبُهَا صَدَقَةٌ)).
وَقَالَ: ((وَلَكِنْ جِهَادٌ وَنِيَّةٌ)).
(41)Bab amalan itu dikira mengikut niat dan keikhlasan, dan setiap orang mendapatkan apa yang diniatkannya .
Termasuk didalamnya iman, wuduk, sembahyang, Zakat, Haji, Puasa Dan Segala Hukum Yang Lain. Allah Berfirman:
Setiap Orang Beramal Mengikut Caranya" iaitu niatnya. Perbelanjaan Seseorang Terhadap Keluarganya Dengan Ikhlas Adalah Sedekah. Nabi s.a.w. Bersabda: "Tetapi
(Yang Tetap Ada lalah) Jihad Dan niat.
(42)باب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((الدِّينُ النَّصِيحَةُ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ وَلأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ))، وَقَوْلِهِ تَعَالَى: {إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ}:
(42)Bab sabda nabi saw: Agama itu tulus ikhlas kepada Allah, kepada Rasul-Nya kepada orangramai dan firman Allah:(maksudnya) apabila mereka ikhlas kepada Allah dan RasulNya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan