Rabu, Mac 29, 2023

Daurah tafsir 2023 sesi 08(08)nota5

Daurah tafsir 2023 sesi 08(08)nota5

Surah al anfal
Surah ke 8
Bilangan  ayat 75
Tertib turun ke 88
Surah Madaniyah
Bilangan rukuk 10
Bilangan paragraf 8

Paragraf 1 ayat 1-4 Pendahuluan dan menyatakan berita gembira,rezeki yang mulia. 
Paragraf 2 ayat 5-14 Pemandangan dan latar belakang Perang Badar dan tujuan perang .
Paragraf 3 ayat 15-28 Kewajipan berjihad dan arahan supaya taat dan patuh .
Paragraf 4 ayat 29-40 Kesalahan jenayah orang Quraisy Mekah dan keharusan berjihad menentang mereka
Paragraf 5 ayat 41-47  Harta rampasan perang dan hukum hakam perang.
Paragraf 6 ayat 48-54 Peranan iblis dlm peperangan Badar,sikap orang munafik dan Abu Jahal yg  betul2 ikut jejak langkah Firaun.
Paragraf 7 ayat 55-71 hukum hakam perang dan damai
Paragraf 8 ayat 72-75 ayat terakhir surah dan berita gembira akan diberi pengampunan dan rezeki yang mulia.

Mesej utama surah
1.Falsafah jihad
2.Adab atau displin jihad.
3.Galakan berjihad
4.Hukum perang dan damai.
5.Kelebihan2 Jihad

Fat'hi bc
Zaman Diturunkan Surah Ini Dan Latar Belakangnya.
Perang Badar telah berlaku pada bulan Ramadhan tahun ke-2 Hijrah. Surah al-Anfaal adalah satu Surah Madaniyyah yang diturunkan sekitar bulan Zul Qa'dah tahun ke-2 Hijrah, selepas berlakunya peperangan Badar. Sebelum perang Badar sudah turun Surah at-Thalaq dan Surah Muhammad.

Kesinambungan Surah Al-Anfaal Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam surah sebelum ini iaitu Surah al-A'raaf dinyatakan bagaimana bangsa-bangsa yang durjana
telah dibinasakan secara langsung oleh Allah, di dalam Surah al-Anfaal ini pula mereka dibinasakan secara tidak langsung, dengan berperang melawan orang-orang Islam. Akibatnya mereka menerima kekalahan dan sebahagian  besar daripada mereka terbunuh. Kaum yang menderhakai Allah perlu dihapuskan supaya hilang kerosakan dan fitnah yang besar dari muka bumi (dunia). (Ayat:62)
هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ
Dia lah yang menguatkanmu dengan pertolonganNya dan dengan (sokongan) orang-orang yang beriman.

-Allah bila nak tukar , Allah akan turunkan azab
-Allah sebut satu-satu kaum dan azabnya.
-ini Allah secara terus beri pertolongan 


Untuk menghukum kaum yang jahat, Allah telah mentaqdirkan berlaku peperangan di antara orang-orang kafir Quraisy dan orang-orang Islam, ia juga merupakan ujian kepada orang-orang Islam.



2. Di dalam paragraf permulaan Surah al-Anfaal dan paragraf terakhirnya disebutkan hasil baik daripada
jihad iaitu orang-orang Islam mendapat keampunan Allah dan mendapat rezeki yang mulia, ia secara tidak langsung memberi mafhum bahawa bangsa yang tidak berjihad akan hidup dengan penuh kehinaan.

3. Di dalam Surah al-Anfaal dijelaskan tentang Falsafah Jihad, sementara di dalam Surah at-Taubah selepasnya pula diarahkan supaya tiga golongan manusia diperangi.

Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Perkataan  مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيم  tersebut di dalam Surah al-Anfaal sebanyak dua kali. Satu dalam paragraf
permulaannya dan satu lagi dalam paragraf terakhirnya (Lihat Ayat 4 dan 74). Sebagaimana terdapat didalam kebanyakan surah-surah al-Qur'an perkara yang dianggap penting disebutkan di permulaan dan dibahagian penutupnya. Dari itu dapat disimpulkan bahawa jihad membawa manusia kepada keampunan Allah di akhirat dan kehidupan mulia di dunia. Pejuang-pejuang yang mengorbankan nyawa mereka dalam jihad dikatakan sebagai orang-orang mu'min sebenar هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ 

(a) (Ayat 4)أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ

(b) (Ayaf 74)
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ

-kata kunci وَرِزْقٌ كَرِيمٌ
-surah Ar rahman.


2. Surah al-Anfaal menyebutkan perang Badar sebagai perang di antara kebenaran dan kebatilan.
(a) Orang-orang Islam pada mulanya hanya mahu menghadapi rombongan dagang kaum Quraisy sahaja, sedangkan Allah mahukan pertempuran ketenteraan antara orang-orang Islam dan orang-orang kafir berlaku supaya kebenaran agama Islam menjadi kenyataan. (Ayat:7)
Al-Anfal 8:7
وَإِذْ يَعِدُكُمُ ٱللَّهُ إِحْدَى ٱلطَّآئِفَتَيْنِ أَنَّهَا لَكُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذَاتِ ٱلشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَيُرِيدُ ٱللَّهُ أَن يُحِقَّ ٱلْحَقَّ بِكَلِمَٰتِهِۦ وَيَقْطَعَ دَابِرَ ٱلْكَٰفِرِينَ 
Dan (ingatlah) ketika Allah menjanjikan kepadamu bahwa salah satu dari dua golongan (yang kamu hadapi) adalah untukmu, sedang kamu menginginkan bahwa yang tidak mempunyai kekuatan senjatalah untukmu. Tetapi Allah hendak membenarkan yang benar dengan ayat-ayat-Nya dan memusnahkan orang-orang kafir sampai ke akar-akarnya,

(b) Allah s.w.t. mahu menegakkan agama yang benar dan menghapuskan agama yang salah walaupun ia tidak disukai oleh pemimpin-pemimpin orang-orang musyrikin dan orang-orang yang jahat. (Ayat 8)

Al-Anfal 8:8
لِيُحِقَّ ٱلْحَقَّ وَيُبْطِلَ ٱلْبَٰطِلَ وَلَوْ كَرِهَ ٱلْمُجْرِمُونَ 
agar Allah memperkuat yang hak (Islam) dan menghilangkan yang batil (syirik) walaupun orang-orang yang berdosa (musyrik) itu tidak menyukainya.

(c) Pemimpin-pemimpin musyrikin Quraisy juga mahu kebenaran menjadi kenyataan, kerana itu mereka berdoa. (Ayat: 32)

Al-Anfal 8:32
وَإِذْ قَالُوا۟ ٱللَّهُمَّ إِن كَانَ هَٰذَا هُوَ ٱلْحَقَّ مِنْ عِندِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِّنَ ٱلسَّمَآءِ 
Dan (ingatlah), ketika mereka (orang-orang musyrik) berkata, “Ya Allah, jika (Al-Qur'an) ini benar (wahyu) dari Engkau, maka hujanilah kami dengan batu dari langit, 

-ini mencabar Allah.

3. Pada beberapa tempat di Surah al-Anfaal, Allah s.w.t. telah mengarahkan tentera Islam supaya tetap dan teguh pendiriannya, Allah juga telah menyebutkan keteguhan dan ketetapan pendirian dalam peperangan itu merupakan salah satu kurniaanNya.

(a) Betul-betul sebelum berlaku peperangan, Allah telah membuatkan pasukan tentera Islam mengantuk dan tertidur sementara waktu, setelah sedar dari tidur mereka berasa cukup bertenaga dan segar. (Ayat: 11)
إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ 
(Ingatlah) ketika kamu diliputi perasaan mengantuk sebagai satu (pemberian) aman dari Allah (untuk menghapuskan kecemasan kamu).

(b) Kemudian Allah telah menurunkan hujan, dengannya kekotoran syaitan dihilangkan dan hati orang-orang Islam menjadi teguh. Dengan hujan yang diturunkan itu, kedudukan pasukan tentera Islam menjadi medan yang cukup sesuai. (Ayat: 11)
وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ 
وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ
Dan (ingatlah ketika) Ia menurunkan kepada kamu hujan dari langit untuk mensucikan kamu dengannya 
dan menghapuskan dari kamu gangguan Syaitan, 
dan juga untuk menguatkan hati kamu dan menetapkan dengannya tapak pendirian (kamu di medan perjuangan).


(c) Allah memerintahkan kepada para malaikat supaya memberi semangat dan keteguhan jiwa kepada orang-orang Islam di medan perang. (Ayat: 12)
إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلَائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا ۚ

(d) Allah s.w.t. memerintahkan orang-orang Islam supaya teguh pendirian dalam menghadapi musuh dan pada ketika itu juga mereka dikehendaki mengingati Allah dengan banyak supaya mereka mendapat kejayaan. (Ayat: 45)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

4. Di dalam Surah al-Anfaal, dua kali digunakan perkataan.فَشَلْ  memberi erti kelemahan (Lihat ayat
43 dan 46). Allah s.w.t. mahu orang-orang Islam bebas daripada segala kelemahan ketika menghadapi musuh di medan perang, Allah mahu mereka teguh dan tetap pendirian dalam menghadapi pihak musuh.

(a) Allah s.w.t. telah menunjukkan pihak musuh yang terdiri daripada musyrikin Mekah di dalam mimpi Rasulullah berjumlah sedikit, kalau tidak orang-orang Islam, berasa lemah semangat dan akan bertelagah. (Ayat: 43)

إِذْ يُرِيكَهُمُ اللَّهُ فِي مَنَامِكَ قَلِيلًا ۖ وَلَوْ أَرَاكَهُمْ كَثِيرًا لَفَشِلْتُمْ وَلَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ 
(Ingatlah wahai Muhammad) ketika Allah memperlihatkan mereka kepadamu dalam mimpimu sedikit bilangannya; 
dan kalaulah Ia perlihatkan mereka kepadamu ramai bilangannya, tentulah kamu akan merasa gerun dan tentulah kamu akan berbantah-bantahan dalam urusan (perang) itu. 

(b) Orang-orang Islam diperintah supaya taat kepada Allah dan Rasul, mereka diperintah supaya patuh dan taat,jangan bertelagah. Kalau tidak, mereka akan lemah. Mereka juga diminta supaya berpendirian teguh. Kepada pejuang-pejuang yang berpendirian teguh diberikan berita gembira bahawa Allah akan menolong mereka. (Ayat 46)
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ 
إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan(sesama sendiri atau bantah ketua); kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); 
Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.


5. Di dalam Surah al-Anfaal beberapa kali Allah memerintahkan supaya orang-orang Islam taat kepada
Allah dan RasulNya supaya dengan itu mereka terus mendapat kejayaan di masa akan datang.

(a) Dikatakan kepada orang-orang Islam bahawa tuntutan iman yang benar dan suci menghendaki Allah dan RasulNya ditaati, mereka diperintah supaya bertaqwa dan mengadakan hubungan yang mesra sesama Islam serapat mungkin. (Ayat: 1)
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ ۖ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
Bertaqwalah kamu kepada Allah (,ini asas nak selamat)
dan perbaikilah keadaan perhubungan di antara kamu, serta taatlah kepada Allah(syariat )dan RasulNya(sunnah)
jika betul kamu orang-orang yang beriman".

(b) Hati dan fikiran umat Islam diperteguh. Allah menghendaki mereka menyahut seruan Allah dan RasulNya, dengan begitu kehidupan mereka akan abadi. (Ayat:24)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ۖ 
Wahai orang-orang yang beriman, sahut dan sambutlah seruan Allah dan seruan RasulNya apabila Ia menyeru kamu kepada perkara-perkara yang menjadikan kamu hidup sempurna; 

(c) Setelah mendengar perintah Allah dan Rasul, orang-orang Islam hendaklah mematuhinya tanpa dolak-dalik. Mereka juga diajar supaya berdisiplin.
(Ayat : 20)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ

(d) Orang-orang Islam dilarang daripada bersikap seperti orang-orang Yahudi yang mendengar perintah tetapi tidak mahu menurutnya. (Ayat:21)
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قَالُوا سَمِعْنَا وَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ


(e) Orang-orang yang mendengar seruan agama tetapi buat-buat tak dengar diumpamakan dengan makhluk yang paling jelik iaitu makhluk yang tidak berakal, tuli dan bisu. (Ayat: 22)
إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ

(f) Umat Islam hanya akan digeruni dan ditakuti pihak musuh dan akan mendapat pertolongan Allah jika mereka taat dan patuh, bersabar dan beristiqamah selain berdisiplin. (Ayat: 46)
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ 
إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

6. Di dalam ayat ke-25 Surah al-Anfaal terdapat keterangan tentang falsafah kemasyarakatan Islam,jihad adalah suatu keperluan untuk menghapuskan fitnah dan kerosakan di muka bumi. Sesetengah fitnah begitu umum sehingga akibatnya tidak sahaja diterima oleh orang-orang yang zalim tetapi juga oleh orang-orang yang tidak menentang kezaliman. Akibat jenayah yang dilakukan oleh pemimpin yang zalim juga diterima oleh rakyat biasa. Allah berfirman. (Ayat: 25)
وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ


7. Orang-orang Islam diperintah supaya mengelak diri daripada sifat khianat. Mereka bahkan diperintah supaya tidak berkhianat walaupun terhadap musuh.
(a) Orang-orang Islam dilarang daripada mengkhianati Allah dan RasulNya juga mengkhianati amanah-amanah yang diserahkan kepada mereka. (Ayat:27)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

(b) Berhubung dengan polisi luar negara Islam diperjelaskan bahawa negara Islam akan bertindak selayaknya terhadap kaum yang berkhianat dan tidak jujur. Dalam keadaan mereka membatalkan janji atau memungkiri janji, perjanjian boleh dibatalkan. 
(Ayat: 58) وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَىٰ سَوَا


8. Perkataan  فِتْنَةٌ  yang digunakan di dalam Surah al-Anfaal sangat besar ertinya, tiga ayat perlu direnungi untuk menghayati ertinya.

(a) Jihad ibarat pembedahan yang mesti dilakukan terhadap anggota badan manusia, jihad merupakan rahmat kepada kemanusiaan, sebagaimana dalam keadaan-keadaan tertentu untuk menyelamatkan nyawa manusia, pembedahan tidak dapat tidak mesti dilakukan, begitulah juga kehidupan bangsa dan umat, kadang-kadang kehidupan mereka perlukan jihad, jika tidak bumi
ini akan dipenuhi fitnah dan kerosakan yang besar. Dengan berjihad, kanser berupa fitnah dan kerosakan yang boleh membahayakan tubuh bangsa dapat dihilangkan. (Ayat:73)
إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ

(b) Jihad perlu diteruskan sehingga fitnah betul-betul tercabut sampai ke akar umbinya dan yang berdaulat di dunia ini hanyalah agama Allah. (Ayat: 39)
وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ ۚ

(c) Di medan perang, yang paling perlu diutamakan ialah tujuan jihad, jika kasih sayang kepada harta dan anak pinak melebihi kasih sayang kepada agama Allah dan matlamat sebenar jihad, maka seseorang itu masih boleh terperangkap dalam fitnah. (Ayat: 28)
وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ

96
habispada 27/3/23

Tiada ulasan:

Catat Ulasan