Rabu, Mac 29, 2023

Daurah tafsir 2023 sesi 08(09) nota5

Daurah tafsir 2023 sesi 08(09) nota5

Tertib Surah 9
Nama Surah Attaubah
Bilangan Ayat 129
Bilangan Ruku' 16
Madaniyyah
Tertib Turun 113
Paragraf 5

Paragraf 1
Ayat 1-28 Perintah jihad menentang musyrikin Arab dari kalangan Bani Ismail (iaitu kafir quraisy)
Paragraf 2 Ayat 29-35 Perintah berjihad menentang Bani Israel terdiri dr kalangan ahli kitab ,Yahudi dan Nasaro
Paragraf 3 ayat 36-41Galakan berjihad ,seruan berjihad menentang Maharaja Rom dan pengikut setianya.
Paragraf 4 ayat 42-127 Perintah berjihad menentang orang2 munafikin
Paragraf 5 ayat 128-129 Perintah menghargai perjuangan Nabi Muhamad yg membawa kebaikan.(semenjak dunia lagi)

Mesejnya adalah
1.Jihad adalah suatu keperluan dalam menentang  musyrikin Mekah dari kalangan Bani Ismail (Bani Ismail ini maksudnya puak2 kafir Quraisy).
2.Keperluan jihad menentang ahli kitab iaitu golongan Yahudi dan Nasaro.
3.Keperluan jihad menentang orang2 munafikin.
4.Keperluan mendidik orang2 Islam yg masih mentah.

Zaman Turun Surah at-Taubah Dan Latarbelakangnya.

Pada bulan Rajab 9 Hijrah, Rasulullah s.a.w. telah keluar membawa satu pasukan tentera berjumlah 30,000 orang untuk berperang dengan Qaisar Rom di sebelah utara. Baginda berangkat bersama pasukan itu ke Tabuk tetapi Qaisar dan bala tenteranya tidak datang. Rasulullah s.a.w. menetap di sana selama 20 hari. Negeri-negeri Kristian yang kecil-kecil di bawah jajahan Qaisar telah bersedia memberi jizyah sebagai tanda ketaatan mereka kepada pemerintah Islam. Rasulullah s.a.w. berangkat pulang pada bulan Sya'baan 9 Hijrah. Bahagian kedua Surah at-Taubah diturunkan pada bulan Rajab 9 Hijrah sehubungan
persiapan dan persediaan untuk berangkat ke Tabuk. Bahagian ketiga Surah at-Taubah diturunkan pada
beberapa waktu yang berlainan ketika pulang daripada perang Tabuk. Dan bahagian pertama Surah at-Taubah merupakan yang paling akhir diturunkan. Ia diturunkan pada bulan Zul Qa'dah 9 Hijrah sebelum umat Islam mengerjakan haji. Perintah mengerjakan haji dan hukum-hakamnya mula-mula sekali disampaikan oleh Abu Bakar sebagai amir haji, setelah itu, beberapa hukum tambahan disampaikan pula oleh Sayyidina 'Ali. Ia disebarkan sebagai perisyiharan umum dalam perhimpunan besar orang-orang musyrikin Arab. Surah at-Taubah turun pada 9 Hijrah. Pada bulan Rajab 9 Hijrah, perjalanan untuk peperangan Tabuk telah bermula.
Ayat 113 bagaimanapun diturunkan di mekah pada tahun ke-10 Kenabian berkenaan dengan Abu Thalib, di dalamnya terdapat larangan mendoakan keampunan untuk orang-orang musyrikin.

Penurunan beberapa ayat Surah at-Taubah secara terpisah adalah seperti berikut:

1. Ayat 1 hingga 12 diturunkan pada 9 Hijrah sebelum orang-orang Islam mengerjakan haji,berkemungkinan besar ayat 25 hingga 28 dan 36 hingga 37 juga diturunkan pada masa itu.
2. Ayat 13 hingga 24 diturunkan di permulaan tahun ke-8 Hijrah sebaik saja terbatalnya perjanjian damai di Hudaibiyah.
3. Ayat-ayat 29 hingga 35 berhubung dengan jihad dan jizyah terhadap Ahli Kitab turun sebelum peperangan Tabuk yang berlaku pada bulan Rajab tahun ke-9 Hijrah.
4. Ayat-ayat ke-38 hingga 41 turun berkaitan dengan persiapan untuk peperangan Tabuk, di dalamnya
tersebut galakan dan gesaan supaya berjihad.
5. Ayat-ayat 42 hingga 127 diturunkan pada akhir tahun ke-9 Hijrah ketika Rasulullah s.a.w. kembali dari peperangan Tabuk, kebanyakan ayat-ayatnya berkenaan dengan orang-orang munafiq.
6. Dua ayat terakhir iaitu ayat 128 hingga 129 turun di akhir tahun ke-10 Hijrah. Di dalamnya tersebut betapa Rasulullah s.a.w. bersimpati dan mahukan kebaikan untuk umatnya, umat Islam dinasihatkan supaya menghargainya.

Ciri Khusus Surah At-Taubah
1. Sebelum Rasulullah s.a.w. wafat di Madinah, tiga surah diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. pada tahun ke-9 dan ke-10 iaitu Surah al-Bayyinah, Surah at-Taubah dan Surah an-Nashr. Dilihat dari segi tartib turun surah-surah tersebut, Surah at-Taubah merupakan yang paling besar dan terakhir diturunkan di Madinah.
2.Ayat  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ tidak dituliskan di permulaan surah, daripadanya terbukti dua perkara:
(1) Al-Qur'an yang adapada hari ini masih terpelihara seperti asalnya di zaman Rasulullah s.a.w. sebagaimana yang ada inilah. Ia dituliskan mengikut perintah dan arahan Rasulullah s.a.w.
(2) Di dalam Surah al-Anfaal sebelum ini telah dinyatakan adab-adab jihad, kelebihan dan juga faedahnya, didalamnya juga tersebut hukum-hukum perang dan damai. Di dalam Surah at-Taubah ini pula terdapat perintah supaya
berperang dengan orang-orang musyrikin dari kalangan Bani Isma'il, Ahli Kitab dan juga orang-orang munafiq. Dari sudut perhubungan antara kedua-dua surah terdapat perkaitan yang rapat, kedua-duanya berkaitan dengan jihad.

Perkaitan Surah At-Taubah Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah al-Anfaal sebelum ini disebutkan tentang falsafah jihad, galakan berjihad dan adab-adab jihad, di dalam Surah at-Taubah ini pula disebutkan tiga golongan (orang-orang musyrikin, Ahli Kitab dan munafiqin). Umat Islam diperintahkan supaya memerangi mereka dengan bersungguh-sungguh.
2. Di dalam Surah Yunus selepas surah ini nanti sebelum berjihad disebutkan syarat-syarat jihad. Jihad tidak akan menjadi kenyataan tanpa adanya kepercayaan yang penuh terhadap 'aqidah tauhid, kerasulan dan akhirat. Perkara ini dikemukakan berserta dalil-dalil yang kukuh.

Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1.Kesalahan-kesalahan dan jenayah-jenayah yang dilakukan musyrikin Mekah didedahkan dan orang-orang Islam diberikan panduan dalam menghadapi mereka:
(a) Setelah orang-orang musyrikin Mekah melanggar perjanjian damai Hudaibiyah, dinyatakan pembatalan perjanjian dari Allah dan RasulNya terhadap mereka.
(Ayat: 1)
بَرَاءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

(b) Pada tahun ke-9 Hijrah orang-orang musyrikin Mekah diberikan kata dua selama empat bulan. (Ayat: 3)
وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُ ۚ

-ambil dari sini nama baroah أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُ ۚ

(c) Orang-orang musyrikin yang tidak melanggar perjanjian damai Hudaibiyah diarahkan supaya membiarkan mereka hingga habis tempoh peranjian, ini adalah salah satu polisi luar negara Islam. (Ayat: 4)
إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئًا وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَىٰ مُدَّتِهِمْ ۚ
Kecuali mereka yang kamu mengikat perjanjian setia (dengannya) dari orang-orang musyrik, kemudian mereka tidak mencabuli perjanjian kamu itu sedikitpun, dan mereka tidak menolong seorangpun yang memusuhi kamu, maka sempurnakanlah kepada mereka perjanjian mereka
sehingga (habis) tempohnya.

(d) Orang-orang musyrikin diberi amaran bahawa selepas empat bulan mereka akan ditangkap dan dibunuh, jika mereka menerima Islam lalu bersembahyang dan memberi zakat maka tindakan ketenteraan terhadap mereka tidak akan diteruskan. (Ayat: 5)
فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ
وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ ۚ فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ
فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ ۚ

إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Kemudian apabila habislah (masa) bulan-bulan yang dihormati itu maka bunuhlah orang-orang musyrik itu di mana sahaja kamu menemuinya, dan tawanlah mereka,
dan juga keponglah mereka, serta tunggulah mereka di tiap-tiap tempat mengintipnya. Kemudian jika mereka bertaubat (dari kekufurannya) dan mendirikan sembahyang
serta memberi zakat, maka biarkanlah mereka (jangan diganggu). Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


(e) Jika orang-orang musyrikin atau bukan Islam mahu mendapat kebenaran daripada negara Islam untuk masuk ke dalam negara islam secara damai dengan tujuan mempelajari agama Islam,mereka akan diberi perlindungan dan akan dibenarkan berada di dalam negara Islam sehingga habis tempoh kebenaran untuk mereka. Setelah itu mereka akan dipulangkan ke negeri asal mereka dengan aman damai.
(Ayat: 6)
وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ۚ

Dan jika seseorang dari kaum musyrik meminta perlindungan kepadamu (untuk memahami Islam),
maka berilah perlindungan kepadanya sehingga ia sempat mendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudian hantarlah dia ke mana-mana tempat yang ia beroleh aman.

(f) Orang-orang musyrikin yang menjaga dan menghormati perjanjian boleh terus berhubungan dengan orang-orang Islam, mereka bagaimanapun selalu mungkir janji.

(Ayat: 7)
كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعِنْدَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۖ فَمَا اسْتَقَامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ ۚ

Bagaimanakah dapat diakui adanya perjanjian (keamanan) di sisi Allah dan RasulNya bagi orang-orang musyrik (sedang mereka mencabulinya)? Kecuali orang-orang (musyrik) yang kamu telah mengikat perjanjian setia dengan mereka dekat Masjid Al-Haraam. Maka selagi mereka berlaku lurus terhadap kamu, hendaklah kamu berlaku lurus pula terhadap mereka;

(g) Orang-orang musyrikin tidak diberikan hak untuk membina masjid-masjid dalam keadaan mereka sebagai orang-orang kafir. (Ayat: 17)
مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ شَاهِدِينَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ ۚ
Tidaklah layak orang-orang kafir musyrik itu memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah, sedang mereka menjadi saksi (mengakui) akan kekufuran diri mereka sendiri.

(h) Orang-orang musyrikin itu kotor disudut aqidah mereka, kerana itu kebenaran untuk masuk  ke dalam kawasan tanah haram tidak diberikan. (Ayat: 28)
إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَٰذَا ۚ
Sesungguhnya (kepercayaan) orang-orang kafir musyrik itu najis, oleh itu janganlah mereka menghampiri Masjid Al-Haraam sesudah tahun ini;


(i) Walaupun orang-orang musyrikin tidak suka, Allah tetap menghantar RasulNya Muhammad membawa petunjuk dan agama yang benar supaya agamaNya mendominasi kehidupan beragama semua manusia. (Ayat 33)

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ

Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad) dengan membawa petunjuk dan ugama yang benar (ugama Islam), untuk dimenangkan dan ditinggikannya atas segala ugama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.

(j)Sebagaimana orang-orang musyrikin bersekutu dan bersepakat dalam ketenteraan mereka,orang-orang Islam juga hendaklah bersatu dan bersekutu dalam memerangi mereka. (Ayat: 36)
وَقَٰتِلُوا۟ ٱلْمُشْرِكِينَ كَآفَّةً كَمَا يُقَٰتِلُونَكُمْ كَآفَّةًۚ
Dan perangilah kaum musyrikin semuanya sebagaimana mereka pun memerangi kamu semuanya.


(k) Tidak dibenarkan nabi dan mana-mana orang Islam mendoakan keampunan untuk orang-orang musyrikin yang mati, walaupun mereka itu kerabat terdekat sekalipun. (Ayat 113)
مَا كَانَ لِلنَّبِىِّ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَن يَسْتَغْفِرُوا۟ لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوٓا۟ أُو۟لِى قُرْبَىٰ
Tidak pantas bagi Nabi dan orang-orang yang beriman memohonkan ampunan (kepada Allah) bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang-orang itu kaum kerabat(nya),

2. Kesalahan-kesalahan dan jenayah-jenayah yang dilakukan oleh Ahli Kitab dan panduan untuk orang-orang Islam menghadapi mereka.
(a) Ahli Kitab yang menjadi warga negara lslam akan dikenakan jizyah(cukai kepala). Jika tidak mereka akan diperangi. (Ayat:29)
قَٰتِلُوا۟ ٱلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَلَا بِٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ وَلَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ ٱلْحَقِّ مِنَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ حَتَّىٰ يُعْطُوا۟ ٱلْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَٰغِرُونَ
Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian, mereka yang tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan Allah dan Rasul-Nya dan mereka yang tidak beragama dengan agama yang benar (agama Allah), (yaitu orang-orang) yang telah diberikan Kitab, hingga mereka membayar jizyah (pajak) dengan patuh sedang mereka dalam keadaan tunduk.

(b) Di kalangan Ahli Kitab ada yang mempercayai Uzair sebagai anak Allah dan orang-orang Kristian pula mempercayai 'Isa sebagai anak Allah, kerana itu kedua-dua golongan Ahli Kitab itu patut dila'nat. (Ayat: 30)
وَقَالَتِ ٱلْيَهُودُ عُزَيْرٌ ٱبْنُ ٱللَّهِ وَقَالَتِ ٱلنَّصَٰرَى ٱلْمَسِيحُ ٱبْنُ ٱللَّهِۖ ذَٰلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَٰهِهِمْۖ يُضَٰهِـُٔونَ قَوْلَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ مِن قَبْلُۚ قَٰتَلَهُمُ ٱللَّهُۚ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ
Dan orang-orang Yahudi berkata, “Uzair putra Allah,” dan orang-orang Nasrani berkata, “Al-Masih putra Allah.” Itulah ucapan yang keluar dari mulut mereka. Mereka meniru ucapan orang-orang kafir yang terdahulu. Allah melaknat mereka; bagaimana mereka sampai berpaling?

(c) Ahli Kitab telah mengabaikan ayat-ayat di dalam Taurat dan Injil, mereka sebaliknya menjadikan para ahbar (ulama) dan pendita-pendita mereka sebagai tuhan yang menghalal dan mengharamkan sesuatu untuk mereka, padahal mereka diperintah supaya beribadat dan taat hanya kepada Allah semata-mata, ini bererti mereka telah
melakukan شرك في التشريع (Ayat 31)
ٱتَّخَذُوٓا۟ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَٰنَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ ٱللَّهِ وَٱلْمَسِيحَ ٱبْنَ مَرْيَمَ وَمَآ أُمِرُوٓا۟ إِلَّا لِيَعْبُدُوٓا۟ إِلَٰهًا وَٰحِدًاۖ لَّآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۚ سُبْحَٰنَهُۥ عَمَّا يُشْرِكُونَ
Mereka menjadikan orang-orang alim (Yahudi), dan rahib-rahibnya (Nasrani) sebagai tuhan selain Allah, dan (juga) Al-Masih putra Maryam; padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tidak ada tuhan selain Dia. Mahasuci Dia dari apa yang mereka persekutukan.

-dikata sembah jika ikut yg dikata bukan yg allah sama dgn nya

(d) Ahli Kitab mahu memadamkan cahaya Allah dengan meniupnya dengan mulut-mulut mereka tetapi Allah tetap hendak menyempurnakan cahayanya. (Ayat:32)

At-Taubah 9:32
يُرِيدُونَ أَن يُطْفِـُٔوا۟ نُورَ ٱللَّهِ بِأَفْوَٰهِهِمْ وَيَأْبَى ٱللَّهُ إِلَّآ أَن يُتِمَّ نُورَهُۥ وَلَوْ كَرِهَ ٱلْكَٰفِرُونَ
Mereka hendak memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan-ucapan) mereka, tetapi Allah menolaknya, malah berkehendak menyempurnakan cahaya-Nya, walaupun orang-orang kafir itu tidak menyukai.

(e) Para 'ulama' (ahbar) dan pendita (ruhban) memakan harta orang ramai dengan cara yang tidak betul, mereka menghalang orang daripada mengikuti jalan Allah, mereka sibuk mengumpulkan emas dan perak, dan tidak membelanjakannya di jalan Allah, mereka ini akan
menjadi ahli neraka. (Ayat: 34)
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ ٱلْأَحْبَارِ وَٱلرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَٰلَ ٱلنَّاسِ بِٱلْبَٰطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِۗ وَٱلَّذِينَ يَكْنِزُونَ ٱلذَّهَبَ وَٱلْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya banyak dari orang-orang alim dan rahib-rahib mereka benar-benar memakan harta orang dengan jalan yang batil, dan (mereka) menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah. Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak menginfakkannya di jalan Allah, maka berikanlah kabar gembira kepada mereka, (bahwa mereka akan mendapat) azab yang pedih.


3. Kesalahan-kesalahan dan jenayah-jenayah yang dilakukan oleh orang-orang munafiqin dan panduan
untuk orang-orang Islam menghadapi mereka.
(a) Orang-orang munafiq itu sebenarnya tidak percaya kepada Allah dan RasulNya, mereka bersembahyang dengan penuh perasaan malas dan berbelanja pula dengan berat hati. (Ayat: 54)
وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَٰتُهُمْ إِلَّآ أَنَّهُمْ كَفَرُوا۟ بِٱللَّهِ وَبِرَسُولِهِۦ وَلَا يَأْتُونَ ٱلصَّلَوٰةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَىٰ وَلَا يُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَٰرِهُونَ
Dan yang menghalang-halangi infak mereka untuk diterima adalah karena mereka kafir (ingkar) kepada Allah dan Rasul-Nya dan mereka tidak melaksanakan shalat, melainkan dengan malas dan tidak (pula) menginfakkan (harta) mereka, melainkan dengan rasa enggan (terpaksa).

(b) Orang-orang munafiq sentiasa bimbang, takut-takut Allah menurunkan sesuatu surah yang membuka rahsia nifaq di dalam hati-hati mereka. (Ayat:64)
يَحْذَرُ ٱلْمُنَٰفِقُونَ أَن تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُم بِمَا فِى قُلُوبِهِمْۚ قُلِ ٱسْتَهْزِءُوٓا۟ إِنَّ ٱللَّهَ مُخْرِجٌ مَّا تَحْذَرُونَ
Orang-orang munafik itu takut jika diturunkan suatu surah yang menerangkan apa yang tersembunyi di dalam hati mereka. Katakanlah (kepada mereka), “Teruskanlah berolok-olok (terhadap Allah dan Rasul-Nya).” Sesungguhnya Allah akan mengungkapkan apa yang kamu takuti itu.

(c) Orang-orang munafiq menyuruh orang melakukan keburukan dan menghalang mereka daripada melakukan kebaikan, mereka tidak suka berderma, mereka lupa kepada Allah, kerana itu Allah melupakan mereka.
(Ayat: 67)
يَأْمُرُونَ بِٱلْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْۚ نَسُوا۟ ٱللَّهَ فَنَسِيَهُمْۗ إِنَّ ٱلْمُنَٰفِقِينَ هُمُ ٱلْفَٰسِقُونَ
mereka menyuruh (berbuat) yang mungkar dan mencegah (perbuatan) yang makruf dan mereka menggenggamkan tangannya (kikir). Mereka telah melupakan kepada Allah, maka Allah melupakan mereka (pula). Sesungguhnya orang-orang munafik itulah orang-orang yang fasik.

(d) Orang-orang Islam diperintah supaya memerangi orang-orang munafiqin dan orang-orang kafir,mereka juga diperintah supaya bersikap keras terhadap mereka.
(Ayat:73)
جَٰهِدِ ٱلْكُفَّارَ وَٱلْمُنَٰفِقِينَ وَٱغْلُظْ عَلَيْهِمْۚ وَمَأْوَىٰهُمْ جَهَنَّمُۖ
bersikap keraslah terhadap mereka. Tempat mereka adalah neraka Jahanam.

4. Orang-orang hulu dan badwi (A'raab).
(a) Orang-orang munafiq hulu lebih kuat kekufuran dan nifaqnya berbanding orang-orang lain,mereka lalai terhadap hukum-hakam yang diturunkan Allah.
(Ayat:97)
ٱلْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا وَأَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا۟ حُدُودَ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِۦۗ
Orang-orang Arab Badui itu lebih kuat kekafiran dan kemunafikannya, dan sangat wajar tidak mengetahui hukum-hukum yang diturunkan Allah kepada Rasul-Nya.


(b) Orang-orang munafiq hulu menganggap berderma di jalan Allah sebagai suatu beban, mereka menunaikannya dengan menganggapnya sebagai denda dan mereka juga berniat jahat terhadap orang-orang Islam. (Ayat 98)
وَمِنَ ٱلْأَعْرَابِ مَن يَتَّخِذُ مَا يُنفِقُ مَغْرَمًا وَيَتَرَبَّصُ بِكُمُ ٱلدَّوَآئِرَۚ عَلَيْهِمْ دَآئِرَةُ ٱلسَّوْءِۗ
Dan di antara orang-orang Arab Badui itu ada yang memandang apa yang diinfakkannya (di jalan Allah) sebagai suatu kerugian; dia menanti-nanti marabahaya menimpamu, merekalah yang akan ditimpa marabahaya.

(c) Orang-orang munafiq akan diberikan azab yang berlipat kali ganda.
(Ayat: 101)
وَمِمَّنْ حَوْلَكُم مِّنَ ٱلْأَعْرَابِ مُنَٰفِقُونَۖ وَمِنْ أَهْلِ ٱلْمَدِينَةِۖ مَرَدُوا۟ عَلَى ٱلنِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْۖ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْۚ سَنُعَذِّبُهُم مَّرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَىٰ عَذَابٍ عَظِيمٍ

Dan di antara orang-orang Arab Badui yang (tinggal) di sekitarmu, ada orang-orang munafik. Dan di antara penduduk Madinah (ada juga orang-orang munafik), mereka keterlaluan dalam kemunafikannya. Engkau (Muhammad) tidak mengetahui mereka, tetapi Kami mengetahuinya. Nanti mereka akan Kami siksa dua kali, kemudian mereka akan dikembalikan kepada azab yang besar.

(d) Orang-orang hulu dan badwi (A'raab) selalu melepaskan diri dari ikut serta ke medan perang dengan pelbagai helah dan alasan, (Ayat:90):
وَجَآءَ ٱلْمُعَذِّرُونَ مِنَ ٱلْأَعْرَابِ لِيُؤْذَنَ لَهُمْ وَقَعَدَ ٱلَّذِينَ كَذَبُوا۟ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥۚ سَيُصِيبُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Dan di antara orang-orang Arab Badui datang (kepada Nabi) mengemukakan alasan, agar diberi izin (untuk tidak pergi berperang), sedang orang-orang yang mendustakan Allah dan Rasul-Nya, duduk berdiam. Kelak orang-orang yang kafir di antara mereka akan ditimpa azab yang pedih.

- nifaq ittiqadi  yg sebenarnya mereka bukan Islam

(e) Orang-orang hulu dan badwi ada juga mu'min sejati dan ikhlas (Ayat: 99)
وَمِنَ ٱلْأَعْرَابِ مَن يُؤْمِنُ بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ وَيَتَّخِذُ مَا يُنفِقُ قُرُبَٰتٍ عِندَ ٱللَّهِ وَصَلَوَٰتِ ٱلرَّسُولِۚ أَلَآ إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَّهُمْۚ سَيُدْخِلُهُمُ ٱللَّهُ فِى رَحْمَتِهِۦٓۗ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Dan di antara orang-orang Arab Badui itu ada yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, dan memandang apa yang diinfakkannya (di jalan Allah) sebagai jalan mendekatkan kepada Allah dan sebagai jalan untuk (memperoleh) doa Rasul. Ketahuilah, sesungguhnya infak itu suatu jalan bagi mereka untuk mendekatkan diri (kepada Allah). Kelak Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmat (surga)-Nya; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.


(f) Orang-orang hulu dan badwi difahamkan bahawa dengan ikut serta berjihad mereka akan diberikan pahala untuk setiap langkah mereka. (Ayat: 120)
مَا كَانَ لِأَهْلِ ٱلْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ ٱلْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُوا۟ عَن رَّسُولِ ٱللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا۟ بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِۦۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَلَا يَطَـُٔونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ ٱلْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِۦ عَمَلٌ صَٰلِحٌۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ ٱلْمُحْسِنِينَ

Tidak pantas bagi penduduk Madinah dan orang-orang Arab Badui yang berdiam di sekitar mereka, tidak turut menyertai Rasulullah (pergi berperang) dan tidak pantas (pula) bagi mereka lebih mencintai diri mereka daripada (mencintai) diri Rasul. Yang demikian itu karena mereka tidak ditimpa kehausan, kepayahan dan kelaparan di jalan Allah, dan tidak (pula) menginjak suatu tempat yang membangkitkan amarah orang-orang kafir, dan tidak menimpakan suatu bencana kepada musuh, kecuali (semua) itu akan dituliskan bagi mereka sebagai suatu amal kebajikan. Sungguh, Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang-orang yang berbuat baik,

habis 27/3/23

103

Tiada ulasan:

Catat Ulasan