Rabu, Mac 29, 2023

Daurah tafsir 2023 sesi 09(10)nota5

Daurah tafsir 2023 sesi 09(10)nota5

010.Surah Yunus
Tertib surah 10
Bilangan ayat 109
Bilangan rukuk 11
Surah Makkiyah
Tertib turun ke 51
Bilangan paragraf 8

Paragraf 1ayat 1-2 Quran berasaskan hikmat,ia merupakan berita gembira kepada orang yg beriman.
Paragraf 2 ayat 3-20 Dialog dgn musyrikin Quraisy dan orang yg mengingkari adanya hari akhirat dan mempertahankan alquran
Paragraf 3 ayat 21-46 Perdebatan dgn pemimpin2 Quraisy dan pemuja kebendaan disamping mempertahankan al-Quran
Paragraf 4 ayat 47-58 Perdebatan dgn orang2 Quraisy yg mengingkari kerasulan dan orang2 yg mengingkari hari kiamat disamping mempertahankan al-Quran.
Paragraf 5 ayat 59-70 Perdebatan tentang aqidah syirik orang2 Quraisy dan undang2 halal haram ciptaan mereka.
Paragraf 6 ayat71-93 Perdebatan dgn orang2 musyrikin Quraisy dan orang2 yg mengingkari hari akhirat disamping mempertahankan al-Quran.
Paragraf 7 ayat 94-103 Alquran bersih dari sebarang keraguan.Manusia tidak boleh dipaksa menerima tauhid.
Paragraf 8 ayat 104-109 Anjuran supaya beriman kepada quran dan mengikutnya disamping bersabar dan beristiqamah.

Mesej utama .
1.Penyempurnaan hujjah berpandukan dalil2 Quran yg teguh terhadap orang2 yg tidak menerima kerasulan dan tidak menerima hari akhirat.
2.Jawapan kepada kritikan dan bantahan mereka.

Zaman Diturunkan
Surah Yunus diturunkan di peringkat ke-empat dan terakhir Rasulullah s.a.w. berada di Mekah iaitu sekitar tahun 11 hingga 13 Kenabian. Besar sekali kemungkinan ia diturunkan di pertengahan peringkat  iaitu pada tahun ke-12 Kenabian bersama-sama Surah Hud. Di dalam ayat-ayat Surah Yunus ke-37,94 dan 104 begitu juga di dalam Surah Hud selepas ini iaitu pada ayat ke-62 dan 110 terdapat kenyataan bahawa orang-orang musyrikin menyatakan keraguan terhadap seruan al-Qur'an, selain itu mereka juga menuduh Rasulullah s.a.w. sebagai tukang sihir dan
seorang yang mengada-adakan dusta.

Perkaitan Surah Yunus Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah at-Taubah sebelum ini disebutkan tentang jihad, di dalam Surah Yunus ini pula disebutkan bahawa sebelum mengambil langkah jihad terhadap orang-orang kafir terlebih dahulu perlu disempurnakan hujjah kepada mereka dengan menyeru mereka kepada ajaran tauhid berpandukan dalil-dalil yang kukuh dan dengan mengadakan perbincangan secara baik.
2. Di dalam Surah Yunus terdapat hujjah-hujjah yang menentang golongan yang tidak percaya kepada tauhid, tidak percaya kepada kerasulan dan tidak percaya juga kepada akhirat.
Di dalam Surah Hud selepasnya pula, selepas diberikan hujjah yang cukup, mereka diseru supaya bertaubat dan beristighfar,jika mereka menolak seruan itu ancaman kebinasaan kepada mereka diberikan.

Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Di dalam Surah Yunus al-Qur'an diperkenalkan secara detail bahawa ia adalah kalam Allah, ia merupakan rahmat kepada orang-orang mu'min dan ia adalah kalam yang benar.
(a) Qur'an bukan hasil ciptaan makhluk مِن دُونِ ٱللَّهِ bahkan ia kalam Allah tuhan sekalian alam, ia juga membenarkan kitab Taurat dan Injil. (Ayat: 37)
وَمَا كَانَ هَٰذَا ٱلْقُرْءَانُ أَن يُفْتَرَىٰ مِن دُونِ ٱللَّهِ وَلَٰكِن تَصْدِيقَ ٱلَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ ٱلْكِتَٰبِ لَا رَيْبَ فِيهِ مِن رَّبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ
Dan tidak mungkin Al-Qur'an ini dibuat-buat oleh selain Allah; tetapi (Al-Qur'an) membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan hukum-hukum yang telah ditetapkannya, tidak ada keraguan di dalamnya, (diturunkan) dari Tuhan seluruh alam.

(b) Qur'an adalah satu nasihat, ia merupakan penawar kepada penyakit yang ada di dalam dada manusia dan ia merupakan rahmat kepada orang yang beriman. (Ayat: 57)

قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى ٱلصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ
Sungguh, telah datang kepadamu pelajaran (Al-Qur'an) dari Tuhanmu, penyembuh bagi penyakit yang ada dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang yang beriman.

(c) Qur'an adalah kalam Allah yang benar, ia merupakan wahyu seperti wahyu-wahyu yang telah diberikan kepada rasul-rasul terdahulu. Kepada orang yang ragu, mereka boleh sahaja bertanya kepada para 'ulama' Ahli Kitab.
(Ayat:94)

فَإِن كُنتَ فِى شَكٍّ مِّمَّآ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ فَسْـَٔلِ ٱلَّذِينَ يَقْرَءُونَ ٱلْكِتَٰبَ مِن قَبْلِكَۚ لَقَدْ جَآءَكَ ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ ٱلْمُمْتَرِينَ

Maka jika engkau (Muhammad) berada dalam keragu-raguan tentang apa yang Kami turunkan kepadamu, maka tanyakanlah kepada orang yang membaca kitab sebelummu. Sungguh, telah datang kebenaran kepadamu dari Tuhanmu, maka janganlah sekali-kali engkau termasuk orang yang ragu.

(d) Qur'an adalah benar daripada tuhan setelah ia datang terpulanglah kepada manusia samada mahu menerimanya atau menolaknya. (Ayat: 108)

قَدْ جَآءَكُمُ ٱلْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْۖ فَمَنِ ٱهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِى لِنَفْسِهِۦۖ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَاۖ
Telah datang kepadamu kebenaran (Al-Qur'an) dari Tuhanmu, sebab itu barang siapa mendapat petunjuk, maka sebenarnya (petunjuk itu) untuk (kebaikan) dirinya sendiri. Dan barang siapa sesat, sesungguhnya kesesatannya itu (mencelakakan) dirinya sendiri.

2. Di dalam Surah Yunus, melalui ayat  ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۚ
(Yang bersifat demikian) itulah Allah, Tuhan (yang memelihara dan mentadbirkan keadaan) kamu; (ayat 3)   sifat rabb diperkenalkan dengan sebaik-baiknya. Orang-orang musyrikin Mekah menerima Allah sebagai khaliq (pencipta) dan rabb tetapi mereka melakukan syirik kepada Allah dalam beribadat dan taat kepada Nya شرك في الألوهية. Mereka juga syirik dalam haakimiyyah dan tasyri'.

(a) Orang-orang musyrikin dibantah dengan mengatakan bahawa tuhan kamu ialah tuhan yang menjadikan langit dan bumi. Ia juga mentadbir dan mengurusnya, tanpa kebenarannya tiada siapa pun boleh memberi syafa'at kepada orang lain, kerana itu mereka hendaklah beribadat
kepada rabb itu. (Ayat 3)
إِنَّ رَبَّكُمُ ٱللَّهُ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ ٱسْتَوَىٰ عَلَى ٱلْعَرْشِۖ يُدَبِّرُ ٱلْأَمْرَۖ مَا مِن شَفِيعٍ إِلَّا مِنۢ بَعْدِ إِذْنِهِۦۚ ذَٰلِكُمُ ٱللَّهُ رَبُّكُمْ فَٱعْبُدُوهُۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ

Sesungguhnya Tuhan kamu Dialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas ‘Arsy (singgasana) untuk mengatur segala urusan. Tidak ada yang dapat memberi syafaat kecuali setelah ada izin-Nya. Itulah Allah, Tuhanmu, maka sembahlah Dia. Apakah kamu tidak mengambil pelajaran?


(b) Orang-orang musyrikin juga dibantah dengan mengatakan rabb kamu itu juga yang memberi rezeki kepada penduduk langit dan bumi, dialah yang mengurniakan pendengaran dan pengelihatan, mengeluarkan benda-benda hidup dari benda-benda mati, dan mengeluarkan benda-bendamati dari benda-benda hidup. Dia adalah pentadbir alam semesta ini. (Ayat:32)
فَذَٰلِكُمُ ٱللَّهُ رَبُّكُمُ ٱلْحَقُّۖ فَمَاذَا بَعْدَ ٱلْحَقِّ إِلَّا ٱلضَّلَٰلُۖ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ
Maka itulah Allah, Tuhan kamu yang sebenarnya; maka tidak ada setelah kebenaran itu melainkan kesesatan. Maka mengapa kamu berpaling (dari kebenaran)?


3. Di dalam Surah Yunus juga terdapat munazoroh dengan orang-orang yang tidak mempercayai hari akhirat. Perkataan لقاء yang membawa erti pertemuan dengan tuhan berkali-kali digunakan.
(a) Manusia yang sibuk dan tenggelam dalam kesibukan dunia tidak percaya akan bertemu dengan tuhan di akhirat nanti dan mereka tidak menghiraukan dalil-dalil al-Qur'an. (Ayat:7)
إِنَّ ٱلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا وَرَضُوا۟ بِٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَٱطْمَأَنُّوا۟ بِهَا وَٱلَّذِينَ هُمْ عَنْ ءَايَٰتِنَا غَٰفِلُونَ
Sesungguhnya orang-orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan Kami, dan merasa puas dengan kehidupan dunia serta merasa tenteram dengan (kehidupan) itu, dan orang-orang yang melalaikan ayat-ayat Kami,

(b) Manusia yang memuja dunia dan keras kepala juga tidak percaya akan bertemu dengan tuhan di akhirat nanti, mereka dibiarkan bertindak sewenang-wenang dalam kehidupan ini.(Ayat: 11)
فَنَذَرُ ٱلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا فِى طُغْيَٰنِهِمْ يَعْمَهُونَ
Namun Kami biarkan orang-orang yang tidak mengharapkan pertemuan dengan Kami, bingung di dalam kesesatan mereka.

(c) Orang-orang yang tidak percaya akan bertemu dengan tuhan di akhirat nanti, apabila mendengar ayat-ayat al-Qur'an dibaca menuntut supaya dibawa al-Qur'an yang lain atau mereka menuntut supaya ditukar isi al-Qur'an itu (kerana Qur'an yang ada ini menjejaskan kepentingan
orang-orang yang berkepentingan di dunia). (Ayat : 15)
وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ ءَايَاتُنَا بَيِّنَٰتٍۙ قَالَ ٱلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا ٱئْتِ بِقُرْءَانٍ غَيْرِ هَٰذَآ أَوْ بَدِّلْهُۚ
Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami dengan jelas, orang-orang yang tidak mengharapkan pertemuan dengan Kami berkata, “Datangkanlah kitab selain Al-Qur'an ini atau gantilah.

(d) Orang-orang yang tidak percaya akan bertemu dengan tuhan di akhirat nanti akan kerugian di sana. (Ayat:45)
قَدْ خَسِرَ ٱلَّذِينَ كَذَّبُوا۟ بِلِقَآءِ ٱللَّهِ وَمَا كَانُوا۟ مُهْتَدِينَ
Sungguh rugi orang yang mendustakan pertemuan mereka dengan Allah dan mereka tidak mendapat petunjuk.

4. Perkataan aayaaat berulang kali disebutkan, di dalam Surah Yunus dengan erti bukti-bukti dan tanda-tanda kebesaran Allah.
(a) Matahari dan bulan beredar menurut ketentuan Allah, ia tidak beredar sia-sia. Tujuan perjalanan bulan dan matahari adalah untuk memberi cahaya dan sinaran kepada manusia disamping untuk membolehkan manusia membuat kalendar yang dapat digunakan untuk keperluan
mereka. Kepada orang-orang yang ber'ilmu, ia merupakan dalil-dalil dan bukti-bukti kekuasaan Allah, rububiyyah dan hikmahnya. (Ayat 5)
هُوَ ٱلَّذِى جَعَلَ ٱلشَّمْسَ ضِيَآءً وَٱلْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُۥ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا۟ عَدَدَ ٱلسِّنِينَ وَٱلْحِسَابَۚ مَا خَلَقَ ٱللَّهُ ذَٰلِكَ إِلَّا بِٱلْحَقِّۚ يُفَصِّلُ ٱلْءَايَٰتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya, dan Dialah yang menetapkan tempat-tempat orbitnya, agar kamu mengetahui bilangan tahun, dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan demikian itu melainkan dengan benar. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya) kepada orang-orang yang mengetahui.

(b) Silih berganti siang dan malam dan kejadian langit dan bumi menjadi tanda kebesaran Allah bagi orang-orang yang bertaqwa. Matahari dan bulan juga di tempat masing-masing sedang menurut dan mengikut perintah dan ketentuan Allah. (Ayat: 6)
إِنَّ فِى ٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ ٱللَّهُ فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَتَّقُونَ
Sesungguhnya pada pergantian malam dan siang dan pada apa yang diciptakan Allah di langit dan di bumi, pasti terdapat tanda-tanda (kebesaran-Nya) bagi orang-orang yang bertakwa.

(c) Orang-orang yang zalim dan penipu tidak mempedulikan ayat-ayat Allah. Sunnatullah dalam membinasakan umat manusia adalah dengan menguji mereka menerusi kesedihan kemudian menguji mereka pula dengan kesukaan. Orang-orang yang zalim dan derhaka gagal dalam kedua-dua ujian itu, setelah mereka gagal dan malaikat pula mencatat segala amalan-amalan
mereka, Allah bertindak balas. (Ayat:21)

وَإِذَآ أَذَقْنَا ٱلنَّاسَ رَحْمَةً مِّنۢ بَعْدِ ضَرَّآءَ مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِىٓ ءَايَاتِنَاۚ قُلِ ٱللَّهُ أَسْرَعُ مَكْرًاۚ
Dan apabila Kami memberikan suatu rahmat kepada manusia, setelah mereka ditimpa bencana, mereka segera melakukan segala tipu daya (menentang) ayat-ayat Kami.

(d) Kepada orang-orang yang berfikir, sunnatullah berupa balasan baik dan buruk di dunia juga merupakan dalil kepada adanya balasan baik dan buruk di akhirat. Allah menyuburkan dan menghijaukan bumi dengan hujan lalu manusia mendapat rezeki daripadanya tetapi kadang-
kadang kerana sesuatu bencana yang tidak diduga hasil tanaman yang subur itu menjadi musnah. (Ayat:24)
إِنَّمَا مَثَلُ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا كَمَآءٍ أَنزَلْنَٰهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ فَٱخْتَلَطَ بِهِۦ نَبَاتُ ٱلْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ ٱلنَّاسُ وَٱلْأَنْعَٰمُ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَخَذَتِ ٱلْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَٱزَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَآ أَنَّهُمْ قَٰدِرُونَ عَلَيْهَآ أَتَىٰهَآ أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَٰهَا حَصِيدًا كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِٱلْأَمْسِۚ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ ٱلْءَايَٰتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Sesungguhnya perumpamaan kehidupan duniawi itu, hanya seperti air (hujan) yang Kami turunkan dari langit, lalu tumbuhlah tanaman-tanaman bumi dengan subur (karena air itu), di antaranya ada yang dimakan manusia dan hewan ternak. Hingga apabila bumi itu telah sempurna keindahannya, dan berhias, dan pemiliknya mengira bahwa mereka pasti menguasainya (memetik hasilnya), datanglah kepadanya azab Kami pada waktu malam atau siang, lalu Kami jadikan (tanaman)nya seperti tanaman yang sudah disabit, seakan-akan belum pernah tumbuh kemarin. Demikianlah Kami menjelaskan tanda-tanda (kekuasaan Kami) kepada orang yang berpikir.

(e) Untuk menyejukkan bumi dan memberi ketenangan kepada manusia dengan tidur, Allah menjadikan waktu malam ,untuk urusan kehidupan dan kesuburan tanaman dan pokok pula Allah menjadikan waktu siang, pendek kata pusingan matahari dan bulan merupakan dalil dan tanda-
tanda kekuasaan Allah, rububiyyahNya dan hikmahNya. (Ayat:67)

هُوَ ٱلَّذِى جَعَلَ لَكُمُ ٱلَّيْلَ لِتَسْكُنُوا۟ فِيهِ وَٱلنَّهَارَ مُبْصِرًاۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ
Dialah yang menjadikan malam bagimu agar kamu beristirahat padanya dan menjadikan siang terang benderang. Sungguh, yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang mendengar.


5. Di dalam Surah Yunus juga tersebut sikap sombong dan takabbur kalangan pimpinan musyrik Mekah seperti sifat takabbur dan sombong Fir'aun dahulu.

(a) Fir'aun adalah seorang raja yang zalim dan diktator, dia menonjolkan dirinya dengan da'waan mempunyai kedudukan yang tinggi, dia menggunakan harta di bawah kekuasaannya secara boros dan melampaui batas. Ketakutan dan kegerunan masyarakat awam kepada Fir'aun dan bala tenteranya menyebabkan hanya segelintir orang sahaja yang beriman kepada Musa dan Harun. (Ayat:83)

فَمَآ ءَامَنَ لِمُوسَىٰٓ إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِّن قَوْمِهِۦ عَلَىٰ خَوْفٍ مِّن فِرْعَوْنَ وَمَلَإِي۟هِمْ أَن يَفْتِنَهُمْۚ وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِى ٱلْأَرْضِ وَإِنَّهُۥ لَمِنَ ٱلْمُسْرِفِينَ

Maka tidak ada yang beriman kepada Musa, selain keturunan dari kaumnya dalam keadaan takut bahwa Fir‘aun dan para pemuka (kaum)nya akan menyiksa mereka. Dan sungguh, Fir‘aun itu benar-benar telah berbuat sewenang-wenang di bumi, dan benar-benar termasuk orang yang melampaui batas.

(b) Fir'aun bukan sahaja zalim dan diktator bahkan ia juga seorang musyrik yang mempercayai banyak tuhan. Dia begitu kuat berpegang dengan adat resam nenek moyang. Fir'aun dan pembesar-pembesarnya secara terbuka telah berkata kepada Musa dan Harun bahawa kami sekali-kali tidak akan beriman kepada kamu, kamu berdua sebenarnya mahu mengubah adat resam nenek moyang kami. Fir'aun mahu menyatakan kebesaran dan kedudukannya yang tinggi kepada orang ramai. (Ayat 78)

قَالُوٓا۟ أَجِئْتَنَا لِتَلْفِتَنَا عَمَّا وَجَدْنَا عَلَيْهِ ءَابَآءَنَا وَتَكُونَ لَكُمَا ٱلْكِبْرِيَآءُ فِى ٱلْأَرْضِ وَمَا نَحْنُ لَكُمَا بِمُؤْمِنِينَ
Mereka berkata, “Apakah engkau datang kepada kami untuk memalingkan kami dari apa (kepercayaan) yang kami dapati nenek moyang kami mengerjakannya (menyembah berhala), dan agar kamu berdua mempunyai kekuasaan di bumi (negeri Mesir)? Kami tidak akan mempercayai kamu berdua.”


6. Orang-orang musyrikin Mekah yang durjana telah diingatkan dengan bukti-bukti sejarah bahawa Allah pada bila-bila masa sahaja boleh membinasakan orang-orang yang durjana.
(a) Sejarah menjadi saksi bahawa Allah telah membinasakan orang-orang zalim dan durjana yang tidak beriman kepada ajaran rasul yang jelas. (Ayat: 13)
وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا ٱلْقُرُونَ مِن قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُوا۟ۙ وَجَآءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِٱلْبَيِّنَٰتِ وَمَا كَانُوا۟ لِيُؤْمِنُوا۟ۚ كَذَٰلِكَ نَجْزِى ٱلْقَوْمَ ٱلْمُجْرِمِينَ
Dan sungguh, Kami telah membinasakan umat-umat sebelum kamu, ketika mereka berbuat zhalim, padahal para rasul mereka telah datang membawa keterangan-keterangan (yang nyata), tetapi mereka sama sekali tidak mau beriman. Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat dosa.


(b) Orang-orang musyrikin yang durjana diberi peringatan dan amaran bahawa azab Allah boleh menimpa mereka pada bila-bila masa baik pada waktu pagi atau waktu petang, oleh itu hendaklah mereka berfikir secara mendalam. (Ayat: 50)
قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِنْ أَتَىٰكُمْ عَذَابُهُۥ بَيَٰتًا أَوْ نَهَارًا مَّاذَا يَسْتَعْجِلُ مِنْهُ ٱلْمُجْرِمُونَ
Katakanlah, “Terangkanlah kepadaku, jika datang kepada kamu siksaan-Nya pada waktu malam atau siang hari, manakah yang diminta untuk disegerakan orang-orang yang berdosa itu?”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan