Khamis, September 29, 2016

Sahih bukhari:kitab mandi sesi 11

Sesi 11
1/12
Bab 21
باب التَّسَتُّرِ فِي الْغُسْلِ عِنْدَ النَّاسِ:
Berlindung (menggunakan tabir) ketika mandi dekat  orangramai

Bab sebelum ni ,sudah tahu jika mandi seorang diri tiada orang yg tengok boleh mandi bertelanjang dan ditunjukkan dgn nabi Ayub dan anabi Musa.
Dan ini bgmn pula jika ditempat orang ramai.
Tidak boleh mandi bertelanjang dimana sj.
Tajuk mandi telanjang ditempat sunyi telah jelas tapi untuk lebih beringat dudtgkan tajuk ini.
Boleh bertelanjang disebalik tabir boleh asal orang tak nampak.
Apa lagi jika ada dinding ,ada pintu dan kunci.

Makna  عِنْدَdekat
Jika mandi tapi dekat orang boleh guna pelindung atau apa yg boleh melindungi dari pandangan orang ramai.
Pernah berlaku ditempat pengajian ugama mandi telanjang beramai2,itu sudah tak betul.
Tabir itu penting agar orang tak nampak orang yg mandi bertelanjang.

2/12
Pengecualian hanyalah isteri.
Pakai kain basahan ,ore boleh tengok bhg tubuh yg tidak aurat.jika lelaki antara  pusat dgn lutut.bg perempuan antara pusat dgn lutut jika sesama perempuan tapi eluk tutup dada.dgn perempuan kafir boleh berkemban.bukan haram tengok.tapi bimbang tidak amanah lalu diceritakan kepada lelaki.p perempuan Islam pun kemungkinan akan menceritakan pada lelaki ,jadi seeluknya jaga adanya tabir dan kain basahan.
Ada orang dudk dlm penjara Singapura ,satu bilik 2 orang.jika nak buang air,yg tidak buang air alihkan pandangan.tengok tetap tak boleh .

Pada pembukaan mekah,Nabi saw mandi dan anaknya menabirinya .dan ummu Hani jawab

3/12
Pengajaran hadis
1.Menutup aurat ketika mandi dihadapan orang
2.Tidak harus mendedahkan aurat tanpa sebarang
3.Tanpa menutup aurat (bukan yg asas)boleh mandi dihadapan mahram
5.harus suami melihat aurat utama isteri ketika mandi
Sebab Allah telah membenarkan yg lebih dr itu ,maka yg ringan tentulah boleh
Pusat dgn lutut ,mahram lain.
6.fathul Mekah th 8h,ummu Hani baru peluk Islam.

«280» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ أَبِي النَّضْرِ مَوْلَى عُمَرَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ أَنَّ أَبَا مُرَّةَ مَوْلَى أُمِّ هَانِئٍ بِنْتِ أَبِي طَالِبٍ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ سَمِعَ أُمَّ هَانِئٍ بِنْتَ أَبِي طَالِبٍ تَقُولُ ذَهَبْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامَ الْفَتْحِ، فَوَجَدْتُهُ يَغْتَسِلُ وَفَاطِمَةُ تَسْتُرُهُ فَقَالَ: ((مَنْ هَذِهِ)). فَقُلْتُ أَنَا أُمُّ هَانِئٍ.
[أطرافه 357، 3171، 6158، تحفة 18018].

Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Maslamah bin Qa'nab dari Malik dari Abu An Nadlr mantan budak 'Umar bin 'Ubaidullah, bahwa Abu Murrah mantan budak Ummu Hani' binti Abu Thalib, telah mengabarkan kepadanya, bahwa ia mendengar Ummu Hani' binti Abu Thalib berkata, "Aku pergi menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam saat pembukaan Kota Makkah, lalu aku dapati beliau sedang mandi dan Fatimah menutupinya. Beliau lalu bertanya: "Siapa ini?" Aku menjawab, "Ummu Hani'."

Ummi Hani adalah kakak Ali bin Abu Talib
Suaminya bernama Hubairah yg tidak islam sehingga akhir hayat dimn dia mati dlm ugama Kristian.
Ummi Hani dtg menemui nabi untuk memaafka dan jgn dihukum dan dibebaskan suami dr tahanan nabi.s ayanb dia tidak mahu masuk Islam dan cabut lari ke mana.dan pergi ke Rom.
Dlm kitab Mutolah aah.nabi isra Dr rumah ummu Hani,2@3 tahun sebelum hijrah
Nabi pernah meminangnya ummu Hani.tapi ditolak.

4/12
Sirah ibnu Ishak dan muridnya Ibnu Hisyam ,Israkmikraj bermula dr rumah Ummi Hani bercanggah dgn Quran.
Ceritanya antara lain  dlm riwayat ibnu Ishak ,sebelum Israk dan solat dan bila balik solat pula bersama dan bila nabi nak bg tau pada waktu pagi,Ummu Hani pegang kain dan nampak perut nabi seperti kain qibbti.
Bg yg belajar hadis tidak akan menelan begitu sj.sebab bercanggah dgn quran
Ibnu Ishak tiada Sanad dan jika ada Sanad perawi yg cacat tidak boleh diterima.
Logik pun banyak menunjukan hadis itu tidak boleh diterima.
Hadis dr Ibnu Ishak seorang Syiah tidak boleh diterima.
Nabi terima perintah solat dlm israkmikraj sedang dikatakan hadis itu menyebut mereka (nabi dan Ummi Hani dan suaminya)solat .
Ummu hani kafir,dia Islam sewaktu pembukaan Mekah.
Solat kami ,kami tu siapa?
Hubaira itu musuh nabi ,macam mn nabi pergi ke rumahnya.dia pula tidak masuk Islam sehingga akhir hayat.jika diandaikan suaminya tiada.
Dan jika diterima nabi pernah meminangnya lagi teruklah keadaannya.nampak mesra dgn nabi.pegang nabi spt suami-isteri.kaedah diroyah.lagipun nabi ada anak dan Khadijah baru mati,apa jenis orang yg semacam ini.tidak munasabah semuanya.
Dan jika juga jika diterima,  Ummi Hani yg menolak pinangan nabi.bila??ini menjatuhkan kedudukan nabi.

5/12
Bila nabi meminang ummu hani?
Semuantak munasabah,ummumhanintak mahu pada nabi jika dia telah islam.
Jika sebelum hijrah ,ummu Hani belum islam dan jika selepas hijrah ,Abu Talib telah mati dan ummu hani telah bersuami.ini cerita yg tidak munasabah.
Lagi pun selepas dia menikah dgn Maimunah tahun ke7hijrah dan ada yg melarang nabi berkahwin lagi.tak mungkin nabi meminang ummu hani

Kenapa cerita ini ada??
Ummu Hani kakak kepada Ali .Syiah selalu ingin membesarkan Ali.seolah2 segala keberkatan dlm Islam disebabkan Saidina Ali.jika tidak Ali pun saudaranya.
Begitu juga cerita hijrah,k keluarga Abu bakar yg terlibat dan dari rumah Abu bakar.dikatakan Ali tidur di hijtempat nabi diwaktu mlm sedangkan nabi hijrah pada waktu tengahari.
Riwayat ini yg tiada dlm kitab hadis dan  bercanggah dgn Quran maka tertolak atau bercanggah dgn hadis yg lebih sahih.
Orang Syiah memang bertabiat begitu,hdk memuliakan ali contoh bila Kaabah tu mulia Syiah kata Ali dilahirkan dlm Kaabah.

Cerita ummu Hani ada pada tahun ke 8hijrah.
Orang yg sebut cerita ummu Hani untuk bg tau kelebihan dia dgn dah lama masuk islam .sedang ia cerita yg tidak betul dan palsu.dan berbagai cerita karut dr cerita ini.
Seperti ,baca wajaalna as dan tabur pasir.

Ummu Hani dtg ,Fatimah dok menabiri nabi yg sedang mandi.
Nabi tanya siapa itu?
Sudah tahu perempuan tapi tak pasti siapa.
Pengajaran.
Kena bg tau atau minta izin dan boleh tanya dan perlu dijawab dgn baik.
Jgn jawab saya.jawab dgn beritahu nama,itu hak orang yg dikunjungi.jika tuan rumah tak bg tak boleh masuk.jgn kata apa2.

6/12
Jika tuan rumah tanya ,bg tau nama bila di tanya
Sebut nama untuk tuan tahu dan untuk minta izin.j ika tak izin masuk ,maka tidak boleh masuk,itu hak tuan rumah atau orang yg dikunjungi.
Boleh jumpa perempuan.bukan tidak boleh langsung jumpa.
Nabi boleh kenal.jadi ini menunjukkan ia tak pakai tutup muka .
Kejadian Bilal nampak ada hitam di pipi seorang perempuan.ini menunjukkan wanita  tak pakai tutup muka.
Jika mandi ditempat lalu lalang mesti pakai tabir.
Nabi pakai tabir ketika mandi .
Adakah nabi pakai kain basahan.
Katakanlah dia tak pakai pun sudah boleh.tapi nabi  terkenal dgn seorang yg  sangat cermat.
Tidak boleh kata nabi mandi telanjang kerana tiada cerita yg jelas dan juga tidak boleh kata nabi pakai kain basahan tetapi lebih munasabah
Hadis mesti dilihat dgn byk lapis.dgn menggunakan kaedah akan byk pengajaran yg boleh diambil.

Nabi pakai tabir bila mandi.
Tabir takut orang tengok.
Tabir untuk orang lain.

Ini hadis Maimunah hadis  yg asas dlm bab mandi.u untuk menyatakan hukum.hadis ini dibw beberapa kali.ini cara bukhari ingin memberitahu hadis jgn dilihat selapis shj .byk yg boleh diambil pengajaran dari satu hadis.
Maimunah boleh bg tahu dgn jelas dr satu keadaan kepada keadaan yg lain.
Hadis ini telah dijadikan asas oleh Bukhari tentang mandi janabah.

«281» حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ قَالَتْ سَتَرْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يَغْتَسِلُ مِنَ الْجَنَابَةِ، فَغَسَلَ يَدَيْهِ ثُمَّ صَبَّ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ، فَغَسَلَ فَرْجَهُ، وَمَا أَصَابَهُ، ثُمَّ مَسَحَ بِيَدِهِ عَلَى الْحَائِطِ أَوِ الأَرْضِ، ثُمَّ تَوَضَّأَ وُضُوءَهُ لِلصَّلاَةِ، غَيْرَ رِجْلَيْهِ، ثُمَّ أَفَاضَ عَلَى جَسَدِهِ الْمَاءَ، ثُمَّ تَنَحَّى فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ. تَابَعَهُ أَبُو عَوَانَةَ وَابْنُ فُضَيْلٍ فِي السَّتْرِ.
[أطرافه 249، 257، 259، 260، 265، 266، 274، 276، تحفة 18064- 79/ 1].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdan berkata,
telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah berkata,
telah mengabarkan kepada kami Sufyan
dari Al A'masy
dari Salim bin Abu Al Ja'd
dari Kuraib
dari Ibnu 'Abbas
dari Maimunah ia berkata,
"Aku menutupi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam saat beliau sedang mandi junub.
Beliau mencuci kedua tangannya, lalu dengan tangan kanannya beliau menuangkan air pada tangan kirinya, lalu mencuci kemaluannya dan apa yang terkena (mani). Beliau kemudian menggosokkan tangannya ke dinding atau tanah.
Kemudian berwudlu sebagaimana wudlu untuk shalat kecuali kedua kakinya.
Kemudian beliau mengguyurkan air ke seluruh badannya. Kemudian menyudahi dengan mencuci kedua kakinya."
Hadits ini dikuatkan oleh Abu 'Awanah dan Ibnu Fudlail dalam masalah tabir (penutup)."

7/12
Suamiisteri boleh saling tengok aurat.tapi lebih kuat nabi pakai kain basahan.
Jika nabi tak pakai tak berapa lojik sebab isterinya dok tengok nabi mandi
Air mazi dan mani itu najis ,sebab nabi basuh khusus untuk itu.
Peristiwa ni berlaku beberapa kali.sebab Maimunah adalah isteri bukan hamba yg tidak mempunyai hak sbgmn isteri.tapi seperti inilah yg selalu yg nabi lakukan. jika sekali tidak boleh dijadikan asas.
Adalah Sunnah ketika mandi,ambil wuduk tidak lengkap sehingga sudah habis mandi baru basuh kaki.
Ada riwayat yg sebut ada tabir dan ada yg tidak sebut ada tabir.
Mutabik=penyokong
Ada beberapa orang yg ambil hadis ini termasuklah Abu 'Awanah dan Ibnu Fudlail dalam masalah tabir (penutup)."ini dinamakan  mutabaah (menyokong)

Bukan Sufian seorang yg ambil hadis ni dari A'masy ada beberapa orang.
Perbuatan menyokong ini dipanggil  mutabaah.mutabaah ada beberapa jenis.
Mutabaah taamah,drp awal ramai lagi yg ambil dr abdullah (yg atas serupa),seperti dlm hadis ni iman Bukhari ambil dr Abdan. selain Abdan ramai lagi yg ambil dr abdullah. kemudian yg diatas itu serupa.
Tapi bila disebut Mutabaah naqisoh  ialah sokong yg diatas iaitu sokong  Suffian
Satu lagi,bila dipanggil Mutabaah,perawi yg atas sekali atau sahabat  itu serupa iaitu Maimunah.

Jika sampai ke atas sahabat lain ini dipanggil syahid.
Hadis syahid adalah menguatkan juga .walaupun hadis Bukhari satu pun sudah kuat tapi jika ada sokongan lagi kuat.
Mutawatir ramai disetiap peringkat.ramai boleh dibuat dibuat hujjah.aa juga ramai yg tidak boleh dibuat hujjah seperti jemaah orang2 gila
Peringkat lain pun ada mutabik ,kena belajar asing pula
Pengajaran juga,
Boleh berkhidmat atau tolong menolong antara satu sama lain suamiisteri.tabir menabir

8/12
Adapun untuk khidmat ambil air pula macam mana?
Air payah pada masa tu.
Kena p ambil air
Ada Anas ,ada Abu rofek(hamba yg kemudian dimerdekakan) yg tolong ambil air.juga ada  ibnu abbas
Jadi boleh melibatkan orang lain untuk membantu ambil air.
Dan ini termasuk tolong menolong dlm kebajikan.
Juga boleh orang lain tahu tentang mandi wajib.budak2 boleh tahu ,bahkan ini sebagai pendidikan.
Ini bukan sesuatu yg memalukan atau tak boleh orang lain tahu.
Bahkan sahabat2 yg masih muda telah memahami perkara ini atau tutup serapat2nya dr budak2

Bab 22

باب إِذَا احْتَلَمَتِ الْمَرْأَةُ:
Jika seorang wanita bermimpi (basah)

-tajuk ini tergantung(hanya ada jika tapi tiada maka) dan jawapan nya ada dlm hadis.
-masalahnya adakah kena terus mandi bila wanita bermimpi bersetubuh?
-bermimpi dan nampak air (samad ada pada tubuh atau kain),baru wajib mandi
-mafhum mukhalafah,mimpi tak keluar air ,tak wajib mandi.
-kalau tak mimpi pun tapi keluar air mani .wajib kena mandi

«282» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ زَيْنَبَ بِنْتِ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّهَا قَالَتْ جَاءَتْ أُمُّ سُلَيْمٍ امْرَأَةُ أَبِي طَلْحَةَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ لاَ يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ، هَلْ عَلَى الْمَرْأَةِ مِنْ غُسْلٍ إِذَا هِيَ احْتَلَمَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((نَعَمْ إِذَا رَأَتِ الْمَاءَ)).
[أطرافه 130، 3328، 6091، 6121، تحفة 18264].
Telah menceritakan kepada kami '
Abdullah bin Yusuf berkata
, telah mengabarkan kepada kami
Malik dari Hisyam bin 'Urwah dari Bapaknya
dari Zainab binti Abu Salamah
dari Ummu Salamah Ummul Mukminin, bahwa ia berkata, "Ummu Sulaim, isteri Abu Thalhah, datang kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan berkata, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya Allah tidak malu dengan kebenaran. Apakah seorang wanita wajib mandi bila bermimpi?" Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Ya. Jika dia melihat air."

-ini menunjukkan wanita juga bermimpi,dan hukumnya sama dgn lelaki bila nampak air mani kena mandi

-ibrahim bin nakoie berpendapat tak payah mandi.bukhari nak tolak pendapat ini.

Ummu sulaim adalah isteri Abu Talhah ada yg kata mahram nabi dan yg kata tidak  mahram ,mahram sepersusuan.
Cara tanya ummu sulaim pandai.

9/12
Tanya pasal perempuan.
Wanita belahan lelaki,jadi biasanya hukum keatas lelaki sama dgn perempuan.kecuali jika ada Nas yg jelas berbeza dgn lelaki.
Hadis ini menunjukkan wanita juga mempunyai air mani.
Ahli falsafah yunani ,wanita tiada air mani.

Hadis ini memberitahu,wanita mempunyai air mani.
Ada juga yg berpendapat wanita tidak nyata keluar air mani.
Seorang yg tidak tahu,mesti bertanya .sikap ini sikap terpuji.perempuan Ansar dpt pujian nabi kerana bertanya.bahkan berdosa jika tidak bertanya.jika malu cari cara secara bijaksana dan menjaga adab.
Nabi bertanggungjawab menyampailan kepada kedua-dua jenis lelaki dan perempuan.

Ummu Salamah/Aisyah yg  bertanya ,adakah wanita beriktilam?
Aisyahmungkin tidak tahu sebab dia kahwin awal.
Isteri2 nabi tidak tahu??
Isteri nabi terpelihara dr gangguan syaitan atau tidak terdedah kepada dorongan2.
Perempuan kurang beriktilam berbanding dgn lelaki.
Lelaki juga ada kemungkinan juga tidak berlaku.
Tempat keluar jauh sehingga tidak nyata.

10/12
Kena mandi bila keluar sehingga diluar baru dikehendaki mandi.
Lelaki ,air yg keluar memancut.
Perempuan juga memancut tetapi tidak ketara.
Bg mazhab hanafi,lelaki yg keluar air tidak memancut tidak wajib mandi .
Isteri nabi bermimpi ?perkara ini tidak jelas dlm hadis.
Jadi kesimpulannya wanita ada juga yg ikhtilam seperti lelaki.dan hukum mandi seperti lelaki .
Panduan yg jelas memberitahu wanita ada air mani.
Minit,5:16
Air mani itu mendahului,maksudnya bakanya lebih kuat.kuat dr segi bakanya.
Bila ada air yg keluar, baru kena mandi.
Air mazi tidak sebanyak air mani.
Kenapa kena mandi?mandi tanda kesyukuran ada tanda atau bakat untuk mendapat zuriat.

11/12
Ikhtilam perempuan tidak sebanyak kaum lelaki.
Nabi junub tanpa ikhtilam/setubuh dan  kemungkinan boleh junub dgn ikhtilam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan