Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 11

Sesi 11

Sesi 11

Bab 34
Bab apabila anjing telah minum air hendak dibasuh 7X dgn 1 air tanah.

Anjing masuk masjid.
Ada bekas2 yg tempat dia lalu,ada air liur tapi tak jadi masalah
Bulu anjing yg jatuh pun suci.
Bulu manusia tentula lagi suci.
Bila anjing jilat,air tu boleh lagi digunaka untuk berwuduk(kata zuhdi kalu tiada air lain)ini menunjukan air tu suci.

Sufyan assauri adalah fekah (zuhdi)yg sebenar.
Imam malik pun sama pendapat dgn imam bukhari.
Tapi syafie kena 2 kolah

Bg abidah,kalu ada sehelai je rambut ada pada dia lebih baik dari memiliki dunia ini dan isinya.

8/11
Sirin hamba bebasan keluarga anas.
Sirin pun dpat rambut nabi saw
Kalau najis patut ke nabi bg najis.
Kalu khusus untuk nabi mana nas menunjukan khusus untuknya.
Ini menunjukan rambut tidak najis.
Imam syafie juga telah tinggal pendapat itu.
Pernah rambut nabi  telah dicuri dikashmir telah memcetus huruhara sehinggalah dikembalikan semula.

Pemberian rambut adalah kerana rambut tahan lama.

Nabi celup tangan dlm bekas.
Rambut bg pada abu talhah.

Suruh basuh 7 kali bukan menunjukan najis tetapi suatu pencegahan dan hikmah 7kali

Contoh seperti makan kurma 7 biji.
Nabi suruh jirus dgn 7 ghibah(bekas air)semasa dia sakit kebadan dia

Kalu babi pun lebih berat tak suruh basuh 7 kali jika sebab najis, inikan pula anjing

Hadis yg melarang anjing dibela,maka pada masa tu je tak boleh.
Anjing untuk berburu dan menjaga tanaman boleh.
Anjing yg dididik dan dilatih adalah mahal.
Dinegeri bersalji anjing digunakan menarik kereta luncur.

Sebab tak boleh bela anjing adalah tertentu bukan sebab najis.

Zaid telah susah(bercerai dan kahwinserta jadi hamba) sebab ikut nabi.
Tapi dia disebut dlm quran sebagai hiburan hati zaid.

Anjing pun disebut dgn hina disatu pihak tapi sebut dlm quran.

Malaikat tak masuk dlm rumah menunjukan nabi tak suka ,pada masa tu
Kisah lelaki yg telah memberi minum anjing dibalas dgn dimasukan kesyurga.

Bila terdapat anjing lain bersama anjing yg silepaskan tuan hasil buruan tak leh makan.
Anjing yg makan hasil buruan jug tak boleh diambil buruan itu..

Yg kena basuh 7Xtu jilatan bukan bekas makanannya

Abdullah bin umar lihat anjing masuk dlm masjid.tiaada shabat yg halau dan anjing tu kencing .

🍒🍒👉
Bab apabila anjing minum,basah 7X

Bab 33
Berwudlu' dengan air yang digunakan untuk membasuh rambut

Sisa jilatan anjing dan tempat lalu anjing.
Bab membasuh 7X jilatan anjing

Bab kecil dibawah bab besar.
Bab dibawah bab.

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا شَرِبَ الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْسِلْهُ سَبْعًا
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf dari Malik dari Abu Az Zinad dari Al A'raj

dari Abu Hurairah berkata, "Sesungguhnya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

"Jika anjing menjilat bejana seorang dari kalian, maka hendaklah ia cuci hingga tujuh kali." 💞

-bulu/rambut terpisah dr manusia najis mengikut syafie.tapi jumhur tidak najis
- nabi bg menunjuk tidak najis.
-anjing garu,bulu tentu ada jatuh.
-ini menunjukan anjing tidak najis.
Anjing dan babi ,babi lebih berat najis sebab disebut dlm quran ,tapi tidak diperintah basuh 7X
-basuh babi 7X adalah qias.
-kenapa yg lebih beratbcuma qias?
-basuh anjing tu bukan sebab najis.
-setara babi pun tiada suruh basuh 7X,ini anjing tiadapun  sebut dlm quran.
-ada hikmah dari segi rawatan.
-kalau kira qias babi lebih berat ,tapi bukan sebab najis .
-imam malik kerana
1.perintah amal taabudi,tak boleh nak fikir sebabnya.tak sampai nak fikir.
Ada ke nabi bg kerana najis,cuma dia suruh basuh.
7X,ada hikmat dr segi rawatan.sakit kepala 7derebe air nabi suruh curahkan
Siapa yg makan 7biji tamar ajwab diwaktu pagi tidak terkena racun atau sihir.
Basuh yg akhir dgn air tanah ,adakah semakimn cuci?jadi ini bukan untuk hilangkan najis.
Ada yg kata 8X
Dari 8 ke 7 dan ,3 kali.
-jika bulu manusia lebih2 lagi suci.
-tempatnya dimasjid pula.
-hadis ini seperti adalah isyarat perubatan,seperti lalat bila jatuh sayapmbelah kiri ,selam sayap belah kanan sebagai penawar.
-saintis amerika masuk islam ,kuman anjing amti dgn air tanah.
-tuhe dah buat berpasangan,baik=jahit,bodoh=cerdik,racun=penawar.

-bekam dan dibekam batal puasa sebab depa dok mengumpat.

«173» حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ أَخْبَرَنَا عَبْدُ الصَّمَدِ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ سَمِعْتُ أَبِي عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَنَّ رَجُلاً رَأَى كَلْبًا يَأْكُلُ الثَّرَى مِنَ الْعَطَشِ، فَأَخَذَ الرَّجُلُ خُفَّهُ فَجَعَلَ يَغْرِفُ لَهُ بِهِ حَتَّى أَرْوَاهُ، فَشَكَرَ اللَّهُ لَهُ فَأَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ)).
[أطرافه 2363، 2466، 6009، تحفة 12825].

Telah menceritakan kepada kami Ishaq telah mengabarkan kepada kami 'Abdush Shamad telah menceritakan kepada kami 'Abdurrahman bin 'Abdullah bin Dinar aku mendengar Bapakku dari Abu Shalih

dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, bahwa ada seorang laki-laki melihat seekor anjing menjilat-jilat tanah karena kehausan, lalu orang itu mengambil sepatunya dan mengisinya air untuk kemudian diminumkan kepada anjing tersebut hingga kenyang.

Allah lalu berterima kasih kepadanya dan memasukkannya ke dalam surga.💞

-hadis ini menunjukan anjing tidak najis malah suci.
-ada hadis yg detail lagi cerita dia.
-kalau anjing ini najis,tak perlu dihormati.kalu perbuatan itu salah kenapa dibalas sedemikian rupa.
-khauf najis?
-boleh jadi gali tanah dan bubuh situ ,tak kena mulut anjing,andaian sj .kalu najis nabi mesti bgtau sebab orang tak tau itu najis.
-syaruman qoblana.=syariat sebelum kita

-bukhari bawa lagi hadis secara muzakarohbukan secara tahdith ,hadasana dia kurang sikit ,kedudukan tak tinggi mn,bandinganyg sama2 dalam bukhari
-ibnu umar dok tidur dlm masjid.dan dia nampak anjing pula kencing dlm masjid,tiada basuh

وقالَ أَحْمَدُ بْنُ شَبِيبٍ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ يُونُسَ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ: حَدَّثَنِي حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كَانَتِ الْكِلاَبُ تَبُولُ وَتُقْبِلُ وَتُدْبِرُ فِي الْمَسْجِدِ فِي زَمَانِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ يَكُونُوا يَرُشُّونَ شَيْئًا مِنْ ذَلِكَ.
[تحفة 6704].
Telah Ahmad bin Syabib berkata, telah menceritakan kepada kami Bapakku
dari Yunus dari Ibnu Syihab berkata, telah menceritakan kepadaku Hamzah bin 'Abdullah

dari Bapaknya, bahwa pada masa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ada beberapa anjing yang kencing dan membuang kotoran di dalam masjid,

namun para sahabat tidak menyiramnya dengan sesuatu."💞

«175» حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنِ ابْنِ أَبِي السَّفَرِ عَنِ الشَّعْبِيِّ عَنْ عَدِيِّ بْنِ حَاتِمٍ قَالَ سَأَلْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: ((إِذَا أَرْسَلْتَ كَلْبَكَ الْمُعَلَّمَ فَقَتَلَ فَكُلْ، وَإِذَا أَكَلَ فَلاَ تَأْكُلْ، فَإِنَّمَا أَمْسَكَهُ عَلَى نَفْسِهِ)). قُلْتُ أُرْسِلُ كَلْبِي فَأَجِدُ مَعَهُ كَلْبًا آخَرَ قَالَ: ((فَلاَ تَأْكُلْ، فَإِنَّمَا سَمَّيْتَ عَلَى كَلْبِكَ، وَلَمْ تُسَمِّ عَلَى كَلْبٍ آخَرَ)).
[أطرافه 2054، 5475، 5476، 5477، 5483، 5484، 5485، 5486، 5487، 7397، تحفة 9863- 55/ 1].

Telah menceritakan kepada kami Hafsh bin 'Umar berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Ibnu Abu As Safar dari Asy Sya'bi dari 'Adi bin Hatim berkata, "Aku bertanya kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau lalu menjawab: "Jika kamu melepas anjing buruanmu yang telah terlatih lalu ia mendapatkan hasil buruan, maka makanlah hasil buruannya. Jika anjing itu memakannya maka kamu jangan memakannya, sebab ia menangkap untuk dirinya sendiri." Aku lalu bertanya lagi, "Aku melepas anjing buruanku, lalu aku mendapati anjing lain bersama dengan anjingku?" Beliau menjawab: "Jangan kamu makan, karena kamu membaca basmalah untuk anjingmu dan tidak untuk anjing yang lain."💞

-anjing adalah binatang istimewa,boleh masuk syurga disebabkan berbuat baik kepadanya.
-air liurnya tidak najis sebab itu binatang buruannya boleh dimakan tanpa disamak.
-anjing boleh dilatih untuk menjaga kebun menangkap penjenayah dan mengesan perkara yg dikeherndaki seperti dadah .
-helang ,harimau kumbang pun boleh,tapi disebut anjing .
-anjing terjelir2,suruh bunuh ,suruh bunuh ,padahal bukan zat dia ,tapi sebab sampingan shj dan byk faedah anjing.
-setara abu bakar ali,osman,yg ada zaidun disebutkan dlm quran,sebab dia telah mengikut nabi dan tersiksa dan terhina kerana itu.bercerai dgn isteri ,dibuang bin muhamad,telah memilh nabi setelah diberi pilihan oleh nabi dgn keluarganya.begitu juga anjing terhibur hatinya kerana disebut dlm quran.yg tak mahu anjing yg tak berfaedah.islam tidak semata2 melarang tanpa ada apa2 sebab.
-ada masa nabi suruh bunuh ,pah tak pula.,a yg suruh basuh 8x,7x pah 3x .
-kekayaan dia tiada sangkutpaut dgn pakaian
-mengamcam jiwa dan peribadi adala sangat bahaya.
-makan kena wuduk,nak terapkan sifat /kebersihan hidup dlm bersih.
-kain labuh bermaksud ,tak mahu orang bersikap sombong.abu bakar labuh tidak bermaksd demikian.
-paham hadis secara zahir sahaja.gambar ,kamu hidupkan gambar yg bernyawa,kena faham ,oang yg dibuat dianggap mempunyai sifat tuhe mu buat lah nyawa dia,atau buat gambar dan lambang dan sembah tak boleh walaupn tidak bernyawa,maksud tak bagi syirik.
-patung untuk belajar juga boleh.
-pengikut yg bodoh n salah faham ,tidak akan kemana.
-kencing kena siksa kubur?binatang ada 2jenis ,yg boleh dimakan tidak makan,yg tak dimakan air kencingny tidak najis.puak urainah disuruh minum air kencing unta,ini bukti tak najis.
-cerita kemudian
-jilat 7x,kencing lagi banyaklh sepatutnya.

Aku melepas anjing buruanku, lalu aku mendapati anjing lain bersama dengan anjingku?" Beliau menjawab: "Jangan kamu makan, karena kamu membaca basmalah untuk anjingmu dan tidak untuk anjing yang lain."💞

-jgn makan
-anjing2 hakikatnya sama .
-anjing yg tangkap mesti keluar dan gigit,mana ada sebut suruh basuh 7X
-kalu anjing najis mesti nabi bg tau.
-surah almaidah,4

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ ۖ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ ۙ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ ۖ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ

Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): "Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?" Bagi menjawabnya katakanlah: "Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik, dan (buruan yang ditangkap oleh) binatang-binatang pemburu yang telah kamu ajar (untuk berburu) mengikut cara pelatih-pelatih binatang pemburu. Kamu mengajar serta melatihnya (adab peraturan berburu) sebagaimana yang telah diajarkan Allah kepada kamu. Oleh itu makanlah dari apa yang mereka tangkap untuk kamu dan sebutlah nama Allah atasnya (ketika kamu melepaskannya berburu); dan bertaqwalah kepada Allah (dengan memelihara diri dari memakan yang diharamkan Allah); Sesungguhnya Allah Maha Cepat hitungan hisabNya"

Ini menunjukan anjing ini suci.

Hadis yg ketika tak boleh barulah menyebabkan hilang pahala satu qirat.

-anjing ada berbagai faedah yg kamu ajar yg tuhan ajar,cari orang dlm runtuhan,penjenayah,dll.
-anjing yg dididik dan dilatih.
-negeri salji ,anjing adalah sebagai penarik kereta.
-kenapa dlm quran ada anjing
-anjing terjelir=orang tamak/tak reti.

-ketika tuhe dn nabi ,malaikat tk masuk,pada masa tu macam tak ngadap baitul maqdis

Tiada ulasan:

Catat Ulasan