Sesi 15
Bab 37
Bab tidak mengambil wuduk melainkan kerana pengsan
Bab yg menutup aqal ;gila ,mabuk ,pengsan. الغشي=tutup terus fikiran (yg berat)
Tidur juga
Kalu gelap mata hampir nak pitam atau baru nak mengantuk tidak batal.
الغشي
Yg ringan tak batal wuduk
Tidur (masih ada sedikit kesedaran)pun batal ,maka keadaan yg tak sedar diri langsung ini tentu lebih lagi.
Asma dtg ketempat aisyah yg sedang solat dan dia ikut sama solat dan hampir pengsan sambil menjirus air
4/12
Bukhari menolak pendapat yg kata الغشي berat tak batal wuduk ditolak & الغشي ringan sepakat telah ditolak(ringan juga batal wuduk)
Melihat tak semestinya dgn mata.
Allah boleh buat untuk melihat perkara yg mata biasa tak nampak.
Tengok tuhan tak mesti depan2.
Azab kubur ,makna mutawatir
Antara hadisnya adalah ini hadisnya.
Amalan tak cukup,byklah ujiannya
Buat aniaya kat orang.ambil tanah orang.
Tidur selepas mati,tidur seperti pengantin.
Ada soalan dalam kubur.ada yg boleh jawab,jadi soalan hanyalah sekadarnya.
Kalu jawab dgn keraguan(orang ramai kata ini nabi)maka akan mendapat siksa.
Jadi kena tahu tentang nabi
Nabi dinampakan dan dgn kuasa iman sesaorang boleh kena nabi.siapa yg tak ada iman tak akan kenal nabi.
Bab 38
Bab menyapu kepala semua sekali
Hadis abdullah bin zaid
Sapu kepala=semua sekali kepala.
بعض=boleh juga sebahagian
Sapu supaya senang terutama perempuan.
Kalu tengok orang sapu setengah jangan kata apa sebab boleh juga buat tapi yg terbaik adalah semua sekali.
Bab 39
Bab membasuh dua kaki hingga ke buku lali.
Imam bukhari sangat halus pemerhatian dia sehingga telinga bg kaki dilihat itu adalah buku lali.
Basuh kaki bukan serentak tapi kaki kanan dulu.
Tangan pula dua2 sekali.
🍅🍅🍅
Sesi 15
Bab 37
باب مَنْ لَمْ يَتَوَضَّأْ إِلاَّ مِنَ الْغَشْيِ الْمُثْقِلِ:
Orang yang tidur tidak perlu berwudlu' lagi kecuali tidur yang berat (lama)
- tutup fikiran/mabuk/tidur= الْغَشْيِ,membatalkan wuduk
-yg membatal wuduk adalah. الْغَشْيِ الْمُثْقِلِ
-ada ghos'yu yg ringan seperti gelap mata,gelap mata,kemama,pening lalat.
-ada yg berpendapat ghosyu yg berat pun tak batal wuduk,seperti nabi pengsan ketika nabi hampir mati,seperti puak2 zohiriah.
Tapi ada yg kata itu ghosyu ringan.
«184» حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ قَالَ: حَدَّثَنِي مَالِكٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنِ امْرَأَتِهِ فَاطِمَةَ عَنْ جَدَّتِهَا أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِي بَكْرٍ أَنَّهَا قَالَتْ أَتَيْتُ عَائِشَةَ زَوْجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِينَ خَسَفَتِ الشَّمْسُ، فَإِذَا النَّاسُ قِيَامٌ يُصَلُّونَ، وَإِذَا هِيَ قَائِمَةٌ تُصَلِّي فَقُلْتُ مَا لِلنَّاسِ فَأَشَارَتْ بِيَدِهَا نَحْوَ السَّمَاءِ وَقَالَتْ سُبْحَانَ اللَّهِ. فَقُلْتُ آيَةٌ فَأَشَارَتْ أَيْ نَعَمْ. فَقُمْتُ حَتَّى تَجَلاَّنِي الْغَشْيُ، وَجَعَلْتُ أَصُبُّ فَوْقَ رَأْسِي مَاءً، فَلَمَّا انْصَرَفَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: ((مَا مِنْ شَيْءٍ كُنْتُ لَمْ أَرَهُ إِلاَّ قَدْ رَأَيْتُهُ فِي مَقَامِي هَذَا حَتَّى الْجَنَّةِ وَالنَّارِ، وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّكُمْ تُفْتَنُونَ فِي الْقُبُورِ مِثْلَ أَوْ قَرِيبًا مِنْ فِتْنَةِ الدَّجَّالِ- لاَ أَدْرِي أَيَّ ذَلِكَ قَالَتْ أَسْمَاءُ- يُؤْتَى أَحَدُكُمْ فَيُقَالُ مَا عِلْمُكَ بِهَذَا الرَّجُلِ فَأَمَّا الْمُؤْمِنُ- أَوِ الْمُوقِنُ لاَ أَدْرِي أَيَّ ذَلِكَ قَالَتْ أَسْمَاءُ- فَيَقُولُ هُوَ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، جَاءَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى، فَأَجَبْنَا وَآمَنَّا وَاتَّبَعْنَا، فَيُقَالُ نَمْ صَالِحًا، فَقَدْ عَلِمْنَا إِنْ كُنْتَ لَمُؤْمِنًا، وَأَمَّا الْمُنَافِقُ- أَوِ الْمُرْتَابُ لاَ أَدْرِي أَيَّ ذَلِكَ قَالَتْ أَسْمَاءُ- فَيَقُولُ لاَ أَدْرِي، سَمِعْتُ النَّاسَ يَقُولُونَ شَيْئًا فَقُلْتُهُ)).
[أطرافه 86، 922، 1053، 1054، 1061، 1235، 1373، 2519، 2520، 7287، تحفة 15750- 58/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Isma'il berkata, telah menceritakan kepadaku Malik dari Hisyam bin 'Urwah dari isterinya Fatimah
dari neneknya Asma` binti Abu Bakar bahwa ia berkata, "Aku pernah menemui 'Aisyah, isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, ketika terjadi gerhana matahari.
Saat itu orang-orang sedang melaksanakan shalat dan saat itu iapun berdiri shalat. Setelah itu aku katakan kepadanya, "Apa yang dilakukan orang-orang?"
Aisyah lalu memberi isyarat dengan tangannya ke arah langit seraya berkata, "Maha suci Allah."
Aku lalu berkata, "Satu tanda kekuasaan Allah."
Lalu dia mengiyakan dengan memberi isyarat.
Maka akupun ikut shalat sementara timbul perkara yang membingungkanku(pening-ghosyu yg ringan), hingga aku siram kepalaku dengan air.
👉👉qias aulawi,
Imam bukhari ingin menyatakan pening/gelap mata tidak membatalkan wuduk.
-apa yg berlaku pada asma tidak batal wuduk.
Selesai shalat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengucapkan puja dan puji kepada Allah, kemudian beliau bersabda:
"Tidak ada sesuatu yang belum diperlihatkan kepadaku, kecuali aku sudah melihatnya dari tempatku ini hingga surga dan neraka.
👉👉menunjukan nabi tahu apa yg terjadi pada asma dan nabi tak bg tahu yg solat asma telah batal.nabi tidak akan diam.jadi bukan semua ghosyu membatalkan wuduk.
-ghosyu pengsan ,mabuk baru batal.
-alam semesta ini luas termasuk syurga dan neraka.
-selain allah adalah alam
-alam syurga allah tak bg nampak dan tidak mustahil boleh nampak jika allah nak bg nampak.
-ada orang yg ttt diberi nampak alam ghaib oleh allah tapi bukan pada semua orang.dan ini bukan kelebihan.tapi jika dia berubah mungkin dia dapt sedikit kelebihan..
-allah boleh bg nampak walaupun bukan terletak dihadapan.sepertintengok kita dlm cermin ,kita bukanya duduk dihadapan.
-kucing tuhan dah buat boleh tengok dlm gelap.
-ada azab kubur,makna nya mutawatir dan ini adalah salah satu hadisnya.👇
Dan telah diwahyukan kepadaku bahwa kalian akan terkena fitnah dalam qubur kalian seperti, atau hampir serupa dengan fitnah Dajjal yang aku sendiri tidak tahu fitnah apakah itu.
" Asma` berkata, "Setiap salah seorang dari kalian akan didatangkan (dalam sidang), lalu dikatakan kepadanya, 'Apa yang kamu ketahui tentang laki-laki ini (Rasulullah)? ' Adapun orang beriman atau orang yang yakin -aku tidak tahu mana yang Asma' ucapkan-, lalu orang tersebut akan menjawab,
'Dia adalah Muhammad utusan Allah. Ia datang kepada kami membawa penjelasan dan petunjuk.
Kami lalu menyambutnya, beriman dan mengikuti seruannya.'
Maka kepada orang itu dikatakan, 'Tidurlah kamu dengan baik, sungguh kami telah mengetahui bahwa kamu adalah orang beriman.'
Adapun Munafik atau pelaku dosa besar -Aku tidak tahu mana yang diucapkan Asma'- akan menjawab, 'Aku tidak tahu siapa dia, aku mendengar orang-orang mengatakan sesuatu maka aku pun mengikuti ucapan tersebut'."
👉👉 buat aniaya ,munafik akan disiksa didlm kubur.
Ini adalah muhamad,ucapan dlm hadis memberitahu.kemudian tidur,masih ada tidur didlm kubur,tidur pengantin.
Tenang dan suka.
-bg munafik/orang yg ragu ,asma tidak pasti, pengetahuan nya tidak pasti tentang nabi.
-kena tahu nabi ni berbini,sakit dsbnya.
-orang yg beriman akan kenal nabi,ada yg kata gambaran nabi,ini adalah kuasa iman
-dajal ada tulisكفر diatas dahinya,yg buta pun nampak jika dia beriman.
-nabi tidak pelawak/berbohong.
-aqidah penting ,yg diluar suka di ketika segar dan sakit dah tak mahu
-alam barzah ni nampak,lagu mn?
Nampak kain kapan?
Tak royat.
Kalu ore pandai dah boleh agak.
Contoh laah tengok dah boleh kena.
Nabi tak pernah berbohong.
-Bulu roma pun jadi saksi.kuku kita pun jadi saksi.
-manusia ini sangat penting ,diambil gambar dan dirakam
Bab 38
Bab menyapu kepala semua sekali
باب مَسْحِ الرَّأْسِ كُلِّهِ:
Mengusap seluruh kepala
👉👉cerita bab sapu
Sapu kepala,ini asasnya👇quran rujukan utama.
لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ}.
Allah taala telah berkata sapulah seluruh kepala kamu/sapulah dikepala kamu.
-sapulah dikepala kamu ,ini pendapat imam bukhari.
-sapu sebyk mn,bhg mn?
-yg masuk ruang kepala
-ada yg kata setengah,ada yg kata sepertiga,ada yg kata sehelai.
وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ
بba zaidah tiada terjemahan
Zaidah bermakna lebih atau tambahan.
Tak kata sebhg dari kepala.
Memang eluk sapu semua sekali,tapi yg sah setakat mana?
Muka dan tengkok bukan kepala ,ada yg tak setuju.
Bab dengan makna tab'in
1:13minit
Kenapa suruh sapu,tidak basuh?
Basah jadi sejuk,otak sejuk tak bagus.otak mengarah jadi lebih patut basuh tapi nyusahkan.sapu semua sekali seperti basuh.
Tayamun sapu muka ,sebab tu bo tu zaidah. Tu la sapu kepala sebab bo zaidah.malik ,tak sah kalu tak sapu semua.syarat sapu .
وَقَالَ ابْنُ الْمُسَيَّبِ الْمَرْأَةُ بِمَنْزِلَةِ الرَّجُلِ تَمْسَحُ عَلَى رَأْسِهَا.
Dan telah berkata ibnu mussayab,perempuan sama juga kena menyapu keseluruh kepala sebagaimana lelaki.
-👉yg lebih tak jadi
Said bin musayyab,menantu abu hurairah.cari hadis sanggup jual baju .kata nya.perempuan Sama dgn lelaki.
Perempuan pakai tudung.bila nak ambil wuduk mesti buka tudung .adakah boleh sapu atas tudung?kenapa tak leh?terdedah aurat dan tak sempurna wuduk kalu tak buka tudung.lelaki lebih2 lagi kena sapu kepala.
وَسُئِلَ مَالِكٌ أَيُجْزِئُ أَنْ يَمْسَحَ بَعْضَ الرَّأْسِ
Dan pernah Malik tabiin tabiin ,ditanya adakah memadai hanya sapu sebhg.dia telah membawakan hadis ini
فَاحْتَجَّ بِحَدِيثِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدٍ.
Abdullah bin Zaid tunjuk secara praktikal dan dia bg tau nabi buat lagu ni la
«185» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ:
أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ عَمْرِو بْنِ يَحْيَى الْمَازِنِيِّ عَنْ أَبِيه
ِ أَنَّ رَجُلاً قَالَ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدٍ-
وَهُوَ جَدُّ عَمْرِو بْنِ يَحْيَى- أَتَسْتَطِيعُ أَنْ تُرِيَنِي كَيْفَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَتَوَضَّأُ فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ زَيْدٍ نَعَمْ.
فَدَعَا بِمَاءٍ،
فَأَفْرَغَ عَلَى يَدَيْهِ فَغَسَلَ يَدَهُ مَرَّتَيْنِ،
ثُمَّ مَضْمَضَ وَاسْتَنْثَرَ ثَلاَثًا،
ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ ثَلاَثًا،
ثُمَّ غَسَلَ يَدَيْهِ مَرَّتَيْنِ مَرَّتَيْنِ إِلَى الْمِرْفَقَيْنِ،
ثُمَّ مَسَحَ رَأْسَهُ بِيَدَيْهِ،
فَأَقْبَلَ بِهِمَا وَأَدْبَرَ، بَدَأَ بِمُقَدَّمِ رَأْسِهِ،
حَتَّى ذَهَبَ بِهِمَا إِلَى قَفَاهُ،
ثُمَّ رَدَّهُمَا إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي بَدَأَ مِنْهُ، ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَيْهِ.
[أطرافه 186، 191، 192، 197، 199، تحفة 5308].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari 'Amru bin Yahya Al Mazini
dari Bapaknya bahwa ada seorang laki-laki berkata kepada 'Abdullah bin Zaid -dia adalah kakek 'Amru bin Yahya-,
"Bisakah engkau perlihatkan kepadaku bagaimana Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu?"
'Abdullah bin Zaid lalu menjawab, "Tentu."
Abdullah lalu minta diambilkan air wudlu, lalu ia menuangkan air pada kedua tangannya dan membasuhnya dua kali,
lalu berkumur dan mengeluarkan air dari dalam hidung sebanyak kali,
kemudian membasuh mukanya tiga kali,
kemudian membasuh kedua tangan dua kali dua kali sampai ke siku,
kemudian mengusap kepalanya dengan (2belah)tangan,
dimulai dari bagian depan dan menariknya hingga sampai pada bagian tengkuk, lalu menariknya kembali ke tempat semula.
Setelah itu membasuh kedua kakinya."
فَأَقْبَلَbawa ke depan
-berkumur dgn hisab air kehidung dgn satu cedukan pun boleh
-yg sempurna buat suku2 antara kumur2 dan hisap air kehidung
-basuh tangan 2kali
-basuh kaki tidak serentak tpi 3kali
-sat 2x@3x
-sapu kepala dgn ke2 belah tangan
--basuh tangan kedua2 tangan tapi kaki tidak serentak suku2
-kaki jelas KENA BASUH.selepas sapu kepala basuh kaki.
Seba ada ila إِلَى الْمَكَانِ
-telinga=buku lali
-tiada hadis yg sahih kata air asing untuk basuh telinga dan kepala.
Bab 39
باب غَسْلِ الرِّجْلَيْنِ إِلَى الْكَعْبَيْنِ:
Mengusap kedua kaki hingga kedua mata kaki
«186» حَدَّثَنَا مُوسَى قَالَ: حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ عَنْ عَمْرٍو عَنْ أَبِيهِ شَهِدْتُ عَمْرَو بْنَ أَبِي حَسَنٍ سَأَلَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ زَيْدٍ عَنْ وُضُوءِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَدَعَا بِتَوْرٍ مِنْ مَاءٍ، فَتَوَضَّأَ لَهُمْ وُضُوءَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَكْفَأَ عَلَى يَدِهِ مِنَ التَّوْرِ، فَغَسَلَ يَدَيْهِ ثَلاَثًا، ثُمَّ أَدْخَلَ يَدَهُ فِي التَّوْرِ، فَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَاسْتَنْثَرَ ثَلاَثَ غَرَفَاتٍ، ثُمَّ أَدْخَلَ يَدَهُ فَغَسَلَ وَجْهَهُ ثَلاَثًا، ثُمَّ أَدْخَلَ يَدَهُ فَغَسَلَ يَدَيْهِ مَرَّتَيْنِ إِلَى الْمِرْفَقَيْنِ مَرَّتَيْنِ، ثُمَّ أَدْخَلَ يَدَهُ فَمَسَحَ رَأْسَهُ، فَأَقْبَلَ بِهِمَا وَأَدْبَرَ مَرَّةً وَاحِدَةً، ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَيْهِ إِلَى الْكَعْبَيْنِ.
[أطرافه 185، 191، 192، 197، 199، تحفة 5308].
Telah menceritakan kepada kami Musa berkata, telah menceritakan kepada kami Wuhhaib dari 'Amru dari Bapaknya berkata, "Aku pernah menyaksikan 'Amru bin Abu Hasan bertanya kepada 'Abdullah bin Zaid tentang wudlunya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Lalu ia minta diambilkan satu gayung air, kemudian ia memperlihatkan kepada mereka cara wudlu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Ia menuangkan air dari gayung ke telapak tangannya lalu mencucinya tiga kali, kemudian memasukkan tangannya ke dalam gayung, lalu berkumur-kumur, lalu memasukkan air ke hidung lalu mengeluarkannya kembali dengan tiga kali cidukan, kemudian memasukkan tangannya ke dalam gayung, lalu membasuh mukanya tiga kali, kemudian membasuh kedua tangannya dua kali sampai ke siku. Kemudian memasukkan tangannya ke dalam gayung, lalu mengusap kepalanya dengan tangan; mulai dari bagian depan ke belakang dan menariknya kembali sebanyak satu kali, lalu membasuh kedua kakinya hingga mata kaki."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan