Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 19

Sesi 19
Bab 49
Bab memasukan kedua kakinya bersih keqauf
ؤاجلكم baris  depan  sapuل.     Basuh لbaris atas. 
Sahabat dilarang membuka qauf nabi.
Sebelum memakai qauf mesti dibersihkan dari najis atau hadas.
Ini jika mengikut mazhab bukhari tertib bukan syarat sahnya wuduk jadi selepas tu boleh diteruskan diambil wuduk atau jika batal boleh disapu sj diatas qauf.

Bab 50
Bab tidak berwuduk apabila memakan biri2 dan sawiq
Dan  abu bakar  ,umar dan usman tidak ambil wuduk selepas memakannya

Sawiq=sagung./seperti horlick

3 ini adalah khalifah arrasyidin khususiyah,dan selepasnya juga khalifah arrasyidin tapi tidak khususiyah.

Sebelum ni nabi pernah suruh ambil wuduk bila makan katih kambing dan sawiq tapi kali ni tidak .ini adalah mengikut keperluan pada masa tu .pada masa awal dulu untuk menanam peri pentingnya soal kebersihan dan boleh mengurangkan kepanasan .

Bab 51
Bab orang berkumur2 apabila memakan sawiq dan tidak berwuduk selepas memakannya tapi nabi terus solat

Boleh jadi ada yg melekat dicelah2 gigi sisa makananu

1.Yg dimasak dgn api tak batal wuduk
2.wuduk boleh dgn beberapa solat,berbeza dgn tayamun hanya untuk satu solat shj.
3.nak makan macam mn pun boleh ,satu dulang atau lain2 pinggan pun boleh
4
5
6.berbekal tidak bercanggah tawakal.
Ikat dulu baru tawakal.


Bab 52
Bab adakah perlu berkumur2 bila meminum susu.
Selepas minum beliau berkumur2 dan berkata susu sebenarnya mempunyasi lemak

🍒🍒

Sesi 19
Bab 49

باب إِذَا أَدْخَلَ رِجْلَيْهِ وَهُمَا طَاهِرَتَانِ:
Sesorang memasukkan kedua kakinya ke dalam khuff dalam keadaan kedua2nya suci/bersih

👉no 49 ,tambahan orang yg kemudian dr imam bukhari.
Untuk memudahkan.
Bab khuff sudah ada bab 48,situ mualnya perbincangan khuf.
Khuf untuk negeri yg sejuk,khuf yg dibenarkan sapu  adalah khuf yg dibawah buku lali.
Khuf ada berbagai jenis.dalamnya kulit pun ada.dibawahnya lembut.
Nak pakai masa haji kena bawah buku lali.
Kalu tidak dibuat begitu kena potong.jika nak buat haji
Tujuan imam bukhari untuk menyatakan khilaf .
Suci dr hadas atau bersih?
Maksud imam bukhari disebalik tajuk adalah tergantung.
Jawabnya tiada.
Kenapa imam bukhari buat begitu?
Untuk menarik perhatian

«206» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ:
حَدَّثَنَا زَكَرِيَّاءُ عَنْ عَامِرٍ عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ
كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سَفَرٍ،
فَأَهْوَيْتُ لأَنْزِعَ خُفَّيْهِ فَقَالَ:
((دَعْهُمَا، فَإِنِّي أَدْخَلْتُهُمَا طَاهِرَتَيْنِ)).
فَمَسَحَ عَلَيْهِمَا.
[أطرافه 182، 203، 363، 388، 2918، 4421، 5798، 5799، تحفة 11514- 63/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Zakaria dari 'Amir dari

'Urwah bin Al Mughirah bin Syu'bah dari Bapaknya ia berkata, "Aku pernah bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dalam suatu perjalanan, aku lalu merunduk untuk melepas kedua sepatunya, namun beliau bersabda: "Biarkan saja, karena aku mengenakannya dalam keadaan suci." Dan beliau hanya mengusap sepatunya.

👈 دَعْهُمَا، فَإِنِّي أَدْخَلْتُهُمَا طَاهِرَتَيْنِ
Tak jelas sebab tu khilaf
👉nak pakai khuf ambil wuduk ,selepas itu jika berhadas boleh sapu khauf
Ini bersih dr najis dan hadas.bg kedua2 kakinya .
Daud zohiri kata bersih dr najis shj.
Jumhur kata bersih kedua2nya,punca dr hadis yg kata suci
👉bg bukhari sudah sah tidak ikut tertib walaupun eluk jika tertib,abu hanifah pun sama dgn bukhari.

Katalah basuh kaki baru pakai khauf.pah barulah sempurnakn wuduk,bg bukhari dan abu hanifah ,sah.

Ada yg tolong jawab,Belum habis ,tapi dia buat juga cuma kemudian.
Bila sesaorang (dlm hadis)=tak jelas siapa padahal nabi.
Hisab air kehidung nabi buat sokmo.


Bab 50

باب مَنْ لَمْ يَتَوَضَّأْ مِنْ لَحْمِ الشَّاةِ وَالسَّوِيقِ:
Tidak perlu berwudlu' lagi seseorang yang memakan daging domba atau tepung sawiq

وَأَكَلَ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ وَعُثْمَانُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ لَحْمًا فَلَمْ يَتَوَضَّئُوا.
Dan telah makan abu bakar,umar dan usman daging maka tidak mereka berwuduk

👉cuma berkumur,tadi makan daging kambing pun tak berkumur.jadi setaro sawiq pun berkumur maka eluk la jika kambing

حدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ:
أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ.
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَكَلَ كَتِفَ شَاةٍ،
ثُمَّ صَلَّى وَلَمْ يَتَوَضَّأْ.
[طرفاه 5404، 5405، تحفة 5979].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Zaid bin Aslam dari 'Atha bin Yasar dari

'Abdullah bin 'Abbas, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam makan paha kambing kemudian shalat dan tidak berwudlu lagi."

👉wuduk tak batal
👉ada yg kata  telah mansukh.
👉

«208» حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ عُقَيْلٍ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ: أَخْبَرَنِي جَعْفَرُ بْنُ عَمْرِو بْنِ أُمَيَّةَ أَنَّ أَبَاهُ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ رَأَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَحْتَزُّ مِنْ كَتِفِ شَاةٍ، فَدُعِيَ إِلَى الصَّلاَةِ فَأَلْقَى السِّكِّينَ فَصَلَّى وَلَمْ يَتَوَضَّأْ.
[أطرافه 675، 2923، 5408، 5422، 5462، تحفة 10700].

Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair berkata, telah menceritakan kepada kami Al Laits dari 'Uqail dari Ibnu Syihab berkata, telah mengabarkan kepadaku

Ja'far bin 'Amru bin Umayyah bahwa Bapaknya mengabarkan kepadanya, bahwa ia pernah melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memotong daging paha kambing, saat panggilan shalat tiba beliau langsung meletakkan pisaunya dan shalat tanpa berwudlu lagi."

Bab 51
باب مَنْ مَضْمَضَ مِنَ السَّوِيقِ وَلَمْ يَتَوَضَّأْ:
Orang yang cukup berkumur setelah makan sawiq dan tidak perlu berwudlu

👉Kalu makan kambing lagi eluk

«209» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ عَنْ بُشَيْرِ بْنِ يَسَارٍ مَوْلَى بَنِي حَارِثَةَ أَنَّ سُوَيْدَ بْنَ النُّعْمَانِ أَخْبَرَهُ. أَنَّهُ خَرَجَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامَ خَيْبَرَ، حَتَّى إِذَا كَانُوا بِالصَّهْبَاءِ- وَهِيَ أَدْنَى خَيْبَرَ- فَصَلَّى الْعَصْرَ، ثُمَّ دَعَا بِالأَزْوَادِ، فَلَمْ يُؤْتَ إِلاَّ بِالسَّوِيقِ، فَأَمَرَ بِهِ فَثُرِّيَ، فَأَكَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَكَلْنَا، ثُمَّ قَامَ إِلَى الْمَغْرِبِ، فَمَضْمَضَ وَمَضْمَضْنَا، ثُمَّ صَلَّى وَلَمْ يَتَوَضَّأْ.
[أطرافه 215، 2981، 4175، 4195، 5384، 5390، 5454، 5455، تحفة 4813].
202. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Yahya bin Sa'id dari Busyair bin Yasar mantan budak Bani Haritsah, bahwa

Suwaid bin An Nu'man mengabarkan kepadanya, bahwa ia pernah keluar bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pada tahun pendudukan Khaibar, hingga ketika mereka sampai di Shahba', suatu wilayah di pinggiran Khaibar, beliau mengerjakan shalat Ashar. Lalu beliau minta diambilkan makanan dari perbekalan yang mereka bawa, namun tidak didapatkan kecuali makanan yang terbuat dari kurma dan gandum. Beliau kemudian memerintahkan untuk menghidangkannya, maka dicampurlah makanan tersebut dengan air hingga menjadi adonan,

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam makan dan kami pun ikut makan. Setelah itu beliau berdiri untuk shalat Maghrib, beliau lalu berkumur-kumur dan kami juga ikut berkumur-kumur, lalu beliau shalat tanpa berwudlu la

👉nabi berkumur dan tidak berwuduk
👉pengajaran,yg dimasak dgn api ,wuduk tak batal.
👉tayamun hanya satu solat,wuduk boleh beberapa waktu jika tak batal
👉mansukh tahun7h makan makanan yg dimasak kena berwuduk kembali.
👉berbekal tidak menghalang untuk bertawakal.
👉pemimpin kena ambil berat orang yg dibawah jagaanya.

«210» وَحَدَّثَنَا أَصْبَغُ قَالَ: أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ قَالَ: أَخْبَرَنِي عَمْرٌو عَنْ بُكَيْرٍ عَنْ كُرَيْبٍ عَنْ مَيْمُونَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَكَلَ عِنْدَهَا كَتِفًا، ثُمَّ صَلَّى وَلَمْ يَتَوَضَّأْ.
[تحفة 18080].

Dan telah menceritakan kepada kami Ashbagh berkata, telah mengabarkan kepada kami Ibnu Wahhab berkata, telah mengabarkan kepadaku 'Amru bin Al Harits dari Bukair dari Kuraib dari

Maimunah, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah makan daging paha (kambing) di sisinya kemudian shalat tanpa berwudlu lagi."

👉maimunah bt alharis paling akhir,berkahwin dan bersama nabi serta mati diSarib.
Biawak ,dihidangkan dirumah dia.nabi tak berselera,khalid makan
Selera setiap orang tak sama
Nabi makan dekat atau dirumah maimunah.
Isteri bukan sekadar tidur je dekat,makan pun dekat.
Yahudi tak boleh.
Kristian pula sentiasa tak pa.
Islam sederhana.
Byk peristiwa nabi takberwuduk selepas makan kambing.

Bab 52
باب هَلْ يُمَضْمِضُ مِنَ اللَّبَنِ:
Apakah perlu berkumur-kumur setelah meminum susu?

👉kenapa adakah?
Ini cara imam bukhari.adakah mesti? Tidak mesti.
Sebab berkumur ada lemak.jika susu dibuang lemak ,kumur tak perlu cuma lebih baik.bukhari nak bg bukan mesti berkumur.

Sawiq tiada lemak.nabi tak berkumur
Susu byk khasiat.
Susu2 ini byk kelebihan
Susu ibu untuk sakit mata
Susu keldai untuk lelah

«211» حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ وَقُتَيْبَةُ قَالاَ: حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ عُقَيْلٍ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَرِبَ لَبَنًا، فَمَضْمَضَ وَقَالَ: ((إِنَّ لَهُ دَسَمًا)). تَابَعَهُ يُونُسُ وَصَالِحُ بْنُ كَيْسَانَ عَنِ الزُّهْرِيِّ.
[طرفه 5609، تحفة 5833].

Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair dan Qutaibah keduanya berkata, telah menceritakan kepada kami Al Laits dari 'Uqail dari Ibnu Syihab dari 'Abdullah bin 'Abdullah bin 'Utbah dari

Ibnu 'Abbas, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam minum susu kemudian berkumur-kumur, beliau lalu bersabda: "Sesungguhnya susu mengandung lemak."

Hadits ini dikuatkan oleh Yunus dan Shalih bin Kaisan dari Az Zuhri.

Ramai yg meriwayat maka hadis lebih kuat.
Ramai yg berguru ibnu syihab
Uqail murid Ibnu Syihab.

Islamnya merobohkan segala2nya,ini kelebihan orang masuk islam kecuali sistem riba.individu boleh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan