Sesi 3
Sesi 3
Bab 4
Tidak berwuduk dgn syak sehingga dia yakin
Dari sini terhasil kaedah fekah.
1/12
Asas kaedah fekah
Sesuatu yakin tak hilang melainkan dgn yg juga yakin.
Mana asas dia,bukhari mujtahid yg fakeh.dia tahu dimana punca kaedah yg dipegang ulamak.
Sesuatu yg yakin tak boleh hilang dgn perkara ragu
2/12
Sesaorang yakin dia ada wuduk,maka dikira ada wuduk dan selepasnya macam mn. .jawabnya tidak batal.
4/12
Wuduk dlm bahasa arab adalah membersihkan.
Wuduk 2
1.wuduk yg sempurna
2.wuduk yg ringan.
Rasullah pernah ambil wuduk yg ringan.
Bg mazhab hanafi jamak hanya sewaktu menunaikan haji shj.,lain waktu tak ada.yg ada hanya jamak suri solat akhir waktu dan awal waktu.
Orang yg was2 jika ikut kaedah ini maka selesailah masalah was2.
Sebab yg yakin diambil kira.yg ragu tak dikira.
Ijtihad tidak batal dgn ijtihad yg baru.
Bab 5
Meringankan wuduk
Bab 6
Bab 7
🍒🍒💑
1/9
باب الْغُسْلِ بِالصَّاعِ وَنَحْوِهِ:
Mandi dengan air sebanyak satu sha' atau seukuran dengan itu
Farok=segantang air
Boleh jadi kurang atau lebih asalkan rata air keseluruh tubuh.
Kira2 satu gantang وَنَحْوِهِ
Imam bukhari faham dr mn?
2/9
Ada ygTerlalu menekan sbgmn nabi buat.
Tapi ianyabukan sesuatu yg mesti,cuma tunjukan air yg sedikit telah memadai.
Ini ada lah kadar yg mencukupi bukan syarat.
Alfarok?
Secupak ketika berwuduk dan segantang untuk mandi bukAsan syarat
«251» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنِي عَبْدُ الصَّمَدِ قَالَ: حَدَّثَنِي شُعْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو بَكْرِ بْنُ حَفْصٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا سَلَمَةَ يَقُولُ: دَخَلْتُ أَنَا وَأَخُو عَائِشَةَ عَلَى عَائِشَةَ فَسَأَلَهَا أَخُوهَا عَنْ غُسْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَدَعَتْ بِإِنَاءٍ نَحْوًا مِنْ صَاعٍ، فَاغْتَسَلَتْ وَأَفَاضَتْ عَلَى رَأْسِهَا، وَبَيْنَنَا وَبَيْنَهَا حِجَابٌ. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ قَالَ يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ وَبَهْزٌ وَالْجُدِّيُّ عَنْ شُعْبَةَ قَدْرِ صَاعٍ.
[تحفة 17792].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepadaku 'Abdush Shamad berkata, telah menceritakan kepadaku Syu'bah berkata, telah menceritakan kepadaku Abu Bakar bin Hafsh berkata, aku mendengar Abu Salamah berkata, "Aku dan saudara 'Aisyah menemui 'Aisyah, lalu saudaranya bertanya kepadanya tentang cara Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mandi (dari janabat). 'Aisyah lalu minta diambilkan satu bejana air setara dengan ukuran satu sha'. Kemudian mandi dan menuangkan air ke atas kepalanya, sementara antara kami dengannya terhalang oleh hijab." Abu 'Abdullah berkata, Yazid bin Harun dan Bahz dan Al Juddi menyebutkan dari Syu'bah, "Sekadar satu sha'."
«252» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ آدَمَ قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ أَنَّهُ كَانَ عِنْدَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ هُوَ وَأَبُوهُ، وَعِنْدَهُ قَوْمٌ فَسَأَلُوهُ عَنِ الْغُسْلِ. فَقَالَ يَكْفِيكَ صَاعٌ. فَقَالَ رَجُلٌ مَا يَكْفِينِي. فَقَالَ جَابِرٌ كَانَ يَكْفِي مَنْ هُوَ أَوْفَى مِنْكَ شَعَرًا، وَخَيْرٌ مِنْكَ، ثُمَّ أَمَّنَا فِي ثَوْبٍ.
[طرفاه 255، 256، تحفة 2641- 73/ 1].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya bin Adam berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair dari Abu Ishaq berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Ja'far bahwasanya ia berada di sisi Jabir bin 'Abdullah -dia dan ayahnya (Ali bin Al Hasan) -, dan di dekat Jabir juga ada sekelompok orang yang bertanya kepadanya tentang cara mandi. Jabir bin Abdullah lalu menjawab, "Cukup bagimu dengan satu sha' air." Tiba-tiba ada seorang yang berkata, "Bagiku tidak cukup!" Maka Jabir pun berkata, "Seukuran itu cukup buat orang yang lebih lebat rambutnya darimu, dan yang lebih baik darimu."
4/9
Yg lebih lebat itu adalah nabi saw.
Satu gtg sudah cukup.bukan betul2 satu gantang tepat.
Abu jaafar (ahlul bait)baik dgn sahabat dan ambil ilmu dr mereka(jabir)
Syiah tuduh ini hadis palsu sebab ahlul bait p belajar dgn sahabat.
5/9
Syiah kaisaniah.
Muhamad bin hanafiah,anak ali bukan dgn fatimah
Abu jaafar,anak ali dgn fatimah.
Boleh diketahui dan difahami nabi seorang berbulu lebat bulu dan rambut.dadanya berbulu.atas belakang dan hidung tiada bulu dan bertali hingga kepusat,lenggan dan betis juga berbulu,sempurna hiasan bulu sebagai lelaki.umar botak.jadi tiada alasan tak cukup air.
6/9
Jabir solat pakai satu kain shj.
Pakaian yg lengkap cuma yg terbaik.untuk sah sehelai kain sudah memadai.
Imam ahmad,sehelai kain dgn menutup bahu.mazhab lain pusat hingga lutut.
Kena solat dlm semua keadaan.syarat jadi imam adalah pandai bukan pakaian lengkap sebagai syarat.
Nak pada ilmu jgn lihat pakaian.
7/9
Budak jadi tok ime sebab dia paling byk quran
Utama yg alim dr yg sedap bc quran.
Islam mengankat darjat wanita
8/9
Mandi bersama,mengankat darjat wanita.
Ibnu abbas tak tengok sendiri ,tapi ambil dr mak saudaranya maimunah.dan ibnu abbas tak bg tau dia ambil dr maimunah ,dan boleh diterima sebab dia sahabat.
«253» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَمْرٍو عَنْ جَابِرِ بْنِ زَيْدٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَيْمُونَةَ كَانَا يَغْتَسِلاَنِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ كَانَ ابْنُ عُيَيْنَةَ يَقُولُ أَخِيرًا عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ، وَالصَّحِيحُ مَا رَوَى أَبُو نُعَيْمٍ.
[تحفة 5380].
Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu 'Uyainah dari 'Amru dari Jabir bin Zaid dari Ibnu 'Abbas, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan Maimunah mandi bersama dari satu ember." Abu 'Abdullah(imam bukhari sendiri) berkata, "Terakhir Ibnu 'Uyainah meriwayatkan dari Ibnu Abbas dari Maimunah, padahal yang benar adalah apa yang diriwayatkan oleh Abu Nu'aim."
Ini seperti hadis aisyah.
Mandi dgn isteri2 termasuk maimunah yg terakhir dikahwini,ajaran nabi mesra dgn isteri sehingga tua.
Ajaran yahudi ,perempuan tidak boleh dok satu tikar.
Nasrani pula semua boleh,islam dtg dok tengah2
Tiada ulasan:
Catat Ulasan