Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 23

Sesi 23

Bab 59
Bab air kencing kanak.     الصبي. =lelaki

Air kencing orang dewasa memang berat.
Apakah sama dgn yg orang dewasa?
Semua sependapat najis cuma cara membasuhnya yg berselisih.

Nabi saw hanya merenjiskan air keatas air kencing

kanak2 lelaki dan tidak membasuhmya.
Kanak2 lelaki itu belum makan apa2 selain susu

1.suci dgn direnjis
2.hanya kanak2 perempuan mesti dibasuh
3.kedua2 kanak2 lelaki dan perempuan bersih dgn direnjis sahaja

Bukhari
Tajuk ,صبي=kanak2 lelaki.
Alauzai=kanak2 lelaki dan permpuanbersih dgn direnjis sj juga pendapat bukhari yg kedua

Bab 60
Bab kencing sambil berdiri dan duduk.

Tempat pembuangan sampah dan

Bab 61
Bab sesaorang kencing berlindung dgn dinding dan kawannya tempat membuang sampah

Abu musa al asyaari melarang orang yg kencing berdiri ada mempinyai botol untuk kencing dan tahu hukum bani israel kena gunting kain(atau gunting kulit(kulit pakain)- hafiz ibnu hajar kata ) bhg yg kena najis.

Huzaifah tahu da dia kata alangkah eloknya kalu dia(abu musa )tak cakap macm tu.

Dia mengisyaratkan supaya menghampirinya.

Bab kencing ditempat pembuangan sampah milik sekumpulan orang lalu beliau kencing sambil berdiri disitu.
Syarat tempat buang air tak berbunyi  atau yg akan menyebabkan jatuh darjat kemanusiaan ,jadi buat tandas dlm rumah pun bolh jika memenuhi syarat

🍌🍌
Sesi 23

Bab 59
Bab air Kencing bayi/kanak2
باب بَوْلِ الصِّبْيَانِ:

- perkataan jamak bg kanak2 lelaki الصِّبْيَانِ
-hadis pertama,nabi merenjis tidak basuh
Kanak2 lelaki بِصَبِيٍّ
-perkataan kanak2 بَوْلِ

«222» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّهَا قَالَتْ أُتِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِصَبِيٍّ، فَبَالَ عَلَى ثَوْبِهِ، فَدَعَا بِمَاءٍ فَأَتْبَعَهُ إِيَّاهُ.
[أطرافه 5468، 6002، 6355، تحفة 17163- 66/ 1].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Hisyam bin 'Urwah dari Bapaknya dari

'Aisyah Ummul Mukminin, ia berkata, "Pernah seorang bayi dibawa ke hadapan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, lalu bayi/kanak2 lelaki tersebut kencing hingga mengenai pakaiannya. Beliau lalu minta air dan mengusapinya/menuangkan dengan air tersebut."

«223» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ عَنْ أُمِّ قَيْسٍ بِنْتِ مِحْصَنٍ أَنَّهَا أَتَتْ بِابْنٍ لَهَا صَغِيرٍ، لَمْ يَأْكُلِ الطَّعَامَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَجْلَسَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حِجْرِهِ، فَبَالَ عَلَى ثَوْبِهِ، فَدَعَا بِمَاءٍ فَنَضَحَهُ وَلَمْ يَغْسِلْهُ.
[طرفه 5693، تحفة 18342].

Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Ibnu Syihab dari

'Ubaidullah bin 'Abdullah bin 'Utbah dari Ummu Qais binti Mihshan, bahwa dia datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dengan membawa anaknya yang masih kecil dan belum makan apa2 makanan. Rasulullah lalu mendudukkan anak kecil itu dalam pangkuannya sehingga ia kencing dan mengenai pakaian beliau. Beliau kemudian minta diambilkan air lalu memercikkannya dan tidak mencucinya/membasuhnya."

-ada hadis lain yg bg tau,kanak2 lelaki

Pendapat,bukhari yg 1&2

1.kencing kanak2 lelaki yg belum makan kecuali susu ibu shj dan kurang 2tahun,disuci dgn renjis,kanak2 perempuan dibasuh

2.keduanya  dibersih dgn direnjis

3.keduanya najis.

-cara menyucinya khilaf.
-ummu balwa,sepatutny bg kedua2 anak
-kencing kanak2 tu sendiri yg berbeza dr segi mizatnya/kejadiannya.
-nabi dah bg tau,tak payah bahas doh.
Daud zohiri dua2 anak suci.asal manusia tu suci
Yg belum makan dan tak melepasi dua th
Adakah semua orang bw anak jumpa nabi?
Yg lain yg tak bw,menunujukan tidak terhenti disitu shj.ataumenjadi kerja tok lebai,asal ikut nabi tapi terlajak dan lari dr tugas asal.cuma ambil peluang shj
Minit 45

باب الْبَوْلِ قَائِمًا وَقَاعِدًا:
Kencing sambil berdiri dan duduk

-hadis yg dibw hanya kencing berdiri shj.

«224» حَدَّثَنَا آدَمُ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ أَتَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُبَاطَةَ قَوْمٍ فَبَالَ قَائِمًا، ثُمَّ دَعَا بِمَاءٍ، فَجِئْتُهُ بِمَاءٍ فَتَوَضَّأَ.
[أطرافه 225، 226، 2471، تحفة 3335].

Telah menceritakan kepada kami Adam telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Al A'masy dari Abu Wa'il dari Hudzaifah berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mendatangi tempat pembuangan sampah suatu kaum, beliau lalu kencing sambil berdiri. Kemudian beliau meminta air, maka aku pun datang dengan membawa air, kemudian beliau berwudlu."

-ambil wuduk ikut istilah syarak= فَتَوَضَّأَatau menyucikan diri
-kencing tidak boleh dibiarkan walaupun hanya sekadar sapu jika tiada air.
-makruh kencing berdiri bg syafie.harus jika sakit
-harus bila2 pun.
-tempat buang sampah seperti piramid
-nabi saw nak ajar umat dia.maka wajib.
-ada yg kata nabi sakit pinggang
-mn hadis kencing duduk,maklum jadi dah tak bw pun tak pa.
-malu kencing berdiri,sebab lebai,mana lebih lebai nabi dgn kita
-cara tak faham  jika sengaja bila nak kencing panggil kawan tunggu dibelakang,perlu tengok keadaan.
-ini kerja nabi ajar kencing pun,jika pemimpin negara biasa tak mungkin ajar
-tiada hadis kencing sambil duduk sebab tiada yg sahih menepati syarat bukhari,bukhari pakai qias jika berdiri boleh ,duduk lagi la boleh.
-sunat jumaat ,sebelum tiada,maka tiada.sebab syarat menepati bukhari .tiada bukan bererti tiada hadis

Bab 60
باب الْبَوْلِ عِنْدَ صَاحِبِهِ وَالتَّسَتُّرِ بِالْحَائِطِ:
Kencing di samping teman atau berlindung di balik dinding

-dinding= حَائِطِ
Kencing dekat kawan?boleh
-eluk cari yg ada dinding,supaya terlindung,depan ada dinding belakang ada kawan.jika dipadang pacak apa2atau kain atau orang jgn terdedah.
-supaya orang lain tidak dengar dan pandang tak eluk.
-dekat kawan harus,cakap tidakboleh,makruh,sebab kepuasan.juga ketika bersetubuh bergantung pada keadaan.

«225» حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ رَأَيْتُنِي أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَتَمَاشَى، فَأَتَى سُبَاطَةَ قَوْمٍ خَلْفَ حَائِطٍ، فَقَامَ كَمَا يَقُومُ أَحَدُكُمْ فَبَالَ، فَانْتَبَذْتُ مِنْهُ، فَأَشَارَ إِلَيَّ فَجِئْتُهُ، فَقُمْتُ عِنْدَ عَقِبِهِ حَتَّى فَرَغَ.
[أطرافه 224، 226، 2471، تحفة 3335].

Telah menceritakan kepada kami 'Utsman bin Abu Syaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Jarir dari Manshur dari Abu Wa'il dari

Hudzaifah berkata,(dok nampak2) "Aku berjalan-jalan bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau lalu mendatangi tempat pembuangan sampah suatu kaum di balik tembok dan kencing sambil berdiri sebagaimana kalian berdiri. Aku lalu menjauh dari beliau, namun beliau memberi isyarat kepadaku agar mendekat, maka aku pun mendekat dan berdiri di belakangnya hingga beliau selesai."

باب الْبَوْلِ عِنْدَ سُبَاطَةِ قَوْمٍ:
Kencing di tempat pembuangan sampah umum milik sekumpulan orang

-keizinan secara uruf ,tempat dah kotor dan dah diberi kebenaran ,maka payah tak minta izin pun.lagipun tuannya sahabat,lagipun tempat sesuai  untuk buang air.perempuan memasak,jika dia menuntut dr segi undang2 boleh.
-kencing bg umat sebelum ni kena gunting pakaian bukan gunting kulit .
-kulit yg dipakai
-kulit jasad yg dipotong,ini sebagai siksaan dlm kubur.

«226» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَرْعَرَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ قَالَ: كَانَ أَبُو مُوسَى الأَشْعَرِيُّ يُشَدِّدُ فِي الْبَوْلِ وَيَقُولُ: إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَانَ إِذَا أَصَابَ ثَوْبَ أَحَدِهِمْ قَرَضَهُ. فَقَالَ حُذَيْفَةُ لَيْتَهُ أَمْسَكَ، أَتَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُبَاطَةَ قَوْمٍ فَبَالَ قَائِمًا.
[أطرافه 224، 225، 2471، تحفة 3335، 9003].

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin 'Ar'arah berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Manshur dari

Abu Wa'il ia berkata, "Abu Musa Al Asy'ari sangat berlebihan dalam urusan kencing, ia berkata, "Jika Bani Israil kencing lalu mengenai pakaiannya, maka mereka memotong pakaiannya.(alangkah baiknya mereka tak bersifat begitu)" Maka Hudzaifah pun berkata, "Aku tidak setuju! Sebab Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah kencing sambil berdiri di tempat pembuangan sampah."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan