Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 25

Sesi 25

Bab 65
Jika membasuh air mani atau selainnya tapi kesan masih tak hilang
Amar bin maimun,kain yg terkena kesan junub

Air mazi dan air mani najis cuci dgn basuh atau sental bila telah kering.
Ada masih tinggal kesan tompokan2 air mani
Aisyah sering membasuh kesan air mani pada kain nabi tapi masih ada tompokan

Bab 66
Bab air kencing unta dan bintang lain .air kencing kambing dan kandang kambing.
Abu musa kencing dikandang kambing sedangkan tanah lapang ada disebelahnya.disin dan disana sama shj.

Kabilah urainah dtg kemadinah.
Tiga oran atau empat orang
sakit (perut)dan nabi suruh minum air kencing unta &susu unta
Kawasan unta zakat
Bila sembuh mereka bunuh pengembala
Ada kata 2&ada kata 3 dan bw lari unta
Mereka ditangkap dibutakan mata dan dibiarkan mati

Air kencing binatang yg boleh dimakan tidak najis.
Air kencing anjing yg masuk masjid pun tidak disuruh basuh .
Abu musa (gabnor dikufah)orang yg agak cerewet(mwelarang orang kencing berdiri) pun solat dikandang unta
Nabi saw solat dlm kandang kambing.
Maknanya harus solat dlm kandang kambing dan unta.
Dia solat seorang je.
Sekadar nabi ada buat,jgn anggap sunnah mutak(yg boleh diikut)
Contoh naik unta ketika buat haji.
                Cabut bulu ketiak
Abu hanifah nak sembelih unta sambil berdiri  tapi tak dpt                       

Allah tidak meletakkan kesembuhan pada benda haram.
Kalu semua mengaku bunuh maka semua boleh dibunuh.

Hukum balas balik yg sama seperti yg dilakukan.

Kalu dia siksa sebelum dibunuh balasannya seperti itu juga

Tidak boleh lebih dr yg telah dilakukan.

🍌
Sesi 25

باب إِذَا غَسَلَ الْجَنَابَةَ أَوْ غَيْرَهَا فَلَمْ يَذْهَبْ أَثَرُهُ:
Bab 65 jika membasuh air mani  atau selainnya tetapi kesanya tidak hilang

-jika masih ada kesan,boleh dibawa untuk solat

«231» حَدَّثَنَا مُوسَى قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ قَالَ سَأَلْتُ سُلَيْمَانَ بْنَ يَسَارٍ فِي الثَّوْبِ تُصِيبُهُ الْجَنَابَةُ قَالَ قَالَتْ عَائِشَةُ كُنْتُ أَغْسِلُهُ مِنْ ثَوْبِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ يَخْرُجُ إِلَى الصَّلاَةِ وَأَثَرُ الْغَسْلِ فِيهِ بُقَعُ الْمَاءِ.
[أطرافه 229، 230، 232، تحفة 16135].
Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il Al Minqari berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid berkata, telah menceritakan kepada kami

'Amru bin Maimun berkata, "Aku bertanya kepada Sulaiman bin Yasar tentang pakaian yang terkena kesan janabat (mani), ia menjawab,

'Aisyah pernah berkata, "Aku pernah mencuci/membasuhnya air mani dari pakaian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, kemudian beliau keluar untuk shalat dan sisa cucian/tompokan2 air masih nampak pada pakaian beliau."

«232» حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ خَالِدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَيْمُونِ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا كَانَتْ تَغْسِلُ الْمَنِيَّ مِنْ ثَوْبِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ أَرَاهُ فِيهِ بُقْعَةً أَوْ بُقَعًا.
[أطرافه 229، 230، 231، تحفة 16135].

Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Khalid berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair berkata, telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Maimun bin Mihran dari Sulaiman bin Yasar dari 'Aisyah, bahwa ia pernah mencuci air mani dari pakaian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, kemudian aku masih melihat bekas sisa cucian itu."

باب أَبْوَالِ الإِبِلِ وَالدَّوَابِّ وَالْغَنَمِ وَمَرَابِضِهَا:
Bab 66 Bab air Kencing unta dan binatang2 lain,air kencing  kambing serta kandangnya.

Kitab toharoh 2,siapa dia dan pendapat dia.
-lebih jelas ,air kencing dan tahi binatang yg halal dimakan atau tidak halal dimakan,tidak najis,ibnu batol dan kirmani
-alasan nya bukhari menyebut air kencing unta dan binatang
Ibnu batal dan kirmani ,semua binatang
وَصَلَّى أَبُو مُوسَى فِي دَارِ الْبَرِيدِ وَالسِّرْقِينِ وَالْبَرِّيَّةُ إِلَى جَنْبِهِ فَقَالَ هَاهُنَا وَثَمَّ سَوَاءٌ.
Abu musa solat di darul barik dan ditempat2 yg ada tahi binatang sedang tanah lapang ada disebelahnya.

-Di darul barik دَارِ الْبَرِيدِ ada bermacam2 binatang.
-Dan abu musa yg kencing dlm botol tapi bermudah2 dalam soal ini.
-bukan nak suruh jadi pengotor  ,tapi tengok  keadaan yg masa tu ,mereka sangat rapat dgn binatang.
-anjing kencing dlm masjid,tidak disuruh cuci.
-kenapa dia solat ditempat seperti itu kenapa?Seperti jabir nak ajar ore yg tak reti.
-umumbalwa=sukar dielak.
-tapi tidak najis kerana umubalwa,tidak.
-paling berat syafie,paling ringan bukhari dan malik

Hadis yg sangat masyhur

«233» حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ أَبِي قِلاَبَةَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَدِمَ أُنَاسٌ مِنْ عُكْلٍ أَوْ عُرَيْنَةَ، فَاجْتَوَوُا الْمَدِينَةَ، فَأَمَرَهُمُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِلِقَاحٍ، وَأَنْ يَشْرَبُوا مِنْ أَبْوَالِهَا وَأَلْبَانِهَا، فَانْطَلَقُوا، فَلَمَّا صَحُّوا قَتَلُوا رَاعِيَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَاسْتَاقُوا النَّعَمَ، فَجَاءَ الْخَبَرُ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ، فَبَعَثَ فِي آثَارِهِمْ، فَلَمَّا ارْتَفَعَ النَّهَارُ جِيءَ بِهِمْ، فَأَمَرَ فَقَطَعَ أَيْدِيَهُمْ وَأَرْجُلَهُمْ، وَسُمِرَتْ أَعْيُنُهُمْ، وَأُلْقُوا فِي الْحَرَّةِ يَسْتَسْقُونَ فَلاَ يُسْقَوْنَ. قَالَ أَبُو قِلاَبَةَ فَهَؤُلاَءِ سَرَقُوا وَقَتَلُوا وَكَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ، وَحَارَبُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ.
[أطرافه 1501، 3018، 4192، 4193، 4610، 5685، 5686، 5727، 6802، 6803، 6804، 6805، 6899، تحفة 945- 68/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb berkata, telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari Ayyub dari Abu Qilabah dari Anas bin Malik berkata, "Beberapa orang (7orang,ada yg kata 8,1dr banu lain)dari 'Ukl atau 'Urainah datang ke Madinah, namun mereka tidak tahan dengan iklim Madinah hingga mereka pun sakit. Beliau lalu memerintahkan mereka untuk mendatangi unta susu dan meminum air seni dan susunya. Maka mereka pun berangkat menuju kandang unta (zakat), ketika telah sembuh, mereka membunuh pengembala unta Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan membawa unta-untanya. Kemudian berita itu pun sampai kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjelang siang. Maka beliau mengutus rombongan untuk mengikuti jejak mereka, ketika matahari telah tinggi, utusan beliau datang dengan membawa mereka. Beliau lalu memerintahkan agar mereka dihukum, maka tangan dan kaki mereka dipotong, mata mereka dicongkel/diselari besi panas, lalu mereka dibuang ke pada pasir yang panas. Mereka minta minum namun tidak diberi." Abu Qilabah mengatakan, "Mereka semua telah mencuri, membunuh, murtad/kufur setelah keimanan dan memerangi Allah dan rasul-Nya."

-air kencing unta untuk ubati penyakit busung.
-air kencing binatang yg dimakan tidak najis
-ada hadis ,allah tidak menjadikan najis sebagai ubat
-ada yg kata najis boleh dibuat ubat jika telah yakin boleh menyembuhkan.
-hukuman yg dikenakan adalah seperti/mumathalah fil qisas,yg telah mereka lakukan.
-bg abu hanifah,mumathalah dah mamsuh dan tak mungkin sama,kalu boleh sama/serupa baru boleh
-tidak ada hukuman bunuh balas melainkan dgn pedang sahaja.
-ni nabi buat sebagaimana penjahat.muthlah/menyiksa dilarang dlm islam,tetapi jika pembunuh telah melakukannya maka bolehla dilakukan.
-hukum asal tidak boleh menyiksa tetapi disebabkan mereka telah menyiksa orang lain maka siksaan balas boleh dibuat.
-harus menggunakan khidmat kiyafah untuk mengesan, ilmu keturunan,jejak langkah,tengok tpak kaki tapak tangan,tabiat orang,kerja apa.
Imam syafie lebih dlm ilmu kiyafah.cerita pergi jumpa kawan  kalu tidak tukang kayu tukan jahit.dulu tukang kayu sekarang tukang jahit.ilmu firasat.
Cara kahwin orang jahiliah ,pasang bendera,10orang boleh pi dan bila mengandung ilmu kiyafah  menentukan siapa bapa nya?
-Ilmu tapak tangan,tengok tangan  tidak pembunuh tapi sudah dijatuhkan hukuman.nak buat macam mn.
-ilmu dna boleh juga membantu.
-setiap pemerintah mesti menjalankan hukuman allah ,jika telah pun melaksanakan hukuman bukan dari islam hak islam masih tidak lepas tetap berdosa.
Jangan sangka  kerajaan telah lepas jika menjalankan undang2 yg bukan dari islam.
Tanggungjawab tidak  selesai dgn hanya memberi pekerjaan.
Polis pun puashati dgn pukul,sedang masuk kemudian keluar balik.habis byk mn untuk pera sipenjenayah

«234» حَدَّثَنَا آدَمُ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو التَّيَّاحِ يَزِيدُ بْنُ حُمَيْدٍ عَنْ أَنَسٍ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي قَبْلَ أَنْ يُبْنَى الْمَسْجِدُ فِي مَرَابِضِ الْغَنَمِ.
[أطرافه 428، 429، 1868، 2106، 2771، 2774، 2779، 3932، تحفة 1693].
Telah menceritakan kepada kami Adam berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah berkata, telah mengabarkan kepada kami Abu At Tayyah Yazid bin Humaid dari Anas berkata, "Sebelum masjid dibangun, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam shalat di kandang kambing."

-boleh solat dikandang kambing ,sebab tidak najis.
-takwilan ,itu tempat yg akan didirikan masjid nabi ,bukhari tak terima
-ada yg kata kandang kambing tidak kotor ,ini tidak jelas.
-nak bg bg tau pernah dibuat ,bukan bermakna mesrti cari kandang kambing bila nak solat.
-ada sunnah yg tidak boleh diikut.tawaf naik unta.
Nabi buat haji sekali sahaja,umrah beberapa kali.unta nabi cerdik.cabut bulu ketiak,imam syafie tak buat sebab sakit tak pakai sebab sakit.unta sembelih ,imam abu hanifah tak boleh sembelih sambil berdiri sebagai nabi.ikut sunnah tengok juga ,jika tidak menyusahkan apalagi ia buka wajib.

Solat qasar ,solat khauf dlm surah ini juga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan