Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 24

Sesi 24
Sesi 24

Bab 62
Bab mencuci darah
Darah yg dimaksudkan darah haid ,wiladah,darah binatang .

Lain dr itu adalah tidak najis
Mesti dibasuh dgn air.
Sahabat tetap solat walaupun luka kena anak panah,bisu,darah dlm mulut

ممتدااح=tak tahu darah mana haid ke istiadah
                                                                                     Mubtadaah

ممتاداء=kebiasaan haid sudah tahu,lepas tu penyakit
                                                                                     Mubtadak

ممايزه=dapat membeza mana darah haid atau tidak
                                                                                      Mumayizah

متحيره=    bingung tak tahu darah apa.       s
                                                                                   Mutahayirah

Ada seorang perempuan dtg kpd nabi dan bertanya
Perlu menyental atau mengosoknya dgn air kmdn menyiram atau membasuhnya setelah itu dia boleh gunakan untuk solat.

Fatimah binti abi hubish,dia keluar darah terus menerus dan bertanya bolehkah dia meninggalkan solat jawab rasullah tak boleh
Kata hisyam ayahnyaberwuduk setiap kali nak solat

Bab 63
Bab membasuh mani juga menyentalnya dan apa2 keluar dr faraj perempuan

Aisyah selalu menghapuskan kesan junub dr kain nabi dgn membasuhnya dan beliau keluar untuk solat dgn kesan air yg bertompok2.

🍍🍍
Bab 62
باب غَسْلِ الدَّمِ:
Mencuci darah

-darah haid bukan darah lain.

«227» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ هِشَامٍ قَالَ حَدَّثَتْنِي فَاطِمَةُ عَنْ أَسْمَاءَ قَالَتْ جَاءَتِ امْرَأَةٌ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ أَرَأَيْتَ إِحْدَانَا تَحِيضُ فِي الثَّوْبِ كَيْفَ تَصْنَعُ قَالَ: ((تَحُتُّهُ، ثُمَّ تَقْرُصُهُ بِالْمَاءِ، وَتَنْضَحُهُ وَتُصَلِّي فِيهِ)).
[طرفه 307، تحفة 15743].
220. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Al Mutsanna berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya dari Hisyam berkata, telah menceritakan kepadaku Fatimah dari

Asma' berkata, "Seorang wanita datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan bertanya "Bagaimana pendapat Tuan jika salah seorang dari kami darah haidnya mengenai pakaiannya. Apa yang harus dilakukannya?"

Beliau menjawab: "Membersihkan darah yang menggenai pakaiannya dengan menggosoknya dengan jari, lalu memercikinya dengan air. Kemudian shalat dengan pakaian tersebut."

-darah haid adalah najis,sebab nabi suruh basuh dan sental,kalu tidak tentu dibiarkan shj.


«228» حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ جَاءَتْ فَاطِمَةُ ابْنَةُ أَبِي حُبَيْشٍ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي امْرَأَةٌ أُسْتَحَاضُ فَلاَ أَطْهُرُ، أَفَأَدَعُ الصَّلاَةَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((لاَ، إِنَّمَا ذَلِكِ عِرْقٌ، وَلَيْسَ بِحَيْضٍ، فَإِذَا أَقْبَلَتْ حَيْضَتُكِ فَدَعِي الصَّلاَةَ، وَإِذَا أَدْبَرَتْ فَاغْسِلِي عَنْكِ الدَّمَ ثُمَّ صَلِّي)). قَالَ: وَقَالَ أَبِي: ((ثُمَّ تَوَضَّئِي لِكُلِّ صَلاَةٍ، حَتَّى يَجِيءَ ذَلِكَ الْوَقْتُ)).
[أطرافه 306، 320، 325، 331، تحفة 17196- 67/ 1].

Telah menceritakan kepada kami Muhammad -yakni Ibnu Salam- berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Mu'awiyah telah menceritakan kepada kami Hisyam bin 'Urwah dari Bapaknya dari

'Aisyah berkata, "Fatimah binti Abu Hubaiys datang menemui Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan berkata, "Wahai Rasulullah, aku adalah seorang wanita yang keluar darah istihadlah (darah penyakit) hingga aku tidak suci. Apakah aku boleh meninggalkan shalat?"

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam lalu menjawab: "Jangan, sebab itu hanyalah semisal keringat dan bukan darah haid. Jika datang haidmu maka tinggalkan shalat, dan jika telah terhenti maka bersihkanlah sisa darahnya lalu shalat."

Hisyam berkata, "Bapakku (Urwah) menyebutkan, "Berwudlulah kamu setiap akan shalat hingga waktu itu tiba."

-jika sebut rasulullah ,untuk panggil.
-jika rasulillah untuk

-darah istiadah tidak najis,kena solat
-masa darah haid ,jgn solat bila habis tempoh haid maka solatlah
-keluar darah istiadah tidak membatalkan solat.

4jenis kumpulan wanita bg menentukan hukum darah haid wanita

1.muktaadaah perempuan yg tak tahu waktu dtg haid dari awal lagi

2.muktadah,
Sebelum dia dpt istiadah ,dia telah tahu edah haidnya,sudah ada kebiasaanya
Fatimah binti abu ubaiy adalah wanita jenis ini.

3.mumayizah,perempuan yg dpt membezakan darah dia  dgn rasa atau warna,boleh cam ada tanda

4.mutahayiroh,perempuan bingong melalui warna ,rasa dan edah dia pun tak tetap .
-hukuman untukmJenayah ada khilaf,tapi solat dah wajib bila haid.
-memberitahu eluk2 kenapa dtg haid,falsafah mandi wajib,supaya dia senang hati menghadapi hidup dgn penuh ketenangan.mempunyai nikmat anak2 ini besar maknanya ,jadi haid anugerah sebagai persediaan kemampuan menjadi ibu dan mandi adalah tanda syukur

Bab
باب غَسْلِ الْمَنِيِّ وَفَرْكِهِ وَغَسْلِ مَا يُصِيبُ مِنَ الْمَرْأَةِ:
Mencuci air mani dan mengeriknya dan mencuci yang terkena sesuatu dari faraj wanita

-samada mani lelaki atau perempuan mesti disucikan
-disucikan gonyoh,shj pun cukup.
-gonyoh tengah solat.

«229» حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ الْجَزَرِيُّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كُنْتُ أَغْسِلُ الْجَنَابَةَ مِنْ ثَوْبِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَيَخْرُجُ إِلَى الصَّلاَةِ، وَإِنَّ بُقَعَ الْمَاءِ فِي ثَوْبِهِ.
[أطرافه 230، 231، 232، تحفة 16135].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdan berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah bin Al Mubarak berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Amru bin Maimun Al Jazari dari Sulaiman bin Yasar dari

'Aisyah ia berkata, "Aku mencuci kain Nabi shallallahu 'alaihi wasallam sisa dari janabat, kemudian beliau keluar untuk shalat, sementara kainnya masih nampak basahnya."

«230» حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنَا يَزِيدُ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرٌو عَنْ سُلَيْمَانَ قَالَ: سَمِعْتُ عَائِشَةَ (ح) وَحَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ قَالَ سَأَلْتُ عَائِشَةَ عَنِ الْمَنِيِّ يُصِيبُ الثَّوْبَ فَقَالَتْ كُنْتُ أَغْسِلُهُ مِنْ ثَوْبِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَيَخْرُجُ إِلَى الصَّلاَةِ وَأَثَرُ الْغَسْلِ فِي ثَوْبِهِ بُقَعُ الْمَاءِ.
[أطرافه 229، 231، 232، تحفة 16135].
Telah menceritakan kepada kami Qutaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid berkata, telah menceritakan kepada kami 'Amru -yaitu Ibnu Maimun- dari

Sulaiman bin Yasar berkata, aku mendengar 'Aisyah berkata. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid berkata, telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Maimun dari Sulaiman bin Yasar berkata,

"Aku bertanya kepada 'Aisyah tentang mani yang mengenai pakaian. Ia lalu menjawab, "Aku pernah mencuci air mani dari pakaian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau lalu keluar untuk shalat sementara sisa cucian masih nampak pada pakaian beliau."

-air mani adalah najis,nabi dan rasul,haman dan qarun
-dlm quran,manusia dijadikan dari air  dan ada hubungan persemendaan.
Junub tu najis/tidak suci sebab itu perlu bersuci. Sebab tu air mani ni najis.

باب إِذَا غَسَلَ الْجَنَابَةَ أَوْ غَيْرَهَا فَلَمْ يَذْهَبْ أَثَرُهُ:
9. Jika mandi janabah atau sejenisnya sedangkan bekasnya tidak hilang

«231» حَدَّثَنَا مُوسَى قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ قَالَ سَأَلْتُ سُلَيْمَانَ بْنَ يَسَارٍ فِي الثَّوْبِ تُصِيبُهُ الْجَنَابَةُ قَالَ قَالَتْ عَائِشَةُ كُنْتُ أَغْسِلُهُ مِنْ ثَوْبِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ يَخْرُجُ إِلَى الصَّلاَةِ وَأَثَرُ الْغَسْلِ فِيهِ بُقَعُ الْمَاءِ.
[أطرافه 229، 230، 232، تحفة 16135].
Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il Al Minqari berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid berkata, telah menceritakan kepada kami

'Amru bin Maimun berkata, "Aku bertanya kepada Sulaiman bin Yasar tentang pakaian yang terkena janabat (mani), ia menjawab, "

'Aisyah pernah berkata, "Aku pernah mencuci air mani dari pakaian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, kemudian beliau keluar untuk shalat dan sisa cucian masih nampak pada pakaian beliau."

«232» حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ خَالِدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَيْمُونِ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا كَانَتْ تَغْسِلُ الْمَنِيَّ مِنْ ثَوْبِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ أَرَاهُ فِيهِ بُقْعَةً أَوْ بُقَعًا.
[أطرافه 229، 230، 231، تحفة 16135].
Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Khalid berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair berkata, telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Maimun bin Mihran dari Sulaiman bin Yasar dari

'Aisyah, bahwa ia pernah mencuci air mani dari pakaian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, kemudian aku masih melihat bekas sisa cucian itu."

-membasuh menunjukan mani tu najis kali bg bukhari.,tetapi bg syafie tidak.
-tompokan air tu adalah tompokan air yg dibasuh.
Minit 1:15-1:17 najis.
Sesi 13 133
Air mani  tidak membatalkan wuduk tapi berhadas besar
Air mazi dlm keadaan biasa batal wuduk
Kenapa air mazi tak batal wuduk?ada hikmat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan