Sesi 27
Sesi 27
Bab 69
Bab apabila meletakan kotoran atau bangkai keatas orang yg sedang bersolat,solatnya tidak batal
Ibnu umar
Ibnu musayab,
Apabila dpt air tak perlu solat kembali
Abdullah bin masud bercerita,dia lihat ada yg berkata,siapa kah yg akan mbw tembuni unta(darah dan tahi) dan meletakan atas belakang nabi.
Aku tak boleh buat apa2.mereka ketawa.dan sebhg mereka menunjuk2 kepada sebhg yg lain.
Sehinggalah fatimah dtg dan membuang tembuni itu.
Dan nabi baru angkat kepala dan berdoa balaslah atau engkau tahu balasan untuk mereka sambil menyebut 6 nama mereka
Berkenaan dgn solat dan wuduk serta bersuci
Agak pelik tajuk ni dan berat sebab najis letak atas belakang,solat tak batal dan wuduk tak batal.
Perlu meneruskan solat dan tidak boleh memberhenti bila tahu ada najis dan tak perlu ulangi solatnya atau qadak,solat telah dikira sah.
Tapi jika tahu ada najis sebelum solat dia perlu berhenti dan membersihkan najis dahulu
Tahu sebelum dan selepas solat tidak sama.
Bagi bukhari ,air mani adalah najis.
Pada tempat ,pakaian atau tubuh
Ada keadaan dia buka dan buang kain yg ada darah dan solat diteruskan.
Ibnu umar dia nampak ada darah dia buangkan kain itu .kalu tak boleh buang dia p basuh dan sambung balik solat(albinat al solat).
Solat ibnu umar tak batal,dia pi basuh.
Sebab tu nak royat ,solat tak batal dgn adanya najis.
Dgn sebab kentut ,albinat ala solat boleh.
Anak yg pakai pampers kerabat ketika kita solat tak pa.
Takut tak ingat tak hafal terus quran.
Nabi pun ada lupa.
Dosa ,dulu hafal pah tengok quran pun tak leh baca.
Menurut Ibnu syakbi,dikain dia ada darah atau kesan janabah atau solat tak mengadap kiblat,tengah solat baru tahu ,maka solat diteruskan.
Sesaorang bertayamun,tiba2 tengah solat orang bw air atau lepas solat waktu tak habis lagi tapi air dah ada,solat tak perlu diulang solat.
Tapi kalu kiblat salah terus je pusing.
Ni kenapa cara ko solat ni kitab wuduk.apa kena mengena.
Melalui bab ini dia masih menerangkan kaedah yg dia sebut sebelum ini.kenapa tak leh hukum air itu najis jika air tak berubah lagi.
Lagu mn tiori kamu macam tu?
Kaitan nya najis lama tapi masih tak batal solat.
Begitu juga setelah berubah baru air tu baru jadi najis
Sebab yg dah lama namun setelah 50th akan nampak kesan kesilapan yg dilakukan.
Fatimah dah besar,kemungkinan dah baligh.
Bila nabi doa, depa kecut perut sebab depa tahu kat situ doa mudah makbul terutama bg orang yg teraniaya.
7orang yg terkena doa nabi
5orang mati dibadar dan dikuburkan dlm satu lubang.
1jadi gila terkena sihir
1 mati nabi sendiri yg bunuh.
Bab 70;
Air ludah dan hingus tidak najis
Ada yg ambil dan sapu kemuka.
Di tempat lain tak pernah ada buat begitu kat nabi.
In hanya politik,nabi tak suka orang memuliakan dia seperti bangun dan berdiri ketika dtg.
Cerita marwan ,seorang baik,cermat ,warak,hebat dlm peperangan
Marwan umur 8th masa nabi saw mati.
Dia tabiin besar atau sahabat.
Ali zainal abidin(ali bin husin) sangat baik dgn marwan
Buku sekolah yg kata marwan jahat mesti diperbetulkan.
Sesi 27
👚👚
Bab 69
باب إِذَا أُلْقِيَ عَلَى ظَهْرِ الْمُصَلِّي قَذَرٌ أَوْ جِيفَةٌ لَمْ تَفْسُدْ عَلَيْهِ صَلاَتُهُ:
Apabila diletakkan kotoran/bangkai ke atas punggung orang yang sedang shalat maka shalatnya tidak batal
-bab berkenaan wuduk dan berwuduk dan najis
-ini adalah perkara berat bg yg tak biasa sebab letak bangkai atas belakang tetapi tak batal solat
-bukan nak menggalakan sesorang menjadi pengotor,tetapi untuk memberitahu tidak batal solat.
Menurut bukhari jika najis mengenai tubuh semasa solat,dia perlu meneruskan solat
-jika tahu ada najis sebelum maka solat tak boleh
Ibtida=mula
Jika ada najis tak boleh mula solat
-memangnya berselisih jenis2 najis
-air mazi,air mani najis,bg bukhari najis,bg yg lain tidak najis
- memulakan atau meneruskan adalah dua perkara yg berbeza
-tak boleh bermudah2 membatalkan solat.
-Syafie dan ahmad perlu mengulangi solatnya.kalu terlepas waktu kena qoda/ulang.hanafi pun sama kena ulang dlm waktu
-bg malik kena ulang jika dlm waktu jika habis waktu tak payah qodak,imam bukhari tak perlu dalil tajuk bab ini.
Pendapat bukhari sama dgn al auzai
- bukan bangkai ,tak mungkin sebab orang kafir yg sembelih
-kalu batal ,kenapa nabi teruskan solat?
Iman bukhari tak terima pendapat yg kata nabi tak tahu apa yg diletak atas belakang nabi.
-yg syafei,ini solat sunat dan tak perlu ganti
-yg hanafi ,yg sunat bila dah mula kena buat balik jika tak sah.tapi nabi tak buat balik
وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ إِذَا رَأَى فِي ثَوْبِهِ دَمًا وَهُوَ يُصَلِّي وَضَعَهُ وَمَضَى فِي صَلاَتِهِ.
Ibnu umar jika darah pada kainnya ketika sedang bersolat akan membuangnya dan akan terus bersolat.
وَقَالَ ابْنُ الْمُسَيَّبِ وَالشَّعْبِيُّ إِذَا صَلَّى وَفِي ثَوْبِهِ دَمٌ أَوْ جَنَابَةٌ أَوْ لِغَيْرِ الْقِبْلَةِ أَوْ تَيَمَّمَ، فَصَلَّى ثُمَّ أَدْرَكَ الْمَاءَ فِي وَقْتِهِ، لاَ يُعِيدُ.
Dan ibnu assyakbi berkata jika seaorang itu bersolat sedangkan pada kainnya ada darah atau kesan janabah atua dia memandang bukan kearah kiblat atau bertayamun atau bersolat kemudian dia mendapat airdlm waktu solat berkenaan dalm semua masalah itu tidak perlu di ulanginya solat itu.
-semasa solat bila orang bg tau kiblat salah ,kita tak boleh degil kena tukar semasa itu juga solat yg dah dibuat itu tak payah ulang.
-ini kitab wuduk,kenapa dia dok cakap pasal solat apa kena mengena?
Adakah wajar ?
Air yg suci jadi najis apabila berubah,tapi kalu tak berubah tak jadi najis.dan air yg tak cukup 2kolah masuk najis walaupun tak berubah warna rasa ,bau bg yg kata najis.macam mn dgn pendapat bukhari ,dgn sebab tu ia bw hadis ni .itu lah kaitannya.ada kalanya kesan itu terus berlaku ,ada kala kesannya lama kemudian baru dirasai.
Dah najis dok atas belakang ,tetapi tak batal solat.begitulah juga najis yg masuk dlm air kalu tak berubah tak jadi najis .
«240» حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبِي عَنْ شُعْبَةَ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاجِدٌ (ح) قَالَ وَحَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ عُثْمَانَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُرَيْحُ بْنُ مَسْلَمَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ يُوسُفَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ: حَدَّثَنِي عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مَسْعُودٍ حَدَّثَهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي عِنْدَ الْبَيْتِ، وَأَبُو جَهْلٍ وَأَصْحَابٌ لَهُ جُلُوسٌ، إِذْ قَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ أَيُّكُمْ يَجِيءُ بِسَلَى جَزُورِ بَنِي فُلاَنٍ فَيَضَعُهُ عَلَى ظَهْرِ مُحَمَّدٍ إِذَا سَجَدَ فَانْبَعَثَ أَشْقَى الْقَوْمِ فَجَاءَ بِهِ، فَنَظَرَ حَتَّى إِذَا سَجَدَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَضَعَهُ عَلَى ظَهْرِهِ بَيْنَ كَتِفَيْهِ وَأَنَا أَنْظُرُ، لاَ أُغَيِّرُ شَيْئًا، لَوْ كَانَ لِي مَنْعَةٌ. قَالَ فَجَعَلُوا يَضْحَكُونَ وَيُحِيلُ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ، وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاجِدٌ لاَ يَرْفَعُ رَأْسَهُ، حَتَّى جَاءَتْهُ فَاطِمَةُ، فَطَرَحَتْ عَنْ ظَهْرِهِ، فَرَفَعَ رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ: ((اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِقُرَيْشٍ)). ثَلاَثَ مَرَّاتٍ، فَشَقَّ عَلَيْهِمْ إِذْ دَعَا عَلَيْهِمْ- قَالَ وَكَانُوا يُرَوْنَ أَنَّ الدَّعْوَةَ فِي ذَلِكَ الْبَلَدِ مُسْتَجَابَةٌ- ثُمَّ سَمَّى: ((اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَبِي جَهْلٍ، وَعَلَيْكَ بِعُتْبَةَ بْنِ رَبِيعَةَ، وَشَيْبَةَ بْنِ رَبِيعَةَ، وَالْوَلِيدِ بْنِ عُتْبَةَ، وَأُمَيَّةَ بْنِ خَلَفٍ، وَعُقْبَةَ بْنِ أَبِي مُعَيْطٍ)). وَعَدَّ السَّابِعَ فَلَمْ يَحْفَظْهُ قَالَ فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، لَقَدْ رَأَيْتُ الَّذِينَ عَدَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَرْعَى فِي الْقَلِيبِ قَلِيبِ بَدْرٍ.
[أطرافه 520، 293
Telah menceritakan kepada kami 'Abdan berkata, telah mengabarkan kepadaku Bapakku dari Syu'bah dari Abu Ishaq
dari 'Amru bin Maimun dari 'Abdullah berkata, "Ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sedang sujud, beliau mengucapkan. (dalam jalur lain disebutkan) Dan telah menceritakan kepadaku Ahmad bin 'Utsman berkata, telah menceritakan kepada kami Syuraih bin Maslamah berkata, telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Yusuf dari Bapaknya dari Abu Ishaq berkata, telah menceritakan kepadaku '
Amru bin Maimun bahwa 'Abdullah bin Mas'ud menceritakan kepadanya, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam shalat di dekat Ka'bah sementara Abu Jahal dan teman-temannya duduk di dekat beliau. Lalu sebagian mereka berkata kepada sebagian yang lain, 'Siapa dari kalian yang dapat mendatangkan isi perut (jerohantembuni) unta milik bani fulan, lalu ia letakkan di punggung Muhammad saat dia sujud? ' Maka berangkatlah orang yang paling celaka/malang dari mereka, ia lalu datang kembali dengan membawa kotoran/tembuni unta tersebut. Orang itu lantas menunggu dan memperhatikan, maka ketika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam sujud kotoran itu ia letakkan di punggung beliau di antara kedua pundaknya/dua belikatnya. Sementara aku hanya bisa melihatnya tidak bisa berbuat apa-apa.Duh, sekiranya aku bisa mencegah! ' Abdullah bin Mas'ud melanjutkan kisahnya, "Lalu mereka pun tertawa-tawa dan saling menyindir satu sama lain sedang Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dalam keadaan sujud, beliau tidak mengangkat kepalanya hingga datang Fatimah. Fatimah lalu membersihkan kotoran itu dari punggung beliau, setelah itu baru Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengangkat kepalanya seraya berdo'a: "Ya Allah, aku serahkan (urusan) Quraisy kepada-Mu." Sebanyak tiga kali. Maka do'a tersebut membuat mereka ketakutan." 'Abdullah bin Mas'ud meneruskan,
"Sebab mereka yakin bahwa do'a yang dipanjatkan tempat itu akan diterima. Kemudian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menyebut satu persatu nama-nama mereka: "Ya Allah, aku serahkan (urusan)
Abu Jahal kepada-Mu,
'Utbah bin Rabi'ah,
Syaibah bin Rabi'ah,
Al Walid bin 'Utbah,
Umayyah bin Khalaf dan
'Uqbah bin Abu Mu'aith."(orang yg letak tembuni atas belakang nabi dan dibunuh oleh nabi sendiri)
Dan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menyebut yang ke tujuh tapi aku lupa." 'Abdullah bin Mas'ud berkata, "Sungguh aku melihat orang-orang yang disebut Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tersebut, terbantai/mati bergelimpangan di pinggiran lembah Badar (dalam perang Badar)."
-orang yg melakukan/ terlibat secara langsung adalah orang yg paling celaka.walaupun orang lain yg mengarahkan.
-sebab kerana dialah perancangan itu berlaku,cukup berat terhadap orang yg buat tu.
Abdullah bin masud orang luar
Fatimah yg tolong dah lebih dr 10tahun.ada yg kata fatimah lahir selepas5tahun kenabian adalah tidak berul dan hadis ini dalilnya.
Doa di mekah adalah mustajab
Apalagi nabi terkenal dgn jujur
Abu Jahal dibunuh oleh amar bin aljamuh
'Uqbah bin Abu Mu'aith."(orang yg letak tembuni atas belakang nabi dan dibunuh oleh nabi sendiri di berhampiran madinah)
Umarah bin al walid adalah orang ibnu masud tak ingat namanya yg ke7, mati dihabasyah setelah gila kena sihir kerana menganggu isteri pemerintah disana dizaman umar
Bab 70
باب الْبُزَاقِ وَالْمُخَاطِ وَنَحْوِهِ فِي الثَّوْبِ:
Ludah, hingus dan yang sejenisnya(seperti kahak,air mata) bila mengenai pakaian/kain
-perkara2 yg Kena pada kita semasa solat tidak kotor dr segi syarak.
-kotor pada uruf kalu masuk dalam air tidak najis dan tidak membatalkan solat.
-pah eluk ke ludah?memang tak eluk tapi tidak najis.
-orang yg kita sayang mungkin tak jijik.
قَالَ عُرْوَةُ عَنِ الْمِسْوَرِ وَمَرْوَانَ خَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ زَمَنَ حُدَيْبِيَةَ فَذَكَرَ الْحَدِيثَ. وَمَا تَنَخَّمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نُخَامَةً إِلاَّ وَقَعَتْ فِي كَفِّ رَجُلٍ مِنْهُمْ فَدَلَكَ بِهَا وَجْهَهُ وَجِلْدَهُ.
[تحفة 11250، 11270- 70/ 1].
Urwah meriwayatkan miswar dan marwan telah keluar dizaman hudaibiyah dia menyebutkan hadis tidak nabi saw mengeluarkan kahak melalui melainkan kahaknya itu terjatuh diatas telapak tangan salah seorang dari mereka lalu terus menyapu dimuka dan kulitnya.
-ini imam bukhari nak bg tau kahak tak najis .
-ini nak ajar taksub ke?tidak ini semasa orang kafir dtg nak tengok nabi dgn pengikutnya
Kahak disambut oleh sahabat bukan sentiasa berlaku ,ini cuma "politik "sahabat shj.
- ini dibiarkan nabi,ini menunjukkan kahak bukan najis.
-ummu sulaim kikis peluh nabi,tak jijik sebab nabi orang amat disayangi,apa lagi nabi seorang yg kacak dan pembersih.dan boleh berlaku kahak sudah berubah .
Nabi muhamad tak suka orang jadi hamba pada dia hatta berdiri ketika dia dtg .
Meludah semasa solat,menunjukan boleh dan air ludah tidak najis.nabi ajar ludah belah kiri dan kambus dlm pasir dlm masjid .kita tak boleh sebab lantai masjid kita tidak pasir.
Mazhab ahmad ,cuci spek masa solat pun boleh.
Siapa marwan?
Kenapa diambil dr marwan kerana marwan dikatakan orang jahat?
Jadi Bukhari dah bg tau dlm kitab kabir ,marwan seorang yg baik.
Usman bg tanah fadak kepada marwan yg pernah diminta oleh fatimah.ini adalah fitnah.
Marwan (kerajaan bani ummayah)menantu saidina usman
Marwan berumur 8th ketika nabi wafat.tapi tidak dikatakan sahabat.
Tak mungkin usman pilih jadi menantu orang yg sembarangan
Ummu abbad alkubra anak usman
Abdul malik bin marwan
Walik bin abdul malik.
Orang yg memburukkan marwan adalah ingin memburukan usman sebenarnya.
Marwan sumpah ali,itu adalah karut semata2.
Ketika nabi saw wafat ,marwan umur 8th
Ramlah bt ali bernikah dgn muawiyah bin marwan
Ali berbisan dgn marwan. Takkan orang rampas harta nenek mereka sanggup berbisan.
Zainab bin hassan bin ali kahwin dgn cucu marwan
Sejarah sudah diselewengkan tentang marwan.
Nafisah bt zaid bin hasan bin ali bernikah dgn abdul malik bin marwan.
Kelayakan marwan meriwayatkan hadis usman,ali.
Yang meriwayatkan darinya sah bin sahl
Jika tidak eluk mereka tak mungkin meriwayatkannya
«241» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ حُمَيْدٍ عَنْ أَنَسٍ قَالَ بَزَقَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي ثَوْبِهِ. طَوَّلَهُ ابْنُ أَبِي مَرْيَمَ قَالَ: أَخْبَرَنَا يَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ حَدَّثَنِي حُمَيْدٌ قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسًا عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
[أطرافه 405، 412، 413، 417، 531، 532، 822، 1214، تحفة 674، 790].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Yusuf berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Humaid dari
Anas bin Malik berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam meludah di dalam kainnya." Abu 'Abdullah berkata, "Hadits ini disebutkan secara panjang lebar oleh Ibnu Abu Maryam. Ia berkata, telah mengabarkan kepada kami Yahya bin Ayyub telah menceritakan kepadaku Humaid berkata, aku mendengar Anas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan