Sesi 26.
Sesi 26
Bab 67
Bab najis2 yg terjatuh dlm minyak sapi dan air.
Azzuhri boleh menggunakan air selagi tidak berubah bau rasa dan warnanya
Tak mengapa dgn bulu bangkai.
Boleh menggunakan gading gajah sebagai sikat.
Setiap luka yg dijln allah akan bersamanya dihari akhirat
Adakah najis tu menjejaskan atau tidak?
Tajuk penting sebab fekah dok situ
Zuhri(ibnu sihab azzuhri)&imam malik(murid kpd zuhri)
Jumlah air
Syafie,kurang 2kolah:::jadi najis,tak kira najis tu sikit sj pun
Bg bukhari ,darah orang tak najis kecuali darah haid
Mazhab hanafi,kena byk lagi baru tak najis.kalu tepuk alikni tak sampai kat sana baru cukup.
Kalu alik ni berubah alik sana tak berubah baru tak najis.
Mazhaz zohiri,air tak jadi najis kot mn2 pun.
Mazhab bukhari dekat mazhab malik.
Berubah bau atau warna,baru najis.pendapat bukhari.
Minyak sapi=makanan
Nabi pernah ditanya kata maimunah bila tikus jatuh dlm minyak sapi ,buang tikus dan minyak disekitarnya
3orang nama hammad yg terkenal
Hammad bin abi sulaiman,bulu bangkai tidak najis.
(Guru imam bukhari)
Hammad bin zaid
Hammad bin sulaiman
Najis binatang tidak najis jadi boleh dijual
Anjing boleh dijual sebab ada manfaat bg imam malik
Tulang binatang pun tidak najis
Kalu minyak sapi cair,tu tak leh tapi bukhari kata boleh selagi tak berubah rupa ,rasa dan bau.
Maan ,perawi yg ambil dari imam malik ,byk kali royat hadis dr ibnu abbas dari maimunah(berhenti setakat maimunah)
Masanid sapa(puncanya sapa),maimunah mak saudara
ibnu abbas
Kalu akhirnya maimunah maka masanidnya maimunah.
Kitab sunan pula mengikut bab
Kalu najis tahi kambing najis tak leh jual sebab najis
Luka orang fisabilillah seperti bau kasturi,imam bukhari nak bagi tau darah orang tak najis.darah orang mati syahid tidak najis sebab sifatnya dah berubah.tuhan tidak memuliakan dgn benda suci.kasturi macamana darah berasal dari darah .
Napoh,pusatnya tu nafs
Asal manusia dari darah ,manusia tidak najis.
Sesuatu yg berubah itulah hakikatnya maka itu benda lain maka hukum ikut yg baru tu lah
7/13
Bab 68
Bab kencing diair yg tenang.
Kita umat yg dtg paling lewat tapi paling awal masuk syurga.
Jgn kencing diair tenang kemudian mandi pula disitu
!💑💑
Bab 67
باب مَا يَقَعُ مِنَ النَّجَاسَاتِ فِي السَّمْنِ وَالْمَاءِ:
Bab Najis yang jatuh ke dalam minyak sapi atau air
Najis itu boleh menjrejaskan atau tidak?
Air tu boleh buat bersuci?
Frkah dok ditajuk
وَقَالَ الزُّهْرِيُّ لاَ بَأْسَ بِالْمَاءِ مَا لَمْ يُغَيِّرْهُ طَعْمٌ أَوْ رِيحٌ أَوْ لَوْنٌ.
Azzuhri (muhamad bin muslim)berkata tak mengapa untuk menggunakan air untuk bersuci dan lain2selagi tidak berubah bau, rasa dan warna
Bukan bukhari sj yg berpendapt begitu.
Imam malik pun berpendapat begitu.
Ada yg Bergantung krpada jumlah air juga.
Kalu kurang dr 2kolah,tetap najis juga.ini pndapat syafie
Hanafi pula paling berat,lebih 2kolah,tepuk belah sini tak sampsi belah sana.
Mazhab zohiri ,air tak ubah jadi najis. Jika ubah bau,rasa dan bau.perubahan kena ketara
Malik,perubahan yg berlaku ,bau,rasa dan warna walaupun tak cukup 2 kolah seperti bukhari
Isyarat,minyak sapi bg makanan juga
Jatuh terus buang,tak najis ,tapi ada yg kata najis
وَقَالَ حَمَّادٌ لاَ بَأْسَ بِرِيشِ الْمَيْتَةِ.
Dan berkata hammad tidak mengapa dgn bulu binatang
Ini hammad bin abi sulaiman
Hammad bin Salah
Hammad bin Zaid
Hammad binAbi sulaiman ,tok guru abu hanifah
Manusia tak reti menilai,yg dah mati br nak dengar.
Tidak najis sebab tiada perubahan
Kulit kena samak,bulu tak payah.
Binatang yg tak halal yg mati.ramai ulamak guna.kalu najis tentu tak akan digunakan.
Syafie tak boleh,bukhari boleh
Perubahan ada ke ko tidak?jika tak berubah boleh
وَقَالَ الزُّهْرِيُّ فِي عِظَامِ الْمَوْتَى نَحْوَ الْفِيلِ وَغَيْرِهِ أَدْرَكْتُ نَاسًا مِنْ سَلَفِ الْعُلَمَاءِ يَمْتَشِطُونَ بِهَا، وَيَدَّهِنُونَ فِيهَا، لاَ يَرَوْنَ بِهِ بَأْسًا.
Dan berkata azzuhri kita boleh menggunakan tulang bintang menyikat rambut dr gading dan menyimpan minyak
وَقَالَ ابْنُ سِيرِينَ وَإِبْرَاهِيمُ وَلاَ بَأْسَ بِتِجَارَةِ الْعَاجِ.
Dan berkata ibnu sirin dan ibrahim an nakhai dan tidak mengapa berniaga gading gajah sebab tulang dan gading tidak najis.syafie dan hanafi kata najis.
Jual anjing boleh pun boleh sebab ada manfaat.
«235» حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ قَالَ: حَدَّثَنِي مَالِكٌ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ فَأْرَةٍ سَقَطَتْ فِي سَمْنٍ فَقَالَ: ((أَلْقُوهَا وَمَا حَوْلَهَا فَاطْرَحُوهُ. وَكُلُوا سَمْنَكُمْ)).
[أطرافه 236، 5538، 5539، 5540، تحفة 18065].
Telah menceritakan kepada kami Isma'il telah menceritakan kepadaku Malik dari Ibnu Syihab Az Zuhri dari Ubaidullah bin 'Abdullah
dari Ibnu 'Abbas dari Maimunah, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah ditanya tentang bangkai tikus yang jatuh ke dalam lemak (minyak samin). Maka Beliau menjawab: "Buanglah bangkai tikus itu ada apa yang ada di sekitarnya, lalu makanlah lemak kalian."
Jika minyak safi cair tak boleh dimakan
Byk kali dari ibnu abbas dan dari maimunah.
Masanik ,siapa punca dikalangan shabat,ibnu abbas atau maimunah.
Bg bukhari,masanik maimunah.bukan masanikn ibnu abbas
«236» حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: حَدَّثَنَا مَعْنٌ قَالَ: حَدَّثَنَا مَالِكٌ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ بْنِ مَسْعُودٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ فَأْرَةٍ سَقَطَتْ فِي سَمْنٍ فَقَالَ: ((خُذُوهَا وَمَا حَوْلَهَا فَاطْرَحُوهُ)). قَالَ مَعْنٌ حَدَّثَنَا مَالِكٌ مَا لاَ أُحْصِيهِ يَقُولُ: عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ.
[أطرافه 235، 5538، 5539، 5540، تحفة 18065].
Telah menceritakan kepada kami 'Ali bin 'Abdullah berkata, telah menceritakan kepada kami Ma'n berkata, telah menceritakan kepada kami Malik dari Ibnu Syihab dari Ubaidullah bin 'Abdullah bin 'Utbah bin Mas'ud dari
Ibnu 'Abbas dari Maimunah, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah ditanya tentang bangkai tikus yang jatuh ke dalam lemak (minyak samin). Beliau lalu menjawab: "Buanglah bangkai tikus itu dan lemak yang ada di sekitarnya."
Ma'n berkata, telah menceritakan kepada kami Malik -apa yang aku tidak bisa menghitungnya- ia berkata dari Ibnu 'Abbas dari Maimunah."
«237» حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ هَمَّامِ بْنِ مُنَبِّهٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((كُلُّ كَلْمٍ يُكْلَمُهُ الْمُسْلِمُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَكُونُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَهَيْئَتِهَا إِذْ طُعِنَتْ، تَفَجَّرُ دَمًا، اللَّوْنُ لَوْنُ الدَّمِ، وَالْعَرْفُ عَرْفُ الْمِسْكِ)).
[طرفاه 2803، 5533، تحفة 14681].
Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Muhammad berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Ma'mar dari Hammam bin Munabbih
dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Setiap luka yang didapatkan seorang Muslim di jalan Allah, maka pada hari kiamat keadaannya seperti saat luka tersebut terjadi. Warnanya warna darah dan harumnya sewangi kasturi.
Kenapa tentang luka?kenapa letak kat sini?
Bukhari Nak hujjah,darah tak najis,tak allah memuliakan dgn benda najis.
Kasturi,asalnya darah,tapi dah berubah.maka tidak najis.
Napoh seperti kancil tiada tanduk.kasturi dok dinafah /kandi.jarum cucuk dibawan putih ,kemudian cucuk pula nafoh tu jika tak bau apa3 itu adalah asli.jika busuk bukan asli.,
Kasturi adalah barang dunia dan berasal dari darah.
Sifat najis bau busuk,kasturi bau wangi jadi darah syuhada jelas tidak najis
Dah proses jadi benda lain,boleh digunakan.
Yg menajiskan adalah sifat2 najis.jika sifat najis tiada maka sudah tak najis
Hukum sesuatu benda berubah dengan perubahan sifatnya
Darah syuhada berubah dari yg hanyir dan menakutkan berubah menjadi harum wangi dan membanggakan.dan satu anugerah yg mulia dr allah
Suatu kaedah,Pembalasan adalah mengikut jenis amal sesaorang dipadang mahsyar.
Mati syahid tidak dimandi atau dikafankan.
Kemudahan ketika mati dlm perang ,tiada mandi dan kafan.
Ada yg kata solat jenazah pun tiada bg yg mati syahid makrokah/dalam medan perang.ini supaya bila bangkit dlm rupa yg asal.
Mati kerana apa?
Gaji,zaman umar pun di beri gajibuntuk tentera.
Kenapa bw bukhari bw yg kasturi?
Kasturi tidak najis.
Bab 68
باب الْبَوْلِ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ:
Bab Kencing pada air yang tergenang
-air kencing orang.
-syafie,setitik pun dh najis.
-bg bukhari jika berubah ,jika tak berubah tidak najis,dgn demsts2 masuk najis ,tidak najis.
«238» حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ قَالَ: أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو الزِّنَادِ أَنَّ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ هُرْمُزَ الأَعْرَجَ حَدَّثَهُ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: ((نَحْنُ الآخِرُونَ السَّابِقُونَ)).
[أطرافه 876، 896، 2956، 3486، 6624، 6887، 7036، 7495، تحفة 13744- 69/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Abu Al Yaman berkata, telah mengabarkan kepada kami Syu'aib berkata, telah mengabarkan kepada kami Abu Az Zinad bahwa 'Abdurrahman bin Hurmuz Al A'raj menceritakan kepadanya, bahwa ia mendengar
dari Abu Hurairah mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Kita adalah orang yang datang terakhir dan akan menjadi yang pertama pada hari kiamat."
-yg terakhir dtg dan pertama msuk syurga ,apa kaitan dgn kencing diair tenang?
«239» وَبِإِسْنَادِهِ قَالَ: ((لاَ يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ الَّذِي لاَ يَجْرِي، ثُمَّ يَغْتَسِلُ فِيهِ)).
[تحفة 13742].
Masih dari jalur periwayatan yang sama dengan hadits sebelumnya dari Abu Hurairah). Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jangan sekali-kali salah seorang dari kalian kencing pada air yang tidak mengalir, lalu mandi darinya."
Imam bukhari terima sekali.ambil dari kitab abu hurairah. Tapi ada yg masih tak puas hati.
Jgn fikir kita seorang yg akan kencing,nanti orang lain juga akan kencing menyebabkan ada satu masa air itu akan berubah menjadi najis.jadi jgn mulakan.
يَغْتَسِلُ=lam baris bawah jadi
ثُمَّ يَغْتَسِلُ فِيهِ)). jgn sekali kencing dan jgn mandi
Jgn pukul bini seperti hamba,tapi bila nak tidur dia dah tak mahu.jgn buat sesuatu yg merugikan diri kita sendiri.jangan kencing dlm air dan kmdn kita nak guna air tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan