Selasa, April 10, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 29

Sesi 29
Bab 72
Bab perempuan membasuh luka dari muka  ayahnya
Abu aliyah kamu sapulah kaki ku kerana ia sakit,

Abu hazim ,dgn apakah luka rasullah saw dirawat.
Ali membawa air dgn perisainya.fatimah membasuh darah dari mukanya.
Dgn abu tikar luka rasullah saw dirawat.

Biasanya
Imam abu hanifah rujuk ibnu masud
Imam malik rujuk ibnu umar
Imam syafie rujuk ibnu abbas
Imam ahmad(guru imam bukhari) rujuk amru bin al aas
Tapi dlm makna sentuh ni syafie rujuk ibnu masud dan hanafi rujuk ibnu abbas
Maka jadilah makna sentuh imam syafie cuma sentuh
Dan imam hanafi sentuh makna bersetubuh.

Pah kalu ikut ayat quran tu perkataan perempuan jadi semua perempuan tak leh sentuh termasuk peremouan yg tak boleh dikahwini.
Inilah qaul qadim imam syafie yg ditarjihkan sedang biasanya qaul jadid imam syafie yg popular.
Imam bukhari tak setuju dgn imam ahmad yg kata makna sentuh tu adalah sentuh je.
Kalulahsentuh perempuan batal tentu nabi suruh ali yg gosok dan fatimah yg cucur air.tapi sebab tak batal maka fatimah yg rawat nabi saw.
🐓🐓
Sesi 29

باب غَسْلِ الْمَرْأَةِ أَبَاهَا الدَّمَ عَنْ وَجْهِهِ:
Bab sesaorang perempuan membasuh darah  dari muka  ayahnya

وَقَالَ أَبُو الْعَالِيَةِ امْسَحُوا عَلَى رِجْلِي فَإِنَّهَا مَرِيضَةٌ.
Dan berkata abu aliah kamu sapulah kakiku kerana ia sakit

-apakah tujuan membuat tajuk bab ini?
-jika untuk memberitahu  darah bukan najis ianya seperti berulang dan  komitmen bukhari tidak akan mengulangi apa  yg telah disebutkan.juga berulang jika untuk memberitahu boleh mendapat orang lain untuk berwuduk atau bersuci.
Abu aliah ada disebut dlm musanad..
Tolong ambil air dan Tolong curah dah diberitahu oleh bukhari.
Tolong gosok, belum ada diberitahu.
Jadi disini bukhari memberitahu boleh orang lain(sesiapa sahaja)  membersihkan dlm keadaan tertentu terutama untuk orang yg rapat dan ada hubungan darah.jadi perempuan menyentuh lelaki pun boleh untuk tujuan itu.
Dlm kes ini jika anak tak batal.dlm masalah ini khilaf

byk.byk yg tidak diketahui.cuma maklum mahram tak batal.tetapi  itu qaul qadim(iraq)  ,qaul jadim(mesirbg syafie) batal wuduk.bg mazhab ahmad  semua batal yg berlapik pun batal atau mahram pun batal,dah mati pun batal juga.
Abu hanifah pula tak batal bila menyentuh perempuan.
Laamasa=bermakna bersetubuh bukan dgn makna menyentuh.
Tuhan sangat beradab dlm menyebut perkataan .
Anak nabi basuh muka ,jika batal wuduk,sedang nabi sentiasa nak dlm keadaan suci.jika batal tentu dia boleh suruh ali sebab ali ada.secara halus dan qaul jadim syafie ,bukhari nak menolaknya.

Ibnu abbas kata menyentuh tu dgn makna bersetubuh.(dia didoakan oleh nabi.)
Ibnu masud pula kata sentuh dgn makna sentuh shj.(puak mawali)ibnu umar pun sama.

Syafie rujukan utamanya dikalangan sahabat ialah ibnu abbas,
Abu Hanifah pula rujuk ibnu masud
Ahmad rujuk abdullah bin amar bin al aas.
Imam malik  byk rujuk ibnu umar
Tapi dlm kes ini syafie pakai pendapat ibnu masud dan ahmad pakai pendapat ibnu abbas

Nabi sebelum dia keluar ,nabi cium ,tak sahih,kenapa tak sahih
Urwah bin azzubair tak dan jumpa habib.
Urwah almuzani tak dan jumpa aisyah
Ramai2 kata urwah bin azzubair,dia tanya siapakah dia tu makcik.aisyah telah senyum bila ditanya azzubair.sekurang2 ada 4 hadis lain.makbad bin mubadah yg imam syafie tak tahu .tapi orang lain tahu.
Ini bukhari nak bagi tau tak batal wuduk disentuh.
Khilaf pun besar ,hujjahpun kuat

«243» حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ قَالَ: أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي حَازِمٍ سَمِعَ سَهْلَ بْنَ سَعْدٍ السَّاعِدِيَّ، وَسَأَلَهُ النَّاسُ وَمَا بَيْنِي وَبَيْنَهُ أَحَدٌ بِأَيِّ شَيْءٍ دُووِيَ جُرْحُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ مَا بَقِيَ أَحَدٌ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، كَانَ عَلِيٌّ يَجِيءُ بِتُرْسِهِ فِيهِ مَاءٌ، وَفَاطِمَةُ تَغْسِلُ عَنْ وَجْهِهِ الدَّمَ، فَأُخِذَ حَصِيرٌ فَأُحْرِقَ فَحُشِيَ بِهِ جُرْحُهُ.
[أطرافه 2903، 2911، 3037، 4075، 5248، 5722، تحفة 4688].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad -yaitu Ibnu Salam- berkata, telah mengabarkan kepada kami Sufyan bin 'Uyainah
dari Abu Hazm ia mendengar
Sahl bin Sa'd As Sa'idi ditanya oleh manusia -sedang saat itu antara aku dan dia tidak ada seorangpun yang lebih mendengar tentang pengobatan luka yang diderita Nabi shallallahu 'alaihi wasallam-, ia menjawab, "Tidak ada seorang sahabat yang masih hidup yang lebih tahu tentang itu daripada aku. Pernah 'Ali datang membawa perisai berisi air, lalu Fatimah membersihkan darah yang ada di wajah beliau, lalu diambilnya tikar kemudian dibakar dan ditempelkan pada lukanya."

-Sahl bin Sad adalah sahabat yg terakhir mati ketika bermur 100th lebih.
-dia seolah mengangkat diri,tapi jika betul tahu tak mengapa .bgmnpun perlu berhati2 sebab jawapan nabi musa mengatakan dia yg paling alim tidak disukai allah.
-sesaorang boleh bersentuhan dgn muhrim,tapi imam ahmad tidak boleh,lamastumunisa tu bgnya semua perempuan.
-keharusan menggunakan abu tikar(dari daun kurma) untuk berubat.
-boleh menggunakan berbagai jenis perubatan seperti natural pathy ,yunani,dll asalkan boleh digunakan dan berkesan.
-nabi juga mendapat ujian seperti sakit dan ujian nya lebih berat ,tapi bukanlah sehingga manusia lari .nabi juga bukan tuhan .
-bila sakit bersabar dpt pahala.merungut tak ada pahala.
-di suruh berdoa ,mudah2an menyucikan (dosa)insyallah.
-dah ramai manusia dijadikan tuhan seperti
Nabi isa dijadikan tuhan
Buddha dijadikan tuhan
Krishnan dijadikan tuhan
Guru nanak dijadikan tuhan.
-jadi nabi diuji sakit menunjukan bukan tuhan.
Berubat tidak bertentangan dgn tawakkal.malah itu juga tawakkal.
Eluk bertanya pada yg benar2 tahu jika tak tahu.

Bab 73
باب السِّوَاكِ:
Bab memberus gigi

وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ بِتُّ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاسْتَنَّ.
Ibnu abbas menceritakan aku bermalam dirumah nabi saw,beliau memberus gigi.

«244» حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ قَالَ: حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ غَيْلاَنَ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي بُرْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَوَجَدْتُهُ يَسْتَنُّ بِسِوَاكٍ بِيَدِهِ يَقُولُ: ((أُعْ أُعْ))، وَالسِّوَاكُ فِي فِيهِ، كَأَنَّهُ يَتَهَوَّعُ.
[تحفة 9123].
Telah menceritakan kepada kami Abu An Nu'man berkata, telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari Ghailan bin Jarir

dari Abu Burdah dari Bapaknya(abu musa alasyaari) ia berkata, "Aku datang menemui Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan aku dapati beliau sedang menggosok gigi dengan siwak di tangannya. Beliau mengeluarkan suara, "U' U'." sementara kayu siwak berada di mulutnya seolah ingin muntah."

«245» حَدَّثَنَا عُثْمَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ يَشُوصُ فَاهُ بِالسِّوَاكِ.
[طرفاه 889، 1136، تحفة 3336].

Telah menceritakan kepada kami 'Utsman bin Abu Syaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Jarir dari Manshur dari Abu Wa'il

dari Hudzaifah berkata, "Jika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bangun di malam hari, beliau membersihkan mulutnya dengan sugi."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan