Selasa, April 10, 2018

Sanih bukhari kitab wuduk sesi 28

Sesi 28
Bab 71
باب لاَ يَجُوزُ الْوُضُوءُ بِالنَّبِيذِ وَلاَ الْمُسْكِرِ:
Bab Tidak harus berwuduk menggunakan nabiz iaitu air rendaman buah kurma kering lain2 rendaman buah kering dgn  sesuatu yang dapat memabukkan

وَكَرِهَهُ الْحَسَنُ وَأَبُو الْعَالِيَةِ.
Al Hasan dan Abul Aliah tidak suka menggunakanya

وَقَالَ عَطَاءٌ التَّيَمُّمُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الْوُضُوءِ بِالنَّبِيذِ وَاللَّبَنِ.
Atoq berkata tayamun lebih aku suka berwuduk menggunakan nabiz dan susu

Benda yg dimasukkan dlm air ada 2jenis
1.kotor atau najis air sedikit atau byk akan menjadi kotor atau najis
2.yg bersih dan suci dan terbahagi 2 juga
a)yg menjijikan dan kotor pada uruf
b)yg bersih dan suci dan tidak menjijikan pada semua orang

Sekarang yg b)dibincangkan.
Jika air itu masih air maka ia boleh digunakan tetapi jika ia telah dikaitkan dgn sesuatu yg memasukinya contoh nabiz  ia tidak boleh digunakan untuk bersuci.
Inilah mazhab imam bukhari,malik,syafie,ahmad dan jumhur ulamak. Dgn bab ini juga bukhari secara terang2an menolak pendapat golongan yg berpendapat boleh berwuduk  atau bersuci dgn nabiz iaitu abu hanifah dan hasan basri,al auzai ,ishak,ikrimah dll.

Susunan perbincangan bukhari.
Ini perbincangan tentang air dan najis.juga perbincngan tentang wuduk atau toharoh
Imam bukhari berbeza kata darah yg keluar selain dr 2 jln tidak najis,juga berbeza dgn  kata mani dan mazi  najis, air tidak menjadi najis kalu tak berubah
Imam abu hanifah ahmad,syafie kata tak najis mani dan mazi
Syafie dan ahmad jika lebih 2kolah tak najis?
Kalu tiada air baru boleh tayamun.
Air yg bercampur dgn benda suci dan telah berubah maka ianya tidak menyucikan.

«242» حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا الزُّهْرِيُّ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ عَائِشَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((كُلُّ شَرَابٍ أَسْكَرَ فَهُوَ حَرَامٌ)).
[طرفاه 5585، 5586، تحفة 17764].
Telah menceritakan kepada kami 'Ali bin 'Abdullah berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan berkata, telah menceritakan kepada kami Az Zuhri dari Abu Salamah

dari 'Aisyah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Setiap minuman yang memabukkan adalah haram."

Apa itu Nabiz?
Ada 2jenis:
1.Arak
2.Rendaman air dgn buah tertentu.
Bolehkah dibuat berwuduk ?

Jika arak tentu tak boleh.dan adakah nabiz pun sudah tak boleh?
Nabiz  dijadikan dari air yg  dicampur  untuk menghilang rasa payau air  yg  digunakan dikalangan orang arab dizaman nabi.dari sini jika air dicampur klorin ,boleh ke digunakan untuk wuduk?

Nabiz tidak sama dgn arak.Jika nabiz ini arak kenapa nabi pernah minum nabiz?umar pun minum nabiz selepas ditikam sebelum mati.tentu nabiz ini bukan dgn makna arak.nabiz adalah sesuatu yg halal.yg kata nabiz boleh dbuat wuduk adalah abu hanifah,hasan basri,al auzai ,ishak,ikrimah dll. Bg abu hanifah kata yg boleh adalah yg direndam dgn kurma kering syarat tidak memabukan,tiada air lain,bukan tempat dia bermukim.alauzai kata semua rendaman buah boleh tiada syarat.

Dlm perjlnan nabi berjumpa jin ,nabi minta air dr ibnu masud.air yg ada adalah yg yg telah direndam dgn kurma kering.dan nabi telah gunakan air itu untuk berwuduk.
Ini buah kurma yg halal dan air ini boleh menyucikan.hadis ini yg dipakai oleh abu hanifah.kenapa jumhur tak pakai hadis ni?ada yg kata hadis ini tak sahih kerana diriwayat oleh zaid yg majhul.hadis ini dhoif.dan bukhari buat tajuk hadis dhoif sebagai tajuk bab disini.
Tokoh mazhab abu hanifah,penulis kitab umdatul qarin yg  ditulis selepas kitab fatul bari mengatakan Ibnu masud  menjawab soalan nabi.  Ada yg kata nabi jumpa jin tu byk kali.
Imam Abu hanifah sempat jumpa sahabat.lmam malik sempat jumpat tabiin.syafie dan ahmad sempat jumpa tabiin tabiin.
Abu hanifah telah menarik balik kebolehan berwuduk dgn nabiz.dan nabiz yg boleh digunakan itu adalah nabiz yg cair sahaja.
Dgn inilah air  paip yg bercampur klorin boleh digunakan berwuduk.

Bab 71
Tidak harus berwuduk dgn nabiz iaitu rendaman buah kurma kering atau lain2 dan dgn sesuatu yg  memabukan
Alhasan dan atoq abul aliyah tak suka menggunakanya berkata bertayamun lebih aku suka dari berwuduk dgn susu atau nabiz

Bukhari meriwayatkan dari aisyah ra dr nabi bersabda setiap minuman yg memabukan adalah haram..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan