Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 4

Sesi 4

1/12
باب مَنْ أَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثًا:
Orang yang mandi menyiram kepalanya tiga kali

-isyarat dr bukhari menggosok tubuh adalah khilaf.
-dalil أَفَاضَaku melimpahkan bukan erti gosok,tapi maksud curah air keseluruh tubuh.
-wuduk pun begitu juga anggota yg dibasuh,lebih sempurna gosok ,tapi bukan wajib.
-3Xisyarat yg sempurna.yg wajib cuma sekali

2/12
Air Wuduk yg kedua air tidak lagi mustamal.yg mustamal hanya air wuduk yg pertama.
-melimpah,mencurah bukan dgn maksud gosok.
-dalil tak gosok lebih kuat.

«255» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ مِخْوَلِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُفْرِغُ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثًا.
[طرفاه 252، 256، تحفة 2642].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basyar berkata, telah menceritakan kepada kami Ghundar berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Mikhwal bin Rasyid dari Muhammad bin 'Ali dari Jabir bin 'Abdullah berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menguyurkan air ke atas kepala sebanyak tiga kali."

«256» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مَعْمَرُ بْنُ يَحْيَى بْنِ سَامٍ حَدَّثَنِي أَبُو جَعْفَرٍ قَالَ: قَالَ لِي جَابِرٌ أَتَانِي ابْنُ عَمِّكَ يُعَرِّضُ بِالْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ قَالَ كَيْفَ الْغُسْلُ مِنَ الْجَنَابَةِ فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْخُذُ ثَلاَثَةَ أَكُفٍّ وَيُفِيضُهَا عَلَى رَأْسِهِ، ثُمَّ يُفِيضُ عَلَى سَائِرِ جَسَدِهِ. فَقَالَ لِي الْحَسَنُ إِنِّي رَجُلٌ كَثِيرُ الشَّعَرِ. فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَكْثَرَ مِنْكَ شَعَرًا.
[طرفاه 252، 255، تحفة 2643].

Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ma'mar bin Yahya bin Sam telah menceritakan kepadaku Abu Ja'far berkata, Jabir bin 'Abdullah berkata kepadaku, "Anak pamanmu telah datang kepadaku -mengisahkan Hasan bin Muhammad bin Al Hanafiah-, ia bertanya, "Bagaimana cara mandi janabat? Aku menjawab, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengambil air dengan tiga ciduk telapak tangannya lalu menyiramkannya ke atas kepalanya, kemudian menyiramkan ke seluruh tubuh." Al Hasan lalu berkata kepadaku, "Aku adalah seorang laki-laki yang rambutnya lebat!" Aku lalu menjawab, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam rambutnya lebih lebah dari rambutmu."

-Abu Ja'far ,cucucicit,ali ,
(Bapa sepupu)

3/12
Bin datuk.
Ahmad bin hambal(ini bukan ayah tapi tok dia)ayah di nama muhamad
-ibnu rush,datuk keberapa?3@4?
Ibnu,

,ini menunjukan datuk bukan ayah.بن

Muhamad bin Hanafiah ,anak ali bin abu talib yg paling alim.syaiah kaisaniah anggap dia tokoh syiah.

Hasan bin Muhamad bin Hanafiah,cucu ali.
Hasan ni kata nabi ambil 3 ceduk curahkan dikepala,tiada gosok tu.

4/12
Muwalaq=berturut2
Selepas Faghsilul tu wa,dan wa.wa tidak menunjukan dulu atau kemudian.tertib pada sebutan(ini masalah khilaf)bukan tertib pada perbuatan
Sekali mandi untuk beberapa kali junub adalah memadai
Cara nabi mandi hadis maimunah(terang basuh kemaluan dulu) adalah paksi.
Hadis jabir adalah paksi untuk buat hajji walau byk hadis2 lain.
Hadis maimunah tentang mandi ini jelas tertibnya,basuh kemaluan paling awal dan basuh kaki yg terakhir.
Bg bukhari sebab nabi basuh kaki agak lama selepas itu maka tidak perlu tertib dan mualaq begitu juga dgn imam malik.tetapi eluk je tertib dan muawalaq

5/12
Mandi sekali sudah memadai
Mandi 7Xadalah dhoif dan jika ada telah mansukh.
Hadis itu hadisabu daud,asal solat 50waktu dan mandi junub dancuci kain kena kencing 7X .sebab abu ayub dan seorang lagi perawi dhoif.
Jika mandi bawah paip hujan ,adakah perlu dikalihkan dulu,nabi kalih ada sebab,kalu tak ada sebab tak perlula kalih.
Asal ambil wuduk 7X wajib juga telah mansukh.
Solat jenazah ,nabi pernah takbir 9&5kali tapi telah mansukh.tetapi yg jumhur diterima4 sebab nabi buat paling byk  dan yg terakhir.
Zukur=jamak kemaluan orang lelaki
Maza kiro=jamak bg kemaluan(adakah byk kemaluan??bukan maknanya sekitar zakar)ini adalah kesemua bhg2 kemaluan yg perlu dibasuh.

6/12
Maza kir=jamak bg kemaluan(sekitar bhg zakar)

Nabi tak pakai kain basahan?
Pakai.
Isterinya tengok atau mandi bersama.
Ini adalah panduan untuk kita umatnya.

Bab ke 5

باب الْغُسْلِ مَرَّةً وَاحِدَةً:
Mandi sekali shj.

-mandi/ghusli= الْغُسْلِ
-ghasli makna basuh
Lubsi makna pakai
Labsi makna keliru
Bar makna darat
Bur makna gandum
Bir  makna kebajikan.

«257» حَدَّثَنَا مُوسَى قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَتْ مَيْمُونَةُ وَضَعْتُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَاءً لِلْغُسْلِ، فَغَسَلَ يَدَيْهِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا، ثُمَّ أَفْرَغَ عَلَى شِمَالِهِ فَغَسَلَ مَذَاكِيرَهُ، ثُمَّ مَسَحَ يَدَهُ بِالأَرْضِ، ثُمَّ مَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ، ثُمَّ أَفَاضَ عَلَى جَسَدِهِ، ثُمَّ تَحَوَّلَ مِنْ مَكَانِهِ فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ.
[أطرافه 249، 259، 260، 265، 266، 274، 276، 281، تحفة 18064].

249. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid dari Al A'masy dari Salim bin Abu Al Ja'd dari Kuraib dari Ibnu 'Abbas berkata, Maimunah berkata, "Aku menyiapkan air mandi untuk Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau mencuci kedua telapak tangannya dua atau tiga kali. Kemudian beliau menuangkan air ke telapak tangan kirinya dan membasuh kemaluannya, kemudian beliau usapkan tangannya ke tanah, kemudian berkumur dan memasukkan air ke dalam hidung, lalu membasuh wajah dan kedua tangannya. kemudian beliau mengguyur seluruh tubuhnya. Setelah itu beliau bergeser dari tempatnya semula, lalu mencuci kedua kakinya."

🍉🍕

Bab 8
Bab mengingati allah dgn menyebut namanya dlm semua pekerjaan.
Termasuk ucapan ketika mendekati(bersetubuh )isteri

Sebelum ni bincang wuduk
Tak boleh lebih
Syarat solat mesti berwuduk
Kelebihan wuduk didunia dan akhirat
Wuduk susah nak batal,yakin batal bukan syak.
Wuduk ringan dan sempurna
Basuh muka guna dgn dua tangan kanan dan kiri.
Dari wuduk kesetubuh pah nak masuk jamban pula(cerita buang air)
Istinjak mesti tangan kiri.
Kirmani(pensyarah yg lama)imam bukhari nampak celaru.
Aini kata dok(kemudian dari hafiz ibnu hajar)ada maksud dia ttt.
Bukhari nak cerita apa?
Apa pertalian satu bab dgn bab yg lain
Ketika basuh muka sebut bismilah,tapi bukhari kata tiada hadis sahih .
Ada hadis,tiada wuduk yg tidak menyebut nama allah.
Wajib baca bismillah bg puak zahiriah.
Imam bukhari kata tidak wajib.
Walaupun tiada hadis sahih ,kalu nak setubuh pun sebut nama allah inikan pula nak wuduk nak solat.
Jadi boleh pakai juga untuk sebut nama allah ketika nak wuduk.

3/11
Sebelum basuh tangan@ketika basuh muka.
Air ni suci ke melalui 3
Ambil dgn tangan
1.warna
2.rasa
3.bau(hidung)
Benda penting tengok dgn teliti

Wuduk mula basuh muka@basuh tangan
Rukun wuduk syafiee niat dan tertib dan ada ulamak tambah muwalak(berturut2).
Tertib bukan rukun sama imam hanafi.

Setubuh pah gi jamban

4/11
Boleh basuh tangan,gi make nasi pah sambung balik sah ambil wuduk.
Setubuh,pah gi jamban ,tempat syaitan masih ingat  ko tuhan.amat munasabah sekali.
Setubuh adalah cara mendapatkan anak ,jadi amat perlu ingat allah
Ingat allah dgn hanya tasmiah(ingat allah dgn sebut hanya sebut nama allah.
Ketika korban    بسم الله  الله اكبر
                                        بسم الله menyebabkan berkat
Gangguan dari segi akhlak

5/11
Mahkluk allah ada yg tak nampak
Kuman kena tengok dgn mikroskop.
Jika baca ,anak tidak boleh diganggu oleh syaitan.
Orang sudah tidak dapat anak,juga dikehendaki membacanya.
Doa sebelum,semasa atau selepas untuk jauhkan dari gangguan dr syaitan
اللهم جنبنا من الشيطوجنب من الشطن مارزقتنا

6/11
Ketika sedang baca dlm hati.

Bab 9
Ucapan ketika ketandas
اللهم اني اعذبك خبث ولخباءث
Boleh juga baca semasa berada dlm tandas
Bila nak masuk tu baca

7/11
Mughnilabi,sudah biasa ,bukan telah tapi nak
Pandai bahasa arab  baru boleh baca hadis.

9/11
Syafie :guru utamanya ibnu abbas(guru utama dia s.umar)
Malik :guru utamanya ibnu umar
Hanafi :guru utamanya ibnu masud
Ahmad :guru utamanya abdullah bin amr bin alash

 
Bab 10
Meletakan air ditempat bersuci.
Untuk memudahkan bersuci
Ibnu abbas meletakan air (waduk)untuk kegunaan nabi dan nabi mendoakan untuknya(allahummafakehfidinwaalimfitakwil)

Mendoakan orang berbuat baik pada kita-sunnah nabi
Widuk=bekas air.
Waduk=bahan yg digunakan untuk berwuduk.
Wuduk lughawi=bersuci
Solat=doa(bahasa arab)

🍒🍒🍒
Bab 8
باب التَّسْمِيَةِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَعِنْدَ الْوِقَاعِ:
Bab menyebut nama allah  dlm segala kegiatan termasuk hubungan suami isteri.

tak semestinya dgn bismillah
-tajuk yg penting.
-wuduk tak boleh berlebih2.
-wuduk tak boleh mudah2 hilang.
-wuduk yg sempurna
-kenapa dr wuduk sampai setubuh
-pah letak air
-buang air dlm rumah
-pah istijak
-pah baru balik wuduk,wuduk sekali2
-permulaan ambil wuduk bc bismillah bg bukhari tiada ada hadis yg sahih,begitu juga imam ahmad guru imam bukhari.
-tiada wuduk yg tidak memulakannya dgn bismillah.bg bukhari tidak sahih.
-puak zohiriah -wajib kena bc bismillah,
-kebykan ulamak tidak wajib,ada byk hadis yg doif
-bg bukhari,setara nak bersetubuh pun dibc bismillah,inikan pula ibadat khusus
-wuduk mula dgn basuh muka,maka bc sebelum basuh muka.
-bc bismillah
1.niat
2.tertib
3.walak =muawalak=berterusan=tidak putus.
-bc bismillah bila nak makan atau bila teringat.
-belajar hadis bukhari bukan belajar hadis shj tetapi juga belajar fekah mujtahid yg besar,tapi dia tak bg tahu secar terus terang.
-selepas bersetubuh ,akan pergi bilik air untuk bersuci maka wajarlah didtgkan tentang bilik air
-ingat pada allah pada semua keadaan.
-ingat pada allah= التَّسْمِيَةِ
-comel=sifat jamal.
-berkongsi dgn harta dan nak pinak,kecuali dibaca nma allah.
-maksud tak ganggu adalah dr segi akhlak dan akidah.
-tidak boleh ganggu dr segi maknawi.seperti dirasuk dan dibisik.
-baca sebelum setubuh,syaitan tidak boleh mengganggu anaknya.
- baca untuk anak?untuk yg dah tidak dpt beranak?
-kalu yg mandul.
-jauhkan dr kami dan apa yg engkau rezekikan kepada kami.anak pun rezeki dan slain anak pun rezeki,ilmu harta benda,kesihatan.
-maarozaktaktana ,semua rezeki.
-feel maadi َ
بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا.
Ya Allah, jauhkanlah kami dari setan dan jauhkanlah setan dari apa yang Engkau rizkikan (anak) kepada kami) -bila baca n ingat?
-semua keadaan,dgn hati pun boleh.

«141» حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ يَبْلُغُ بِهِ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا أَتَى أَهْلَهُ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا. فَقُضِيَ بَيْنَهُمَا وَلَدٌ، لَمْ يَضُرَّهُ)).
[أطرافه 3271، 3283، 5165، 6388، 7396، تحفة 6349].
Telah menceritakan kepada kami 'Ali bin 'Abdullah berkata, telah menceritakan kepada kami Jarir dari Manshur dari Salim bin Abu Al Ja'd dari Kuraib dari Ibnu 'Abbas dan sampai kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Jika salah seorang dari kalian ingin mendatangi isterinya (untuk bersetubuh), maka hendaklah ia membaca; 'ALLAHUMMA JANNIBNASY SYAITHAANA WA JANNIBISY SYAITHAANA MAA RAZAQTANAA (Ya Allah, jauhkanlah kami dari setan dan jauhkanlah setan dari apa yang Engkau rizkikan (anak) kepada kami) '. Jika dikaruniai anak dari hubungan keduanya maka setan tidak akan dapat mencelakakan anak itu."

Bab 9
باب مَا يَقُولُ عِنْدَ الْخَلاَءِ:
Bacaan do'a memasuki kamar kecil (WC)/bilik air

«142» حَدَّثَنَا آدَمُ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسًا يَقُولُ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ الْخَلاَءَ قَالَ: ((اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ)). تَابَعَهُ ابْنُ عَرْعَرَةَ عَنْ شُعْبَةَ.
وَقَالَ غُنْدَرٌ عَنْ شُعْبَةَ: إِذَا أَتَى الْخَلاَءَ.
وَقَالَ مُوسَى عَنْ حَمَّادٍ: إِذَا دَخَلَ.
وَقَالَ سَعِيدُ بْنُ زَيْدٍ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ: إِذَا أَرَادَ أَنْ يَدْخُلَ.
[طرفه 6322، تح

Telah menceritakan kepada kami ,Adam berkata, telah menceritakan kepada kami ,Syu'bah dari Abdul 'Aziz bin Shuhaib berkata, aku mendengar Anas berkata, "Jika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam masuk ke dalam WC, maka beliau berdo'a: ALLAHUMMA INNI A'UUDZU BIKA MINAL KHUBUTSI WAL KHBA`ITS (Ya Allah aku berlindung kepada-Mu dari setan laki-laki dan setan perempuan) '.
Dan hadits ini dikuatkan oleh Ibnu 'Ar'arah dari Syu'bah, dan Ghundar berkata dari Syu'bah ia berkata, "Jika mendatangi WC/tmpt buang air."
Dan Musa dari Hammad, "Jika masuk."
Dan Sa'id bin Zaid berkata, telah menceritakan kepada kami Abdul 'Aziz, "Jika mau masuk."

- muatabaah taammah
-mutabaah naqisoh/drp awal lagi macam ni,ibnu'Ar'rah ambil dr syu'bah ,sanad serupa ,perawi yg atas sama,ghundar pun ambil dr syubah
-khilaf ni bukan tak molek
-jika pakai putih semua ,eluk ke?
-gigi jadi geraham sama,eluk tak?
-byk perkara tak serupa tu eluk.
-yg jadi khilaf ,ini yg kuat  ada sanad,bila telah masuk pun boleh bc.
-bila dia pergi tempat sunyi,untuk buang air
-bila sesaorang nak masuk,sedang buang air tak munasabah dok baca.
-ada pendapat yg kata boleh baca dlm tandas ,sebab najis pergi jauh
- tempat sunyi= الْخَلاَءِ
-kitab mughnilabi,selepas izal ada feel maadi,bukan makna telah
-apabila kamu telah berdiri,baru ambil wuduk ,jadi salahlah إِذَا دَخَلَ الْخَلاَء=apabila nak masuk ketempat sunyi,iza +feel maadi maknanya NAK
-adakah bila dlm tandas dah tak boleh baca.
-hok tulispun tak boleh,tengok fekoh,dia ada sebut kalu sebut,jadi ada khilaf,baca pun tak pa.
-nabi saw zikir semua keadaan,ini cara imam bukhari.
-bg imam malik ,tak jadi masalah bc ke tulis semua boleh
-tidak muawalaq pun tak apa.
-imam syafie sendiri ada khilaf,bc pun boleh.
-bc quran yg tak boleh ,ini doa.
-jamak syaitan jantan  الْخُبُثِ       
                          وَالْخَبَائِثِjamak muannas syaitan betina-
-manusia ini serupa je walau siapa dia.
-baca ni syaitan jin tak akan nampak manusia.
-syaitan akan ejek.
-ini yg nabi ajar
-kena sentiasa ingat kepada allah.
-putus atau tiada mualaq tu ,bukhari bg tau tak pa.
-byk benda keji yg dilaku dan kita minta dijauhkan.
-kena sentiasa ingat ajaran allah.
-buang air mani ,tu kan anak .
-baca َ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ untuk syaitan shj
-berhenti sekejap bab buang air

Bab 10
وَضْعِ الْمَاءِ عِنْدَ الْخَلاَءِ:
Menyiapkan air di tempat buang hajat.

-lebih molek letak air tempat buang air
-walaupun istinjak boleh menggunakan batu
-tapi yg suci sebenarnya dgn air walaupn dgn kertas dan batu boleh.
-air yg sebenarnya menyucikan samada yg ain atau yg tak nampak/pada hukum

«143» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا هَاشِمُ بْنُ الْقَاسِمِ قَالَ: حَدَّثَنَا وَرْقَاءُ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَزِيدَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ الْخَلاَءَ، فَوَضَعْتُ لَهُ وَضُوءًا قَالَ: ((مَنْ وَضَعَ هَذَا)). فَأُخْبِرَ فَقَالَ: ((اللَّهُمَّ فَقِّهْهُ فِي الدِّينِ)).
[أطرافه 75، 3756، 7270، تحفة 5865].

Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepada kami Hasyim bin Al Qasim telah menceritakan kepada kami Warqa' dari 'Ubaidullah bin Abu Yazid dari Ibnu 'Abbas, bahwa pernah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam masuk kedalam WC, lalu aku letakkan bejana berisi air. Beliau lantas bertanya: "Siapa yang meletakkan ini?" Aku lalu memberitahukannya, maka beliau pun bersabda: "Ya Allah pandaikanlah dia dalam agama

-ibnu abbas meletakan وَضُوءًا
-nabi tanya dan doakan terus.menunjukan perbuatan yg baik
-ini menunjukan air yg nabi saw gunakan untuk beristinjak.
-air untuk istinjak adalah air yg layak untuk berwuduk,halus caranya.kalu ada air .air lebih baik.
-kalu orang buat baik kepada kita doakan untuknya.
-budak boleh khidmat yg ringan untuk gurunya.
-ibnu abbas cerdik,diantara dua perkara
1.letak ditepi
2.tak buat langsung/masuk dlm
-ibnu umar pun juga berbakat.
-ibnu abbas,lagu mn pokcik kalu ambil dgn air panas,abu hurairah ,ni hadis jgn kata begitu.
-jika lebih atau kurang menyebabkan wuduk tak sah dan solat pun tak sah.
-riwayat abu daud,dua2 diambil berat.
-seeluknya dibasuh adalah 3Xkali.jika lebih melampaui nabi.
-muka,tangan,kaki
-kepala cuma 1x
-pada peringkat awal,
-ibnu umar pernah basuh 7X,dgn maksud mencuci kaki nya 4X,3Xje yg wuduk ,boleh.
-basuh 5X,2X untuk sejukan.
-hadis menunjuk begini,ikut nabi saw yg paling baik.
-kias,dari sepinggan baik dua pinggan.

-hukum air kencing dan darah nabi.
Khilaf ada yg kata najis atau yg kata tidak.
Yg minum darah dan air kencing nabi,diluar kawalan.nabi tak larang.kalu suci ,atas katil pun boleh.
-kalu rambut tidak najis.nabi yg bg untuk dibahagi.

-aurat dlm solat lebih ringan,mazhab abu hanifah

-tutup kepala semasa masuk tandas,tak betul syaitan sapu najis sebab sudah baca ,dia dah tak nampak.

--berhenti👣👣👣----

Bab 11

باب لاَ تُسْتَقْبَلُ الْقِبْلَةُ بِغَائِطٍ أَوْ بَوْلٍ إِلاَّ عِنْدَ الْبِنَاءِ جِدَارٍ أَوْ نَحْوِهِ:

Tidak menghadap qiblat ketika buang air besar atau kecil kecuali di dalam bangunan atau di balik dinding

«144» حَدَّثَنَا آدَمُ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا الزُّهْرِيُّ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَزِيدَ اللَّيْثِيِّ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الأَنْصَارِيِّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِذَا أَتَى أَحَدُكُمُ الْغَائِطَ فَلاَ يَسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ وَلاَ يُوَلِّهَا ظَهْرَهُ، شَرِّقُوا أَوْ غَرِّبُوا)).
[طرفه 394، تحفة 3478].
Telah menceritakan kepada kami Adam berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Dzi'b berkata, telah menceritakan kepada kami Az Zuhri dari 'Atha' bin Yazid Al Laitsi dari Abu Ayyub Al Anshari berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika salah seorang dari kalian masuk ke dalam WC untuk buang hajat, maka janganlah menghadap ke arah kiblat membelakanginya. Hendaklah ia menghadap ke arah timurnya atau baratnya."

Bab 12

باب مَنْ تَبَرَّزَ عَلَى لَبِنَتَيْنِ:
Orang yang buang hajat besar di atas dua batu

«145» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ عَنْ عَمِّهِ وَاسِعِ بْنِ حَبَّانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ: إِنَّ نَاسًا يَقُولُونَ إِذَا قَعَدْتَ عَلَى حَاجَتِكَ، فَلاَ تَسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ وَلاَ بَيْتَ الْمَقْدِسِ. فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ لَقَدِ ارْتَقَيْتُ يَوْمًا عَلَى ظَهْرِ بَيْتٍ لَنَا، فَرَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى لَبِنَتَيْنِ مُسْتَقْبِلاً بَيْتَ الْمَقْدِسِ لِحَاجَتِهِ.
وَقَالَ: لَعَلَّكَ مِنَ الَّذِينَ يُصَلُّونَ عَلَى أَوْرَاكِهِمْ، فَقُلْتُ لاَ أَدْرِي وَاللَّهِ.
قَالَ مَالِكٌ: يَعْنِي الَّذِي يُصَلِّي وَلاَ يَرْتَفِعُ عَنِ الأَرْضِ، يَسْجُدُ وَهُوَ لاَصِقٌ بِالأَرْضِ.
[أطرافه 148، 149، 3102، تحفة 8552- 49/ 1].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah menceritakan kepada kami Malik telah mengabarkan kepada kami Yahya bin Sa'id dari Muhammad bin Yahya bin Hibban dari pamannya Wasi' bin Hibban dari 'Abdullah bin 'Umar bahwa ia berkata, "Orang-orang berkata, "Jika kamu menunaikan hajatmu maka janganlah menghadap kiblat atau menghadap ke arah Baitul Maqdis." 'Abdullah bin 'Umar lalu berkata, "Pada suatu hari aku pernah naik atap rumah milik kami, lalu aku melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam(dua biji batu bata) buang hajat menghadap Baitul Maqdis di antara dua dinding. Lalu ada seseorang yang berkata, "Barangkali kamu termasuk dari orang-orang yang shalat dengan mendekatkan paha (ke tanah)?" Maka aku jawab, "Demi Allah, aku tidak tahu." Malik berkata, "Yaitu orang yang shalat namun tidak mengangkat (paha/punggungnya) dari tanah ketika sujud, yakni menempel tanah."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan