Yباب السِّوَاكِ:
Bab memberus gigi
-bg imam bukhari,memberus gigi adalah sunat wuduk iaitu sebelum berwuduk,bukan sunat bersolat
-kaitan dgn toharah,ini adalah juga bersuci.
-khilaf ulamak:sunat wuduk atau sunat solat.
-ada 4 riwayat,dan imam bukhari tarjih, yg jika tak menyusahkan setiap kali nak berwuduk.
وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ بِتُّ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاسْتَنَّ.
Ibnu abbas menceritakan aku bermalam dirumah nabi saw,beliau memberus gigi.
-hadis yg dbawa oleh bukhari,nabi berus gigi bunyi u,u
«244» حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ قَالَ: حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ غَيْلاَنَ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي بُرْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَوَجَدْتُهُ يَسْتَنُّ بِسِوَاكٍ بِيَدِهِ يَقُولُ: ((أُعْ أُعْ))، وَالسِّوَاكُ فِي فِيهِ، كَأَنَّهُ يَتَهَوَّعُ.
[تحفة 9123].
Telah menceritakan kepada kami Abu An Nu'man berkata, telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari Ghailan bin Jarir
dari Abu Burdah dari Bapaknya(abu musa al asyaari) ia berkata, "Aku datang menemui Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan aku dapati beliau sedang menggosok gigi dengan siwak di tangannya. Beliau mengeluarkan suara, "U' U'." sementara kayu siwak berada di mulutnya seolah2 ingin muntah."
«245» حَدَّثَنَا عُثْمَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ يَشُوصُ فَاهُ بِالسِّوَاكِ.
[طرفاه 889، 1136، تحفة 3336].
Telah menceritakan kepada kami 'Utsman bin Abu Syaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Jarir dari Manshur dari Abu Wa'il
dari Hudzaifah berkata, "Jika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bangun di malam hari, beliau membersihkan mulutnya dengan sugi."
-takkan ketika sebaik sebelum solat
-alat yg digunakan pada masa tu kayu arak/zaiton.ini sunnah apa?tasyiriah atau ghairitasyiiriah?adakah jika guna berus gigi dan ubat gigi tidak sunnah?
Nabi pakai lebih byk kain dr seluar,adakah kita kena ikut yg itu baru dapat pahala sunnnah?
Nabi makan roti gandum barli yg kasar dan jarang makan yg halus ,adakah hanya boleh pahala sunnah dgn makan roti gandum barli shj?terikat dgn bentuk yg sama baru dpt pahala sunnah?
Jika berperang ,nabi pakai pedang,naik kuda,unta dan dapat pahala sunnah jika guna yg itu shj?
Sunnah ada 2,satu sunnah tasyariiyah dan dua sunnah ghairitasyariiyah.
Untuk memastikan sunnah itu tasyiiriah atau ghairitasyaiiriyah ada lah dgn cara melihat apakah orang kafir semasa nabi itu guna atau baut juga .
Nabi shj ke yg makan roti tu?abu jahal makan apa?abu jahal pun makan roti tu juga,maka itu adalah sunnah ghairitasyairiyah.
Alat yg nabi atau orang islam guna untuk cuci gigi tu tak digunakan oleh orang kafir masa tu?orang kafir juga guna.jadi itu adalah sunnah ghairitasyariyah.tapi berus ketika nak berwuduk maka ia jadi sunnah tasyairiyah.
Tidur bukan sunnah tasyairiyah.tapi tidur atas lambung kanan adalah sunnah tasyairiyah.
Islam tidak menghalang kemajuan,boleh menggunakan peralatan yg moden, yg penting boleh membersihkannya.Sunnah yg besar adalah untuk membersihkan gigi dan tidak terikat dgn hanya memakai kayu arak atau kayu zaiton baru dapat pahala sunnah.
Boleh juga guna dgn Gabungkan semua alat supaya dapat manfaat yg byk.
Kebaikan2 memberus gigi.ada byk kebaikan dr memberus dan menjaga kebersihan gigi.Bukan shj yg mendapat pahala sunnah gpdandisukai malaikat malah berbagai kebaikan segera dunia yg akan diperolehi.jadi amat lah penting memberi perhatian yg sewajarnya untuk menjaga kebersihan gigi.
👚👚
Sesi 30
Bab 73
Bab memberus gigi
Berus gigi dgn kayu sugi.
Nabi membersihkan mulutnya apabila bangun diwaktu malam.
Nabi nak solat.
Sunat berus gigi.
Menyiapkan diri walaupun untuk ibadah sunat.
Umat pun eluk.
Nabi jaga kebersihan mulut.
Nabi sampai nak mati pun masih berus gigi.
Tak dipanggil Ubah kejadian allah kalu betulkan gigi yg tidak teratur.
Kejadian allah yg standard macam mn?
Sunnah
1.tasyiriah ,melakukannya setiap kali nak solat
2.ghairi tasyiriah,ubat gigi,berus gigi,kayu ara
1.Keredaan allah
2.bersih mulut
3.penawar byk penyakit
4.menyihat anggota dlman
5.cerah penglihatan
6.
7. mengeluarkan kahak,sehingga bunyi hak2
8.
9.malaikat suka
10.
11.ikut sunnah nabi
12.menambahkan pahala solat
13.menyihatkan tubuhbadan
14.menguatkan ingatan
15.me!ebatkan rambut
16.menyerikan kulit
17.mbawa kekayaan
18.
19.lancar
20.menolong penghadaman
21 menambahkan air mani
22
23 pinggang tak sakit
24menjadi teman yg mesra dlm kubur
25.lega kubur
26.menghilangkan lapar
27.kesihatan jantung
28.ingat syahadah
29.memudahkan roh keluar
30
31.hilangkan cecair yg tak baik dalam mulut
32
33.menghilangkan sakit
34.salam malaikat
35.fasih atau
36.mengandakan pahala
37.mudah mendapat rezeki
38.urat2 ja
di tenang
39.malaikat turut
41.malaikat tanggung arasy beristighafar
43.syaitan Xboleh mendekatinya
44.
46
47suratan amalan belah
ah kanan
48
49.
50.
51
52
53
54
55
56
58
Ada yg sahih ,hasan ,dhoif,kesimpulan ulamak
Bab 73
Bab memberikan siwak kepada yg lebih tua
Menunjukan pentingnya bersiwak.
Ada yg kata mimpi dan ada yg kata dlm keadaan jaga tapi orang lain tak nampak
Bab 74
Bab keutamaan berwuduk ketika bermalam
Melatih supaya dlm keadaan bersih sentiasa hingga waktu tidur .
Berdoa sebagai kata2 terakhir bila nak tidur
Tak leh ubah walaupun dari nabi kepada rasul
🍉🍉
Sesi 30
Bab 73
باب السِّوَاكِ:
Bab memberus gigi
-bg imam bukhari,memberus gigi adalah sunat wuduk iaitu sebelum berwuduk,bukan sunat bersolat
-kaitan dgn toharah,ini adalah juga bersuci.
-khilaf ulamak:sunat wuduk atau sunat solat.
-ada 4 riwayat,dan imam bukhari tarjih, yg jika tak menyusahkan setiap kali nak berwuduk.
وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ بِتُّ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاسْتَنَّ.
Ibnu abbas menceritakan aku bermalam dirumah nabi saw,beliau memberus gigi.
-hadis yg dbawa oleh bukhari,nabi berus gigi bunyi u,u
«244» حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ قَالَ: حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ غَيْلاَنَ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي بُرْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَوَجَدْتُهُ يَسْتَنُّ بِسِوَاكٍ بِيَدِهِ يَقُولُ: ((أُعْ أُعْ))، وَالسِّوَاكُ فِي فِيهِ، كَأَنَّهُ يَتَهَوَّعُ.
[تحفة 9123].
Telah menceritakan kepada kami Abu An Nu'man berkata, telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari Ghailan bin Jarir
dari Abu Burdah dari Bapaknya(abu musa al asyaari) ia berkata, "Aku datang menemui Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan aku dapati beliau sedang menggosok gigi dengan siwak di tangannya. Beliau mengeluarkan suara, "U' U'." sementara kayu siwak berada di mulutnya seolah2 ingin muntah."
«245» حَدَّثَنَا عُثْمَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ يَشُوصُ فَاهُ بِالسِّوَاكِ.
[طرفاه 889، 1136، تحفة 3336].
Telah menceritakan kepada kami 'Utsman bin Abu Syaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Jarir dari Manshur dari Abu Wa'il
dari Hudzaifah berkata, "Jika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bangun di malam hari, beliau membersihkan mulutnya dengan sugi."
-takkan ketika sebaik sebelum solat
-alat yg digunakan pada masa tu kayu arak/zaiton.ini sunnah apa?tasyiriah atau ghairitasyiiriah?adakah jika guna berus gigi dan ubat gigi tidak sunnah?
Nabi pakai lebih byk kain dr seluar,adakah kita kena ikut yg itu baru dapat pahala sunnnah?
Nabi makan roti gandum barli yg kasar dan jarang makan yg halus ,adakah hanya boleh pahala sunnah dgn makan roti gandum barli shj?terikat dgn bentuk yg sama baru dpt pahala sunnah?
Jika berperang ,nabi pakai pedang,naik kuda,unta dan dapat pahala sunnah jika guna yg itu shj?
Sunnah ada 2,satu sunnah tasyariiyah dan dua sunnah ghairitasyariiyah.
Untuk memastikan sunnah itu tasyiiriah atau ghairitasyaiiriyah ada lah dgn cara melihat apakah orang kafir semasa nabi itu guna atau baut juga .
Nabi shj ke yg makan roti tu?abu jahal makan apa?abu jahal pun makan roti tu juga,maka itu adalah sunnah ghairitasyairiyah.
Alat yg nabi atau orang islam guna untuk cuci gigi tu tak digunakan oleh orang kafir masa tu?orang kafir juga guna.jadi itu adalah sunnah ghairitasyariyah.tapi berus ketika nak berwuduk maka ia jadi sunnah tasyairiyah.
Tidur bukan sunnah tasyairiyah.tapi tidur atas lambung kanan adalah sunnah tasyairiyah.
Islam tidak menghalang kemajuan,boleh menggunakan peralatan yg moden, yg penting boleh membersihkannya.Sunnah yg besar adalah untuk membersihkan gigi dan tidak terikat dgn hanya memakai kayu arak atau kayu zaiton baru dapat pahala sunnah.
Boleh juga guna dgn Gabungkan semua alat supaya dapat manfaat yg byk.
Kebaikan2 memberus gigi.ada byk kebaikan dr memberus dan menjaga kebersihan gigi.Bukan shj yg mendapat pahala sunnah gpdandisukai malaikat malah berbagai kebaikan segera dunia yg akan diperolehi.jadi amat lah penting memberi perhatian yg sewajarnya untuk menjaga kebersihan gigi.
Bab 74
باب دَفْعِ السِّوَاكِ إِلَى الأَكْبَرِ:
Bab memberi berus gigi kepada yg lebih tua
«246» وَقَالَ عَفَّانُ حَدَّثَنَا صَخْرُ بْنُ جُوَيْرِيَةَ عَنْ نَافِعٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((أَرَانِي أَتَسَوَّكُ بِسِوَاكٍ، فَجَاءَنِي رَجُلاَنِ أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنَ الآخَرِ، فَنَاوَلْتُ السِّوَاكَ الأَصْغَرَ مِنْهُمَا، فَقِيلَ لِي كَبِّرْ. فَدَفَعْتُهُ إِلَى الأَكْبَرِ مِنْهُمَا)). قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ اخْتَصَرَهُ نُعَيْمٌ عَنِ ابْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ أُسَامَةَ عَنْ نَافِعٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ.
[تحفة 7689، 7474- 71/ 1].
Afwan berkata sokhri bin juawariyah meriwayatkan kpd kami dr naafik dari ibnu umar,sesungguhnya nabi saw telah berkata aku bermimpi sedang memberus gigi tiba2 datang 2orang lelaki,salah seorang lebih tua drp yg seorang lagi,aku ingin memberikan kepada lelaki yg lebih muda tetapi dikatakan kepada ku berikan kepada yg lebih tua terlebih dahulu.aku pun memberikan kepada yg lebih tua.abu abdillah berkata nuim meringkaskanya drp ibnu mubarak dari usamah dari nafik dari ibnu umar
-perkataan ini أَرَانِي bukan hanya dgn makna mimpi
kerana jika hanya nabi yg nampak dan orang lain tak nampak sbgmn yg nabi nampak semasa jaga.ketika mimpi hanya nabi juga nampak orang lain tak nampak.
-disini nabi disuruh mengutamakan orang tua.
-ini bukan shj menunjukan soal berus gigi itu penting malah juga soal penting juga mendahului orang tua.
-islam ada adab dan displin yg mesti dijaga .
Bab 75
باب فَضْلِ مَنْ بَاتَ عَلَى الْوُضُوءِ:
Bab kelebihan orang yg bermalam dlm keadaan berwuduk
«247» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُقَاتِلٍ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ عُبَيْدَةَ عَنِ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلاَةِ، ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الأَيْمَنِ، ثُمَّ قُل
ِ اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ،
وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ،
وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ،
رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ،
لاَ مَلْجَأَ وَلاَ مَنْجَا مِنْكَ إِلاَّ إِلَيْكَ،
اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ،
وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ
. فَإِنْ مُتَّ مِنْ لَيْلَتِكَ فَأَنْتَ عَلَى الْفِطْرَةِ، وَاجْعَلْهُنَّ آخِرَ مَا تَتَكَلَّمُ بِهِ)). قَالَ فَرَدَّدْتُهَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا بَلَغْتُ: ((اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ)). قُلْتُ وَرَسُولِكَ. قَالَ: ((لاَ، وَنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ)).
[أطرافه 6311، 6313، 6315، 7488، تحفة 1763].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Muqatil berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Sufyan dari Manshur dari Sa'ad bin 'Ubaidah
dari Al Bara' bin 'Azib berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika kamu mendatangi tempat tidurmu maka wudlulah seperti wudlu untuk shalat, lalu berbaringlah pada sisi kanan badanmu dan ucapkanlah: ALLAHUMMA ASLAMTU WAJHII ILAIKA
WA FAWWADLTU AMRII ILAIKA
WA ALJA`TU ZHAHRII ILAIKA
RAGHBATAN WA RAHBATAN ILAIKA
LAA MALJA`A WA LAA MANJAA ILLAA ILAIKA ALLAHUMMA AAMANTU BIKITAABIKALLADZIIANZALTA WANNABIYYIKALLADZII ARSALTA
(Ya Allah, aku serahkan wajahku kepada-Mu,
aku serahkan urusanku kepada-Mu,
aku sandarkan punggungku kepada-Mu dengan perasaan senang dan takut kepada-Mu.
Tidak ada tempat berlindung dan menyelamatkan diri dari siksa-Mu melainkan kepada-Mu.
Ya Allah, aku beriman kepada kitab-Mu yang Engkau turunkan dan kepada Nabi-Mu yang Engkau utuskan '.
Jika kamu meninggal pada malammu itu, maka kamu dalam keadaan fitrah dan jadikanlah do'a ini sebagai akhir kalimat yang kamu ucapkan." Al Bara' bin 'Azib berkata, "Maka aku ulang-ulang do'a tersebut di hadapan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam hingga sampai pada kalimat: ALLAHUMMA AAMANTU BIKITAABIKALLADZII ANZALTA (Ya Allah, aku beriman kepada kitab-Mu yang Engkau turunkan), aku ucapkan: WA RASUULIKA (dan rasul-Mu), beliau bersabda: "Jangan, tetapi WANNABIYYIKALLADZII ARSALTA (dan kepada Nabi-Mu yang Engkau utus).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan