Isnin, April 09, 2018

Sahih bukhari kitab wuduk sesi 5

Sesi 5
Sesi 5
1/12

Bab 11
Tidak boleh mengadap kiblat ketika  buang air
Pernah lihat nabi dok atas batu dan mengadap baitul muqadis

2/12
Disyam kami(ramai) terpaksa (dlm bilik air)mengadap kiblat,kemudian kami beristighafar

4/12

Bab12
Duduk buang air duduk diatas dua batu bata

Ibnu umar terlihat nabi mengadap kiblat dan baitulmaqadis
Adalah lebih baik tidak mengadap kiblat

Bab 13
Orang perempuan keluar ketanah lapang untuk buang air
Diperkuburan bake'
Saudah bt zam'ah pernah ditegur umar diperkuburan bake'

6/12

Bab 14
Membuang air dirumah
Pernah naik kerumah(ibnu umar) habsah dan ternampak nabi duduk atas 2batubata dgn membelakangkan kiblat
Ibnu umar ternampak,nabi mengadap baitul maqdis(kearah syam) dan dia  terkejut.

Hadis mubih
Hadis murih
Kena utama hadis murih

7/12
Umar harap ada hukum turun untuk hijab kpd isteri nabi
Munafik tunggu peluang untuk sebar yg tak eluk

8/12
Ayat hijab yg kedua dah turun.
Tutup muka hanya untuk isteri2 nabi.
Muka dan tangan bukan aurat.tapi boleh tutup.
Yang tak boleh adalah tabarujahiliyah

9/12
Keluar jika perlu.
ibubapa kafir disuruh baik.apa lagi islam.
Kisah karut=mutiah(perempuan yg taat)
Masyitah=tukang sikap rambut

Makan ringkas,najis tak serupa dgn makan yg tak ringkas.
Bilik air  syaitan ada,boleh kah bilik air dlm rumah?
Bukhari kata boleh.
Jauh tidak menganggu.tapi kalu dlm rumah tidak berbau dan pergi jauh.maka boleh buat jamban dlm rumah.
Syaitan pi ke tempat kotor.
Tabaru=air besar.
Tabawis=air kecil.

10/12
Buang dalm bekas dan esuk dibuang keluar
Marlubulhal=tak boleh kawal diri

Duduk bertentangan akan menyusahkan .

🍉🍉

Bab 11

باب لاَ تُسْتَقْبَلُ الْقِبْلَةُ بِغَائِطٍ أَوْ بَوْلٍ إِلاَّ عِنْدَ الْبِنَاءِ جِدَارٍ أَوْ نَحْوِهِ:

Tidak menghadap qiblat ketika buang air besar atau kecil kecuali di dalam bangunan atau di balik dinding atau seumpamanya

«144» حَدَّثَنَا آدَمُ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا الزُّهْرِيُّ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَزِيدَ اللَّيْثِيِّ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الأَنْصَارِيِّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِذَا أَتَى أَحَدُكُمُ الْغَائِطَ فَلاَ يَسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ وَلاَ يُوَلِّهَا ظَهْرَهُ، شَرِّقُوا أَوْ غَرِّبُوا)).
[طرفه 394، تحفة 3478].
Telah menceritakan kepada kami Adam berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Dzi'b berkata, telah menceritakan kepada kami Az Zuhri dari 'Atha' bin Yazid Al Laitsi dari Abu Ayyub Al Anshari berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika salah seorang dari kalian masuk ke dalam WC untuk buang hajat, maka janganlah menghadap ke arah kiblat membelakanginya. Hendaklah ia menghadap ke arah timurnya atau baratnya."

-kena ingat allah ketika bersetubuh atau tempat membuang air besar dan berwuduk lebih2'lagilah
-baca bismillah ketika berwuduk tiada,imam bukhari bwkan hadis yg baca ketika bersetubuh,ini adalah qias aulawi
-bab yg berkaitan adab membuang air.
-displin ketika buang air
-menggunakan air dan batu
-ini cerita buang air
-bahkan ada kitab adab
-bukhari kitab jamek,seba ada 8 bab
-bab adab ,ada asing.
-adab nya tidak boleh mengadap baitul muqadis dan haram kecuali ada dinding.
-nak cerita yg asal bab wuduk,buang air ada adab,makan ada adab,tidur ada adab,
-juga ada khilaf
-ada mazhab bukhari
-dlm hadis kata tak boleh mengadap kiblat.tapi bukhari buat tajuk tidak boleh ngadap kitab tak bg tau tak leh membelakangkan kiblat
-ada 8pendapat
1.boleh belaka ngadap dan membelakang boleh
Semua boleh,air kecil atau besar,ini pendapat zohiriah.
Nabi kata Jgn ngadap dan membelakangi kiblat,hadis itu doif.hadis hasan yg boleh diterima buat hukum.
Hadis jabir,aku pernah tengok setahun sebelum kewafatanya.hadis ni tak sahih.
Dlm bab hukum sekurang2nya hasan
2.kedua2 tak boleh belaka dimn sj,tanah lapang atau dlm bangunan,membelakang atau mengadap kiblat,ini pendapat abu hanifah,dan ini alah hadisnya
Imam bukhari ambil yg ni juga,dan sebhg pendapat imam ahmad
3.pendapat imam bukhari dan 3 mazhab,kalu dlm binaan ,ada tabir  boleh yg tak boleh ditanh lapang/terbuka bukan untuk tempat tertutup. ,syafie,ahmad,malik dan juga bg bukhari berdasarkan hadis lain.
Khait=tempat buang air
tanah lapang/najis/air kecil atau air kecil,ini fekah bukhari yg dibw keluar dlm tajuk dia?
Bila ngadap baitul maqdis dgn sendiri  membelakangi masjidil haram.
Jadi jika boleh mengadap,maka membelakangi pun boleh sebab tempat tertutup.
3tu lah pendapat yg masyhur
4.
5.
6.
7.
8.
Ilat /sebab dia
-kami ketika berada disyam ,kami beristigharfar ,ini abu hanifah pakai.
-rasa salah tu ijtihad abu ayub
-adalah lebih baik tidak buat begitu
-kalu nak buat rumah bhg binaan agar tidak melanggar peraturan tandas,ngadap kiblat atau tidak sebab telah diambil kira.
- lebih molek je,tak pa .
-ngadap kebarat tu kiblat.
-kiblat sekarang keselatan.

باب لاَ تُسْتَقْبَلُ الْقِبْلَةُ بِغَائِطٍ أَوْ بَوْلٍ إِلاَّ عِنْدَ الْبِنَاءِ جِدَارٍ أَوْ نَحْوِهِ:

Tidak menghadap qiblat ketika buang air besar atau kecil kecuali di dalam bangunan atau di balik dinding

-mengadap kiblat boleh jika ada dinding.INI fekah bukhari
- juga dgn makna najis بِغَائِطٍ
-inilah fekah Bukhari=APA yg dia faham dia akan keluar dlm tajuk dia
-sudah mansuh.
-ada yg kata makruh tanzili.
-apakah ilat/sebab larangan?adalah untuk menghormati kiblat/menghormati orang yg solat
-qias aulawi,kata uh,sepak lagi tak boleh.

«144» حَدَّثَنَا آدَمُ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا الزُّهْرِيُّ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَزِيدَ اللَّيْثِيِّ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الأَنْصَارِيِّ قَالَ:
Telah menceritakan kepada kami Adam berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Dzi'b berkata, telah menceritakan kepada kami Az Zuhri dari 'Atha' bin Yazid Al Laitsi dari Abu Ayyub Al Anshari berkata,

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَتَى أَحَدُكُمْ الْغَائِطَ فَلَا  يَسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ وَلاَ يُوَلِّهَا ظَهْرَهُ، شَرِّقُوا أَوْ غَرِّبُوا)).
[طرفه 394، تحفة 3478].

"Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika salah seorang dari kalian masuk ke dalam WC untuk buang hajat, maka janganlah menghadap ke arah kiblat membelakanginya. Hendaklah ia menghadap ke arah timurnya atau baratnya."

Bab 12

باب مَنْ تَبَرَّزَ عَلَى لَبِنَتَيْنِ:
Orang yang buang hajat besar duduk berpijak  di atas dua batu

-Adab buang air/baroz/berak
-ibnu umar tahu,sebab ni rumah kakak dia.
-adap buang air,biar selesa.kalu buang air atas tanah kalu byk  kena lah punggung.
-sebab tu orang yahudi  kata kat orang islam apalah nabi kamu ajar belaka.
-ada 2 biji batu bata,bimbingan untuk lebih baik.
-mangkuk yg ada ,seperti duduk atas kerusi.sambil tidur.
-jika ada cara yg lebih baik boleh.
-mn yg lebih utama,jaga kita.
-mn ada yg sangat ramai orang ikut.ini ciri2 nabi.
-suruh royat untuk jadi panduan.orang lain tidak,sebab payah.selalu senyum penat.
-ibnu umar naik ternampak,nabi ngadap kiblat
-jgn ngadap atau membelakang kiblat.
-perbuatan dia dirumah habsah,mungkin khusus dgn dia shj.
-sunnah tasyriah
-hadis ibnu abbas ,
-hadis ibnu umar ,melarang
-orang perempuan lebih tertutup lebih baik.
-ibnu abnassolat seperti perempuan tu makna ketinggalan

«145» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ عَنْ عَمِّهِ وَاسِعِ بْنِ حَبَّانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ: إِنَّ نَاسًا يَقُولُونَ إِذَا قَعَدْتَ عَلَى حَاجَتِكَ، فَلاَ تَسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ وَلاَ بَيْتَ الْمَقْدِسِ. فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ لَقَدِ ارْتَقَيْتُ يَوْمًا عَلَى ظَهْرِ بَيْتٍ لَنَا، فَرَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى لَبِنَتَيْنِ مُسْتَقْبِلاً بَيْتَ الْمَقْدِسِ لِحَاجَتِهِ.
وَقَالَ: لَعَلَّكَ مِنَ الَّذِينَ يُصَلُّونَ عَلَى أَوْرَاكِهِمْ، فَقُلْتُ لاَ أَدْرِي وَاللَّهِ.
قَالَ مَالِكٌ: يَعْنِي الَّذِي يُصَلِّي وَلاَ يَرْتَفِعُ عَنِ الأَرْضِ، يَسْجُدُ وَهُوَ لاَصِقٌ بِالأَرْضِ.
[أطرافه 148، 149، 3102، تحفة 8552- 49/ 1].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah menceritakan kepada kami Malik telah mengabarkan kepada kami Yahya bin Sa'id dari Muhammad bin Yahya bin Hibban dari pamannya Wasi' bin Hibban dari 'Abdullah bin 'Umar bahwa ia berkata, "Orang-orang (ramai )berkata, "Jika kamu menunaikan hajatmu maka janganlah menghadap kiblat atau menghadap ke arah Baitul Maqdis." 'Abdullah bin 'Umar lalu berkata, "Pada suatu hari aku pernah naik atap rumah milik kami, lalu aku melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam duduk berpijak diatas(dua biji batu bata) buang hajat menghadap Baitul Maqdis di antara dua dinding. Lalu ada seseorang yang berkata(ibnu umar berkata kepada  wasi', "Barangkali kamu termasuk dari orang-orang yang shalat dengan mendekatkan paha (ke tanah)?" Maka aku jawab, "Demi Allah, aku tidak tahu." Malik berkata, "Yaitu orang yang shalat namun tidak mengangkat (paha/punggungnya) dari tanah(lantai) ketika sujud, yakni menempel tanah."

Bab 13
باب خُرُوجِ النِّسَاءِ إِلَى الْبَرَازِ:
Keluarnya wanita ke tempat buang hajat ditanah lapang

-imam bukhari nak cerita ,boleh juga bukan lelaki shj.
-walaupun untuk keperluan buang air ,boleh
-hadis isteri2 nabi juga keluar
-umar suruh hijjab.
-pada suatu mlm saudah keluar,umar kata dah kenal,itu saudah.
-saudah akan mengadu dan akan ada hukum

«146» حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا اللَّيْثُ قَالَ: حَدَّثَنِي عُقَيْلٌ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ أَزْوَاجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُنَّ يَخْرُجْنَ بِاللَّيْلِ إِذَا تَبَرَّزْنَ إِلَى الْمَنَاصِعِ- وَهُوَ صَعِيدٌ أَفْيَحُ- فَكَانَ عُمَرُ يَقُولُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ احْجُبْ نِسَاءَكَ. فَلَمْ يَكُنْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَفْعَلُ، فَخَرَجَتْ سَوْدَةُ بِنْتُ زَمْعَةَ زَوْجُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْلَةً مِنَ اللَّيَالِي عِشَاءً، وَكَانَتِ امْرَأَةً طَوِيلَةً، فَنَادَاهَا عُمَرُ أَلاَ قَدْ عَرَفْنَاكِ يَا سَوْدَةُ. حِرْصًا عَلَى أَنْ يَنْزِلَ الْحِجَابُ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ آيَةَ الْحِجَابِ.
[أطرافه 147، 4795، 5237، 6240، تحفة 16542].

Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair berkata, telah menceritakan kepada kami Al Laits berkata, telah menceritakan kepadaku 'Uqail dari Ibnu Syihab dari Urwah dari 'Aisyah, bahwa jika isteri-isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam ingin buang hajat, mereka keluar pada waktu malam menuju(manasik) tempat(ke perkuburan baake) buang hajat yang berupa tanah lapang dan terbuka. Umar pernah berkata kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, "Hijabilah isteri-isteri Tuan." Namun Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tidak melakukannya. Lalu pada suatu malam waktu Isya` Saudah binti Zam'ah, isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, keluar (untuk buang hajat). Dan Saudah adalah seorang wanita yang berpostur tinggi. 'Umar lalu berseru kepadanya, "Sungguh kami telah mengenalmu wahai Saudah! ' Umar ucapkan demikian karena sangat antusias(harapan) agar ayat hijab diturunkan. Maka Allah kemudian menurunkan ayat hijab." Telah menceritakan kepada kami Zakaria berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Usamah dari Hisyam bin 'Urwah dari Bapaknya dari 'Aisyah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Allah telah mengizinkan kalian (isteri-isteri Nabi) keluar untuk menunaikan hajat kalian." Hisyam berkata, "Yakni buang air besar."

-maksud hijab untuk isteri2 nabi,orang munafik pun masih ada dimadinah.
-ayat hijab yg pertama telah turun,ketika nabi kahwin dgn zainab.
-setakat tu sudah ada,tapi umar masih perlu ada lagi hijjab yg lebih .dan umar tahu nabi berkenan dgn pertambahan hijab.
-sekadar kalu nak balik tabir tapi boleh keluar,sedang disini boleh timbul fitnah.
-hdklah kamu duduk dirumah kamu,hijab tak leh keluar buang dari rumah.jadi teknologi buat tandas didlm rumah telah ada dizaman nabi saw.
-hijab tubuh dan hijab dlm rumah.
-darurat lain -boleh
-hajat lain
-pengajaran ,perempuan boleh keluar rumah untuk hajat,keperluan dan tanggungjawab.
-tudung muka hanya untuk isteri nabi shj.dan buka penutup muka adalah lebih baik.
-yg tak boleh keluar rumah tanpa keperluan dan hajat
-kitab ihya,bapa mati anak tak boleh ziarah kerana suami tak ada.
-cerita ,mutiah(perempuan yg patuh cara bodo) karut.masuk syurga lebih dulu dr
-masyitah=tukang sisir rambut
-nabi pun macam dok tunggu wahyu.
-isteri nabi boleh keluar,orang lain lagi la.
-zam'ah waris dgn umar.
-bila larang,mesti sedia.
-makan tak serupa ,najis tak serupa.
-makanan nampak ringkas,tapi berkhasiat.
-air mani tebal ,boleh dikikis.
-jamban dibuat dirumah sedang jamban tempat syaitan?
Seolah2 menyediakan bilik syaitan dirumah.
-nabi buat tempat buang air dirumah.sunnah nabi pergi jau.sedang nabi pergi jauh untuk tidak menganggu orang lain.jadi kalu dlm rumah memenuhi  syarat tidak menganggu ,maka tak timbul masalah.
-syaitan suka tempat kotor dan malaikat tak suka.
-islam adalah agama kemajuan.dan telah ada dizaman nabi lagi.

«147» حَدَّثَنَا زَكَرِيَّاءُ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((قَدْ أُذِنَ أَنْ تَخْرُجْنَ فِي حَاجَتِكُنَّ)).
قَالَ: هِشَامٌ يَعْنِي الْبَرَازَ.
[أطرافه 14
Bab 14
باب التَّبَرُّزِ فِي الْبُيُوتِ:
MemBuang hajat besar di rumah

«148» حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْمُنْذِرِ قَالَ: حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ عِيَاضٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ عَنْ وَاسِعِ بْنِ حَبَّانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: ارْتَقَيْتُ فَوْقَ ظَهْرِ بَيْتِ حَفْصَةَ لِبَعْضِ حَاجَتِي، فَرَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْضِي حَاجَتَهُ مُسْتَدْبِرَ الْقِبْلَةِ مُسْتَقْبِلَ الشَّأْمِ.
[أطرافه 145، 149، 3102، تحفة 8552].
Telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Al Mundzir berkata, telah menceritakan kepada kami Anas bin 'Iyadl dari 'Ubaidullah dari Muhammad bin Yahya bin Hibban dari Wasi' bin Hibban dari 'Abdullah bin 'Umar berkata, "Aku pernah naik di rumah Hafshah karena suatu urusanku. Maka aku melihat (tiba2 saya ternampak)Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam buang hajat membelakangi kiblat & menghadap Syam."(baitul maqdis)

باب عبد الله بن عمر يقول رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم قاعدا على لبنتين مستقبل بيت المقدس:

«149» حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ قَالَ: أَخْبَرَنَا يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ أَنَّ عَمَّهُ وَاسِعَ بْنَ حَبَّانَ أَخْبَرَهُ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ أَخْبَرَهُ قَالَ: لَقَدْ ظَهَرْتُ ذَاتَ يَوْمٍ عَلَى ظَهْرِ بَيْتِنَا، فَرَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَاعِدًا عَلَى لَبِنَتَيْنِ مُسْتَقْبِلَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ.
[أطرافه 145، 148، 3102، تحفة 8552].

Rasullah saw mengadab baitul maqdis.

Guna kaedah mimbabilaula=

Tiada ulasan:

Catat Ulasan