Selasa, Mei 29, 2018

Sunan Abu Daud Kitab Puasa Sesi 7

باب شَهَادَةِ رَجُلَيْنِ عَلَى رُؤْيَةِ هِلاَلِ شَوَّالٍ:
Ini bab (dua orang saksi)kesaksian nampak anak bulan syawal.

٨ -  الصوم » ٧٦٨ -  شهادة رجلين على رؤية هلال شوال...

8. Puasa » 768. Kesaksian dua orang laki-laki untuk (tentang nampak anak bulan)hilal syawal

١٩٩١ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحِيمِ أَبُو يَحْيَى الْبَزَّاز
ُ حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ سُلَيْمَانَ
حَدَّثَنَا عَبَّادٌ عَنْ أَبِي مَالِكٍ الْأَشْجَعِيِّ
حَدَّثَنَا حُسَيْنُ بْنُ الْحَارِثِ الْجَدَلِيُّ مِنْ جَدِيلَةَ قَيْسٍ أَنَّ أَمِيرَ مَكَّةَ خَطَب
َ ثُمَّ قَالَ عَهِدَ إِلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
َ أَنْ نَنْسُكَ لِلرُّؤْيَةِ فَإِنْ لَمْ نَرَهُ
وَشَهِدَ شَاهِدَا عَدْلٍ نَسَكْنَا بِشَهَادَتِهِمَا فَسَأَلْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ الْحَارِثِ مَنْ أَمِيرُ مَكَّةَ قَالَ لَا أَدْرِي ثُمَّ لَقِيَنِي بَعْدُ فَقَالَ هُوَ الْحَارِثُ بْنُ حَاطِبٍ أَخُو مُحَمَّدِ بْنِ حَاطِبٍ ثُمَّ قَالَ الْأَمِيرُ إِنَّ فِيكُمْ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ مِنِّي وَشَهِدَ هَذَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى رَجُلٍ قَالَ الْحُسَيْنُ فَقُلْتُ لِشَيْخٍ إِلَى جَنْبِي مَنْ هَذَا الَّذِي أَوْمَأَ إِلَيْهِ الْأَمِيرُ قَالَ هَذَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ وَصَدَقَ كَانَ أَعْلَمَ بِاللَّهِ مِنْهُ فَقَالَ بِذَلِكَ أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

1991. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Abdurrahim Abu Yahya Al Bazzaz, telah menceritakan kepada kami Sa'id bin Sulaiman, telah menceritakan kepada kami 'Abbad, dari
Abu Malik Al Asyja'i, telah menceritakan kepada kami
Husain bin Al Harits Al Jadali yang berasal dari Jadilah Qais, bahwa Amir Mekkah telah berkhutbah, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berwasiat kepada kami agar berkurban(haji) ketika melihat hilal, dan apabila kami tidak melihatnya dan terdapat dua orang adil yang bersaksi(nampak anak bulan) maka kami berkurban(ibadat haji) dengan persaksian mereka berdua.
Kemudian aku bertanya kepada Al Husain bin Al Harits, siapakah Amir Mekkah tersebut? Ia berkata; saya tidak tahu.
Kemudian ia bertemu denganku setelah itu dan berkata; ia adalah
Al Harits bin Hathib saudara Muhammad bin Hathib. Kemudian Amir tersebut berkata; sesungguhnya diantara kalian terdapat orang yang lebih mengetahui mengenai Allah dan rasulNya daripada diriku.
Dan orang ini telah menyaksikan hal ini dari Rasulullah shallallahu wa'alaihi wa sallam(sendiri). Amir tersebut menunjuk dengan tangannya kepada seorang laki-laki.
Al Husain berkata;
aku bertanya kepada orang tua yang ada di sampingku; siapakah orang yang ditunjuk oleh Amir tersebut?
Ia berkata; orang ini adalah Abdullah bin Umar,
dan Amir tersebut benar. Ia adalah orang yang lebih tahu mengenai Allah(ajaran allah) daripada dirinya.
Ibnu Umar berkata; demikianlah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan kami.
👉lagu mana?
Boleh ke tidak?
Dibawah syeh zakaria buat taklik,
Dai ambil dari zarkoni:mazhab malik....tidak sabit persaksian satu orang,paling tidak dua orang...jadi kena cukupkan puasa jadi 30hari.
Ada mazhab syafie,ada dua pendapat ,satu boleh diterima walaupun seorang syarat adil dan ada pendapat kena dua orang.
Asasnya syahadah شَهِدَ شَاهِدَاiaitu bab syahadah.
Ada bab yg yg menggunakan perkataan cerita(ikhbar-royat hadis)
Nabi hanya nak pastikan dia islam atau tidak.
Musykil imam abu daud tajuk bab
(Ini bab (dua orang saksi)kesaksian nampak anak bulan syawal) tetapi hadis adalah tentang haji.jadi apa maknanya?apa kena mengena dgn haji dgn syawal.
Yg rajin buat lagu ni adalah bukhari.abu daud jarang.
Ini buat tajuk berdasarkan qias.
Dia nak royat dlm bulan haji raya 10 zulhijjah dan syawal pula pun ada raya pada satu syawal.jadi kena ambil hal dari satu syawal.
Ini berkait dgn tarikh.
Seperti mana kita terikat dgn melihat anak bulan syawal begitu juga bila nak mengerjakan haji ,ini cara istidlal imam bukhari.
Jadi imam abu daud qiaskan tengok anak bulan syawal dgn tengok anak bulan zulhijjah.ini termasuk dlm kaedah maqis.qias atas dasar ada sama persamaan dan keserupaan iaitu dari segi tengok anak bulan.

Harits bin Hatib(pemimpim dimekah)ayah kepada Al Husain bin Al Harits,
Ada riwayat dari nabi saw .riwayatnya ada dlm abu daud dan nasaei.
Harits dilantik untuk jadi amil untuk pungut cukai dan zakat dimadinah.dia juga jadi amil kepada anak abdul malik ,iaitu marwan yg berada di mekah.ibnu hibban kata dia ni termasuk tabiin.
Nas hadis nya menyebut ,rasullah saw pesan kepada kami.jadi yg ibnu hibban kata ianya tabiin ,tidak tepat.yg tepat dia adalah sahabat nabi.
Yg sebenar pemimpin mekah yg berucap,husin dengar kata cuma nama serupa tapi harits lain..
Kalu Harits ini dia memang sahabat nabi saw.
Jadi tidak disepakati sebagai sahabat atau ada khilaf.
Kalu kata tabiin pun tak masalah ,sebab dia bg tau ini ibnu umar.dia memberi penyaksian...ini dalil saksi kena dua orang.
Pah bagaimana pula yg hanya ibnu umar yg menyaksikan .
Apa beza anak syawal dan anak bulan ramadan?
Tengok ,yg bulan ramadan byk orang tak suka jadi kena dua tetapi raya tu semua orang suka jadi seorang pun tak apa.

١٩٩٢ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ وَخَلَفُ بْنُ هِشَامٍ الْمُقْرِئُ قَالَا حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ حِرَاشٍ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ اخْتَلَفَ النَّاسُ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ رَمَضَانَ فَقَدِمَ أَعْرَابِيَّانِ فَشَهِدَا عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِاللَّهِ لَأَهَلَّا الْهِلَالَ أَمْسِ عَشِيَّةً فَأَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ النَّاسَ أَنْ يُفْطِرُوا زَادَ خَلَفٌ فِي حَدِيثِهِ وَأَنْ يَغْدُوا إِلَى مُصَلَّاهُمْ

1992. Telah menceritakan kepada kami Musaddad, serta Khalaf bin Hisyam Al Muqri`, mereka berkata; telah menceritakan kepada kami
Abu 'Awanah dari Manshur dari
Rib'i bin Hirasy dari seorang sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, ia berkata; orang-orang berselisih mengenai akhir hari Ramadhan.
Kemudian terdapat dua orang badui yang datang dan memberikan persaksian di hadapan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dengan nama Allah,
sungguh mereka telah menyaksikan Hilal kemarin sore.
Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan orang-orang agar berbuka.
Khalaf menambahkan dalam haditsnya; dan agar mereka pergi ke lapangan.
👉Jika sebut kata sahabat telah mencukupi tak perlu tahu namanya.
Ini dua orang saksi dan perkataannya pula adalah syahadah(saya bersaksi)...saya bersaksi saya nampak anak bulan....saya telah melihat anak bulan semalam....
Imam daud ambil dari dua orang tok guru dia ...khalaf dan musadad..
Ini ciri2 hadis yg sahih.dan imam abu daud memang catit eluk.
Ulamak bahas pula.ini pagi kalu dia mari royat dan kalu  selepas gelincir matahari...semaye dihari raya kedua atau tak payah semaye dan poso kena berhenti...inilah asasnya poso dah tapi buka...byk lagi juga dale kitab lain royat...ini setiap amalan ada sandaran yg kukuh....dan bawah agama yg direstui allah atau tidak..ini nyata innadi naindallah ilislam.


باب في شَهَادَةِ الْوَاحِدِ عَلَى رُؤْيَةِ هِلاَلِ رَمَضَانَ:
Ini bab penyaksian seorang shj tentang nampak anak bulan.
(satu orang nampak anak bulan ramadan,boleh pakai atau tidak ,nak ikut atau tidak)

٨ -  الصوم » ٧٦٩ -  في شهادة الواحد على رؤية هلال رمضان

8. Puasa » 769. Kesaksian satu orang laki-laki untuk hilal ramadan

١٩٩٣ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَكَّارِ بْنِ الرَّيَّانِ
حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ يَعْنِي ابْنَ أَبِي ثَوْرٍ
ح
و حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِي
ٍّ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ يَعْنِي الْجُعْفِيَّ
عَنْ زَائِدَةَ الْمَعْنَى

عَنْ سِمَاكٍ
عَنْ عِكْرِمَةَ
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
قَالَ جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَقَالَ إِنِّي رَأَيْتُ الْهِلَالَ قَالَ الْحَسَنُ فِي حَدِيثِهِ يَعْنِي رَمَضَانَ فَقَالَ أَتَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ قَالَ نَعَمْ قَالَ أَتَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ قَالَ يَا بِلَالُ أَذِّنْ فِي النَّاسِ فَلْيَصُومُوا غَدًا

1993. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Bakkar bin Ar Rayyan, telah menceritakan kepada kami Al Walid bin Abu Tsaur, dan telah diriwayatkan dari jalur yang lain:
Telah menceritakan kepada kami Al Hasan bin Ali, telah menceritakan kepada kami
Al Husain Al Ju'fi dari Zaidah secara makna, dari
Simak, dari
Ikrimah dari
Ibnu Abbas, ia berkata; seorang badui telah datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan berkata; sesungguhnya aku telah melihat Hilal -Al Hasan dalam haditsnya mengatakan; yaitu Hilal Ramadhan-, kemudian beliau berkata; apakah engkau bersaksi bahwa tidak ada tuhan yang berhak disembah disembah kecuali Allah?
Ia berkata; ya.
Beliau berkata; apakah engkau bersaksi bahwa Muhammad adalah Rasulullah?
Ia berkata; ya. Beliau berkata; wahai Bilal, umumkan kepada orang-orang agar mereka berpuasa besok.
👉Anak bulan syawal kena dua ,anak bulan ramadan boleh asal dia seorang yg adil.dia merintah ko?tidak.
Adil yg tidak melakukan dosa besar.
Tidak cakap pelawok.
Ini pilihan abu daud juga.
Abu daud bg tau kat sini orang arabi.ini syarat tengok  anak bulan tak semestinya alim.
Arabi ni banyak kurang.
Arabi =orang darat atau hilir...sekadar terjemahan
Atau baadiah adalah orang yg pindah randah untuk cari punca air yg merupakan kepweluan asas.
Arab dusun?apa pula .dusun makna kebun .dan lebih tepat dusun adalah padang sahara.

Ini zaman umar,pakat intai nampak anak bulan .hanya anas yg nampak.juga dipakai.
Orang lain tak nampak.
Umar bergurau..nanti saya dok atas katil saya nampak la..maknanya pada hari berikut...
Jadi sore tengok pade doh.yg penting mata dia cerah.

Muhamad bin bakar bin royan
Yg kedua ...hasan bin ali juga cerita yg ambil dari husin aljokfi..husin ambil dari almakna nya bermaksud sama....tengok anak bulan apa?bulan ramadan
Imam abu daud Bawa mari dua2,agar boleh saling menjelaskan.
Perawi dhaif .. Al Walid bin Abu Tsaur,
Satu sanad lagi tiada .. Al Walid bin Abu Tsaur,
Simak juga meriwayatkan dari ikrimah....ini juga kena beringat...kalu simak tak meriwayatkan dari ikrimah tak mengapa..jika dari ikrimah maka masalah selalu.
Masalahnya satu mursal dan satu marfuk

Yg kedua,nabi suruh bilal istihar....puasa tiada qiam..

Ini semua punca dari riwayat simak
Seba tu kena beringat bila abu daud berkata.

Anyaqumu ..tak disebut...nabinsuruh qiam...tarawih...tiada ...kalu dia suru?..dia tak buat...orang lain buat...betul ke soalnya begitu?...
Yg ada buat sepanjang bulan ramadan adalah dizaman umar

١٩٩٤ - حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ سِمَاكِ بْنِ حَرْبٍ عَنْ عِكْرِمَةَ أَنَّهُمْ شَكُّوا فِي هِلَالِ رَمَضَانَ مَرَّةً فَأَرَادُوا أَنْ لَا يَقُومُوا وَلَا يَصُومُوا فَجَاءَ أَعْرَابِيٌّ مِنْ الْحَرَّةِ فَشَهِدَ أَنَّهُ رَأَى الْهِلَالَ فَأُتِيَ بِهِ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ أَتَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنِّي رَسُولُ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ وَشَهِدَ أَنَّهُ رَأَى الْهِلَالَ فَأَمَرَ بِلَالًا فَنَادَى فِي النَّاسِ أَنْ يَقُومُوا وَأَنْ يَصُومُوا قَالَ أَبُو دَاوُد رَوَاهُ جَمَاعَةٌ عَنْ سِمَاكٍ عَنْ عِكْرِمَةَ مُرْسَلًا وَلَمْ يَذْكُرْ الْقِيَامَ أَحَدٌ إِلَّا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ

1994. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il, telah menceritakan kepada kami
Hammad dari
Simak bin Harb dari
Ikrimah bahwa mereka pada suatu kali merasa ragu(syak) mengenai hilal(anak bulan) Ramadhan, kemudian mereka berkeinginan untuk tidak melakukan shalat malam dan tidak berpuasa.
Lalu terdapat seorang badui datang dari Al Harrah dan bersaksi bahwa ia telah melihat Hilal, kemudian ia dihadapkan kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Beliau berkata: "Apakah engkau bersaksi bahwa tidak ada tuhan yang berhak disembah kecuali Allah dan aku adalah Rasulullah?"
Orang tersebut berkata; ya. Dan ia bersaksi bahwa dia telah melihat Hilal, lalu beliau memerintahkan Bilal agar mengumumkan diantara manusia agar mereka melakukan shalat malam dan berpuasa.
Abu Daud berkata; hadits tersebut diriwayatkan oleh sekelompok orang dari Simak, dari Ikrimah secara mursal, dan tidak ada seorangpun yang menyebutkan "shalat malam" kecuali Hammad bin Salamah.

👉 ini penyudah dari hadis diatas.
Boleh kita terima kesaksian orang yg kita tak tahu latarbelakangnya?boleh.
Semua sahabat udud ,dizaman sekarang.bukan zaman dulu,kena tengok juga dulu.seperti ni arabi ni boleh diterima.
Kalu langit mendung,kena puasa...
Ikut Mazhab hanafi ,jika ada sekumpulan orang boleh.
Imam syafei kena dua orang.
Jika bab iqbar,seorang pun sudah memadai jika adil.
Bila ada qola abu daud ada benda yg dia nak bg tau.
Pada sanad,sekali pada matan

١٩٩٥ - حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ خَالِدٍ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ السَّمْرَقَنْدِيُّ وَأَنَا لِحَدِيثِهِ أَتْقَنُ قَالَا حَدَّثَنَا مَرْوَانُ هُوَ ابْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ وَهْبٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي بَكْرِ بْنِ نَافِعٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ ابْنِ عُمَرَ
قَالَ تَرَاءَى النَّاسُ الْهِلَالَ فَأَخْبَرْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنِّي رَأَيْتُهُ فَصَامَهُ وَأَمَرَ النَّاسَ بِصِيَامِهِ

1995. Telah menceritakan kepada kami Mahmud bin Khalid serta Abdullah bin Abdurrahman As Samarqandi, dan aku lebih yakin kepada haditsnya, mereka berkata; telah menceritakan kepada kami Marwan bin Muhammad dari Abdullah bin Wahb dari Yahya bin Abdullah bin Salim dari Abu Bakr bin Nafi' dari ayahnya dari
Ibnu Umar, ia berkata; orang-orang berusaha untuk melihat hilal, kemudian aku beritahukan kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bahwa aku telah melihatnya.
Kemudian beliau berpuasa dan memerintahkan orang-orang agar berpuasa.

👉Makna َ تَرَاءَى النَّاسُmengintai2 anak bulan.
(Ada salah cetak taro aayah-selekoh make ore)
Disini hanya seorang yg nampak anak bulan.
Ini hadis yg dibawa yg sahih,yg tadi sebagai penyokong shj.
Susunan imam muslim ,yg kuat dulu.Tapi abu daud yg kuat selepas yg lemah.

باب في تَوْكِيدِ السُّحُورِ:
٨ -  الصوم » ٧٧٠ -  في توكيد السحور
8. Puasa » 770. Penegasan untuk makan sahur

١٩٩٦ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْمُبَارَكِ عَنْ مُوسَى بْنِ عَلِيِّ بْنِ رَبَاحٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي قَيْسٍ مَوْلَى عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ عَنْ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ فَصْلَ مَا بَيْنَ صِيَامِنَا وَصِيَامِ أَهْلِ الْكِتَابِ أَكْلَةُ السَّحَرِ

1996. Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Al Mubarak, dari Musa bin Ali Rabah, dari ayahnya dari Abu Qais mantan budak 'Amr bin Al 'Ash, dari
'Amr bin Al 'Ash, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya pembeda antara puasa kita dan puasa ahli kitab adalah makan sahur."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan