Khamis, Mei 31, 2018

Sunan Abu Daud kitab puasa sesi 9

باب في الرَّجُلِ يَسْمَعُ النِّدَاءَ وَالإِنَاءُ عَلَى يَدِهِ:
Bab ketika dia dengar azan subuh bekas dok ada kat tangan.
👉Ada kata tangan sunguh ko?
Bekas minuman atau makanan kah?
Pah kalu dok dimeja,adakah itu maksudnya?
Maksud disini betul2sedang makan atau minum.
Dalam hadis ini kata,jangan berhenti.
Jika dah puas dan ada peti sejuk ,maka berhentilah.
Setengah orang terus berhenti,mungkin itu lebih cermat.

٨ -  الصوم » ٧٧٤ -  في الرجل يسمع النداء والإناء على يده

8. Puasa » 774. Mendengar suara adzan sementara bejana masih berada di tangan

٢٠٠٣ - حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى بْنُ حَمَّادٍ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا سَمِعَ أَحَدُكُمْ النِّدَاءَ وَالْإِنَاءُ عَلَى يَدِهِ فَلَا يَضَعْهُ حَتَّى يَقْضِيَ حَاجَتَهُ مِنْهُ

2003. Telah menceritakan kepada kami Abdul A'la bin Hammad, telah menceritakan kepada kami Hammad Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin 'Amr dari Abu Salamah, dari
Abu Hurairah, ia berkata;
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Apabila salah seorang diantara kalian mendengar adzan, sedangkan bejana (makanan) masih ada di tangannya, maka janganlah ia meletakkannya hingga ia menyelesaikan hajatnya (sahurnya)."
👉Ada hadis lain..yg berlaku dizaman nabi saw...bang/azan sebelum masuk subuh..makan minum sehingga abdullah ibnu ummi maktum azan.
Biasanya bilal azan belum masuk subuh.
Jadi jgn letak sebab belum masuk subuh lagi.
Ibnu ummu maktum azan baru masuk subuh.
Jadi ada yg kata hadis ni kena pakai dgn makna ini.

Mullah ala yu qari,jika  yakin atau zan (berat belah subuh tak lagi).tak boleh makan disebab masuk waktu bukan sebab azan...mungkin bilal tersilap melihat waktu dan dia boleh sendiri pula boleh tengok keadaan terbit fajar.
Ini jika dia  yakin tak keluar lagi fajar ,baru boleh.
Jika dia syak(sama banyak) atau tak yakin tidak boleh atau memang dia tak pandai maka tidak boleh juga ..

Maulana muhamad yahya  (murid rasyid gamburi)yg pindah ke bahasa arab...dua kitab yg dipindah dr bahasa urdu..
Takril dia ,rasyid ahmad gambuhi(pengasas deaband)..dia biso...pendapat dia...

Jika bang ,bang magrib jelaslah boleh terus makan minum.maknanya tak apa pegang gelas.tidak salah.tak perlu tunggu sehingga matahari hilang.jadi bersegera buka puasa.
Jika bang itu solat subuh,bang bukan penentu,yg menentukan adalah terbit fajar.atau masuknya waktu subuh.
Ini lah sepatutnya dipakai oleh orang umum.ini nak beri kemudahan kepada mereka.

Dgn makna ketiga.
Iaitu orang yg tak puasa...
Maksud memenuhi hajat kita sebelum solat.
Kita lapar ,maka makan dahulu.Yg lebih penting adalah ketenangan jiwa.
Jadi ini maksud nabi tak bg letak makan..

Isyak dgn asyak tu dekat....
Dahulukan lah makan .
Ini tidak terikat dgn puasa.

Nak royat sabda nabi ini lebih luas.
Habis dah cerita sahur.
Pergi kepada cerita berbuka pula.

Sunnah nabi melambatkan makan sahur dan mempercepatkan berbuka.

باب وَقْتِ فِطْرِ الصَّائِمِ:
٨ -  الصوم » ٧٧٥ -  وقت فطر الصائم

8. Puasa » 775. Waktu berbuka(untuk orang yg ber)puasa

٢٠٠٤ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ حَدَّثَنَا هِشَامٌ ح و حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ دَاوُدَ عَنْ هِشَامٍ الْمَعْنَى قَالَ هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَاصِمِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا جَاءَ اللَّيْلُ مِنْ هَا هُنَا وَذَهَبَ النَّهَارُ مِنْ هَا هُنَا زَادَ مُسَدَّدٌ وَغَابَتْ الشَّمْسُ فَقَدْ أَفْطَرَ الصَّائِمُ

2004. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Hanbal, telah menceritakan kepada kami Waki', telah menceritakan kepada kami Hisyam, dan telah diriwayatkan dari jalur yang lain: Telah menceritakan kepada kami Musaddad, telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Daud dari Hisyam secara makna, Hisyam bin 'Urwah berkata; dari ayahnya, dari
'Ashim bin Umar, dari ayahnya, ia berkata;
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Apabila Malam telah datang dari sini dan siang telah pergi -Musaddad menambahkan; dan matahari telah tenggelam- maka sungguh orang yang berpuasa telah berbuka."
👉

٢٠٠٥ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ الشَّيْبَانِيُّ قَالَ سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِي أَوْفَى يَقُولُ سِرْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ صَائِمٌ فَلَمَّا غَرَبَتْ الشَّمْسُ قَالَ يَا بِلَالُ انْزِلْ فَاجْدَحْ لَنَا قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَمْسَيْتَ قَالَ انْزِلْ فَاجْدَحْ لَنَا قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ عَلَيْكَ نَهَارًا قَالَ انْزِلْ فَاجْدَحْ لَنَا فَنَزَلَ فَجَدَحَ فَشَرِبَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا رَأَيْتُمْ اللَّيْلَ قَدْ أَقْبَلَ مِنْ هَا هُنَا فَقَدْ أَفْطَرَ الصَّائِمُ وَأَشَارَ بِأُصْبُعِهِ قِبَلَ الْمَشْرِقِ

2005. Telah menceritakan kepada kami Musaddad, telah menceritakan kepada kami Abdul Wahid, telah menceritakan kepada kami
Sulaiman Asy Syaibni, ia berkata; saya mendengar Abdullah bin Abu Aufa berkata; kami berjalan bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sementara beliau sedang berpuasa, kemudian tatkala matahari telah tenggelam beliau berkata;
wahai Bilal, turun dan aduklah untuk kami. Ia berkata; wahai Rasulullah, seandainya anda menunggu hingga masuk sore hari dengan sempurna!
Beliau berkata: "Turun dan aduklah untuk kami!" Ia berkata; wahai Rasulullah, sesungguhnya anda masih berada pada siang hari.
Beliau berkata: "Turun dan aduklah untuk kami!" Kemudian ia turun dan mengaduk.
Lalu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam minum kemudian bersabda: "Apabila kalian melihat malam telah datang dari sini, maka orang yang berpuasa telah berbuka."
Beliau menunjuk dengan jarinya ke arah timur.

باب مَا يُسْتَحَبُّ مِنْ تَعْجِيلِ الْفِطْرِ:
Ini bab keelukan berbuka puasa.

٨ -  الصوم » ٧٧٦ -  ما يستحب من تعجيل الفطر

8. Puasa » 776. Anjuran untuk bersegera berbuka puasa

٢٠٠٦ - حَدَّثَنَا وَهْبُ بْنُ بَقِيَّةَ عَنْ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدٍ يَعْنِي ابْنَ عَمْرٍو عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يَزَالُ الدِّينُ ظَاهِرًا مَا عَجَّلَ النَّاسُ الْفِطْرَ لِأَنَّ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى يُؤَخِّرُونَ

2006. Telah menceritakan kepada kami Wahb bin Baqiyyah dari Khalid dari Muhammad bin 'Amr dari Abu Salamah dari
Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam beliau berkata: "Agama ini akan senantiasa nampak selama orang-orang (kaum muslimin) menyegerakan berbuka, karena orang-orang yahudi dan nashrani menundanya."
👉Syiah serupa dgn yahudi dan nasara,melambatkan waktu berbuka...sudut2 keserupaan...tak perlu tambahkan siang...
Dan ini menampakan simpati terhadap orang islam yg berpuasa dan menguatkan sesaorang itu beribadat.
Islam tidak hendak menyiksa penganutnya.
Hanya sekadar nak bg rasa.

Hafiz ibnu hajar kata,dan apa yg kita dok buat hari ni??
Macam bukhari ,kena kata Atok berkata...ayat seperti ini seba  manusia susah nak terima...imam bukhari sangat berhalus...
Tolong sampaikan dari ana(mmay)....
Waktu masuk buka puasa adalah ....dlm fathul bari ada...
Hafiz ibnu hajar kata....rupa2nya imsak telah ada dizaman hafiz ibnu hajar lagi..ini termasuk bidah mungkara,berupa azan sebelum masuk waktu...haram makan minum dgn alasan bercermat dlm ibadah...yg buat ni bukan orang biasa tapi orang yg ditugaskan..mematikan lampu dan juga mereka mentakhirkan berbuka dan menyegerakan bersahur....
Boleh awal bersahur tapi sunnah nabi saw..
Rupa2nya masyarakat kita juga serupa...
Berlarut2...kata hafiz ibnu hajar..
Orang yg berkuasa...akan ditanya nanti oleh allah!

٢٠٠٧ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ عُمَارَةَ بْنِ عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي عَطِيَّةَ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَا وَمَسْرُوقٌ فَقُلْنَا يَا أُمَّ الْمُؤْمِنِينَ رَجُلَانِ مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَحَدُهُمَا يُعَجِّلُ الْإِفْطَارَ وَيُعَجِّلُ الصَّلَاةَ وَالْآخَرُ يُؤَخِّرُ الْإِفْطَارَ وَيُؤَخِّرُ الصَّلَاةَ قَالَتْ أَيُّهُمَا يُعَجِّلُ الْإِفْطَارَ وَيُعَجِّلُ الصَّلَاةَ قُلْنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَتْ كَذَلِكَ كَانَ يَصْنَعُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

2007. Telah menceritakan kepada kami Musaddad, telah menceritakan kepada kami Abu Mu'awiyah, dari Al A'masy, dari 'Umarah bin 'Umair dari
Abu 'Athiyyah, ia berkata; aku menemui Aisyah radliallahu 'anhu bersama dengan Masruq, lalu kami katakan;
wahai Ummul mukminin, ada dua orang sahabat Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam,
salah seorang diantara mereka menyegerakan berbuka dan menyegerakan shalat,
sedangkan yang lain menunda berbuka dan menunda shalat.
Aisyah berkata; siapakah diantara mereka berdua yang menyegerakan berbuka dan menyegerakan shalat?
Kami katakan; Abdullah. Ia berkata; demikianlah dahulu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melakukan.
👉dia nak royat harus buka lewat tapi yg lebih eluk yg awal.
Sahabat 1,Ibnu Masud
Sahabat 2,Abu musa asyaari
Tapi kena jelas yg mana yg sunnah.

باب مَا يُفْطَرُ عَلَيْهِ:
Ini bab bahan yg digunakan(makanan) untuk berbuka puasa
٨ -  الصوم » ٧٧٧ -  ما يفطر عليه

8. Puasa » 777. Yang dimakan saat berbuka puasa

٢٠٠٨ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ زِيَادٍ عَنْ عَاصِمٍ الْأَحْوَلِ عَنْ حَفْصَةَ بِنْتِ سِيرِينَ عَنْ الرَّبَابِ عَنْ سَلْمَانَ بْنِ عَامِرٍ عَمِّهَا قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا كَانَ أَحَدُكُمْ صَائِمًا فَلْيُفْطِرْ عَلَى التَّمْرِ فَإِنْ لَمْ يَجِدْ التَّمْرَ فَعَلَى الْمَاءِ فَإِنَّ الْمَاءَ طَهُورٌ

2008. Telah menceritakan kepada kami Musaddad, telah menceritakan kepada kami Abdul Wahid bin Ziyad dari 'Ashim Al Ahwal, dari Hafshah binti Sirin dari
Ar Rabab dari
Salman bin 'Amir yang merupakan pamannya, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Apabila salah seorang diantara kalian sedang berpuasa, maka hendaknya ia berbuka dengan kurma, apabila ia tidak mendapatkan kurma hendaknya dengan air, karena sesungguhnya air dapat membersihkan (zhahir dan batin, atau menghilangkan rasa haus)."

٢٠٠٩ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ حَدَّثَنَا ثَابِتٌ الْبُنَانِيُّ أَنَّهُ سَمِعَ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُفْطِرُ عَلَى رُطَبَاتٍ قَبْلَ أَنْ يُصَلِّيَ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ رُطَبَاتٌ فَعَلَى تَمَرَاتٍ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ حَسَا حَسَوَاتٍ مِنْ مَاءٍ

2009. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Hanbal, telah menceritakan kepada kami Abdurrazzaq, telah menceritakan kepada kami Ja'far bin Sulaiman, telah menceritakan kepada kami Tsabit Al Bunani bahwa ia telah mendengar
Anas bin Malik berkata; dahulu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berbuka dengan beberapa ruthab (kurma yang belum masak) sebelum melakukan shalat, jika tidak dengan air maka dengan beberapa kurma, dan apabila tidak ada kurma maka beliau menghisap air (kosong)beberapa kali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan