Sabtu, Jun 02, 2018

Sunan Abu Daud kitab puasa sesi 11

باب الْغِيبَةِ لِلصَّائِمِ:
Ini bab  mengumpat bg orang yg berpuasa.

٨ -  الصوم » ٧٨١ -  الغيبة للصائم
8. Puasa » 781. Ghibah bagi orang yang berpuasa

٢٠١٥ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ
حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ
عَنْ الْمَقْبُرِيِّ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ
و قَالَ أَحْمَدُ فَهِمْتُ إِسْنَادَهُ مِنْ ابْنِ أَبِي ذِئْبٍ وَأَفْهَمَنِي الْحَدِيثَ رَجُلٌ إِلَى جَنْبِهِ أُرَاهُ ابْنَ أَخِيهِ

2015. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Yunus, telah menceritakan kepada kami
Ibnu Abu Dzi`bin, dari
Al Maqburi, dari
ayahnya dari
Abu Hurairah, ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa yang tidak meninggalkan perkataan palsu (,dusta atau mengarut dan berdosa)dan pengamalannya(tak kata tapi dia buat), maka Allah tidak butuh ia meninggalkan makan dan minumnya."
Ahmad berkata; aku memahami sanadnya dari Ibnu Abu Dzi`bin, dan seseorang yang ada di sampingku yang aku kira adalah anak saudaranya(lelaki yg ada sebelahnya) telah memahamkan hadits tersebut kepadaku.
👉Setengah naskah,Babun fil ghibah fi saaim
Bukan bererti ketika  tidak berpuasa boleh mengumpat.bukan itu yg ingin diberitahu.
Tapi jika dlm keadaan biasapun dah  dosa besar.Jadi dlm keadaan berpuasa dia jadi lagu mana?
Adakah dosa itu jadi lebih besar sahaja atau terjejas puasnya seperti jadi kurang puasanya atau jadi terbatal  atau macamana?
Imam Abu Daud buat tajuk ini sebab dia tahu ada khilaf dlm masalah ini.biasanya tajuk2 yg dibuat telah diambil kira ,dia nak menarik perhatian ada khilaf ulamak.dia nak isyarat kepada hok tu .itu perkara pertama .dan perkara kedua ,apa punca jadi khilaf tentang perkara ini.
Salah satu sebab adalah hadis ini sendiri.

👉Imam Al auzai kata batal puasa sebab mengumpat atau bercakap dusta. Bukan kurang atau dosa besar itu shj.
Sedangkan imam2 yg lain mengatakan puasa itu sah atau kewajipan berpuasa itu lepas atas sesaorang.Puasanya jadi terjejas.
Ada ijmak yg kata tak batal puasa..
Riwayat2 yg menampakan batal puasa,riwayat itu tidak tetap atau tiada sesiapa masukan tambahan,riwayat itu ditakwilkan dgn erti batal ,batal itu adalah batal pahala.atau batal kepada orang ttt.
Puasa ada tiga peringkat.
1.puasa orang awan
2.puasa orang khowas
3.puasa orang muqorabbin.

Jadi adalah riwayat2 yg batal adalah puasa golongan selain yg pertama.yg awan tak batal.
Ijmak dinukilkan ijmak tetapi tidak ijmak

👉 termasuk sumpah dan saksi palsuقَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ
Jadi allah nak menarik kepada apa2 sj ucapan yg yg perlu ditinggalkan.
Menipu ,melaknat ,memaki,...yg dah dosa besar ..dan dlm keadaan puasa lebih patut semakin beringat dan jaga dari melakukannya.
Mengumpat tidak boleh memberi kesan apa2..,ttapi kita diajar dgn yg nampak seperti makan dan minum.
Jadi bila dlm keadaan biasa tak boleh apa lagi dlm keadan berpuasa lebih2 lagi patut ditinggalkan.
Jadi apa yg allah nak ?
Allah nak suruh kita kawal nafsu kita.
Bukan masalah cakap shj dan termasuk juga buat yg berdosa.
Ini lah latihan diri yg  bermula dgn yg nampak sehingga perkara yg tak nampak tak boleh dirasa.jangan ikut nafsu dan perasaan kita shj.
Ikut perasaan yg hakikatnya sudah ikut syaitan
Faedah bukan untuk Allah tetapi untuk manusia itu sendiri.
Segala punca adalah bermula dgn makanminum,badan jadi gagah  dgn tenaga dan boleh buat maksiat...
Nafsu jahat bukan makan minum tetapi hasil dari makan dan minum ...
Allah tidak berhajat kalu tak puasa eluk2 dan kalu puasa eluk2 adakah tuhan perlu?(mafhum mukhalafah).juga tidak.
Bukan  nak suruh itu shj tetapi nak suruh melarat...
Supaya tidak bercakap mengarut ,menyumpah,memaki,..
Puasa nak mengajar yg itulah.
Puasa hanya tak boleh makan minum...larangan allah dibulan puasa.maka larangan allah yg lain perlu ditinggalkan lebih2 lagilah.
Larangan dlm hadis ini cuma laranan asas shj.
Ini suatu Latihan meninggalkan larangan allah ,itu dgn  menahan lapar dan dahaga .
Dia faham isnad atau makna hadis ini dari anak saudaranya.

٢٠١٦ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ الْقَعْنَبِيُّ عَنْ مَالِكٍ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الصِّيَامُ جُنَّةٌ إِذَا كَانَ أَحَدُكُمْ صَائِمًا فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَجْهَلْ فَإِنْ امْرُؤٌ قَاتَلَهُ أَوْ شَاتَمَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ إِنِّي صَائِمٌ

2016. Telah menceritakan kepada kami
Abdullah bin Maslamah Al Qa'nabi, dari Malik dari
Abu Az Zinad dari Al A'raj dari
Abu Hurairah bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berkata: "Puasa adalah tameng, apabila salah seorang diantara kalian berpuasa maka janganlah ia berkata kotor(karut), dan melakukan perbuatan bodoh(yakni bersikap seperti orang jahil). Apabila terdapat seseorang memusuhinya atau mencelanya maka hendaknya ia mengatakan; aku sedang berpuasa."
👉Abdullah bin Maslamah al qanabi  dikatakan matarantai emas,sebab dia perawi kitab muwatok (imam malik yg banyak naskahnya)salah satu naskahnya diriwayatkan oleh abdullah bin maslamah.tetapi yg dok ada sekarang muawatok yg diriwayatkan oleh yahya bin yahya almasmudi.
Dan dikatakan muwatok diriwayatkan olehnya(abdullah bin maslamah) lebih banyak dari muwatoq yg dok ada loni.mungkin aa diperpustakaan tetapi tidak dicetak.
Muwatoq imam malik ada 16 naskah,molek setelah ditahkid maka disebarkan, baru kita boleh tengok bezanya.beza apa?contoh kalu ada tambahan,tambahna apa yg membezakannya dgn yg satu lagi.
Jadi abdullah bin  maslamah ini anak murid imam malik yg masyhur yg kadang dipanggil al qanabi sahaja.
Minit 35
Puasa tak kira ramadan atau bukan ramadan ,jgn cakap ngapur koser,(nyapung atau perkara yg tak patut cakap atau buat lok2) .....adalah sambungan dari larangan dari quran...
Jadi walau puasa tapi tak tekawal perkara2 ini maka puasanya tak berapa jadi ,boleh cam la dia ada penyakit.

Berbagai penyakit terjadi allah beri ,juga mungkin  allah nak suruh berfikir ..
Salah satu tanda kecantikan sesaorang islam itu meninggalkan apa yg tak berguna bgnya....
Sekurang2 faedah untuk diri sendiri.
Islam ajar hidup jadi bermakna.
Manusia yg paling baik adalah manusia yg paling banayk manfaat untuk manusia lain.

Juga jangan jadi jahil
Atau ada juga orang belajar tetapi jadi seperti orang jahil atau buat2 tak reti.
Bila dikatakan kepadanya ,
binatmusyarakah.. قَاتَلَهُ أَوْ شَاتَمَهُ ,melibatkan dua pihak,kena kata paea diri sendiri aku ni posa.kata derah atau koho?
Derah kalu posa ferdu dan kata koho kalu posa sunat.
Yg nak ,sudah berlatih sewaktu posa dibawa keluar dari posa.jangan ikut orang yg didepan kita.
Melatih kita ikut perintah allah dan menimnggalkan larangan allah.

باب السِّوَاكِ لِلصَّائِمِ
Ini bab berus gigi bg orang yg berpuasa.
٨ -  الصوم » ٧٨٢ -  السواك للصائم
8. Puasa » 782. Bersiwak bagi orang yang berpuasa

٢٠١٧ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الصَّبَّاحِ
حَدَّثَنَا شَرِيكٌ
ح
و حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا يَحْيَى
عَنْ سُفْيَانَ
عَنْ عَاصِمِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرِ بْنِ رَبِيعَةَ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْتَاكُ وَهُوَ صَائِمٌ زَادَ مُسَدَّدٌ مَا لَا أَعُدُّ وَلَا أُحْصِي

2017. Telah menceritakan kepada kami
Muhammad bin Ash Shabbah, telah menceritakan kepada kami
Syarik, dan telah diriwayatkan dari jalur yang lain:
Telah menceritakan kepada kami
Musaddad, telah menceritakan kepada kami
Yahya dari
Sufyan dari
'Ashim bin 'Ubaidullah dari
Abdullah bin 'Amir bin Rabi'ah dari
ayahnya, ia berkata; saya melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memakai siwak sementara beliau sedang berpuasa.
Musaddad menambahkan; yang tidak dapat aku hitung.
👉Minit 47
Ini pendapat pilihan imam abu daud,pendapat yg boleh ..begini lah cara ulamak2  hadis...pah adil ko?...
Bagaimanapun ada khilaf
Sahabat kecil atau tabiin besar, Abdullah bin 'Amir bin Rabi'ah .
Ayahnya Amir bin Rabi'ah sahabat yg terkenal.
Sore lagi tok guru imam daud iaitu musadad yg ambil dari yahya daripada sufiyan.
Minit 54

Bau busuk ..lebih baik dari kasturi...kekal?...sebab tu makruh..
Pendapat syafie ada dua.qaul qadim dan qaul jadid...yg tersebar dlm masyarakat  qaul jadid.
Hadis ni royat nabi berus gigi banyak kali..
Abu syamah(murid),nawawi(tokoh dlm mazhab syafie),muhzani(murid).
Hafiz ibnu hajar tak setuju dgn pendapat tak eluk berus gigi hingga petang.

Kalu bau busuk ,molek ,tapi kau bau sedap maka lebih eluklah disisi allah!

باب الصَّائِمِ يَصُبُّ عَلَيْهِ الْمَاءَ مِنَ الْعَطَشِ وَيُبَالِغُ فِي الاِسْتِنْشَاقِ:
Ini bab orang yg mencurahkan air atas dirinya kerana dahaga dan bab oran yg berpuasa menghisap air kehifung dgn berlebihan.

٨ -  الصوم » ٧٨٣ -  الصائم يصب عليه الماء من العطش ويبالغ في الاستنشاق

8. Puasa » 783. Orang yang berpuasa diguyur air dan berlebihan dalam melakukan istinsyaq karena rasa haus

٢٠١٨ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ الْقَعْنَبِيُّ عَنْ مَالِكٍ عَنْ سُمَيٍّ مَوْلَى أَبِي بَكْرِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي بَكْرِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَرَ النَّاسَ فِي سَفَرِهِ عَامَ الْفَتْحِ بِالْفِطْرِ وَقَالَ تَقَوَّوْا لِعَدُوِّكُمْ وَصَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَبُو بَكْرٍ قَالَ الَّذِي حَدَّثَنِي لَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْعَرْجِ يَصُبُّ عَلَى رَأْسِهِ الْمَاءَ وَهُوَ صَائِمٌ مِنْ الْعَطَشِ أَوْ مِنْ الْحَرِّ

2018. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Maslamah Al Qa'nabi, dari Malik dari Sumai mantan budak Abu Bakr bin Abdurrahman, dari
Abu Bakr bin Abdurrahman dari sebagian sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda:
"Aku melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan orang-orang ketika dalam perjalanannya pada tahun penaklukan Mekkah untuk berbuka."
Beliau berkata: "Perkuatlah tubuh kalian untuk menghadapi musuh!" sementara Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berpuasa.
Abu Bakr berkata; telah berkata orang yang telah menceritakan kepadaku;
sungguh aku telah melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam di Al 'Arj menuangkan air ke kepalanya karena haus atau panas, sementara beliau sedang berpuasa.
👉Eluk lagi jika nak elakan letih ..
Qaul =rumah yg kita boleh duduk
Rumah tepi laut..rumah atas bukit..
Jadi tetap boleh pakai...rumah ikut keadaan kita.

8. Puasa » 783. Orang yang berpuasa diguyur air dan berlebihan dalam melakukan istinsyaq karena rasa haus

٢٠١٩ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنِي يَحْيَى بْنُ سُلَيْمٍ عَنْ إِسْمَعِيلَ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ لَقِيطِ بْنِ صَبْرَةَ عَنْ أَبِيهِ لَقِيطِ بْنِ صَبْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَالِغْ فِي الِاسْتِنْشَاقِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ صَائِمًا

2019. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah bin Sa'id telah menceritakan kepada kami Yahya bin Sulaim dari Isma'I bin Katsir dari '
Ashim bin Laqith bin Shabrah dari ayahnya yaitu Laqith bin Shabrah, ia berkata;
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Bersungguh-sungguh dalam beristinsyaq (memasukkan air ke hidung ketika berwudhu) kecuali ketika engkau sedang berpuasa."
Mnt 6
👉Sunnah hisap air kehidung tetap ada tetapi tidak kuat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan