IBADAT HAJI BERDASARKAN HADIS
[Sesi 1 – 12:40 ] – Maksud “manasik”[Sesi 1 – 15:06] – Kefardhuan haji[Sesi 1 – 17:56] – Khilaf ulama tentang bilakah turunnya perintah kefardhuan haji[Sesi 1 – 31:01 ] – Perbezaan pendapat antara Imam Syafie dengan Imam Abu Hanifah dan Imam Malik berkenaan orang yang melakukan haji kemudian dia murtad, adakah perlu melaksanakan semula hajinya?[Sesi 3 – 43:24 ] – Ulamak berbeza pendapat tentang Fardhu haji keatas kanak-kanak
PERKARA-PERKARA YANG DILARANG DAN DIHARUSKAN DALAM HAJI
[Sesi 2 – 11:20 ] – Perempuan mengerjakan haji tanpa mahram[Sesi 2 – 37:53 ] – Maksud “tidak ada sorurah dalam Islam”[Sesi 2 – 49:35 ] – Keharusan berniaga sewaktu dalam perjalanan untuk mengerjakan haji[Sesi 2 – 55:07] – Bersegera dalam melaksanakan ibadah haji[Sesi 3 – 06:00 ] – Menyewakan binatang atau kenderaan kepada orang yang mahu melakukan haji[Sesi 3 – 14:01 ] – Berjual beli ketika berihram[Sesi 3 – 48:13 ] – [Perbincangan Tambahan] Khilaf tentang pahala haji kanak-kanak samada pahalanya diperolehi oleh kedua ibu bapa atau kepada kanak-kanak tersebut
BERKENAAN IHRAM DAN HADYU (BINATANG KORBAN)
[Sesi 4 – 07:46 ] – Tempat dan masa yang ditentukan untuk memulakan kerja haji dan umrah
[Sesi 4 – 13:08 ] – Nabi s.a.w. menentukan tempat-tempat untuk memulakan pakai Ihram bagi orang yang mengerjakan haji dan umrah
[Sesi 4 – 43:48 ] – Perempuan yang berhaid boleh “berihlal” untuk mengerjakan Ibadat haji
[Sesi 4 – 52:57 ] – Keharusan memakai wangian ketika hendak pakai Ihram[Sesi 4 – 59:52 ] – Memakai “talbid” ( sesuatu yang mengemaskan rambut )[Sesi 5 – 13:22 ] – Hadyu (binatang korban)[Sesi 5 – 43:22 ] – Lembu sebagai hadyu (binatang korban)[Sesi 5 – 49:59 ] – Merungkai kemusykilan berkenaan Nabi s.a.w mengorbankan seekor lembu untuk 9 isteri Baginda
[Sesi 5 – 57:35 ] – Boleh melakukan korban bagi pihak orang lain[Sesi 6 – 11:30 ] – Membuat “isy’ar” (tanda) pada binatang yang mahu dikorbankan
[Sesi 6 – 13:13 ] – Khilaf ulama berkenaan hukum isy’ar
[Sesi 6 – 20:46 ] – (PERBINCANGAN TAMBAHAN) Apakah maksud Nabi s.a.w bersembahyang Zohor di Zul Hulaifah pada hari kedua?
[Sesi 6 – 22:22 ] – Nabi s.a.w minta sepaya dibawa untanya kemudian ditoreh untanya disebelah kanan
[Sesi 6 – 27:40 ] – Khilaf ulama berkenaan Nabi s.a.w melakukan isy’ar pada arah kiri atau kanan[Sesi 6 – 39:38] – Adakah boleh menukarkan binatang korban selepas diniatkan?[Sesi 6 – 53:34] – Keharusan menaiki unta yang dihantar untuk dilakukan korban[Sesi 6 – 57:34] – (PERBINCANGAN TAMBAHAN) Komentar Imam al-Syaukani berkenaan hukum menaiki unta yang dihantar untuk dilakukan korban[Sesi 7 – 21:26 ] – Binatang korban apabila hampir binasa atau kepenatan yang amat sangat sebelum sampai di Tanah Haram[Sesi 7 – 38:58 ] – (SELINGAN) Hari yang paling dibesarkan oleh Allah adalah Hari Raya Haji[Sesi 7 – 57:26 ] – Cara sembelihan unta[Sesi 7 – 01:06:05 ] – Cara Nabi s.a.w melakukan sembelihan unta[Sesi 8 – 11:53 ] – Bab waktu pakai Ihram[Sesi 8 – 15:04 ] – Khilaf para Ulamak tentang Haji Nabi s.a.w[Sesi 8 – 31:54 ] – Perkara-perkara yang digalakkan bagi orang yang hendak berihram supaya melakukannya[Sesi 8 – 41:12 ] – (PERBINCANGAN TAMBAHAN) Bahagian bucu (sudut) Ka’abah yang disentuh oleh Nabi s.a.w ketika tawaf[Sesi 8 – 54:40 ] – Nabi s.a.w melarang celupan Kuning[Sesi 8 – 57:05 ] – Nabi s.a.w berihlal ditempat dan masanya[Sesi 8 – 01:07:17 ] – Membuat syarat ketika melakukan ibadah haji
[Sesi 9 – 18:00 ] – Bab Haji Ifrad ( Menunaikan Haji saja )[Sesi 9 – 18:48 ] – Khilaf tentang Haji mana yang lebih Afdhal[Sesi 9 – 54:47 ] – Fahaman lama Jahiliah, menganggap melakukan haji pada bulan Zul Hijjah adalah Kesalahan besar[Sesi 9 – 01:06:43 ] – (PERBINCANGAN TAMBAHAN) Berkenaan ‘Aisyah r.a suci daripada haidh[Sesi 9 – 01:11:30 ] – Orang yang berihlal haji ifrad dan haji qiran tidak boleh membuka ihramnya sebelum hari Nahr[Sesi 10 – 05:05 ] – Melakukan haji ifrad[Sesi 10 – 20:33 ] – Khilaf ulama berkenaan jenis haji yang dilakukan oleh ‘Aisyah r.a[Sesi 10 – 43:50 ] – Menukar haji kepada umrah[Sesi 11 – 11:45 ] – Sambungan Bab Haji Ifrad[Sesi 11 – 51:03 ] – (SELINGAN) Bulan dan hari dalam Islam bermula dari malam[Sesi 11 – 56:44 ] – (SELINGAN) Antara sebab berlakunya perbezaan pada riwayat[Sesi 11 – 58:00 ] – (SELINGAN) Sebahagian ilmu perlu berguru[Sesi 11 – 01:02:11 ] – Hadith riwayat Jabir adalah yang paling kemas berkenaan haji[Sesi 12 – 06:33 ] – (SAMBUNGAN) Haji ifrad[Sesi 12 – 13:55 ] – Maksud hari Nahar[Sesi 12 – 14:44 ] – Tawaf dan sa’i bagi haji tamattu’, haji ifrad dan haji qiran[Sesi 12 – 28:25 ] – Khilaf ulama berkenaan jenis haji yang dilakukan oleh Nabi s.a.w[Sesi 12 – 46:15 ] – (PERBINCANGAN TAMBAHAN) Wahyu selain al-Qur’an[Sesi 12 – 50:25 ] – (PERBINCANGAN TAMBAHAN) Nabi s.a.w. tidak mengetahui benda-benda ghaib[Sesi 12 – 55:05 : (SELINGAN) Maksud “mubalaghat” dalam sesebuah cerita[Sesi 12 – 57:17 ] – Seseorang men”ta’liq” ihlalnya dengan ihlal orang lain[Sesi 12 – 01:07:43 ] – Maksud umrah telah masuk ke dalam haji hingga hari Kiamat.[Sesi 12 – 01:13:00 ] – Dalil bagi yang berpendapat Nabi s.a.w melakukan haji tamattu’[Sesi 13 – 04:30 ] – Sambungan Haji Ifrad[Sesi 13 – 18:00 ] – Ibnu Abbas berpendapat tidak ada haji Qiran[Sesi 14 – 16:38 ] – Haji Qiran[Sesi 14 – 45:30 ] – Membuka ihram setelah umrah[Sesi 14 – 01:03:35 ] – Haji qiran menepati sunnah Nabi s.a.w menurut Umar r.a[Sesi 14 – 01:10:00 ] – Pendapat Saidina Umar r.a. tentang Haji Qiran[Sesi 14 – 01:17:21 ] – Perintah kepada Nabi s.a.w supaya bersolat di Wadi ‘Aqiq.[Sesi 15 – 03:57 ] – Maksud Allah memasukkan umrah ke dalam haji[Sesi 15 – 33:03 ] – Ihlal umrah[Sesi 15 – 46:16 ] – Haji qiran turut dipanggil tamattu’[Sesi 15 – 01:02:03 ] – Khilaf ulama berkenaan berpuasa bagi orang yang tidak mempunyai binatang korban[Sesi 15 – 01:14:10 ] – Sunnah Mengucup atau Isyarat kepada Hajaratul Aswad sebagai kenangan Nabi Ibrahim dan Nabi Adam a.s[Sesi 15 – 01:21:26 ] – (PERBINCANGAN TAMBAHAN) Dalil yang menunjukkan Nabi s.a.w melakukan haji tamattu’[Sesi 15 – 01:26:35 ] – “Fasakh” (tukar) haji kepada umrah hanya khusus kepada para sahabat sahaja[Sesi 16 – 07:46 ] –seseorang mengerjakan haji untuk orang lain[Sesi 16 – 25:14 ] – Khilaf ulama berkenaan orang tua yang tidak mampu berada di atas kenderaan, namun dia seorang yang berharta[Sesi 16 – 42:02 ] – Melakukan haji untuk adik-beradik[Sesi 16 – 45:07 ] – Khilaf ulama berkenaan orang yang belum melakukan haji mahu melakukan haji untuk orang lain[Sesi 16 – 58:08 ] – (PERBINCANGAN TAMBAHAN) 3 jenis ibadah dalam Islam
[Sesi 16 – 01:03:11 ] – Cara Mengucap Talbiyah[Sesi 16 – 01:19:46 ] – Hukum Talbiyah ?[Sesi 16 – 01:28:53 ] – Mengangkat suara ketika bertalbiyah[Sesi 17 – 08:32 ] – Had terakhir bertalbiyah bagi orang yang melakukan haji[Sesi 17 – 18:43 ] – Nabi s.a.w bertalbiyah hingga hari Arafah[Sesi 17 – 21:18 ] – Had terakhir bertalbiyah bagi orang yang melakukan umrah
PERKARA-PERKARA YANG DIHARUSKAN DAN DILARANG SEWAKTU IHRAM
[Sesi 17 – 39:11 ] – Harus orang yang berihram mendisiplinkan hambanya[Sesi 17 – 49:57 ] – Orang yang berihram dalam pakaiannya[Sesi 17 – 01:14:15 ] – Harus melalukan ke atas kepala ketika membuka pakaian[Sesi 17 – 01:16:00 ] – Membasuh kesan bau-bauan[Sesi 17 – 01:20:41 ] – Menginaikan rambut dan janggut sewaktu berihram[Sesi 18 – 08:27 ] – Sesuatu yang diharuskan kepada orang yang berihram memakainya[Sesi 18 – 35:52 ] – Pakaian yang dilarang kepada orang perempuan yang berihram memakainya[Sesi 18 – 40:27 ] – Memakai burnus (baju yang mempunyai penutup kepala)[Sesi 18 – 42:27 ] – Hukum memakai seluar bagi yang tidak memiliki kain dan khuf bagi yang tidak memiliki kasut[Sesi 18 – 48:25 ] – Perempuan memakai bedak seketika sebelum berihram[Sesi 18 – 52:07 ] – Perempuan dibenarkan memakai khuf yang menutupi buku lali[Sesi 18 – 58:11 ] – Orang berihram sambil membawa senjata[Sesi 18 – 01:02:20 ] – Perempuan berihram menutup muka[Sesi 19 – 11:17 ] – Orang yang berihram hendak berteduh[Sesi 19 – 27:11 ] – Orang yang berihram berbekam[Sesi 19 – 38:48 ] – Orang yang berihram bercelak[Sesi 19 – 49:27 ] – Orang yang berihram Mandi[Sesi 19 – 57:17 ] – Khilaf dalam kalangan sahabat berkenaan orang yang berihram mandi[Sesi 20 – 05:26 ] – Orang yang berihram berkahwin[Sesi 20 – 16:24 ] – Khilaf ulama berkenaan keharusan orang berihram berkahwin[Sesi 20 – 01:25:35 ] – Kesimpulan berkenaan keharusan orang yang berihram berkahwin[Sesi 21 – 09:55 ] – Binatang-binatang yang boleh dibunuh oleh orang yang berihram[Sesi 21 – 18:10 ] – Maksud “ghurab”[Sesi 21 – 29:05 ] – (PERBINCANGAN TAMBAHAN) Pembahagian binatang buruan darat di sisi mazhab Hanafi[Sesi 21 – 33:30 ] – Khilaf ulama berkenaan membunuh anjing yang tidak ganas[Sesi 21 – 39:39 ] – Maksud “fuwaisiq” (binatang kecil yang jahat)[Sesi 21 – 44:22 ] – Daging binatang buruan untuk orang yang berihram[Sesi 23 – 02:01 ] – Fidyah[Sesi 23 – 05:35 ] – Hadith yang menjadi nas tentang adanya pilihan dalam membayar fidyah[Sesi 23 – 06:37 ] – Khilaf ulama berkenaan jenis 3 gantang makanan[Sesi 23 – 49:59 ] – Keadaan terhalang atau tertahan daripada menunaikan ibadah haji atau umrah[Sesi 23 – 52:52 ] – Ulama berbeza pendapat berkenaan maksud “ihsor” (terhalang untuk melakukan haji)[Sesi 24 – 06:57 ] – Patah kaki atau tempang sewaktu haji[Sesi 24 – 46:56 ] – (SELINGAN) Hadits berkenaan dengan emas dan perak di akhir zaman
[Sesi 24 – 51:00 ] – Masuk ke Makkah[Sesi 25 – 05:56 ] – Mengangkat tangan ketika melihat Ka’bah[Sesi 25 – 29:05 ] – Tawaf di Baitillah dan solat dua rakaat di belakang Maqam Ibrahim a.s[Sesi 25 – 35:30 ] – Riwayat yang tidak menyebutkan Nabi s.a.w mengangkat tangan ketika melihat Ka’bah[Sesi 25 – 39:00 ] – Maksud “ansob” dan “ansor”[Sesi 25 – 40:47 ] – Mengucup Hajar al-Aswad (batu hitam)[Sesi 26 – 19:29 ] – (PERBINCANGAN TAMBAHAN) Khilaf masalah kucup benda-benda yang terhormat dan seumpamanya[Sesi 26 – 36:25 ] – Maksud solat ke arah Ka’abah[Sesi 26 – 39:37 ] – Sebahagian Daripada Hijir itu adalah Baitillah[Sesi 26 – 44:05 ] – Nabi s.a.w tidak meninggalkan beristilam[Sesi 26 – 50:10 ] – Tawaf dengan berkenderaan[Sesi 26 – 01:07:01 ] – Tujuan Nabi s.a.w bertawaf di atas kenderaan[Sesi 26 – 01:09:36 ] – Orang yang keuzuran boleh bertawaf atas kenderaan[Sesi 27 – 12:15 ] – Menampakkan sebelah bahu ketika bertawaf[Sesi 27 – 20:02 ] – (SELINGAN) Orang Islam jangan tunjuk lemah dengan orang kafir[Sesi 27 – 24:57 ] – Berlari-lari Anak[Sesi 27 – 41:18 ] – Tujuan melakukan tawaf, bersa’i dan melontar[Sesi 27 – 46:27 ] – Bacaan ketika beristilam atau menyentuh bucu Ka’bah[Sesi 27 – 49:15 ] – Berlari-lari anak dari Hajar al-Aswad ke Hajar al-Aswad sebanyak tiga pusingan[Sesi 27 – 54:26 ] – Berdoa ketika bertawaf[Sesi 27 – 01:02:40 ] – Bertawaf selepas asar[Sesi 28 – 11:18 ] – Tawaf Qarin[Sesi 28 – 16:18 ] – Khilaf berkenaan Tawaf Qiran[Sesi 28 – 27:35] – Tawaf di Shafa dan Marwah bermaksud sa’i[Sesi 28 – 27:35] – Tentang al-Multazam[Sesi 28 – 01:09:21 ] – Maksud Maqam Nabi Ibrahim a.s[Sesi 28 – 01:12:39 ] – Maksud Hijir Ismail[Sesi 28 – 01:14:40 ] – (Selingan) Jangan kita kait dengan amalan nabi s.a.w jika tidak pasti
BERSA’I ANTARA SHOFA DAN MARWAH
[Sesi 29 – 05:50 ] – Cara ber“sa’i” di Shofa dan Marwah[Sesi 29 – 06:22 ] – (SELINGAN) Mana yang lebih antara Shafa dan Marwah?[Sesi 29 – 09:08 ] – Firman Allah Ta’ala yang bermaksud: “Sesungguhnya Shafa dan Marwah adalah sebahagian daripada syiar Allah. Maka sesiapa yang beribadah haji ke Baitullah atau berumrah, maka tidak ada dosa baginya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan