Isnin, Jun 22, 2020

Daurah tafsir 2019 sesi 05(07)(s2)nota5(086)

Daurah tafsir 2019 sesi 05(07)(s2)nota5(086)

berturut-turut.
3. Di dalam Surah al-Anfaal selepas ini ada hukum tentang jihad. Surah al-A'raaf menjelaskan bagaimana Allah membinasakan bangsa-bangsa dan umat-umat yang jahat secara langsung. Di dalam dua surah selepasnya pula Allah menyatakan bagaimana orang-orang yang jahat itu dibinasakan secara tidak langsung melalui orang-orang Islam.

Beberapa Kata Kunci Dan Tema Penting Surah
1. Kebinasaan dan kemusnahan bangsa-bangsa: Manusia diperingatkan supaya mengambil i'tibar daripada kebinasaan dan kemusnahan bangsa-bangsa dan umat-umat sebelum mereka, Allah telah membinasakan segolongan manusia ketika mereka sedang tidur atau ketika mereka sedang berehat di waktu siang.(Ayat: 4)
Al-A'raf 7:4
وَكَم مِّن قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَٰهَا فَجَآءَهَا بَأْسُنَا بَيَٰتًا أَوْ هُمْ قَآئِلُونَ 
Betapa banyak negeri yang telah Kami binasakan, siksaan Kami datang (menimpa penduduk)nya pada malam hari, atau pada saat mereka beristirahat pada siang hari.

Surah ini mengemukakan kisah kebinasaan enam kaum, ia menyebutkan juga jenayah-jenayah yang dilakukan mereka, cara mereka dibinasakan juga dijelaskan.
(a) Kebinasaan Kaum Nuh: kebinasaan kaum Nuh telah berlaku kira-kira 3,500 tahun sebelum Masihi kerana kesalahan mendustakan Nabi Nuh, kaumnya telah ditenggelamkan. (Ayat 64)
Al-A'raf 7:64
فَكَذَّبُوهُ فَأَنجَيْنَٰهُ وَٱلَّذِينَ مَعَهُۥ فِى ٱلْفُلْكِ وَأَغْرَقْنَا ٱلَّذِينَ كَذَّبُوا۟ بِـَٔايَٰتِنَآۚ إِنَّهُمْ كَانُوا۟ قَوْمًا عَمِينَ 
Maka mereka mendustakannya (Nuh). Lalu Kami selamatkan dia dan orang-orang yang bersamanya di dalam kapal. Kami tenggelamkan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Sesungguhnya mereka adalah kaum yang buta (mata hatinya).

(b) Kebinasaan Kaum Hud (Kaum 'Aad): Kebinasaan kaum 'Aad telah berlaku kira-kira 3,000 tahun sebelum Masihi kerana mendustakan Rasul yang diutuskan kepada mereka, kaum 'Aad telah dibinasakan dengan angin yang kencang? orang-orang yang beriman kepadanya pula diselamatkan.
Al-A'raf 7:72
فَأَنجَيْنَٰهُ وَٱلَّذِينَ مَعَهُۥ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَقَطَعْنَا دَابِرَ ٱلَّذِينَ كَذَّبُوا۟ بِـَٔايَٰتِنَاۖ وَمَا كَانُوا۟ مُؤْمِنِينَ 
Maka Kami selamatkan dia (Hud) dan orang-orang yang bersamanya dengan rahmat Kami dan Kami musnahkan sampai ke akar-akarnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Mereka bukanlah orang-orang beriman.

(c)Kebinasaan Kaum Shaleh (Kaum Tsamud): Kaum Tsamud telah dibinasakan kira-kira 2,500 tahun sebelum Masihi, mereka dibinasakan kerana mendustakan Nabi Shaleh yang diutuskan kepada mereka dengan gempa bumi yang kuat. (Ayat: 78)
Al-A'raf 7:78
فَأَخَذَتْهُمُ ٱلرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا۟ فِى دَارِهِمْ جَٰثِمِينَ 
Lalu datanglah gempa menimpa mereka, dan mereka pun mati bergelimpangan di dalam reruntuhan rumah mereka.

(d)Kaum Luth: Kaum Luth dibinasakan pada kira-kira 2,100 tahun sebelum Masihi kerana mendustakan seruan Nabi Luth, kaumnya telah dihujani dengan hujan batu dan api. (Ayat: 84)
Al-A'raf 7:84
وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَرًاۖ فَٱنظُرْ كَيْفَ كَانَ عَٰقِبَةُ ٱلْمُجْرِمِينَ 
Dan Kami hujani mereka dengan hujan (batu). Maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang yang berbuat dosa itu.


86

Tiada ulasan:

Catat Ulasan