Selasa, Jun 23, 2020

Daurah tafsir 2019 sesi 05(07)(s2)nota5(087)

Daurah tafsir 2019 sesi 05(07)(s2)nota5(087)

(e) Kebinasaan Kaum Syu'aib: ia telah berlaku kira-kira 1,400 tahun sebelum Masihi kerana mendustakan Nabi Syu'aib, kaumnya juga telah dibinasakan dengan gempa bumi yang dahsyat.(Ayat:91)
Al-A'raf 7:91
فَأَخَذَتْهُمُ ٱلرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا۟ فِى دَارِهِمْ جَٰثِمِينَ 
Lalu datanglah gempa menimpa mereka, dan mereka pun mati bergelimpangan di dalam reruntuhan rumah mereka.

(f) Kebinasaan Fir'aun Dan Pengikut-Pengikutnya Di Zaman Nabi Musa: Ia berlaku kira-kira 1,300 tahun sebelum Masihi kgrana mendustakan seruan Musa, Fir'aun dan pengikut- pengikutnya telah ditenggelamkan di dalam laut Qulzum. (Ayat 136)
Al-A'raf 7:136
فَٱنتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَٰهُمْ فِى ٱلْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا۟ بِـَٔايَٰتِنَا وَكَانُوا۟ عَنْهَا غَٰفِلِينَ 
Maka Kami hukum sebagian di antara mereka, lalu Kami tenggelamkan mereka di laut karena mereka telah mendustakan ayat-ayat Kami dan melalaikan ayat-ayat Kami.


2. Kisah Adam dan Iblis disebutkan secara terperinci di dalam surah ini:
(a) Iblis enggan bersujud kepada Adam لَمْ يَكُن مِّنَ السَّجِدِينَ
(b) Iblis beranggapan dia lebih baik daripada Adam kerana Adam dijadikan daripada tanah sedangkan dia dijadikan daripada api. Sikap takabbur yang ada padanya itulah yang
membinasakannya. (Ayat: 12)
Al-A'raf 7:12
قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَۖ قَالَ أَنَا۠ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِى مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُۥ مِن طِينٍ 
(Allah) berfirman, “Apakah yang menghalangimu (sehingga) kamu tidak bersujud (kepada Adam) ketika Aku menyuruhmu?” (Iblis) menjawab, “Aku lebih baik daripada dia. Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah.”

(c) Surah ini menjelaskan bagaimana cara Iblis menipu daya manusia, tipu dayanya mendorong manusia bertelanjang dan membuang sifat malu yang ada di dalam dirinya. (Ayat:20)
Al-A'raf 7:20
فَوَسْوَسَ لَهُمَا ٱلشَّيْطَٰنُ لِيُبْدِىَ لَهُمَا مَا وُۥرِىَ عَنْهُمَا مِن سَوْءَٰتِهِمَا   وَقَالَ مَا نَهَىٰكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ ٱلشَّجَرَةِ إِلَّآ أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ ٱلْخَٰلِدِينَ 
Kemudian setan membisikkan pikiran jahat kepada mereka agar menampakkan aurat mereka (yang selama ini) tertutup.

 Dan (setan) berkata, “Tuhanmu hanya melarang kamu berdua mendekati pohon ini, agar kamu berdua tidak menjadi malaikat atau tidak menjadi orang yang kekal (dalam surga).”

(d) Iblis telah menipu Adam dan Hawwa' dengan mengatakan sebabnya kamu berdua dilarang daripada mendekati pokok itu tidak kerana lain melainkan takut kamu berdua menjadi malaikat atau mendapat kehidupan yang abadi. (Ayat:20)


(e) Iblis sebelum menipu, telah bersumpah dengan bersungguh-sungguh dan menyatakan dirinya tidak lebih daripada penasihat yang mahukan kebaikan Adam dan Hawwa' . (Ayat:21)
Al-A'raf 7:21
وَقَاسَمَهُمَآ إِنِّى لَكُمَا لَمِنَ ٱلنَّٰصِحِينَ 
Dan dia (setan) bersumpah kepada keduanya, “Sesungguhnya aku ini benar-benar termasuk para penasihatmu,”

(f) Dengan menceritakan kisah Adam dan Hawwa' itu kepada anak cucunya, Allah mahu mengingatkan mereka tentang tipu daya Iblis. Mereka jangan sekali-kali terpedaya dengannya kerana ia adalah musuh. Iblis mendorong manusia melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak
bermaruah dan keji. Iblis dan puak-puaknya dapat melihat manusia sedangkan manusia pula.

87

Tiada ulasan:

Catat Ulasan