Mishkat al-masabih kitab iman sesi 3 ms012
20121014 siri 3
dunia atau untuk berkahwin dengan seorang wanita , hijrah dikira untuk tujuan itu.³⁶ (Bukhari dan Muslim).
___________________________________________________________
³⁶ Pengarang memulakan kitabnya dengan hadits ini sebagai peringatan kepada diri sendiri dan para pelajar supaya memperbetulkan niat sebelum memulai pelajaran dan pengajian hadits seterusnya. Niat yang seharusnya tersemat didalam hati setiap pelajar ialah kerana Allah kitab ini dipelajari. Kirab ini juga dipelajari kerana untuk mendapat panduan hidup dari Rasullah saw .Para ' ulamak' bersepakat tentang kesahihan dan ketinggian kedudukan hadits ini . Mereka juga bersepakat tentang kepentingannya dalam kehidupan beragama. Bagi mereka ,ia merupakan salah satu tonggak dan asas yang penting dalam agama Islam. Selain hadits niat diatas , 3 hadits berikut ini juga tonggak dan asas penting dalam Islam iaitu
"مِنْ حُسْنِ إسْلَامِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لَا يَعْنِيهِ".
Bermaksud: Antara tanda keelokan seseorang mukmin ialah dia meninggalkan apa yang tidak berguna an tidak berfaedah kepadanya.
"إنَّ الْحَلَالَ بَيِّنٌ، وَإِنَّ الْحَرَامَ بَيِّنٌ،وَبَيْنَهُمَا أُمُورٌ مُشْتَبِهَاتٌ
Bermaksud: Yang halal itu adalah jelas, dan yang haram juga jelas. Dan di antara keduanya ada banyak perkara yang tidak jelas.
مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ
Barangsiapa yang mengadakan suatu perkara baru dalam urusa agama kita sesuatu yang tidak berpunca darinya,ia tertolak .
Kerana pentingnya hadits niat itu, kita dapati sebahagian ulama berpendapat ia mencakupi ¼ ilmu atau ajaran agama. Ada yang berpendapat ia merangkumi ½ ilmu. Kedua-dua yang tersebut ini adalah dinukilkan daripada tokoh-tokoh agama seperti Imam Syafi'e, Ahmad, Ali Ibnu al-Madinj, Abu Daud, Tirmizi dan kebanyakan tokoh 'ulama' berpendapat ia meliputi ⅓ ilmu daripada keseluruhan ajaran agama Islam itu sendiri. Sebabnya sesetengah 'ulama' menganggap niat mencakupi satu ¼ ajaran agama Islam ialah kerana haditsnya merupakan salah satu daripada 4 hadits yang disebut-sebut sebagai tonggak dan asas yang penting dalam agams Islam. Alasan golongan yang mengatakan ia merangkumi ½ ilmu ialah kerana niat adalah ibadat hati dan amal adalah anggota tubuh manusia. Atau kerna ajaran agama itu ada dua aspek kaitan zahir dan batin. Yang berkaitan dengan zahir adalah amal dan yang berkaitan dengan batin pula adalah niat . Imam Baihaqi mengemukakan alasan untuk golongan yang berpendapat hadits ini meliputi ⅓ ilmu daripada keseluruhan ajaran Islam itu sendiri dengan mengatakan :"Segala amalan manusia itu tidak terlepas daripada dilakukan oleh hati atau lidahnya atau anggota lahirnya yang lain-lain.Antara amalan yang dilakukan oleh hati manusia itu adalah niat. Kerana kepentingan dan kedudukan istimewa hadits inilah juga para ulamak salaf dan khalaf memulakan karangan mereka dengannya. Imam Abdur Rahman Ibnu Mahdi pernah berkata
لو صنَّفت كَتاباً بدأت في أوَّل كلَّ باب منه بهذا الحديث
Bermaksud :Kalau saya mengarang kitab, saya akan memulakan setiap babnya dengan hadits ini. Beliau juga pernah berkata من أر اد أن يصنف كتابا فليبدئ بهذا الحديث
Bermaksud "Sesiapa yang hendak menulis buku,dia hendaklah memulakannya dengan hadits ini. Dalam ruang lingkup yang lebih luas lagi al-Khatthaabi (Abu Sulaiman bin Muhammad bin Ibrahim bin al-Khatthaab ) pernah berkata )
كان تلمتقدَّمون من شيو خنا يستحبُّون تقديم حديث (الأعمال بالنيات) أمام
كلِّ شيء يُنشأ
(Segala amal dikira dengan niat) sebelum melakukan segala urusan agama.Asababul Wurud hadits niat diatas.Latarbelakang yang mendorong hadits diatas diungkapkan oleh Rasullah saw dapat dilihat didalam sesebuah atsar yang diriwayatkan oleh Ibnu Masud. Kata beliau
مَنْ هَاجَرَ يَبْتَغِي شَيْئاً فَهُوَ لَهُ قَالَ هَاجَرَ رَجُلٌ لِيَتَزَوَّجُ امْرَأةً يُقَالٌ لَهَا أُمُّ قَيس
وَكَنَ يَسْمِى مُهَاجَرَ أُمُّ قَيس
Bermaksud: "Sesiapa yang berhijrah kerana sesuatu ,hijrahnya itu dikira kerana sesuatu itu".
Beliau (Ibnu Masud berkata lagi "Pernah seorang lelaki berhijrah untuk berkahwin dengan seorang perempuan yang dipanggil (dikenali dengan)Ummu Qais. Lelaki itu kemudiannya disebut sebagai Muhajir Ummi Qais (At-Thabaraani didalam al-Mu'jamu al-Kabir).Begitulah tanggapan sebilangan penuliss-penulis muta'akhkhirin. Kemusykilan yang sering kali
12
Tiada ulasan:
Catat Ulasan