Mishkat al-masabih muqadimah sesi 3 ms010
20121014 siri 3
engkau akan dapati beberapa tempat kosong. Keadaan itu berlaku apabila aku tidak mengetahui perawinya ,maka sengaja aku tinggalkan begitu saja. Jika engkau menemuinya, engkau masukkanlah ketempat yang kosong itu (sempurnakanlah kekurangan tersebut). Semoga Allah menganjarinmu dengan ganjaran yang baik.
وَسَمَّيْتُ الْكِتَابِ مِشْكَاةِ الْمَصَابِيحِ وَأَسْأَلُ اللَّهَ التَّوْفِيقَ وَالْإِعَانَةَ وَالْهِدَايَةَ وَالصِّيَانَةَ، وَتَيْسِيرَ مَا أَقْصِدُهُ، وَأَنْ يَنْفَعَنِي فِي الْحَيَاةِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ، وَجَمِيعَ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ. حَسْبِيَ اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ. وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ.
Kitab ini ku beri nama MISYKATUL-MASHABIIH" ³³ dengan harapan semoga Allah memberi taufik , pertolongan, petunjuk, perlindungan dan kemudahan dalam
___________________________________________________________
hadits mungkar dibawanya didalam kitab tersebut. Walaupun disetengah tempat Imam Baghawi sendiri telah menjelaskan kemungkarannya. Namun dibeberapa tempat lain ia masih terbiar tanpa penjelasan . Ulasan pengarang Misykaat ditempat-tempat itu hanyalah untuk memenuhi syarat (janji) yang telah dibuat oleh pengarang asalnya.
³³ Misykaat ialah ceruk ( di dinding rumah yang tidak ditembusi sampai kesebelahnya) pada dinding bahagian dalam rumah. Ia adalah sesuatu yang mesti dalam seni bina abad-abad pertengahan. Didalamnya diletakkan barang-barang kecil atau lampu. Tujuan lampu diletakkan didalamnya ialah supaya cahayanya bertambah terang.Mashaabiih pula ialah kata jama' bagi Mishbaah, bererti lampu-lampu.Maksud tersirat disebalik penamaan kitab ini dengan bernama Misykaat al-Mashabiih ialah (1) Kitab yang merupakan landasan asas bagi kitab Misykaat bernama Mashabiih as-Sunnah (Lampu-lampu Sunnah), karangan Imam Baghawi. Lampu-lampu as-Sunnah itu jika diletakkan didalam ceruk dinding (Misykaat), diharap akan bertambahlah sinar cahayanya.(2) Hadits-hadits Rasullah saw itu pula bagaikan ceruk pada dinding di mana diletakkan lampu-lampu itu untuk menambah dan menyerlahkan lagi cahayanya.(3) Mengambil sempena daripada firman Allah didalam Sirah An-Nuur(cahaya). Di dalamnya juga tersebut perkataan نور،مصباح dan مشكاة. Berikut ialah firman Allah itu:
An-Nur 24:35
ٱللَّهُ نُورُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِۚ مَثَلُ نُورِهِۦ كَمِشْكَوٰةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌۖ ٱلْمِصْبَاحُ فِى زُجَاجَةٍۖ ٱلزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّىٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَٰرَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِىٓءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌۚ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍۗ يَهْدِى ٱللَّهُ لِنُورِهِۦ مَن يَشَآءُۚ وَيَضْرِبُ ٱللَّهُ ٱلْأَمْثَٰلَ لِلنَّاسِۗ وَٱللَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ
Allah (pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya-Nya, seperti sebuah misykaat(ceruk pada dinding) yang berisi sebuah lampu.Lampu itu dalam geluk kaca (qandil). Geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang . Lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, iaitu pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari )
Hampir-hampir minyaknya itu-dengan sendiri -memancarkan cahaya (kerana jernihnya),walaupun ia tidak disentuh api. Cahaya berlapis cahaya . Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturan Nya) kepada cahayaNya itu, dan Allah mengemukakanan betbagai-bagai peeumoamaan untuk umat manusia dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu.(an-Nuur:35)
Syah Abdul Aziz didalam Bustan al-Muhadditsin menulis bahawa bilangan hadits didalam kitab Mashaabiih as-Sunnah Imam Baghawi adalah 4484. Demikian juga tulis Ibnu Malik. Pengarang Misykaat menambah jumlah 1511 hadits. Jadi semua hadits yang terkandung didalam Misykaat berjumlah 5995.Tetapi pengarang syarah Misykaat yang bernama Mazaahiri Haq ( dalam bahasa Urdu) dan pengarang at-Ta'liq as-Shabiih (dalam bahasa Arab) mengatakan hadits-hadits yang
10
Tiada ulasan:
Catat Ulasan