Qawaid tafsir 2018 kaedah 0041
قعادة 41 التَّقِيْبُ بِالْمَصْدَرِ يُفِيْدُ التَّعْظِيْمَ أَوِ الذَّمَّ
Penyusulan (sesuatu fiil yang dibuang) dengan mashdar adalah untuk memberi ma'na kemuliaan atau kecelaan.
Contoh pengaplikasian qaedah ini untuk memberi ma'na ta'zhim dan kemuliaan atau kelebihan dan keistimewaan dapat dilihat pada beberapa firman Allah di bawah ini:
(1)Al-Baqarah 2:138
صِبْغَةَ ٱللَّهِۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ ٱللَّهِ صِبْغَةًۖ وَنَحْنُ لَهُۥ عَٰبِدُونَ
Maksudnya: Celupan (agama) Allah. Dan siapakah yang lebih indah celupannya dari celupan (agama) Allah? Dan hanya kepada-Nya-lah kami beribadat.(al-Baqarah:138).
Perkataan صِبْغَةًۖ merupakan maful muthlaq bagi satu fiil yang mahdzuf.Taqdirnya صُبِغْنَا(kita/kami dicelup).Fi'ilnya ini dibuang dan diletakkan di tempatnya mashdarnya untuk memberi ma'na ta'zhim dan kemuliaan.
(2)An-Naml 27:88
وَتَرَى ٱلْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِىَ تَمُرُّ مَرَّ ٱلسَّحَابِۚ صُنْعَ ٱللَّهِ ٱلَّذِىٓ أَتْقَنَ كُلَّ شَىْءٍۚ إِنَّهُۥ خَبِيرٌۢ بِمَا تَفْعَلُونَ
Maksudnya: Dan engkau melihat gunung-ganang, engkau. menyangkanya tetap membeku, padahal ia bergerak cepat seperti bergeraknya awan; (demikianlah)perbuatan Allah yang telah membuat tiap tiap sesuatu dengan serapi-rapi dan sebaik-baiknya; sesungguhnya Dia Amat Mendalam PengetahuanNya akan apa yang kamu lakukan.
(an-Naml:88).
Perkataan صُنْعَ merupakan mashdar. Di dalam ayat ini ia menjadi maful muthlaq bagi fiilnya yang mahdzuf. Taqdirnya صُنِعَتْ. Ia dibuang dan digantikan dengan mashdar untuk mernberi ma' na ta' zhim. kemuliaan dan keistimewaan.
(3)Ar-Rum 30:6
وَعْدَ ٱللَّهِۖ لَا يُخْلِفُ ٱللَّهُ وَعْدَهُۥ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
Maksudnya: Demikian dijanjikan Allah. Allah tidak pernah mengubah janjiNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).(ar-Ruum:6).
Perkataan وَعْدَ merupakan mashdar. Di dalam ayat ini ia menjadi maful muthlaq bagi fiilnya mahdzuf.Taqdirnya وَعَدَ اللهُ .Ia dibuang dan digantikan dengan mashdar untuk memberi ma'na ta'zhim, kemuliaan dan keistimewaan'.
Contoh pengaplikasian qaedah ini untuk memberi ma'na kecelaan dan kehinaan pula dapat dilihat pada dua firman Allah di bawah ini:
(1)Hud 11:44
وَقِيلَ يَٰٓأَرْضُ ٱبْلَعِى مَآءَكِ وَيَٰسَمَآءُ أَقْلِعِى وَغِيضَ ٱلْمَآءُ وَقُضِىَ ٱلْأَمْرُ وَٱسْتَوَتْ عَلَى ٱلْجُودِىِّۖ وَقِيلَ بُعْدًا لِّلْقَوْمِ ٱلظَّٰلِمِينَ
Maksudnya: Dan (setelah binasanya kaum kafir itu diperintahkan kepada bumi dan langit dengan berkata: Wahai bumi telanlah airmu dan wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu dan (ketika itu) surutlah air, serta terlaksanalah perintah (Allah) itu dan bahtera Nabi Nuh itupun berhenti di atas gunung "Judi" serta diingatkan (kepada kaum kafir umumnya bahawa): Kebinasaanlah akhirnya bagi orang-orang yang zalim(Huud:44).
Perkataan بُعْدًا merupakan mashdar. Di dalam ayat ini ia menjadi maful muthlaq bagi fiilnya yang mahdzuf. Taqdirnya سَحَقَهُمُ Ia dibuang dan digantikan dengan mashdar untuk memberi ma'na kecelaan dan kehinaan.
(2)Al-Mulk 67:11
فَٱعْتَرَفُوا۟ بِذَنۢبِهِمْ فَسُحْقًا لِّأَصْحَٰبِ ٱلسَّعِيرِ
Akhirnya mereka mengakui dosa-dosa mereka (sebagai orang-orang ingkar), maka tetaplah jauhnya rahmat Allah dari ahli Neraka.(al-Mulk:11).
Maksudnya: perkataan سُحْقًا adalah kata mashdar. Di dalam ayat ini ia menjadi maful muthlaq bagi fiilnya yang mahdzuf. Taqdirnya سَحَقَهُمُ الله Ia juga dibuang dan digantikan dengan mashdar untuk memberi ma'na kecelaan dan kehinaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan